Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
Detta tar priset haha. Ska vi utgå från att Ulltand är betald av främmande makt och bestämma oss för att det är sant?
Ptja om man inte kan diskutera artiklar i SvD har vi inte hamnat lite snett då?

Jag håller det för osannolikt att Svd har fabulerat data som dessutom är relativt enkla att verifiera.

Men om du ändå tror att jag får betalt av främmande makt så är nog en djupare dikussion rätt meningslös :) Jag tror du är ganska nära förtal nu också!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är 100 % säker på att det kan göra det och arbetar mycket med rapportgranskningar.

Men man kan ju inte gå upp med faktor 10 direkt :)

Kanske mer som jag förslog 9 personer istållet för 3. Vad fick du 10:an ifrån? Ser bättre ut i texten?

För du tror väl inte att man idag har slimmat det för att det skall gå så snabbt det överhuvudtaget kan? Att alla resurser redan används default. Nej så funegrar det inte.
Det var exempel utifrån att Europa består av många länder med organisationer som godkänner läkemedel så om Sverige borde vara med i en granskning enligt dig så varför inte andra länder?

Det ligger i allas intresse att vaccinet godkänns så fort det går med bibehållen säkerhet. Personligen tror jag att de bästa i Europa redan har vidtalats just för att kunna hålla nere tiden till kring två månader och duktiga personer är efterfrågade och behöver kunna planera sin tid.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ptja om man inte kan diskutera artiklar i SvD har vi inte hamnat lite snett då?

Jag håller det för osannolikt att Svd har fabulerat data som dessutom är relativt enkla att verifiera.

Men om du ändå tror att jag får betalt av främmande makt så är nog en djupare dikussion rätt meningslös :) Jag tror du är ganska nära förtal nu också!
Nej jag gjorde en förlängning av ditt resonemang.Jag tror inte du är betald :rofl: Intressant att vi ska ta SVD på orden, men myndigheterna eller SCB de skruva rpå data?
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ptja om man inte kan diskutera artiklar i SvD har vi inte hamnat lite snett då?
Artiklar går att diskutera men inte ett kort citat från en lång artikel.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag håller det för osannolikt att Svd har fabulerat data som dessutom är relativt enkla att verifiera.
Jag länkade nyss till EU-siffror över dödlighet i EU-länder. Stämmer uppgifterna där överens med SVD:s?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Artiklar går att diskutera men inte ett kort citat från en lång artikel.


Jag länkade nyss till EU-siffror över dödlighet i EU-länder. Stämmer uppgifterna där överens med SVD:s?
Och man bör inte heller automatiskt utgå ifrån att en artikel är sann bara för att den som postar artikeln är övertygad om den saken. Speciellt inte när den som postar har en tidigare historia att förvränga och glida på sanningen.
 
Jag passar tråden här pga ständiga påhopp och ointresse att nå verklig kunskap.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Andra gången hade han inga symtom till skillnad från första gången då symtomen var milda. Så viss nytta gjorde kroppens immunsystem vid andra tillfället.

Om detta visar sig vara relativt vanligt så liknar detta virus mer de coronavirus som ger upphov till förkylningar än SARS och MERS.

Det kan innebära att vaccin inte heller hjälper särskilt länge utan det blir en liknande situation som med säsongsinfluensa.

För den som bara vill ha en kort artikel på svenska finns det här: [länk]
Där finns även ett kort uttalande från en på WHO.

AstraZeneca vill inte kommentera det just nu enligt [länk] kl. 15.31
Forskarna bakom AstraZeneca-vaccinet säger nu:
man behöver följa virusets utveckling noga. Just nu finns det dock inget som tyder på att viruset ska ha muterat på ett sådant sätt att vaccinet inte kommer fungera
Reuters via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 09.50
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag passar tråden här pga ständiga påhopp och ointresse att nå verklig kunskap.
Nå verklig kunskap gör man genom att ifrågasätta.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nå verklig kunskap gör man genom att ifrågasätta.
Precis men inte avsänadren utan innehållet!
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
[bild]
[länk]
Om du saknar svar/respons på ditt inlägg så beror det på att det togs upp i tråden igår i några inlägg.
 
BirgitS
20 000 studenter och anställda vid Umeå universitet kommer att erbjudas att testa för pågående infektion. Det är den största studien för pågående infektion som har gjorts i Sverige.

Detta för att undersöka vad som händer med smittspridningen när studenter återgår till undervisning på campus, vilket är värdefullt att veta för länder runt om i världen. Umeå har valts för att det är låg smittspridning där nu och studenterna kommer från hela landet.

Det kommer att smittspåras kring dem som testas positivt och en vecka senare testas alla igen för att se hur smittspridningen har påverkats.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/20-000-studenter-ska-coronatestas-i-umea
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat Hyltran, jag tycker faktisk du är rätt korkad, ibland ... ;) :whistle:
(Men i många andra trådar gör du mycket bra ifrån dig, där blir jag rätt ofta imponerad!!!)

Det du postade om digerdödsmaskerna blev ju helt kontraproduktivt mot den åsikt du annars driver.

Så antingen ville du bara röra om lite i grytan (utan annat mål) eller otur vid tankeverksamhet ...


Den här tråden är väldigt olika alla andra trådar som jag deltar i och har deltagit i på detta forum.

Folk som jag i vanliga fall tycker skriver mycket trevligt och vettiga inlägg är helt andra människor i denna tråd och många av dem är nästan giftiga bara för att man tycker annorlunda jämfört med dem.

Och för resonemang som jag ibland inte alls förstår mig på och som nästan gör mig mörkrädd.

Det känns nästa som att de tycker att det inte spelar någon roll att 5813 svenskar dött därför att det flesta av dem ändå skulle dött inom en snar framtid.

Och som om de verkligen tror att Sverige inte avviker från andra liknande länder i nämnvärd utsträckning i sina åtgärder för att bekämpa covid19.

Och som att de verkligen tycker att lågutbildad vårdpersonal inte förtjänar fast jobb och att det bästa för ”kollektivet” (eller vad man ska kalla det) är att dessa människor ska leva i osäkerhet angående framtida arbete. Och att detta inte påverkar deras arbetsprestation.

Den här tråden är mycket intressant att läsa i men den tar upp mer tid än någon annan tråd som jag deltagit i på något annat forum någonsin och jag ska göra ett nytt försök att hålla mig borta från den.

Hyltran från Veglemyren over and out igen ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Jag har letat efter slutdatum för fas 3 studierna på Oxfordvaccinet.
Varför finns det inte slutdatum publicerat?
Hur kommer det sig att indiska seruminstitutet kan göra en fas 3 studie på 73 dagar?

Sista frågan har jag inget svar på, men i fas 3 studien tittar man på hur många insjuknade i covid-19 man får i kontrollgruppen och jämför det med vaccingruppen. På så sätt ser man hur bra vaccinet skyddar mot infektion. Men man kan inte veta i förväg hur lång tid det tar. Är vi duktiga på att minska smittspridningen tar det längre tid.
Så studierna som i Brasilien och Indien kan gå fortare än den i Storbritannien, men jag är inte uppdaterad på smittläget.

För att undvika ändrat beteende och risktagande får kontrollgruppen ett annat riktigt vaccin med normala vaccinbiverkningar så att patienten inte ska veta om den fått testvaccin eller placebo.

The Oxford Vaccine Centre COVID-19 Phase I Clinical Trial Explained [Oxford Vaccine trail]
Oxford COVID-19 vaccine to begin phase II/III human trials [Oxford News, 22/5-20]
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det känns nästa som att de tycker att det inte spelar någon roll att 5813 svenskar dött därför att det flesta av dem ändå skulle dött inom en snar framtid.
Att uttrycka sig "kallt" kan vara ett sätt att hantera sin oro. Att påtala att det faktiskt inte är så många fler än vanligt (överdödligheten under första halvåret är under 4000) kan vara ett sätt att handskas med en sorg.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och som att de verkligen tycker att lågutbildad vårdpersonal inte förtjänar fast jobb och att det bästa för ”kollektivet” (eller vad man ska kalla det) är att dessa människor ska leva i osäkerhet angående framtida arbete.
Det kan jag inte påminna mig att någon har tyckt. Däremot så finns det inlägg med förklaringar till varför det är så.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.