Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
tusenett skrev:
Vems huvudbudskap pratar vi om här? SvDs, Folkhälsomyndighetens, Socialstyrelsens, Ulltands?
Jag menade SVDs eftersom jag antog att det var det Ulltand avsåg i sitt inlägg.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Birgitta jag ser att du inte prenumererar
Ägnar du dig åt larviga härskartekniker som att låtsas om att du inte ens bryr dig om din motdebattörs namn, eller är du bara inte uppmärksam?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ett tips i all välmening, utgår inte ifrån att den som inte har läst artikeln vet när den är publicerad. Det har visat sig haft fel upprepade gången nu
Nej, jag tror att det beror på att det du har citerat har innehållit gamla länkar och att när någon klagar på det så tror du att det är ett klagomål mot dig och inte mot artikelförfattaren.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du är väl medveten om att Remdesevir inte räddar liv utan bara förkortar vårdtid? Men visst, hoppas vi får fler doser.
Det har du fått lite om bakfoten.

Man mäter effektiviteten i förkortad vårdtid, liksom man gör med annan antiviral influensamedicin.

Givetvis räddar läemedlet liv men man har inte det som direkt mätmetod. Jag försår nu vaför du inte sett vikten av Remdesevir. Ett enkelt missförstån bara!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, jag tror att det beror på att det du har citerat har innehållit gamla länkar och att när någon klagar på det så tror du att det är ett klagomål mot dig och inte mot artikelförfattaren.

Slösar vi inte väl mycket tid nu`?

""Sverige är ett av länderna där dödstalen minskar långsammast efter den dödliga våren, visar SvD:s kartläggning av överdödlighet i Europa. Siffrorna riktar också nytt fokus på frågan om hur nära livets slutskede coronadödsoffren var.

Per Kudo
Uppdaterad 2020-08-22
Publicerad 2020-08-22""
 
B Byggdjuret skrev:
Eller så drar man förstora slutsatser?
Men du har rätt vi har en otrolig stor vårdskuld som måste betalas av.
Men jag vill inte tro att det finns folk som dött pga inställda operationer.
Men jag är rädd för att ha fel... Så snälla sig att jag har fel.. ;)
En del cancertyper har diagnostiseras mindre. Det beror sannolikt inte på distansering. Jag har tyvärr ingen länk på det.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är den här artiklen ifrån den 22 augusti. Och som du ser så har jag ett större och det vitigaste citatet med.

Tyvärr är den låst så detaljer endast fö de som råkar prenumerera.

Ett tips i all välmening, utgår inte ifrån att den som inte har läst artikeln vet när den är publicerad. Det har visat sig haft fel upprepade gången nu :)
Men problemet är bara för att en artikel är är skriven nu, så kan den ändå vara inaktuell. Om artikeln bygger på en 2mån gammal artikel. Så kommer datumet därifrån vara intressant.
Mitt inl
Problemet är det en del av dina källor håller väldigt låg kvalité. Som när du hänvisar till en insändare som källa.
Så ett tips till. Skippa insändare som någon källa. Som rolig sak absolut.
Debatt artiklar har jag svårt för. Men där får andra vara med. Sen artiklar som finns med för att de är roliga är alltid okej. Eftersom de inte ska vara en källa så behöver dessa naturligtvis inte källgranskas.
Jag skulle försöka undvika betalartiklar. Det tycker jag alla ska.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menade SVDs eftersom jag antog att det var det Ulltand avsåg i sitt inlägg.
Ok, jag undrar eftersom Ulltand har tidigare flitigt vinklat och vridit saker för att passa in i sin egen agenda så allt som kommer därifrån är jag definitivt misstänksam mot innan det har verifierats.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag är förvånad (eller egentligen inte med tanke på den regering vi har, parat med det faktum att riksdagen har ett av världens längsta sommarlov och väl börjar i september igen nån gång) att politikerna fortfarande inte har börjat titta på hur man ska ge mer resurser till sjukvården. Tycker de att det har fungerat bra, eller?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tuff-sommar-trottkord-vardpersonal-slutar
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Birgitta jag ser att du inte prenumererar och kan läsa artikeln men sluta gissa när de är publicerade för de blir ändå bara fel.

Denna är publicerad den 22 augusti med helt nya analyser
och råkar innehålla en länk som pekar på en artikel ifrån juni. De
Jag har inte gissat när artikeln är publicerad för det framgår av det som går att läsa. Så jag vet att artikeln är ny men det hindrar ju inte att jag tycker att det är konstigt att de drar upp ett citat som är från början av juni och då undrar varför de gör det.

Det blir rätt meningslöst att diskutera något utifrån ett citat från en förhoppningsvis lång artikel. Det går inte ens att förstå vad SVD menar. Det går inte från citatet ens att förstå att det är några nya analyser som är väsentliga.
 
Åter till ämnet!

Varför har Sverige sämst återhämtning i europa gällande överdödlighet?

Större vårdskuld?

Friskare döda i Covid?

Eller?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det har du fått lite om bakfoten.

Man mäter effektiviteten i förkortad vårdtid, liksom man gör med annan antiviral influensamedicin.

Givetvis räddar läemedlet liv men man har inte det som direkt mätmetod. Jag försår nu vaför du inte sett vikten av Remdesevir. Ett enkelt missförstån bara!
Man inte såg någon minskad dödlighet i den amerikanska studien.

Länka en studie som visar på minskad dödlighet. Jag har inte sett någon, men jag har ju gjort misstaget att bara läsa om en studie.

Edit: kommenterat tidigare i tråden då USA snabbgodkände Remesdivir utan avslutad Fas 3 studie. ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte gissat när artikeln är publicerad för det framgår av det som går att läsa. Så jag vet att artikeln är ny men det hindrar ju inte att jag tycker att det är konstigt att de drar upp ett citat som är från början av juni och då undrar varför de gör det.

Det blir rätt meningslöst att diskutera något utifrån ett citat från en förhoppningsvis lång artikel. Det går inte ens att förstå vad SVD menar. Det går inte från citatet ens att förstå att det är några nya analyser som är väsentliga.

Nej fel igen.

Citatet innehåller en länk till artikeln publicerad i juni men är inte ett citat ifrån den i sin helhet,

Som jag sa så är det en låst artiklen så är den väl förbeållen de som prenumererar.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Åter till ämnet!

Varför har Sverige sämst återhämtning i europa gällande överdödlighet?

Större vårdskuld?

Friskare döda i Covid?

Eller?
Det kan vi bara spekulera i, läkare och forskare kan nog ge bättre svar än vi lekmän. Men det kan vara något av de du nämner, eller det faktum att i länder där man stängt ner allt så att ingen träffas, så smittar inte heller "vanliga" sjukdomar. Eller att vi i Sverige haft ovanligt många drunkningsolyckor och dödsskjutningar i sommar. Eller att länderna har lite olika bra koll på sin statistik.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.