Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Åter till ämnet!

Varför har Sverige sämst återhämtning i europa gällande överdödlighet?

Större vårdskuld?

Friskare döda i Covid?

Eller?
Det går ju inte att diskutera det utan att ha siffror på återhämtning i samtliga europeiska länder.
 
  • Gilla
Hellacopter
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej fel igen.

Citatet innehåller en länk till artikeln publicerad i juni men är inte ett citat ifrån den i sin helhet,

Som jag sa så är det en låst artiklen så är den väl förbeållen de som prenumererar.
Inget fel, du skriver exakt det jag menar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man inte såg någon minskad dödlighet i den amerikanska studien.

Länka en studie som visar på minskad dödlighet. Jag har inte sett någon, men jag har ju gjort misstaget att bara läsa om en studie.

Det är inte ens säkert att man mätt detta i den studien.

Det kommer som en konsekvens av att läkemedlet stoppar upp viruset. Då kommer en viss mängs patienter på "rätt sida" av strecket och överlever istället för att avlider.
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det har du fått lite om bakfoten.

Man mäter effektiviteten i förkortad vårdtid, liksom man gör med annan antiviral influensamedicin.

Givetvis räddar läemedlet liv men man har inte det som direkt mätmetod. Jag försår nu vaför du inte sett vikten av Remdesevir. Ett enkelt missförstån bara!
Själv undrar jag varför du hänger upp dig så mycket på just en medicin?
Medicin som kan rädda liv eller förkorta tiden på sjukhus är viktig. Oavsett vad den heter.
Dock så när jag snabbläste det stora testet så mins jag inte att man pratade om syrgas specifikt. Men det är nog stor chans att de flesta har syrgas.
Det hör väl lite till cooronas. Grej.

Jag hoppas att det kommer fler vettiga studier dels på "din medicin" samt även på andra och lite jämförande tester.
Det finns bara ett vettigt test. Där det fanns en kontroll grupp och en som fick placebo.
Men jag hoppas självklart att det kommer fler mediciner. Men jag vet om jag tycker det verkar vara en underbar perfekt medicin. Men den är godkänd.
Det är en fördwl:D
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju inte att diskutera det utan att ha siffror på återhämtning i samtliga europeiska länder.

Det är precis det SvD tagit fram. Men om vi utgår ifrån att det stämmer.

Varför går det så dåligt just för Sverige i ett europeiskt perspektiv?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man inte såg någon minskad dödlighet i den amerikanska studien.

Länka en studie som visar på minskad dödlighet. Jag har inte sett någon, men jag har ju gjort misstaget att bara läsa om en studie.

Edit: kommenterat tidigare i tråden då USA snabbgodkände Remesdivir utan avslutad Fas 3 studie. ;)
Det finns som jag förstått bara en vettig studie. Det har gjorts en till men den är inte så bra gjord. Men om jag minns rätt så måste de göra en undersökning till. För att godkännandet inte ska dra tillbaks
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är precis det SvD tagit fram. Men om vi utgår ifrån att det stämmer.

Varför går det så dåligt just för Sverige i ett europeiskt perspektiv?
Har du aldrig hört talas om källkritik?

Själv tycker jag att det går bättre för Sverige än för många andra länder där antalet insjuknade per dag ökar.
 
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är precis det SvD tagit fram. Men om vi utgår ifrån att det stämmer.

Varför går det så dåligt just för Sverige i ett europeiskt perspektiv?
Varför är det så intressant att hela tiden jämföra sig med andra länder?
Det är ingen tävling. Ska man Jämföra så är gör det per månad. Gärna mer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du aldrig hört talas om källkritik?

Själv tycker jag att det går bättre för Sverige än för många andra länder där antalet insjuknade per dag ökar.
Men de räknar inte på rätt sätt;)
Siffrorna ska visa Att det går dåligt för Sverige. För då funkar kritiken bättre mot fhm
 
  • Gilla
  • Haha
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är precis det SvD tagit fram. Men om vi utgår ifrån att det stämmer.

Varför går det så dåligt just för Sverige i ett europeiskt perspektiv?
Du tycker alltså vi ska utgå ifrån att en artikel som är låst och skriven i en dagstidning som delvis lever på klick är sann. Sedan vill du att det påstådda huvudbudskapet ska diskuteras som om det vore sanning.

Snacka om att driva en egen agenda.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror det var runt 6 milijoner doser, Oklart om det räcker med en spruta eller om det måste till två i nuläget dock.
18 miljoner doser är det senaste. Men man behöver 2 sprutor.
 
Är det nån som har hittat nån hyfsat aktuell statistik över överdödligheten i olika länder? De rapporterade Covid-dödstalen är ju lite svåra att jämföra då man inte vet vad dom grundas på...
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Men de räknar inte på rätt sätt;)
Siffrorna ska visa Att det går dåligt för Sverige. För då funkar kritiken bättre mot fhm
Ja, fast i det här fallet kanske snarare "då funkar kritiken bättre mot regeringen".
Inte för att jag generellt håller med regeringen men det hindrar ju inte att jag kan se politiska agendor i media (oavsett inriktning).
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte ens säkert att man mätt detta i den studien.

Det kommer som en konsekvens av att läkemedlet stoppar upp viruset. Då kommer en viss mängs patienter på "rätt sida" av strecket och överlever istället för att avlider.
Tror du de som gjorde den amerikanska studien ljög för presidenten och FDA?
Har du läst någon studie?

Men jag får ge dig en halv poäng. Studien kanske inte var stor nog att visa på ökad överlevnad?
Vad jag minns var det 3 patienter mindre till respirator i bland de som fick Remesdivir.

Du får en halv poäng till i ditt resonemang. Blir man mindre sjuk borde man ha mindre risk att dö. Men eftersom inte Remesdivir ger några antikroppar och om kroppen misslyckas med att bilda antikroppar i tid så kan patienten ändå utveckla cytokinstorm och i värsta fall dö.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Två månder blir 2,5 veckor om man gör det i treskift.

Lite svårt att se att det verkligen behövs tiden två månader. speciellt om resultatet inte innehåller några konstigheter.
Fast när det gäller vaccin är det till stora delar tidsaspekten i sig som är det viktiga. Att snabba upp processen innebär att mer långsiktiga biverkningar inte hinner utvecklas.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.