Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Ulltand Ulltand skrev:
Åter till ämnet!

Varför har Sverige sämst återhämtning i europa gällande överdödlighet?

Större vårdskuld?

Friskare döda i Covid?

Eller?
Det stod det ju om i artikeln:

"Men de experter som SvD pratar med säger att det är svårt att veta vad skillnaden beror på. Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, tror att en förklaring kan vara vilka grupper i samhället som smittats av viruset.

– Det bör spela roll vilka populationer i samhället som drabbas, om smittan tar sig in på vårdhem till exempel. Men det är väldigt svårt att veta säkert, säger hon.

Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi och folkhälsovetenskap vid Umeå universitet, säger att det faktum att Sverige haft större smittspridning än andra länder kanske spelar in.

– Det finns många rapporter om att man kan få långtgående men av covid-19, och kanske har vi fått en mer fördröjd överdödlighet på grund av det. Men det är bara spekulation, säger han.

Thomas Lindén, statschefläkare och avdelningschef på Socialstyrelsen, tycker att SvD/Newsworthys siffror är intressanta, men varnar samtidigt för att det kan vara svårt att dra slutsatser om överdödligheten när man tittar på mindre regioner och korta tidsperioder.

– Det finns vissa fallgropar, som att vi normalt inte har så hög dödlighet på sommaren om det inte är väldigt hög värme, vilket länder söderut kan ha. Men överdödligheten är ett av de bästa sätten att jämföra länder med och den här statistiken är inte fel, säger han."

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har letat efter slutdatum för fas 3 studierna på Oxfordvaccinet.
Varför finns det inte slutdatum publicerat?
Hur kommer det sig att indiska seruminstitutet kan göra en fas 3 studie på 73 dagar?

Sista frågan har jag inget svar på, men i fas 3 studien tittar man på hur många insjuknade i covid-19 man får i kontrollgruppen och jämför det med vaccingruppen. På så sätt ser man hur bra vaccinet skyddar mot infektion. Men man kan inte veta i förväg hur lång tid det tar. Är vi duktiga på att minska smittspridningen tar det längre tid.
Så studierna som i Brasilien och Indien kan gå fortare än den i Storbritannien, men jag är inte uppdaterad på smittläget.

För att undvika ändrat beteende och risktagande får kontrollgruppen ett annat riktigt vaccin med normala vaccinbiverkningar så att patienten inte ska veta om den fått testvaccin eller placebo.

The Oxford Vaccine Centre COVID-19 Phase I Clinical Trial Explained [Oxford Vaccine trail]
Oxford COVID-19 vaccine to begin phase II/III human trials [Oxford News, 22/5-20]
När det gäller slutdatum så är AstraZeneca väldigt luddiga i detta pressmeddelande:
Results from the late-stage trials are anticipated later this year, depending on the rate of infection within the clinical trial communities.
https://www.astrazeneca.com/media-c...illion-doses-of-azd1222-covid-19-vaccine.html
Däremot kan de ju göra en uppskattning utifrån smittläget.

I Brasilien pekar i alla fall kurvan över avlidna rätt brant uppåt fortfarande så smittspridningen är stor. Som vanligt är ju spridningen ojämnt fördelad över landet så det gäller att testerna görs i "rätt" område.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
AstraZeneca håller också på med försök med syntetiska antikroppar mot det nya coronaviruset som då kanske kan göra att folk får milda symtom om de behandlas i förväg resp. lindrigare förlopp om det ges till redan sjuka. Men den forskningen är i väldigt tidigt stadium och fas 1 har just påbörjats så ingen vet om det kommer att bli något än.
https://www.astrazeneca.com/media-c...the-prevention-and-treatment-of-covid-19.html

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Angående munskydd, tragikomiskt när SVT berättar om 88-åriga Egon som skaffat munskydd till besökare, men som hemtjänsten inte får använda för kommunen. Dumt kan man ju tycka, problemet är bara att munskydden verkar vara av typen med utandningsventil :sweat:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...pte-munskydd-hemtjansten-far-inte-anvanda-dem

Dock tycker jag personligen att hemtjänstpersonal borde ha engångsmunskydd (kirurgmask) när de arbetar nära äldre.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
20 000 studenter och anställda vid Umeå universitet kommer att erbjudas att testa för pågående infektion. Det är den största studien för pågående infektion som har gjorts i Sverige.

Detta för att undersöka vad som händer med smittspridningen när studenter återgår till undervisning på campus, vilket är värdefullt att veta för länder runt om i världen. Umeå har valts för att det är låg smittspridning där nu och studenterna kommer från hela landet.

Det kommer att smittspåras kring dem som testas positivt och en vecka senare testas alla igen för att se hur smittspridningen har påverkats.
[länk]
FHM har ett pressmeddelande med lite mer fakta: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-mata-forekomst-av-covid-19-pa-campus-i-umea/

Svensk studie: hotade djurarter riskerar coronasmitta [NY Teknik]
Forskning vid Uppsala Universitet.
Studien har även identifierat att många djur med närhet till människor – som kor, får, hjortar och getter – verkar ha en hög risk att infekteras av viruset. Däremot ser det ut som att hundar har låg risk att smittas, medan flera kattdjur, inklusive huskatter, löper medelhög risk.
...Tex flera olika apor och en tiger på en djurpark i Bronx i New York har smittats.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Den här tråden är väldigt olika alla andra trådar som jag deltar i och har deltagit i på detta forum.

Folk som jag i vanliga fall tycker skriver mycket trevligt och vettiga inlägg är helt andra människor i denna tråd och många av dem är nästan giftiga bara för att man tycker annorlunda jämfört med dem.

Och för resonemang som jag ibland inte alls förstår mig på och som nästan gör mig mörkrädd.

Det känns nästa som att de tycker att det inte spelar någon roll att 5813 svenskar dött därför att det flesta av dem ändå skulle dött inom en snar framtid.

Och som om de verkligen tror att Sverige inte avviker från andra liknande länder i nämnvärd utsträckning i sina åtgärder för att bekämpa covid19.

Och som att de verkligen tycker att lågutbildad vårdpersonal inte förtjänar fast jobb och att det bästa för ”kollektivet” (eller vad man ska kalla det) är att dessa människor ska leva i osäkerhet angående framtida arbete. Och att detta inte påverkar deras arbetsprestation.

Den här tråden är mycket intressant att läsa i men den tar upp mer tid än någon annan tråd som jag deltagit i på något annat forum någonsin och jag ska göra ett nytt försök att hålla mig borta från den.

Hyltran från Veglemyren over and out igen ;)
Förstår hur du tänker och jag tillhör väl själv de som kanske uttrycker sig drastiskt ibland, men en anledning till det är väl att så många av dom som skriver verkar ha en politisk agenda eller liknande men i det fördolda. Det är möjligt att vissa tycker att vi som försvarar hanteringen till viss del också har en agenda, och de två världarna har väl svårt att mötas. Dock tycker jag att flera av er som framför kritik har gjort det på ett så pass icke konstruktivt sätt, vilket gjort det svårt att föra en trevlig diskussion. Man publicerar artiklar och rapporter i parti och minut, så länge som det passar den linje eller tes man driver. Också sättet att undanhålla delar av sanningen på samma sätt spelar väl också in att det eskalerar. Flera av de på den sidan du representerar har ju också en konstig vana att få för sig saker som inte stämmer, tex att någon skulle tycka att det är helt okej att folk dör etc etc. Jag tycker i så fall att man ser samma frosseri i dödstalen så länge de också pekade uppåt och då till lika stor del gladdes åt dem eftersom det skulle påvisa att FHM hade fel.

• Gilla
Hellacopter och 7 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och för resonemang som jag ibland inte alls förstår mig på och som nästan gör mig mörkrädd.
Du har inte funderat på att dina egna resonemang har just den effekten på många av oss andra som i likhet med mig blir mörkrädd när det plockas uppgifter från ljusskygga individer och organisationer på Youtube, och som framförs som sanningar och recept på framgång i den här masspsykosen som covid19 utvecklats till ?

• Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Angående munskydd, tragikomiskt när SVT berättar om 88-åriga Egon som skaffat munskydd till besökare, men som hemtjänsten inte får använda för kommunen. Dumt kan man ju tycka, problemet är bara att munskydden verkar vara av typen med utandningsventil :sweat:

[länk]

Dock tycker jag personligen att hemtjänstpersonal borde ha engångsmunskydd (kirurgmask) när de arbetar nära äldre.

Skrev faktiskt till SVT och frågade om detta, fick svar (!) att de hade varit i kontakt med Egon. Han sa sig tejpa för ventilen men att de ska köpa nya på apotek, de har även uppdaterarat texten på svt.play med info.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag passar tråden här pga ständiga påhopp och ointresse att nå verklig kunskap.
Jag kan hålla med om att du kanske får orättvist många påhopp. Det blir förmycket ibland.
Men du är själv ganska bra på att komma med påhopp själv. Så nu har du fått säga ifrån. Så kan vi kanske alla uppträda lite hyfsat? Från båda håll.

BirgitS
B b8q skrev:
Kineskiska skit-tester: [länk]
Vi har alltså inte alls så många corona-smittade i Sverige som man kan tro.
Undrar när i tiden de har blivit testade.

BirgitS
I många länder så öppnar skolorna nu eller snart och det förs mycket diskussioner om hur det kan påverka smittspridningen och vad man ska göra för att hålla nere den.
När många länders regeringar nu är, mer eller mindre, överens om att gränsen är nådd för hur länge eleverna kan hållas utanför klassrummen väcker utmaningen att få igång utbildningen på ett säkert sätt både ilska och uppfinningsrikedom.
...
Men när höstterminen drar igång kan den brittiska regeringen behöva välja mellan pubarna och skolorna, och bör då prioritera barnens utbildning, skrev Anne Longfield, chef över den engelska barnförvaltningen i början av augusti.
...
(Mexico, mitt tillägg): Det faktum att bara drygt hälften av alla hushåll har tillgång till internet gör dock distansundervisningen svår. Som lösning på problemet har regeringen beslutat att sända lektioner på tv, med olika tider för olika årskurser.
...
(Tyskland, mitt tillägg): Sjukdomsfallen har skapat rädsla för klusterutbrott i skolorna, med i det flesta fall är det endast en elev eller lärare som bekräftats sjuk. Hittills har inga bekräftade fall där smittas spridits i en skola.
...
(Uganda, mitt tillägg): Samtalen till den nationella hjälplinjen för barn har ökat med 70 procent sedan de omkring 15 miljoner eleverna som finns i landet slutade gå till skolan, enligt uttalandet. Organisationerna lyfter också utsattheten för fysiskt, psykiskt och sexuellt våld, samt riskerna för barnarbete, barnäktenskap och tonårsgraviditeter.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/skolorna-oppnas-varlden-over-vacker-ilska-och-uppfinningsrikedom/
Några fler länder är med också.

BirgitS
B b8q skrev:
Kineskiska skit-tester: [länk]
Vi har alltså inte alls så många corona-smittade i Sverige som man kan tro.
Gäller dessa regioner enligt pågående presskonferens: Blekinge, Dalarna, Gävleborg, Stockholm, Sörmland, Västerbotten, Västernorrland, Västmanland och Västra Götaland

Det var ju synd att det inte gällde Skåne som har den tydligaste uppgången i antalet fall.

Två av tre regioner har inga patienter med Covid-19 på IVA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.