2 359 216 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Långsammare återhämtning från överdödligheten för Sverige. Edit låst för den som inta har SvD.
"Kartläggningen visar bland annat att återhämtningen i Sverige verkar gå långsammare än i flera andra länder. Den senaste tiden har vi visserligen haft en normaldödlighet – eller till och med en underdödlighet – nationellt i Sverige, vilket uppmärksammats i veckan.
Men på regionnivå är bilden inte lika enkel. 9 av 21 av de svenska regionerna har haft överdödlighet i sommar enligt de senaste jämförbara siffrorna, även om alltså dödligheten totalt i Sverige, som i andra europeiska länder, har sjunkit till låga nivåer under slutet av sommaren.
Sett på regionnivå har de flesta av de andra länderna klarat sig bättre.
Bara i Polen och Tjeckien har en högre andel av regionerna haft en överdödlighet under samma tidsperiod. Att Sverige inte återhämtat sig lika snabbt som andra länder har uppmärksammats tidigare, bland annat av Folkhälsomyndigheten.""
https://www.svd.se/overdodligheten-minskar-langsammare-i-sverige-an-andra-lander
"Kartläggningen visar bland annat att återhämtningen i Sverige verkar gå långsammare än i flera andra länder. Den senaste tiden har vi visserligen haft en normaldödlighet – eller till och med en underdödlighet – nationellt i Sverige, vilket uppmärksammats i veckan.
Men på regionnivå är bilden inte lika enkel. 9 av 21 av de svenska regionerna har haft överdödlighet i sommar enligt de senaste jämförbara siffrorna, även om alltså dödligheten totalt i Sverige, som i andra europeiska länder, har sjunkit till låga nivåer under slutet av sommaren.
Sett på regionnivå har de flesta av de andra länderna klarat sig bättre.
Bara i Polen och Tjeckien har en högre andel av regionerna haft en överdödlighet under samma tidsperiod. Att Sverige inte återhämtat sig lika snabbt som andra länder har uppmärksammats tidigare, bland annat av Folkhälsomyndigheten.""
https://www.svd.se/overdodligheten-minskar-langsammare-i-sverige-an-andra-lander
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Petter Brodin, immunolog vid Karolinska institutet, är inte oroad:tusenett skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/immunologen-om-atersmittade-mannen-ar-inte-sa-orolig– Jag är inte så förvånad ärligt talad. Och jag är inte så orolig heller. Därför att patienten har fått en mildare infektion andra gången, säger han i SVT:s Aktuellt.
...
– Immuniteten som man får under en infektion kan antingen förhindra att man blir infekterad eller förhindra sjukdom. I hans fall kan man säga att immuniteten inte förhindrade infektion, men den förhindrade sjukdom. Det är jättebra. Det hade varit betydligt mer oroande om han hade blivit jättesjuk en andra gång, säger han.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu länkar du till två låsta artiklar vilket gör det rätt svårt att förstå vad som menas.Ulltand skrev:
Långsammare återhämtning från överdödligheten för Sverige.
"Kartläggningen visar bland annat att återhämtningen i Sverige verkar gå långsammare än i flera andra länder. Den senaste tiden har vi visserligen haft en normaldödlighet – eller till och med en underdödlighet – nationellt i Sverige, vilket uppmärksammats i veckan.
Men på regionnivå är bilden inte lika enkel. 9 av 21 av de svenska regionerna har haft överdödlighet i sommar enligt de senaste jämförbara siffrorna, även om alltså dödligheten totalt i Sverige, som i andra europeiska länder, har sjunkit till låga nivåer under slutet av sommaren.
Sett på regionnivå har de flesta av de andra länderna klarat sig bättre.
Bara i Polen och Tjeckien har en högre andel av regionerna haft en överdödlighet under samma tidsperiod. Att Sverige inte återhämtat sig lika snabbt som andra länder har uppmärksammats tidigare, bland annat av Folkhälsomyndigheten.""
[länk]
Din tredje länk är till en artikel gällande FHM som är från början av juni och sen dess har ju antal döda minskat kraftigt så det verkar rätt irrelevant.
Men vissa regioner har väl inte sett någon överdödlighet under våren och i så fall är det ju inte konstigt om de inte heller har någon underdödlighet efteråt.
BirgitS skrev:
Nu länkar du till två låsta artiklar vilket gör det rätt svårt att förstå vad som menas.
Din tredje länk är till en artikel gällande FHM som är från början av juni och sen dess har ju antal döda minskat kraftigt så det verkar rätt irrelevant.
Men vissa regioner har väl inte sett någon överdödlighet under våren och i så fall är det ju inte konstigt om de inte heller har någon underdödlighet efteråt.
Då är det bara för de som prenumererar.
Artikeln är ny från den 22 augusti men innehåller i sig en länk till en artikel ifrån juni.
Det går sämre för Sverige som helhet jämfört med många andra länder är huvudbudskapet. Men skillnaderna är stora på regional nivår. Det i sin tur skulle ju kunna bero på att det inte är de allra skröpligaste som strukit med i samma utsträckning som i andra länder. Eller tex att Sverie tappat mer annan vård som leder en ökad dödlighet i andra sjukdomar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Eftersom vi inte kan se "data" så är det ju svårt att veta om den är "up to date".Ulltand skrev:
Om du med "data" menar att 9 regioner har haft en överdödlighet i sommar (som finns i ditt citat) så hade som sagt flera regioner ingen överdödlighet i våras och det vore därför konstigt om de hade en underdödlighet under sommaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jo, att det är huvudbudskapet fattar jag också från ditt citat men med bara ditt citat går det ju inte att veta varför de anser det och om det är en korrekt slutsats eller är skrivet för att vinna politiska poäng.Ulltand skrev:
Det går sämre för Sverige som helhet jämfört med många andra länder är huvudbudskapet. Det i sin tur skulle ju kunna bero på att det inte är de allra skröpligaste som strukit med i samma utsträckning som i andra länder. Eller tex att Sverie tappat mer annan vård som leder en ökad dödlighet i andra sjukdomar.
Tillägg:
Det senare kan ju misstänkas eftersom de drar upp ett uttalande som inte gäller längre eftersom det är från en artikel från början av juni.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Ett tips när du väljer källor är att vara källkritisk. Ibland handlar det om källan utan om när artikeln skrevs. Eftersom siffrorna uppdateras varje dag. En artikel från juni, kan mycket väl vara ointresserant 2månader senare. När den innehåller siffror som helst serverast färskt.Ulltand skrev:
Långsammare återhämtning från överdödligheten för Sverige.
"Kartläggningen visar bland annat att återhämtningen i Sverige verkar gå långsammare än i flera andra länder. Den senaste tiden har vi visserligen haft en normaldödlighet – eller till och med en underdödlighet – nationellt i Sverige, vilket uppmärksammats i veckan.
Men på regionnivå är bilden inte lika enkel. 9 av 21 av de svenska regionerna har haft överdödlighet i sommar enligt de senaste jämförbara siffrorna, även om alltså dödligheten totalt i Sverige, som i andra europeiska länder, har sjunkit till låga nivåer under slutet av sommaren.
Sett på regionnivå har de flesta av de andra länderna klarat sig bättre.
Bara i Polen och Tjeckien har en högre andel av regionerna haft en överdödlighet under samma tidsperiod. Att Sverige inte återhämtat sig lika snabbt som andra länder har uppmärksammats tidigare, bland annat av Folkhälsomyndigheten.""
[länk]
Sen kan det vara värt att tänka på om artikeln sitter bakom en betalvägg. Då är det bra om man kan citera stycken ur den. Men misstaget att hänvisa till artiklar bakom betalvägg är många som gör. De har de flesta gjort. Inte jag förstås
Annars hade även jag gjort misstaget.
Summan är. Källkritik är väldigt viktigt!
Tänk alltid källkritiskt.
En riktlinje kan vara hade jag själv godtagit den här källan?
Bara tips i all välmening.
Vems huvudbudskap pratar vi om här? SvDs, Folkhälsomyndighetens, Socialstyrelsens, Ulltands?BirgitS skrev:
Jo, att det är huvudbudskapet fattar jag också från ditt citat men med bara ditt citat går det ju inte att veta varför de anser det och om det är en korrekt slutsats eller är skrivet för att vinna politiska poäng.
Tillägg:
Det senare kan ju misstänkas eftersom de drar upp ett uttalande som inte gäller längre eftersom det är från en artikel från början av juni.
Nu är den här artiklen ifrån den 22 augusti. Och som du ser så har jag ett större och det vitigaste citatet med.B Byggdjuret skrev:Ett tips när du väljer källor är att vara källkritisk. Ibland handlar det om källan utan om när artikeln skrevs. Eftersom siffrorna uppdateras varje dag. En artikel från juni, kan mycket väl vara ointresserant 2månader senare. När den innehåller siffror som helst serverast färskt.
Sen kan det vara värt att tänka på om artikeln sitter bakom en betalvägg. Då är det bra om man kan citera stycken ur den. Men misstaget att hänvisa till artiklar bakom betalvägg är många som gör. De har de flesta gjort. Inte jag förståsmen det är bara för att jag inte prenumererar på några av dessa.
Annars hade även jag gjort misstaget.
Summan är. Källkritik är väldigt viktigt!
Tänk alltid källkritiskt.
En riktlinje kan vara hade jag själv godtagit den här källan?
Bara tips i all välmening.
Tyvärr är den låst så detaljer endast fö de som råkar prenumerera.
Ett tips i all välmening, utgår inte ifrån att den som inte har läst artikeln vet när den är publicerad. Det har visat sig haft fel upprepade gången nu
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Eller så drar man förstora slutsatser?Ulltand skrev:
Då är det bara för de som prenumererar.
Artikeln är ny från den 22 augusti men innehåller i sig en länk till en artikel ifrån juni.
Det går sämre för Sverige som helhet jämfört med många andra länder är huvudbudskapet. Men skillnaderna är stora på regional nivår. Det i sin tur skulle ju kunna bero på att det inte är de allra skröpligaste som strukit med i samma utsträckning som i andra länder. Eller tex att Sverie tappat mer annan vård som leder en ökad dödlighet i andra sjukdomar.
Men du har rätt vi har en otrolig stor vårdskuld som måste betalas av.
Men jag vill inte tro att det finns folk som dött pga inställda operationer.
Men jag är rädd för att ha fel... Så snälla sig att jag har fel..
"Sverige är ett av länderna där dödstalen minskar långsammast efter den dödliga våren, visar SvD:s kartläggning av överdödlighet i Europa. Siffrorna riktar också nytt fokus på frågan om hur nära livets slutskede coronadödsoffren var."tusenett skrev:
Ja det är ju inte lätt att läsa artikeln när du inte prenumererar. Men jag svarar dig trots dina sarkasmer
Du är väl medveten om att Remdesevir inte räddar liv utan bara förkortar vårdtid? Men visst, hoppas vi får fler doser.Ulltand skrev:
Det knyter an till artikeln Birgit länkade tidigare.
Eller sätta sig in i hur olika mediciner fungerar och vad de gör för nytta.BirgitS skrev:
Men här kanske @Ulltand är ursäktad med tanke på vad som skrivs i artikeln.
Jag tycker det vore oetiskt att göra en jämförande studie mellan Remdesivir och kortison, då den ena räddar liv, medan den andra, Remdesevir, inte räddar liv.
Remdesivir hjälper till att bekämpa viruset, medan kortison dämpar immunförsvaret. Att tidigt sätta in kortison skulle
få motsatt effekt. Försvåra virusbekämpningen.
Som medicin mot cytokinstorm är kortison mycket bra och kostnadseffektivt.
Vilken medicin som är lämplig beror på i vilken fas sjukdomen är i och hur allvarligt sjuk patienten blivit.
Edit: Remedesivir kunde också hindra några fall att gå från syrgasbahandling till respirator.
BirgitS skrev:
Birgit (edit namn) jag ser att du inte prenumererar och kan läsa artikeln men sluta gissa när de är publicerade för de blir ändå bara fel.
Denna är publicerad den 22 augusti med helt nya analyser och råkar innehålla en länk som pekar på en artikel ifrån juni. De
Redigerat: