2 356 990 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu har du blottad strupenStaffan2000 skrev:
Vem vill inte det.
Likväl passerar inlägg av klubbens hårdförda kämpar, såsom "Bötfälla maskfuskare i England, hade ingen effekt". Ingen kritisk reaktion från er som är ute efter fakta, trots att det var skibentens högst egna slutsatser, grundade på ... önskedrömmar? Hade Ulltand skrivit samma smörja däremot...? Likadant med önsketänkarpåståendet att "Det inte finns några studier som bevisar att mask fungerar". Vilket kvalificerat skitsnack! Möjligen inte bland de som valts ut. Men alla andra då?
När oppositionen tar sig ton, ropar Tegnellarna i kör: -"Källa på det!" Visar det sig att källa finns, löser man det lilla abret genom att klassificera den som högerextrem eller opålitlig i största allmänhet. MEN när de egna kommer med passande hittepåfakta, räcker medlemsboken som bevis och inlägget får uppmuntrande tummar av de rättroende.
Steffo
P.s.
Mina exempel är tagna ur minnet, så risk finns för att det inte är exakta citat.
Och visat var du står. Men tack för ett underhållande inlägg. Där du på ett tydligt sätt tydligör vilka problem som finns. När källan består av en insändare. Det finns stora problem med Källgranskningen. Dessutom så finns det ännu större problem med läsförståelsen. Den tycks vara väldigt selektiv.
Du förstår vilka problem som finns?
För du syftade på de som du klumpar in i tegnellfacket.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Ajdå...Marlen Eskilsson skrev:
Måste man vara höger eller vänster för tycka det ena eller det andra?
Själv har jag inte ens funderar på att det skulle vara politik i att välja munskydd...
Där har du den politiska masken..
Redigerat:
Hmm, hur kunde du leda det till den slutsatsen .. eller frågan ...?Marlen Eskilsson skrev:
Fast lika mycket undrade jag ju varför jag (ihopklumpat med en del andra) skulle anses vara vänsterradikal, för mina åsikter i denna tråden.
Hade jag blivit beskylld för att vara känslokall teknokrat hade jag förstått , men ...
Någon som reflekterar över risken för ännu mera personrån mm och svårare brottsbekämpning om alla brottslingar är maskerade?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det verkar vara höger i Sverige och vänster i USA, lustigt nog. I vilket fall i våras innan jag tröttnade följa debatten då den inte alls bör skötas av politiker.Marlen Eskilsson skrev:
I Sverige var Hanif Bali o co högljudda förespråkare för munskydd och hårdare nedstängning. Precis som den generiske demokratiska väljaren i USA. Vilket gjorde att vänstersverige och Trump plötsligt stod på samma sida, det var väl lite lustigt trots allt eländet.
Sådana här saker borde vara renodlade saker för forskare att avgöra. Politiker samt dess anhängare ska bara hålla sig borta borta.
Tror hållningen i stort påverkas av olika saker i de både jämförda staterna.
I Sverige stöttade vänstermedia /-politiker våran väg för att sossarna styr för tillfället och det ser illa ut annars. Hade vi haft en högerregering är jag 99% säker på att samma personer uttryckt sig mycket mera kritiskt om en högerregering uppfört sig identiskt som nuvarande under pandemin.
I USA beror det säkert till stor del på att den genomsnittliga demokratiska väljaren är en tjänsteman / medelklass som har kunnat fortsätta jobba hemifrån. Medan den republikanske snittväljaren har något arbetar- / serviceyrke och i mycket högre utsträckning förlorat sitt jobb pga nedstängning och därför är mer kritisk till en sådan. (De borde väl dock vara positiva till munskydd om det har en möjlighet att minska spridningen och därmed nedstängning, men fotbollslagspolitik är inte alltid logiskt).
(Jag själv vet inte vad som är rätt och fel väg och försöker inte lägga något sådant värde i det ovan, bara reflekterar över att om ena sidan säger en sak ska andra vara motvalls bara för att).
Det är nästan så att en Teknokrati lockar. även om jag förstår att makt skulle korrumpera även ett sådant styrelseskick.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
I Sverige har det ju varit många långt ute till höger som har förespråkat munskydd väldigt länge men i Tyskland så var tydligen motsvarande grupp en stor del av demonstrationen mot munskydd tidigare i augusti och då därför att det inkräktar på deras mänskliga rättigheter/friheter.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Sånt är ju rätt omöjligt att bevisa. Bevis skulle ju kräva att man har tagit svalg/näsprov på en stor del av befolkningen i februari och mars samt sparat dem så att man nu kan undersöka dem.Mikael_L skrev:
Mycket möjligt.
Frågar man mig så finner jag det rätt troligt, dock är det väl långt från bevisat.
Men jämför man andra slags åtgärder som vidtagits i olika länder med hur det sen gått i länderna så är det svårt att se något gemensamt.
Jag börjar alltmer tro att alla slags "åtgärder" faktiskt är ganska verkningslösa, utan det beror mest på hur samhället ifråga fungerar sedan innan, vilken demografi vi har, hur sociala mönster och rörlighet är osv.
Att vidta olika åtgärder gör sen ganska marginell nytta.
Det man kan titta på är t.ex. kurvan över avlidna i våras och då tänka på att från det att smittspridningen mer eller mindre upphör pga. restriktioner så tar det 3 veckor innan antalet avlidna/dag börjar minska eftersom dödsfall i genomsnitt inträffar 3 veckor efter personen blev smittad. Så antalet avlidna under de 3 första veckorna kan man inte påverka i praktiken. Tittar man då på dödsfallskurvorna för de nordiska länderna typ kring 5 april (motsv. 3 veckor efter restriktionerna började) så har ju då Sverige mycket fler avlidna än de andra länderna. Det är ett tydligt tecken på att det fanns fler smittade i Sverige än i de andra länderna i mitten av mars.
Jag tror politisk åskådning hos förespråkare av munskydd delvis hänger ihop med det politiska styret i landet ifråga.
Högst anekdotiska observationer från min egen bekantskapskrets är att högermänniskor tenderar att förespråka munskydd och tycka att FHM är kassa. Fast egentligen är det Löven man tycker är kass och är framför allt är man ute efter politiska poäng.
Är rätt övertygad om att förhållandet hade varit det motsatta om vi haft en högerregering som agerat exakt likadant.
Högst anekdotiska observationer från min egen bekantskapskrets är att högermänniskor tenderar att förespråka munskydd och tycka att FHM är kassa. Fast egentligen är det Löven man tycker är kass och är framför allt är man ute efter politiska poäng.
Är rätt övertygad om att förhållandet hade varit det motsatta om vi haft en högerregering som agerat exakt likadant.
I ett byggahus forum borde det falla sig naturligt att närma sig corona frågan på samma sätt som man påbörjar en relativt komplicerad renovering.
Oavsett politisk läggning kräver bjälklaget rätt dimensioner för att slippa golv som gungar, och den som argumenterar för klena dimensioner av politiska skäl har en monumental uppgift att argumentera ner gravitationen.
När man söker fakta om vilken dimension man bör använda så kan man ju antingen välja att lyssna på Blogg Bosse som säger något som låter bra och ger ett billigt tunt bjälklag, eller kika lite på dimensioneringstabellen.
När man inte vet hur något komplicerat ska göras så är ju lösningen aldrig att själv börja spekulera, och om arkitekten säger att överhänget på 4m kanske inte är en bra idé med 45x95, ja då är det nog inte det oavsett om Blogg Bosse tycker det låter toppen.
Det går alltid hitta någon som håller med en när man fått en dålig idé, men dem kan man bara lyssna på när man granskat kritiken utan att förblindas av sitt ego.
Att göra politik av hur en pandemi ska hanteras borde vara olagligt, omoraliskt och oetiskt kommer det alltid att vara.
Oavsett politisk läggning kräver bjälklaget rätt dimensioner för att slippa golv som gungar, och den som argumenterar för klena dimensioner av politiska skäl har en monumental uppgift att argumentera ner gravitationen.
När man söker fakta om vilken dimension man bör använda så kan man ju antingen välja att lyssna på Blogg Bosse som säger något som låter bra och ger ett billigt tunt bjälklag, eller kika lite på dimensioneringstabellen.
När man inte vet hur något komplicerat ska göras så är ju lösningen aldrig att själv börja spekulera, och om arkitekten säger att överhänget på 4m kanske inte är en bra idé med 45x95, ja då är det nog inte det oavsett om Blogg Bosse tycker det låter toppen.
Det går alltid hitta någon som håller med en när man fått en dålig idé, men dem kan man bara lyssna på när man granskat kritiken utan att förblindas av sitt ego.
Att göra politik av hur en pandemi ska hanteras borde vara olagligt, omoraliskt och oetiskt kommer det alltid att vara.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Själv har jag inte ens funderat politik.
Så jag visste inte ens att det var en vänster eller höger fråga. Jag trodde det var corona fråga.
Men är inte risken att det trillar iväg och blir politik nu?
Så jag visste inte ens att det var en vänster eller höger fråga. Jag trodde det var corona fråga.
Men är inte risken att det trillar iväg och blir politik nu?