2 357 258 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej då, förväntar mig ingen respons på länkarna jag droppar in lite då och då. Bara ”skickar dem vidare” när de kommer upp i mina flöden iblandBirgitS skrev:
ibland ligger de före och ibland ligger de efter..
Det var ju synd att det inte gällde Skåne som har den tydligaste uppgången i antalet fall.
jag vet vad man skall säga om uppgången? antal inlagda sjunker
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-skane
jag vet vad man skall säga om uppgången? antal inlagda sjunker
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-skane
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Säkert pga alla turister/Stockholmare som farit runt Skåne i sommar (obs, litet mått av ironi)...T tergo skrev:
Enl lokala medier står Malmö för en icke obetydlig del av ökningen, många importfall efter att folk varit på semester i östra medelhavet och Balkan. Oklart i hur stor utsträckning detta bidrar till totala ökningen i regionen...
Ang ant fall i förh till inläggningar - gissningsvis yngre som står för ökningen (blir inte så sjuka att de behöver läggas in).
Nu gällde väl iofs uttalandet om att snabba upp granskningen, i detta fallet granskningen av rapporterna av fas-3-studien, inte fas-3 i sig självt. Så väldigt illa var inte Ulltand ute denna gång.Anna_H skrev:
Jag har ingen aning om hur mycket granskningen kan snabbas på, kanske inte till 1/3 genom treskift, men säkerligen går det att göra mycket snabbare än normalt om tiden är en viktig parameter.
Alla är inte överens:Ulltand skrev:
"Dödsfallen för coronapandemiåret 2020 överstiger än så länge det allvarliga influensaåret 2018. I år har det avlidit avrundat 548 personer per 100 000 invånare, jämfört med 2018 års 542 avlidna. Covid-19 har alltså höjt dödstalen med cirka sex personer per 100 000 invånare jämfört med ett svårt influensaår.
Dödstalen om 548 per 100 000 invånare är också de högsta sedan 2013 med sina 561 döda per 100 000 invånare. Alla år innan dess har per capita varit värre än pandemiåret 2020. Detta när man jämför månaderna januari - juli."
https://cornucopia.cornubot.se/2020/08/hogsta-antalet-doda-per-capita-i.html
Intressant läsning, t.ex påståendet att första halvåret 2020 skulle vara det historiskt sjätte MINST dödliga (döda per 100 000) på över hundra år. Det hade man ju inte trott!Guzzi skrev:
Alla är inte överens:
"Dödsfallen för coronapandemiåret 2020 överstiger än så länge det allvarliga influensaåret 2018. I år har det avlidit avrundat 548 personer per 100 000 invånare, jämfört med 2018 års 542 avlidna. Covid-19 har alltså höjt dödstalen med cirka sex personer per 100 000 invånare jämfört med ett svårt influensaår.
Dödstalen om 548 per 100 000 invånare är också de högsta sedan 2013 med sina 561 döda per 100 000 invånare. Alla år innan dess har per capita varit värre än pandemiåret 2020. Detta när man jämför månaderna januari - juli."
[länk]
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Ja, tänk vad man kan trolla med statistik..B b8q skrev:
(skämt åsido, har aftonbladet en agenda, eller är det bara clickbait?)
Det där skulle jag kolla upp lite mer noga innan jag tror på.Guzzi skrev:
Alla är inte överens:
"Dödsfallen för coronapandemiåret 2020 överstiger än så länge det allvarliga influensaåret 2018. I år har det avlidit avrundat 548 personer per 100 000 invånare, jämfört med 2018 års 542 avlidna. Covid-19 har alltså höjt dödstalen med cirka sex personer per 100 000 invånare jämfört med ett svårt influensaår.
Dödstalen om 548 per 100 000 invånare är också de högsta sedan 2013 med sina 561 döda per 100 000 invånare. Alla år innan dess har per capita varit värre än pandemiåret 2020. Detta när man jämför månaderna januari - juli."
[länk]
Varför syns t.ex. inte Spanska sjukan, asiaten eller hongkong-influensan ganska tydligt i det där diagrammet ...
Och då rimligen med låga staplar året efter, eller något enstaka år efter.
Jag säger inte att det måste vara fel, men jag känner vissa tvivel.
Men om det nu skulle stämma, då infinner sig en annan tanke, hur är det med våra nordiska grannländer då. Om de skapar samma diagram, kommer detta år ha en fantastiskt låg dödlighet då, jämfört med alla år tidigare. Eller har de alltid så här låg dödlighet?
Om medellivslängden är 80 år, så bör det falla bort ca 1250 personer per år och 100.000 invånare ifall man inte har en befolkningstillväxt eller befolkningsminskning.
Det får jag inte heller ihop med den där artikeln ...
Ehhh, nu kom jag ju på att det gällde dödstal jan-jul, dvs 7 månader per år, då blev det bra mycket mer vettigt ...Mikael_L skrev:
Sen kan det sista "felet" förklaras med befolkningsökningen ...
Jag har inte kollat siffrorna hela vägen nä. Men jag gick in lite snabbt nu och plockade ut antal döda jan - juli i ett exceldokument och summerade.
2019 och 2014 var det under 52 000 döda under årets första 7 månader. Innan dess får man gå tillbaka till 1977. Nu är det ett ganska enkelt jobb att plocka in befolkningsmängd i nästa rad men jag måste dessvärre iväg.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101G/ManadFoddDod/
2019 och 2014 var det under 52 000 döda under årets första 7 månader. Innan dess får man gå tillbaka till 1977. Nu är det ett ganska enkelt jobb att plocka in befolkningsmängd i nästa rad men jag måste dessvärre iväg.
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101G/ManadFoddDod/
Ja, det är anledningen till att 1918 stapeln är så låg, Spanska sjukan härjade som värst under hösten. Dock vet vi vid det här laget att COVID19 varit som värst under våren för sveriges del, så för att jämföra hur allvarlig denna epidemi har varit är det en bra graf. Slutsatsen är väl helt enkelt att överdödligheten om ca 4000 personer är så låg att den knappt syns i sådana här historiska diagram. Den ser mycket mer dramatisk ut när man plottar den mot genomsnittet de senaste åren, men då har ju de sensate åren haft historisk låg dödlighet (bra influensavaccin, befolkningsökning) + att det är just ett genomsnitt - så toppar och dalar i det man jämför mot smetas ut.Mikael_L skrev:
Mycket bra graf att referera till när folk börjar yra om att det är det värsta året sedan 1850-talet