Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det något vaccinproject med godkänt vaccin "allt time" där nyttan inte överträffat biverkningarna?
Nej, men i viss mån det gamla kikhostevaccinet. Men det var "good enough" i väntan på ett bättre. Det finns oerhört många behandlingar som faktiskt egentligen gör dig sjuk, men där nyttan överstiger problemen. Cellgifter tex.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Om man tar fram ett vaccin på 6månader istället för 10år så undrar jag vart man genade? Vilken del hoppade man över?
Intressant att man kan vara så blind?
Det fanns ett gediget förarbete med vaccin mot Corona mer generellt, man kunde alltså kapa 2-3 år genom att grunden redan fanns. 10 år (eller mer) gäller för en helt ny typ av virus där inga tidigare erfarenheter kan återbrukas.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast när det gäller vaccin är det till stora delar tidsaspekten i sig som är det viktiga. Att snabba upp processen innebär att mer långsiktiga biverkningar inte hinner utvecklas.

Litet missförstånd. Vi avser EUs granskning av materialet från Astar här efter avslutade fas3 studier.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det fanns ett gediget förarbete med vaccin mot Corona mer generellt, man kunde alltså kapa 2-3 år genom att grunden redan fanns. 10 år (eller mer) gäller för en helt ny typ av virus där inga tidigare erfarenheter kan återbrukas.

Ja och Oxfordgruppen arbetade redan med ett vaccin mot alla coronatyper när detta bröt ut.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Litet missförstånd. Vi avser EUs granskning av materialet från Astar här efter avslutade fas3 studier.
Ja. Du tror naivt att det finns en massa folk som sitter sysslolösa med rätt kompetens så att de bara kan sätta sig och jobba dygnet runt med ett godkännande, alternativt att precis allt annat är så ovitkigt att det bara är att släppa vad de har för händer och snabbgodkänna ett vaccin istället. Du har uppenbarligen ingen insikt i hur sådant arbete fungerar.

Lite som när kommuner och regioner gör upphandlingar och väljer den största aktören för att vara säkra på att det alltid finns folk på plats, när det i själva verket är en liten, liten enhet med specialistkompetens som sköter det de upphandlat och alltså inte är ett dugg tryggare än det lilla företaget. Som det stora statliga lönesystemet, som drevs av ett företag med på pappret 6 000 anställda. Men allt hängde i verkligheten på en enda person som kunde programmera COBOL-kärna, en enda person som kunde sköta servrarna, och en enda person som var tillräckligt kunnig i deras löneavtal för att köra systemet.

Då hjälper det inte att det 5997 personer till på företaget.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Är det nån som har hittat nån hyfsat aktuell statistik över överdödligheten i olika länder? De rapporterade Covid-dödstalen är ju lite svåra att jämföra då man inte vet vad dom grundas på...
Inom EU finns EuroMOMO dit länderna rapporterar dödsfall och de räknar fram något som kalla "z-scores". Men jag har sett varningar om z-scores för att de är svårtydda och kan ge en fel uppfattning om man inte är införstådd med dem.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps#z-scores-by-country
Men så vitt jag kan tolka det så ser det ut om att det nu finns en risk för att det råder överdödlighet i Belgien och Spanien.
I många länder kan man där inte se att det har varit någon underdödlighet och i Frankrike och Spanien där det har varit det så är det inte längre så.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja. Du tror naivt att det finns en massa folk som sitter sysslolösa med rätt kompetens så att de bara kan sätta sig och jobba dygnet runt med ett godkännande, alternativt att precis allt annat är så ovitkigt att det bara är att släppa vad de har för händer och snabbgodkänna ett vaccin istället. Du har uppenbarligen ingen insikt i hur sådant arbete fungerar.

Så klart det gör. Tex har Sverige mfl egen kapacitet att gokänna ett läkemedel. Dela den med EU nu då så får de förstärkning. Det är inte svårare än man gör det.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det fanns ett gediget förarbete med vaccin mot Corona mer generellt, man kunde alltså kapa 2-3 år genom att grunden redan fanns. 10 år (eller mer) gäller för en helt ny typ av virus där inga tidigare erfarenheter kan återbrukas.
Då har jag lärt mig nånting nytt!
Tack! Perfekt
 
Ulltand Ulltand skrev:
Så klart det gör. Tex har Sverige mfl egen kapacitet att gokänna ett läkemedel. Dela den med EU nu då så får de förstärkning. Det är inte svårare än man gör det.
Men man ändå inte jobba treskift.
Du får helt enkelt hålla dig till tåls.
Utredningen måste ske ordentligt
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men man ändå inte jobba treskift.
Du får helt enkelt hålla dig till tåls.
Utredningen måste ske ordentligt
:crysmile:
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så klart det gör. Tex har Sverige mfl egen kapacitet att gokänna ett läkemedel. Dela den med EU nu då så får de förstärkning. Det är inte svårare än man gör det.
Tror du verkligen att en granskning av en rapport går på kortare tid för att 100 personer gör det i stället för 10?
Det blir ju tvärtom eftersom så mycket mer tid går åt till att diskutera mellan personerna.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du verkligen att en granskning av en rapport går på kortare tid för att 100 personer gör det i stället för 10?
Det blir ju tvärtom eftersom så mycket mer tid går åt till att diskutera mellan personerna.

Jag är 100 % säker på att det kan göra det och arbetar mycket med rapportgranskningar.

Men man kan ju inte gå upp med faktor 10 direkt :)

Kanske mer som jag förslog 9 personer istållet för 3. Vad fick du 10:an ifrån? Ser bättre ut i texten?

För du tror väl inte att man idag har slimmat det för att det skall gå så snabbt det överhuvudtaget kan? Att alla resurser redan används default. Nej så funegrar det inte.
 
J
tusenett skrev:
Du tycker vi ska utgå ifrån att en artikel som är låst för många och som är skriven i en dagstidning som delvis lever på klick är sann. Sedan vill du att det påstådda huvudbudskapet ska diskuteras som om det vore sanning.

Snacka om att driva en egen agenda.
Detta tar priset haha. Ska vi utgå från att Ulltand är betald av främmande makt och bestämma oss för att det är sant?
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
tusenett skrev:
Ni kanske minns den där studien där Covid-19-patienter hade skador på hjärtat? ([länk]). Den har fått en hel del kritik då statistiken har av vissa dömts ut som felaktig.

En beskrivning av de påstådda felaktigheterna finns t.ex. att läsa här:
[länk], och även på Twitter här: [länk].

Publikationen och författarna har tydligen uppmärksammats på det påstådda felen. Författarna verkar dock ligga lågt ännu så länge såvitt jag förstått.

Detta påminner oss om att inte lägga alltför stor vikt vid enstaka studier.
intressant! Det där är ju väldigt likt den kritik vi framförde när Ulltandesinfo la upp rapporten från början,
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är 100 % säker på att det kan göra det och arbetar mycket med rapportgranskningar.

Men man kan ju inte gå upp med faktor 10 direkt :)

Kanske mer som jag förslog 9 personer istållet för 3. Vad fick du 10:an ifrån? Ser bättre ut i texten?

För du tror väl inte att man idag har slimmat det för att det skall gå så snabbt det överhuvudtaget kan? Att alla resurser redan används default. Nej så funegrar det inte.
Du menar att du jobbar med just det som du verkar ha fantastiskt dåligt med kunskaper kring? Eller låtsas att du har eftersom du uppenbart döljer halva sanningen i snitt varje gång???`Som att ta hem en enarmad snickare på jobb. eller en Irländsk asfaltsläggare kanske, eftersom de också möjligtvis vet vad de gör, men medvetet ljuger?
De tolkningar du gjort hittills har ju varit hälften snömos. Du har ju blivit nersablad av varenda människa i forumet just pga detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.