Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Hemkarantän efter sportlovet.

Stanna hemma om någon i familjen blir sjuk.

Lock down. Kort men hård typ 3 veckor. Upprepas vid behov.

Skolstängning alla nivåer. (nyckelpersoner undantagna)

Testning tesning och testning

Snabbare stängning av besök i äldervården.

Snabbare flygstopp från Italien och Iran

Krav på munskydd där avstånd inte kan hållas.

Minder max grupper, tex 10 personer.
Skulle de har besluten (eller kanske snarare rekommendationerna eftersom vi inte kan tvinga någon till hemkarantän efter sportlovet) baseras på att ett gäng i Oxford några månader senare skulle säga att de med 80% sannolikhet skulle ha ett vaccin klart under hösten?
Vad menas för övrigt med att vaccinet är klart?
Att det ska testas enligt fas 1, att det har testats i fas 1, har testats i fas 2 eller fas 3? Eller att det finns i tillräckligt stor mängd?
Sverige ska få köpa 6 miljoner doser från AZ om (obs om!) det klarar tester och blir godkänt, men det kommer levereras under 2021 och kanske 2022. Några 6 miljoner doser i januari kan vi glömma.

Sen har vi fortfarande faktumet att en riskgrupp är äldre, en grupp som svarar sämre på vaccin.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Skulle de har besluten (eller kanske snarare rekommendationerna eftersom vi inte kan tvinga någon till hemkarantän efter sportlovet) baseras på att ett gäng i Oxford några månader senare skulle säga att de med 80% sannolikhet skulle ha ett vaccin klart under hösten?
Vad menas för övrigt med att vaccinet är klart?
Att det ska testas enligt fas 1, att det har testats i fas 1, har testats i fas 2 eller fas 3? Eller att det finns i tillräckligt stor mängd?
Sverige ska få köpa 6 miljoner doser från AZ om (obs om!) det klarar tester och blir godkänt, men det kommer levereras under 2021 och kanske 2022. Några 6 miljoner doser i januari kan vi glömma.

Sen har vi fortfarande faktumet att en riskgrupp är äldre, en grupp som svarar sämre på vaccin.
Finns det nu risk för återinfektion och vaccin inte hanterar sådana mutationer så blir nog "lockdown tills det finns ett vaccin" en ganska lång lockdown.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du vet att total lockdown kostar samhället oerhörda summor pengar.
Vad har det med vaccinet att göra? Försök hålla dig till ämnet som nu var "stressen över vaccin"
 
J Jocke Best skrev:
Du som använder ord på ett annat sätt än oss andra, vad är kriteriet för en bråkdel för dig? När ungefär blir något en bråkdel? är 1/2 det? 1/3? 1/4? 1/10? Allt under 1/1???
För de flesta är definitionen av ordet en bråkdel en mycket liten del.

Runt 1/10 i runda slängar är underdödligheten av överdödligheten vi haft så långt.

Så det fungerar dåligt som argumnet att vi nu är i balans. Och även när underdödligeheten kommer ikapp så är glappet de facto många förlorade levnadsår.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Vad har det med vaccinet att göra? Försök hålla dig till ämnet som nu var "stressen över vaccin"
Det är väl just du som skrek högst om ”lockdown tills vi får vaccin” vid tiden då du hävdade att vi skulle få vaccin i September så visst har lockdown med stressen över vaccin att göra.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Några 6 miljoner doser i januari kan vi glömma.
Vi är nog inte ens betjänta av 6 milijoner doser i januari. Helt ok om det kommer lite pö om pö. Vi har inte kapacitet att vaccinera ut allt så snabbt.

Likaså är det riskgrupper och 50 + som är mest i behov av vaccin.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tusenett skrev:
Det är väl just du som skrek högst om ”lockdown tills vi får vaccin” vid tiden då du hävdade att vi skulle få vaccin i September så visst har lockdown med stressen över vaccin att göra.

Mitt senaste inlägg till byggdjuret var att han undrade över stressen för att få fram ett vaccin. Men anledning att det går bra för Oxfordgänget och att det finn kandidater i ryssland och kina. Jag utgår ifrån att han svarar kronologist nu. För övrigt verka han kunna tala för sig själv,

Skrek jag verkligen det med versaler? Eller vill du bara piffa till din retorik med lite smutskastning? Verkar nästan standard bland ni som är kvar i diskussionen :)
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Likaså är det riskgrupper och 50 + som är mest i behov av vaccin.
Som det verkar nu så är det personal inom sjukvård och äldreomsorg samt medicinska riskgrupper som kommer först. Medicinska riskgrupper antagligen bara om vaccinet är tillräckligt säkert för dem. Medan de äldsta inte verkar vara aktuella för de första vaccinerna, t.ex. AstraZenecas, därför att de troligen inte har ett tillräckligt bra immunsystem för att skapa tillräckligt med antikroppar. De äldsta kan bli aktuella för vaccintyper som är gjorda på mer traditionellt sätt och förväntas komma mot slutet av 2021.

Det var i alla fall så jag har förstått uttalandena av vaccinsamordnaren.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som det verkar nu så är det personal inom sjukvård och äldreomsorg samt medicinska riskgrupper som kommer först. Medicinska riskgrupper antagligen bara om vaccinet är tillräckligt säkert för dem. Medan de äldsta inte verkar vara aktuella för de första vaccinerna, t.ex. AstraZenecas, därför att de troligen inte har ett tillräckligt bra immunsystem för att skapa tillräckligt med antikroppar. De äldsta kan bli aktuella för vaccintyper som är gjorda på mer traditionellt sätt och förväntas komma mot slutet av 2021.

Det var i alla fall så jag har förstått uttalandena av vaccinsamordnaren.

Det låter som en rimlig prioritering. Därefter i ålder uppifrån och ner. Fungerar det inte för 80 + får man sänka till 70 + osv.

Sist alla andra som vill.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Stressen är för att Coronapandemin kostar sanslöst mycket pengar samt att folk gillar inte att dö.
Nu tror jag ju inte att så värst många svenskar är sugna på att ta ett vaccin innan det är rejält testat, speciellt inte eftersom risken att dö i Covid-19 är mycket liten om man inte tillhör en riskgrupp, och eftersom många fortfarande minns senaste framstressade vaccinet som gav sömnsjuka.

Hade det varit så att risken för att dö i Covid-19 vore 1 på 10 eller så, hade nog många hängt på låset. Men knappast nu.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nu tror jag ju inte att så värst många svenskar är sugna på att ta ett vaccin innan det är rejält testat,.
Det blir väl inte mer testat än godkänande efter fas 3 studier.Så är det väl med alla vaccin. Men om du har rätt i att folk är vaccinrädda kommer det ju räcka bra till äldre och riskgrupper.

Jag säger som socialministern på frågan kommer du ta det då?

Självklart.
 
Finns det något vaccinproject med godkänt vaccin "allt time" där nyttan inte överträffat biverkningarna?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir väl inte mer testat än godkänande efter fas 3 studier.Så är det väl med alla vaccin. Men om du har rätt i att folk är vaccinrädda kommer det ju räcka bra till äldre och riskgrupper.

Jag säger som socialministern på frågan kommer du ta det då?

Självklart.
Vissa biverkningar kanske inte dyker upp förrän efter något år eller mer. Vem vet? Och ska man låta försiktigheten råda är det ju bra att kineser, ryssar och indier hinner testa det i något år före oss.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir väl inte mer testat än godkänande efter fas 3 studier.Så är det väl med alla vaccin. Men om du har rätt i att folk är vaccinrädda kommer det ju räcka bra till äldre och riskgrupper.

Jag säger som socialministern på frågan kommer du ta det då?

Självklart.
Man kommer förstås att fortsätta ha koll på biverkningar med vaccinerna precis som man gör med andra läkemedel. Typ som narkolepsin 2009. Så på det sättet fortsätter ju kunskapen om ett vaccin att öka långt efter att fas 3 är klar.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det något vaccinproject med godkänt vaccin "allt time" där nyttan inte överträffat biverkningarna?
Idag skulle antagligen inte smittkoppsvaccinet ha blivit godkänt eftersom det orsakade en del dödsfall.

Risken för att man ska missa biverkningar ökar när man stressar fram ett läkemedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.