Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Om du saknar svar/respons på ditt inlägg så beror det på att det togs upp i tråden igår i några inlägg.
Nej då, förväntar mig ingen respons på länkarna jag droppar in lite då och då. Bara ”skickar dem vidare” när de kommer upp i mina flöden ibland :)

ibland ligger de före och ibland ligger de efter.. :cool:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Satsuki
T tergo skrev:
Det var ju synd att det inte gällde Skåne som har den tydligaste uppgången i antalet fall.

jag vet vad man skall säga om uppgången? antal inlagda sjunker


[länk]
Säkert pga alla turister/Stockholmare som farit runt Skåne i sommar (obs, litet mått av ironi)...

Enl lokala medier står Malmö för en icke obetydlig del av ökningen, många importfall efter att folk varit på semester i östra medelhavet och Balkan. Oklart i hur stor utsträckning detta bidrar till totala ökningen i regionen...

Ang ant fall i förh till inläggningar - gissningsvis yngre som står för ökningen (blir inte så sjuka att de behöver läggas in).
 
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Fast när det gäller vaccin är det till stora delar tidsaspekten i sig som är det viktiga. Att snabba upp processen innebär att mer långsiktiga biverkningar inte hinner utvecklas.
Nu gällde väl iofs uttalandet om att snabba upp granskningen, i detta fallet granskningen av rapporterna av fas-3-studien, inte fas-3 i sig självt. Så väldigt illa var inte Ulltand ute denna gång. :)

Jag har ingen aning om hur mycket granskningen kan snabbas på, kanske inte till 1/3 genom treskift, men säkerligen går det att göra mycket snabbare än normalt om tiden är en viktig parameter.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
... och ointresse att nå verklig kunskap
Tack för kvällen garv. :rofl:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ingen aning om hur mycket granskningen kan snabbas på, kanske inte till 1/3 genom treskift, men säkerligen går det att göra mycket snabbare än normalt om tiden är en viktig parameter.
Två månader kanske ÄR mycket snabbare än normalt? Det vet vi inget om faktiskt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Två månader kanske ÄR mycket snabbare än normalt? Det vet vi inget om faktiskt.
Det är sant, iaf vad gäller mig, ty jag har ingen aning ... ;)
 
Ulltand Ulltand skrev:
2020 är det dödligaste året sedan typ 1850.
Alla är inte överens:

"Dödsfallen för coronapandemiåret 2020 överstiger än så länge det allvarliga influensaåret 2018. I år har det avlidit avrundat 548 personer per 100 000 invånare, jämfört med 2018 års 542 avlidna. Covid-19 har alltså höjt dödstalen med cirka sex personer per 100 000 invånare jämfört med ett svårt influensaår.

Dödstalen om 548 per 100 000 invånare är också de högsta sedan 2013 med sina 561 döda per 100 000 invånare. Alla år innan dess har per capita varit värre än pandemiåret 2020. Detta när man jämför månaderna januari - juli."

https://cornucopia.cornubot.se/2020/08/hogsta-antalet-doda-per-capita-i.html
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Alla är inte överens:

"Dödsfallen för coronapandemiåret 2020 överstiger än så länge det allvarliga influensaåret 2018. I år har det avlidit avrundat 548 personer per 100 000 invånare, jämfört med 2018 års 542 avlidna. Covid-19 har alltså höjt dödstalen med cirka sex personer per 100 000 invånare jämfört med ett svårt influensaår.

Dödstalen om 548 per 100 000 invånare är också de högsta sedan 2013 med sina 561 döda per 100 000 invånare. Alla år innan dess har per capita varit värre än pandemiåret 2020. Detta när man jämför månaderna januari - juli."

[länk]
Intressant läsning, t.ex påståendet att första halvåret 2020 skulle vara det historiskt sjätte MINST dödliga (döda per 100 000) på över hundra år. Det hade man ju inte trott!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Intressant läsning, t.ex påståendet att första halvåret 2020 skulle vara det historiskt sjätte MINST dödliga (döda per 100 000) på över hundra år. Det hade man ju inte trott!
Ja, tänk vad man kan trolla med statistik.. :crysmile:
(skämt åsido, har aftonbladet en agenda, eller är det bara clickbait?)
 
Mikael_L
Guzzi Guzzi skrev:
Alla är inte överens:

"Dödsfallen för coronapandemiåret 2020 överstiger än så länge det allvarliga influensaåret 2018. I år har det avlidit avrundat 548 personer per 100 000 invånare, jämfört med 2018 års 542 avlidna. Covid-19 har alltså höjt dödstalen med cirka sex personer per 100 000 invånare jämfört med ett svårt influensaår.

Dödstalen om 548 per 100 000 invånare är också de högsta sedan 2013 med sina 561 döda per 100 000 invånare. Alla år innan dess har per capita varit värre än pandemiåret 2020. Detta när man jämför månaderna januari - juli."

[länk]
Det där skulle jag kolla upp lite mer noga innan jag tror på.
Varför syns t.ex. inte Spanska sjukan, asiaten eller hongkong-influensan ganska tydligt i det där diagrammet ...
Och då rimligen med låga staplar året efter, eller något enstaka år efter.

Jag säger inte att det måste vara fel, men jag känner vissa tvivel.


Men om det nu skulle stämma, då infinner sig en annan tanke, hur är det med våra nordiska grannländer då. Om de skapar samma diagram, kommer detta år ha en fantastiskt låg dödlighet då, jämfört med alla år tidigare. Eller har de alltid så här låg dödlighet?

Om medellivslängden är 80 år, så bör det falla bort ca 1250 personer per år och 100.000 invånare ifall man inte har en befolkningstillväxt eller befolkningsminskning.
Det får jag inte heller ihop med den där artikeln ... :thinking:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om medellivslängden är 80 år, så bör det falla bort ca 1250 personer per år och 100.000 invånare ifall man inte har en befolkningstillväxt eller befolkningsminskning.
Det får jag inte heller ihop med den där artikeln ...
Ehhh, nu kom jag ju på att det gällde dödstal jan-jul, dvs 7 månader per år, då blev det bra mycket mer vettigt ... :oops:

Sen kan det sista "felet" förklaras med befolkningsökningen ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, tänk vad man kan trolla med statistik.. :crysmile:
(skämt åsido, har aftonbladet en agenda, eller är det bara clickbait?)
Aftonbladet?
 
Jag har inte kollat siffrorna hela vägen nä. Men jag gick in lite snabbt nu och plockade ut antal döda jan - juli i ett exceldokument och summerade.

2019 och 2014 var det under 52 000 döda under årets första 7 månader. Innan dess får man gå tillbaka till 1977. Nu är det ett ganska enkelt jobb att plocka in befolkningsmängd i nästa rad men jag måste dessvärre iväg.

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101G/ManadFoddDod/
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ehhh, nu kom jag ju på att det gällde dödstal jan-jul, dvs 7 månader per år, då blev det bra mycket mer vettigt ... :oops:

Sen kan det sista "felet" förklaras med befolkningsökningen ...
Ja, det är anledningen till att 1918 stapeln är så låg, Spanska sjukan härjade som värst under hösten. Dock vet vi vid det här laget att COVID19 varit som värst under våren för sveriges del, så för att jämföra hur allvarlig denna epidemi har varit är det en bra graf. Slutsatsen är väl helt enkelt att överdödligheten om ca 4000 personer är så låg att den knappt syns i sådana här historiska diagram. Den ser mycket mer dramatisk ut när man plottar den mot genomsnittet de senaste åren, men då har ju de sensate åren haft historisk låg dödlighet (bra influensavaccin, befolkningsökning) + att det är just ett genomsnitt - så toppar och dalar i det man jämför mot smetas ut.

Mycket bra graf att referera till när folk börjar yra om att det är det värsta året sedan 1850-talet :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.