Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det som gör denna tråd liite tradig, är att det inte är en diskution, utan ett ständigt pågående möte i klubben för inbördes beundran (Asinus asinum fricat).

Staffan
Nu vet jag ju inte i vilket fack du placerar mig, för jag håller inte med FHM i allt - däremot vill jag (som den ingenjör jag är) att debatten ska bygga på korrekta uppgifter, så när någon missuppfattar eller förvanskar fakta, så vill jag gärna rätta till det.

• Gilla
Satsuki och 9 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Nu kollade jag mot några stickprov i befolkningsstatistiken (år 1900, 1915, 1950, 1960, 1980 och 2013). Jag hittar inget som jag bedömer avviker från diagrammet jag länkade till. Är det fel så har vi nog räknat fel på samma vis. Men jag förutsätter att Ulltand kommer hjälpa mig att granska den här statistiken och kan visa mig var felet ligger, eftersom han har siffror som visar att "2020 är det dödligaste året sedan typ 1850".

(Jag ser gärna att ni andra hjälper till att räkna ni också. Är det fel vill jag gärna veta det.)
Det var en artikel i Aftonbladet som hävdade det....

J
B b8q skrev:
Nu vet jag ju inte i vilket fack du placerar mig, för jag håller inte med FHM i allt - däremot vill jag (som den ingenjör jag är) att debatten ska bygga på korrekta uppgifter, så när någon missuppfattar eller förvanskar fakta, så vill jag gärna rätta till det.
Där känner jag igen mig. Jag har svårt för dumma människor med, men gör ibland undantag.

• Haha
RoAd
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var en artikel i Aftonbladet som hävdade det....
Jag hittar ingen Aftonbladet men jag ser att Ulltand länkat till den här förvirrande Expressengrejen: https://www.expressen.se/nyheter/coronas-svarta-siffror-fler-doda-i-sverige-an-pa-150-ar/

Var det den han baserade sina uttalanden på? Det fattade aldrig jag. Jag trodde han hade något mer matnyttigt att gå på.

Han är väl snart tillbaka och kan skingra dimmorna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag hittar ingen Aftonbladet men jag ser att Ulltand länkat till den här förvirrande Expressengrejen: [länk]

Var det den han baserade sina uttalanden på? Det fattade aldrig jag. Jag trodde han hade något mer matnyttigt att gå på.

Han är väl snart tillbaka och kan skingra dimmorna.
Aha, kanske var expressen, my bad.
Förvirrande är bara förnamnet...

Det som gör denna tråd liite tradig, är att det inte är en diskution, utan ett ständigt pågående möte i klubben för inbördes beundran (Asinus asinum fricat).

Staffan
Ja du.... Du är själv medlem i klubben!:D
När några verkar vara så verklighetsfrånvända så blir det svårt att föra en diskussion

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Vem vill inte det.

Likväl passerar inlägg av klubbens hårdförda kämpar, såsom "Bötfälla maskfuskare i England, hade ingen effekt". Ingen kritisk reaktion från er som är ute efter fakta, trots att det var skibentens högst egna slutsatser, grundade på ... önskedrömmar? Hade Ulltand skrivit samma smörja däremot...? Likadant med önsketänkarpåståendet att "Det inte finns några studier som bevisar att mask fungerar". Vilket kvalificerat skitsnack! Möjligen inte bland de som valts ut. Men alla andra då?

När oppositionen tar sig ton, ropar Tegnellarna i kör: -"Källa på det!" Visar det sig att källa finns, löser man det lilla abret genom att klassificera den som högerextrem eller opålitlig i största allmänhet. MEN när de egna kommer med passande hittepåfakta, räcker medlemsboken som bevis och inlägget får uppmuntrande tummar av de rättroende.

Steffo

P.s.
Mina exempel är tagna ur minnet, så risk finns för att det inte är exakta citat.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Likadant med önsketänkarpåståendet att "Det inte finns några studier som bevisar att mask fungerar". Vilket kvalificerat skitsnack! Möjligen inte bland de som valts ut. Men alla andra då?
Hitta någon studie som bevisar att mask har effekt bland allmänheten och inte bara i sjukvården då.
Inte heller norska motsv. till FHM anser att mask i kollektivtrafiken etc. säkert hjälper utan de anser att de utför ett experiment när de inför det för att testa om det har någon effekt.

Mikael_L
useless useless skrev:
Det är väl det som är en stor förklaring till skillnaderna mellan de nordiska länderna? Smittan hade fått ett starkare fäste i Sverige innan restriktionerna infördes.
Mycket möjligt.
Frågar man mig så finner jag det rätt troligt, dock är det väl långt från bevisat.

Men jämför man andra slags åtgärder som vidtagits i olika länder med hur det sen gått i länderna så är det svårt att se något gemensamt.
Jag börjar alltmer tro att alla slags "åtgärder" faktiskt är ganska verkningslösa, utan det beror mest på hur samhället ifråga fungerar sedan innan, vilken demografi vi har, hur sociala mönster och rörlighet är osv.
Att vidta olika åtgärder gör sen ganska marginell nytta.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Mikael_L
Visar det sig att källa finns, löser man det lilla abret genom att klassificera den som högerextrem eller opålitlig i största allmänhet.
Japp, skyldig till det - jag erkänner.

Samtidigt blir jag beskylld för att vara kommunist, vänsterextrem, Tegnellkramare, vara för aktiv dödshjälp, gilla ättestupa, stödja massmord, höra till Tegnell-sekten ...

Vi skulle kanske alla vinna på att dämpa oss, och fokusera på fakta (men då är väl Ulltand ingen vinnare ... :thinking:)

Jag tycker förövrigt att tråden har dämpats en hel det gällande dessa avarter, det flyger inte lika mycket elaka invektiv i luften längre, mycket mindre "guilt by assosiasion" nu ...
Bra - alla ...
Tack -alla !

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
P
Likväl passerar inlägg av klubbens hårdförda kämpar, såsom "Bötfälla maskfuskare i England, hade ingen effekt". Ingen kritisk reaktion från er som är ute efter fakta, trots att det var skibentens högst egna slutsatser, grundade på ... önskedrömmar? Hade Ulltand skrivit samma smörja däremot...? Likadant med önsketänkarpåståendet att "Det inte finns några studier som bevisar att mask fungerar". Vilket kvalificerat skitsnack! Möjligen inte bland de som valts ut. Men alla andra då?
Jag kastar väl in denna då från Läkartidningen:
”Svag evidens för att munskydd minskar smitta hos allmänhet”

https://lakartidningen.se/klinik-oc...or-att-munskydd-minskar-smitta-hos-allmanhet/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, skyldig till det - jag erkänner.

Samtidigt blir jag beskylld för att vara kommunist, vänsterextrem, Tegnellkramare, vara för aktiv dödshjälp, gilla ättestupa, stödja massmord, höra till Tegnell-sekten ...

Vi skulle kanske alla vinna på att dämpa oss, och fokusera på fakta (men då är väl Ulltand ingen vinnare ... :thinking:)

Jag tycker förövrigt att tråden har dämpats en hel det gällande dessa avarter, det flyger inte lika mycket elaka invektiv i luften längre, mycket mindre "guilt by assosiasion" nu ...
Bra - alla ...
Tack -alla !
Kan bara hålla med. Jag är nog mer höger än de flesta men har synnerligen svårt för högerns argument i tråden ändå. Men tycker också det är skönt att det lugnat ner sig

Det jag inte blir klok på är om det är höger eller vänster att förespråka att vi använder munskydd?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det jag inte blir klok på är om det är höger eller vänster att förespråka att vi använder munskydd?
Munskydd måste vara en vänstergrej eftersom det är något den stora massan kollektivt måste använda för att det ska fungera.

Maskerna med ventil däremot här tydligt höger eftersom de bara skyddar en enskild individ.

• Haha
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
P
Beror kanske på om man vill bära mynskydd för att inte bli smittad eller för att inte smitta andra;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.