2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
R RoAd skrev:
Nej och har aldrig trott så.
Men i novemeber kan det finnas ett gokänt vaccin som kan börja distribueras.
Som oxfordgruppen föruspådde 80 % chans till hösten. (då talar de inte om sverige utan om ett färdigt vaccin)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Har du läst åtminstone någon sammanfattning i någon tidning el. likn. om studien från Östergötland?Ulltand skrev:
Nej så kan det omöjligen vara.
Det är inte reslistiskt att helt plödsligt dör en massa männiksor med covid när pandemin peekar så att vi får den historisk högsta dödligheten på 150 år och att det inte är av covid.
Då har man ett jätteproblem att förklara. Varför fick vi historiens högsta överdödlighet i 3 månader där samtliga "råakde" ha covid med dog an något annat. Som vi inte vet vad det är?
Du hör ju själv, det är absurt.
Det jag gissar är att man skuvat undersökningen så att dödsorsaken blir så suddigt att det inte går att läsa ut det som är uppenbart.
Det bör du ju göra innan du uttalar dig om den.
När du har gjort det så ser jag gärna detaljerad kritik av dess genomförande och resultat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Vaccinet är inte godkänt bara för att fas 3 är avslutad utan europeiska myndigheter har sagt att de troligen behöver 2 månader från dess att de har rapporten i sin hand till godkännandet är klart. Det tar tid för forskare att gå igenom rapporten, ställa frågor och få förtydliganden, samt sammanställa det hela.Ulltand skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 883 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 883 inlägg
Helt riktigt, det kan fungera alldeles utmärkt, men på vilket sätt tycker du att ett vaccin, som kanske fungerar, men som vi inte kan använda i Sverige är intressant för hur vi ska stänga ner Sverige i en lockdow? eller liknande.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Andra gången hade han inga symtom till skillnad från första gången då symtomen var milda. Så viss nytta gjorde kroppens immunsystem vid andra tillfället.tusenett skrev:
Om detta visar sig vara relativt vanligt så liknar detta virus mer de coronavirus som ger upphov till förkylningar än SARS och MERS.
Det kan innebära att vaccin inte heller hjälper särskilt länge utan det blir en liknande situation som med säsongsinfluensa.
För den som bara vill ha en kort artikel på svenska finns det här: https://www.dn.se/nyheter/varlden/forskare-forsta-covid-19-fallet-dar-en-person-smittats-tva-ganger/
Där finns även ett kort uttalande från en på WHO.
AstraZeneca vill inte kommentera det just nu enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.31
Fairlane skrev:
Varför skulle vi inte kunna använda det om det visar sig vara bäst och finns på marknaden?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ett krav för att det ska få användas i Sverige är att det är godkänt av svenska och/eller europeiska myndigheter och det kommer inte att ske innan en korrekt fas 3-studie är genomförd. Sen lär det ta tid tills vaccinet har producerats i så stor mängd att det räcker till fler än befolkningen i Ryssland resp. i Kina.Ulltand skrev:
BirgitS skrev:
Vaccinet är inte godkänt bara för att fas 3 är avslutad utan europeiska myndigheter har sagt att de troligen behöver 2 månader från dess att de har rapporten i sin hand till godkännandet är klart. Det tar tid för forskare att gå igenom rapporten, ställa frågor och få förtydliganden, samt sammanställa det hela.
Nu har vi inte talat specifikt om hur olika delar av världen kommer att hantera resulatet från en lyckat fas3 studie. Men snabbt lär det gå.
Med det också sagt att det är inte alls säkert att Europa är det första som får vaccinet.
En analog spaning när Sverige skulle vaccinera med gardasil mot lmh-cancer så blev det försenat flera år pga Lagen om offentlig upphandling. Bättre än så är vi inte på att administrera en så viktig sak så allt kan hända. Men det är högst oförutsägbart. Skulle samma upphandlingsrutiner gälla kan det hända att vi inte får något vaccin förren 2023 även om restan av världen är färdigvaccinerd då.
Just nu är det inte tillåtet.Ulltand skrev:
Och av omtanke om befolkningen samt av ekonomiska orsaker kommer troligen staten inte tillåta ett otestat vaccin som vaccinationsprogram.
Men du kan antagligen åka till något annat land och vaccinera dig själv, men du lär knappast få någon ersättning ifall det drabbar dig sen.
Och allt detta för att staten månar om befolkningen (vilket inte verkar vara fallet med dig, som vill störta Sverige i djupaste fattigdom). Man vill helst slippa att folk blir sjuka och skadade av ett vaccin. I andra hand vill man ju också vara försäkrad om att vaccinet verkligen gör någon nytta.
Och till sist så kan det bli en rejäl ekonomisk nedsida ifall vaccinet slår fel och skadar människor för livet.
T.ex. kan narkolepsidrabbade få upp till 10 miljoner per person i ersättning för att de har skadats av ett vaccin som staten godkänt.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tning-till-personer-som-insjuknat-i_H301SoU16
Mikael_L skrev:
Just nu är det inte tillåtet.
Och av omtanke om befolkningen samt av ekonomiska orsaker kommer troligen staten inte tillåta ett otestat vaccin som vaccinationsprogram.
Men du kan antagligen åka till något annat land och vaccinera dig själv, men du lär knappast få någon ersättning ifall det drabbar dig sen.
Och allt detta för att staten månar om befolkningen (vilket inte verkar vara fallet med dig, som vill störta Sverige i djupaste fattigdom). Man vill helst slippa att folk blir sjuka och skadade av ett vaccin. I andra hand vill man ju också vara försäkrad om att vaccinet verkligen gör någon nytta.
Och till sist så kan det bli en rejäl ekonomisk nedsida ifall vaccinet slår fel och skadar människor för livet.
T.ex. kan narkolepsidrabbade få upp till 10 miljoner per person i ersättning för att de har skadats av ett vaccin som staten godkänt.
[länk]
Givetvis förusätter det att vaccinet kan visa på funktion och säkerhet.
Det kan (gör man inte) idag men det kommer sannolikt att förändras.
Räkna inte bort Kina bara för att de är diktatur. De är är bättre på att producera det mesta jämfört med oss.
Utomjordingar kan landa i Kansas nästa vecka och ha ett fungerande vaccin med sig också. 
Alltså, jag undrar bara ... hur mycket är det OK att spekulera i framtiden..?
Vad är poängen med din jakt på vaccin?
Det finns inget vaccin nu, vad betyder det för ditt hat mot FHM?
Alltså, jag undrar bara ... hur mycket är det OK att spekulera i framtiden..?
Vad är poängen med din jakt på vaccin?
Det finns inget vaccin nu, vad betyder det för ditt hat mot FHM?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Två månader är snabbt, men det tar en viss tid att gå igenom rapporter på ett noggrant sätt och det är ju nödvändigt.Ulltand skrev:
Nu har vi inte talat specifikt om hur olika delar av världen kommer att hantera resulatet från en lyckat fas3 studie. Men snabbt lär det gå.
Med det också sagt att det är inte alls säkert att Europa är det första som får vaccinet.
En analog spaning när Sverige skulle vaccinera med gardasil mot lmh-cancer så blev det försenat flera år pga Lagen om offentlig upphandling. Bättre än så är vi inte på att administrera en så viktig sak så allt kan hända. Men det är högst oförutsägbart. Skulle samma upphandlingsrutiner gälla kan det hända att vi inte får något vaccin förren 2023 även om restan av världen är färdigvaccinerd då.
EU har redan avtal med AstraZeneca om leveranser och om allt går bra med deras fas 3 så att det kan bli godkänt efter den tid som myndigheterna tror börjar doserna komma kring årsskiftet.
Upphandlingarna sker inom EU och vacciner fördelas till länderna i förhållande till folkmängd.
Detta har det skrivits om åtskilligt i tråden och i media så det känns lite tjatigt att skriva det än en gång. Läser du inte tråden och följer med i media?
Resten av världen kommer inte att vara färdigvaccinerade om ung. 3 år. Många länder i Afrika kan inte ens låta alla vaccineras mot sjukdomar som barn dör av pga. olika skäl som ekonomiska och distributionstekniska, och det kommer ju inte att bli någon skillnad med ett vaccin mot Covid.
Detta är ju en lite annan diskussion än september.BirgitS skrev:
Två månder blir 2,5 veckor om man gör det i treskift.
Lite svårt att se att det verkligen behövs tiden två månader. speciellt om resultatet inte innehåller några konstigheter.
Å andra sida bestämde EU att vi skall slopa sommartiden för 2-3 år sedan. Inget land har lyckats få till det i unionen ännu. Byråkrati får aldrig underskattas på den här nivån men nu tror/hoppas jag eknomin kommer vara drivande, Och då finns ingen övre gräns för hur stora resurser man kan sätta in.
.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Kina är bra på att vara billiga. Men inte bättre än oss.Ulltand skrev:
Sen har jag personligen svårt att lita på ett vaccin där man låter befolkningen vara fas 3 utan att dessa vet om det.