Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ja. Och de nordiska grannländernas är nog ganska lika denna graf, bortsett från att 2020 inte sticker upp lite.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B b8q skrev:
Aftonbladet?
Det var ju en artikel där som sade att det inte hade dött så många på 150 år...

BirgitS
I England är en 75-åring (i Nottinghamshire) som testades positivt den 21 februari det än så länge äldsta kända fallet av inhemsk spridning, hon hade inte heller varit i kontakt med någon som varit utomlands så det gällde spridning i åtminstone andra led från ett importerat fall. På grund av de begränsade testmöjligheterna då blev inte resultatet klart förrän i mitten av mars och uppmärksammades därför inte utan hittills har man trott att det första fallet av inhemsk spridning i stället var den person som testades positivt den 28 februari i ett annat county.

Forskare har även analyserat andra prov tagna på samma Nottingham-sjukhus ända tillbaks till januari och kunnat se att det nya coronaviruset fanns i samhället åtminstone sen början av februari.

Inte undra på att det sen exploderade med fall när det redan hade spritts i samhället minst en månad.
https://www.theguardian.com/world/2...e-woman-75-may-be-first-known-uk-covid-victim

BirgitS
Detta är sannerligen inte över än.
Frankrikes president Emmanuel Macron är väl medveten om att vårens nedstängning lett till att den franska ekonomin väntas krympa med 11 procent i år. Han menar att fransmännen måste lära sig leva med covid-19.
...
Men vi måste kunna svara på oron utan att falla in i en nollrisk-doktrin, sa Macron i en intervju nyligen.
Antalet nya fall av covid-19 ökar snabbt i både Spanien och Frankrike – något som får larmklockor att ringa på smittskyddsmyndigheter över hela EU. Många minns hur de första larmen kom från Sydeuropa i vintras, och hur det sedan bara dröjde några veckor innan epidemin hade spridit sig till resten av Europa.
...
Och i Spanien har antalet positiva testfall närapå tredubblats på en vecka till 8.000 fall per dag.
I Frankrike nådde siffran i helgen nära 5.000, en nivå som inte uppmätts sedan i april.
Epidemiologer i Sydeuropa följer därför också en annan indikator med intresse: den som anger andelen positiva testresultat.
...
Men i Spanien har andelen som testar positivt för covid-19 nu stigit till omkring 8 procent. På vissa håll, som i Madridregionen, har den nått 15 procent – något som tyder på en mycket snabb smittspridning.

Samtidigt har också antalet intagna på spanska sjukhus börjat öka.
Samtliga citat från https://www.dn.se/nyheter/varlden/oro-for-en-andra-vag-i-sydeuropa/

Uppmana alla att vara försiktiga så att vi inte hamnar där också om en månad.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Just detta spridningsmönster (viruset har cirkulerat odetekterat i samhället under veckor-månader innan någon förstod vad det handlade om) tycks känneteckna utbrott i många länder. Även Italien, Frankrike och Kina (fler?) har i efterhand kunnat visa på detta. Hur det var i Sverige vet jag inte, men rimligen samma sak här.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Man har kommit fram till samma sak i USA också.
Spanien också har jag för mig, prov av avloppsvatten i januari som innehöll viruset om jag inte kommer ihåg fel.

Satsuki KristinaRT skrev:
Hur det var i Sverige vet jag inte, men rimligen samma sak här.
Det är väl det som är en stor förklaring till skillnaderna mellan de nordiska länderna? Smittan hade fått ett starkare fäste i Sverige innan restriktionerna infördes.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Inte för att man vill vara skadeglad eller något (ungefär lika bra startfras som, jag är inte rasist MEN... eller: jag är ingen talare MEN...), MEN D.Trump kanske inte skulle använt just Sverige som jordens mest drabbade land och att det var en stor misär just här, föööör nu är det inte långt kvar till att hans eget land som han tycker att han förtjänar att leda snart har gått om oss i den där statistiken som vissa tycker är jätteviktig...
Skärmbild av COVID-19-statistik med Sverige och USA markerade, jämförelse av dödsfall per miljon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är det ffa kolumnen "Deaths/1M pop" som jag tänker på. Tydligen är det den viktigaste siffran för många...

Kan meddela att jag idag var och topsade mig också för Covid. Tror nog mer att det är en totalt std förkylning pga att skolan startade förra veckan. Men vem vet. Snart kanske man är med och "bidrar" till den där statistiken ovan.

Ta hand om varandra. Som jag skrivit redan i april/maj/juni/juli: We shall overcome!

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
Det var ju synd att det inte gällde Skåne som har den tydligaste uppgången i antalet fall.

jag vet vad man skall säga om uppgången? antal inlagda sjunker

[länk]
Däremot i Västra Götalandsregionen stiger antalet inläggningar på vissa sjukhus (NU, Sahlgr.), även om summan är rätt konstant under augusti.
https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/

BirgitS
T tergo skrev:
Det var ju synd att det inte gällde Skåne som har den tydligaste uppgången i antalet fall.

jag vet vad man skall säga om uppgången? antal inlagda sjunker

[länk]
Region Skåne har just haft presskonferens med anledning av det ökande antalet fall: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/region-skane-haller-presskonferens-om-coronalaget-1
Smittan finns fortfarande i hela Skåne. Det är lite högre siffror i Malmö och Helsingborg, men regionen ser inga stora smittkluster någonstans..
...
– Majoriteten av de smittade har blivit det här hemma, men vi ser också att folk som varit ute och rest i Europa har blivit smittade. Får man mista symptom ska man provta sig.

USA lär gå om oss om drygt en vecka. De ligger ca 2,5 döda per 100 000 invånare "efter" oss, men å andra sidan har de de senaste två veckorna haft 4,27 döda per 100 000 där vi får gå ner till plats 57 för att hitta Sverige med 0,43:
Statistiktabell över COVID-19 där länder rangordnas efter antal döda per 100 000 invånare, med Sverige på plats 7 och USA på plats 9.
Skapa konto

Statistiktabell över COVID-19-fall och dödsfall per 100 000 invånare med USA på tionde plats.
Skapa konto
Statistiktabell med Sverige på plats 57 med 0,43 döda per 100 000 invånare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där skulle jag kolla upp lite mer noga innan jag tror på.
Nu kollade jag mot några stickprov i befolkningsstatistiken (år 1900, 1915, 1950, 1960, 1980 och 2013). Jag hittar inget som jag bedömer avviker från diagrammet jag länkade till. Är det fel så har vi nog räknat fel på samma vis. Men jag förutsätter att Ulltand kommer hjälpa mig att granska den här statistiken och kan visa mig var felet ligger, eftersom han har siffror som visar att "2020 är det dödligaste året sedan typ 1850".

(Jag ser gärna att ni andra hjälper till att räkna ni också. Är det fel vill jag gärna veta det.)

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Nu kollade jag mot några stickprov i befolkningsstatistiken (år 1900, 1915, 1950, 1960, 1980 och 2013). Jag hittar inget som jag bedömer avviker från diagrammet jag länkade till. Är det fel så har vi nog räknat fel på samma vis. Men jag förutsätter att Ulltand kommer hjälpa mig att granska den här statistiken och kan visa mig var felet ligger, eftersom han har siffror som visar att "2020 är det dödligaste året sedan typ 1850".
Ulltand har ju lägligt nog dragit sig tillbaka från diskussionen. :(

Staffans2000
B b8q skrev:
Ulltand har ju lägligt nog dragit sig tillbaka från diskussionen. :(
Det som gör denna tråd liite tradig, är att det inte är en diskution, utan ett ständigt pågående möte i klubben för inbördes beundran (Asinus asinum fricat).

Staffan

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
oj oj det måste svida hos alla virusalarmister att sverige inte är sämst! Vi har ju en världens hösta skatter, så det kanske vi kan diskutera istället! vi dricker nästa mest kaffe i världen och det är ju säkert inte bra! Vi är säkert också världens mest ensamma folk.

Hörde på radion här om dagen om hur det är svårt att hålla avstånd i södra Europa. När butiksbiträden försöker backa från kunder så följer kunderna med, så att avståndet ändå understiger en meter.

Såg i humorhörnan följande (ej ordagrant): det ska bli skönt om vi kan sluta med tvåmeters regeln, så att vi kan gå tillbaka till vår vanliga femmeters regel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.