Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skulle vi inte kunna använda det om det visar sig vara bäst och finns på marknaden?
Hur ska du avgöra om ett vaccin är ”bäst”?
Jo man jämför över tid med andra vaccin. Det är helt, totalt, fullkomligt omöjligt att säga att ett specifikt vaccin är bäst innan flera olika är testade i jämförbara studier.
Dessutom finns det lagstiftning att ta hänsyn till.

Men, något säger mig att du är fullkomligt medveten om detta och mycket annat. Det krävs kunskap för att låtsas vara okunnig...
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skulle vi inte kunna använda det om det visar sig vara bäst och finns på marknaden?
Ja, så FHM borde tagit hänsyn till att vi kanske har ryskt eller kinesiskt, godkänt, vaccin tillgängligt i stor skala under hösten?
Vad säger du om oddsen för det? 80% eller närmare 0%
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Hur ska du avgöra om ett vaccin är ”bäst”?
Jo man jämför över tid med andra vaccin. Det är helt, totalt, fullkomligt omöjligt att säga att ett specifikt vaccin är bäst innan flera olika är testade i jämförbara studier.
Dessutom finns det lagstiftning att ta hänsyn till.

Men, något säger mig att du är fullkomligt medveten om detta och mycket annat. Det krävs kunskap för att låtsas vara okunnig...

Jag tror vi missförstår varandra här.

Kina kör ju fas3 tester sedan ett bra tag tillbaka. Dessa tester kommer att visa hur bra vaccinet är och hur säkert det är. Om resultatet är väldigt bra publiceras det och Kina kommer att erbjuda det till försäljning. I första hand av politiksa skäl imo.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, så FHM borde tagit hänsyn till att vi kanske har ryskt eller kinesiskt, godkänt, vaccin tillgängligt i stor skala under hösten?
Vad säger du om oddsen för det? 80% eller närmare 0%

FHM borde har kunnat gissa att det skulle bli bra fart på forskningen. För flera månader sedan var det över 100 vaccinprojekt i pipeline. Och alla vet att det är en kamp mot klockan,

En gissning från mins sida är att vi till våren 2021 har flera godkända vaccin att välja mellan
 
Ulltand Ulltand skrev:
Detta är ju en lite annan diskussion än september.

Två månder blir 2,5 veckor om man gör det i treskift.

Lite svårt att se att det verkligen behövs tiden två månader. speciellt om resultatet inte innehåller några konstigheter.

Å andra sida bestämde EU att vi skall slopa sommartiden för 2-3 år sedan. Inget land har lyckats få till det i unionen ännu. Byråkrati får aldrig underskattas på den här nivån men nu tror/hoppas jag eknomin kommer vara drivande, Och då finns ingen övre gräns för hur stora resurser man kan sätta in.
.
Varför den här stressen?
Är det inte bättre att det blir korrekt?
3skift? De är inget löpande band vi pratar. Det handlar inte bara om att läsa det är så mycket mer. Vem som helst kan inte göra detta
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror vi missförstår varandra här.

Kina kör ju fas3 tester sedan ett bra tag tillbaka. Dessa tester kommer att visa hur bra vaccinet är och hur säkert det är. Om resultatet är väldigt bra publiceras det och Kina kommer att erbjuda det till försäljning. I första hand av politiksa skäl imo.
Jo, men utan andra kandidater går det inte att avgöra om ett vaccin är bäst...
Man kan möjligen, baserat på data från den kliniska prövningen (om man anser att underlaget är tillförlitligt) säga om ett vaccin är tillräckligt bra och har en acceptabel biverkningsprofil.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Varför den här stressen?
Är det inte bättre att det blir korrekt?
3skift? De är inget löpande band vi pratar. Det handlar inte bara om att läsa det är så mycket mer. Vem som helst kan inte göra detta

Stressen är för att Coronapandemin kostar sanslöst mycket pengar samt att folk gillar inte att dö.

Det går bra att läsa handling i tre skfit om det är bråttom eller med tre gånger så många personer. Man delar upp innehållet och har en samordnare som tar red flags till en analygrupp under resans gång.

Man måste tänka utanför boxen. Precis som alla vaccinproject har fått göra.
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Jo, men utan andra kandidater går det inte att avgöra om ett vaccin är bäst...
Man kan möjligen, baserat på data från den kliniska prövningen (om man anser att underlaget är tillförlitligt) säga om ett vaccin är tillräckligt bra och har en acceptabel biverkningsprofil.
Det kommer nog att finnas andra kandidater tex oxfordvaccinet.

Poängen är lite att vi vet inte säkert om oxfordvaccinet fungerar och vi vet inte heller säkert att kina/ryssland vaccinet inte fungerar.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Stressen är för att Coronapandemin kostar sanslöst mycket pengar
Det är ju hela tiden du som vill att det ska kosta sanslöst mycket pengar.
Inte t.ex. jag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
FHM borde har kunnat gissa att det skulle bli bra fart på forskningen. För flera månader sedan var det över 100 vaccinprojekt i pipeline. Och alla vet att det är en kamp mot klockan,

En gissning från mins sida är att vi till våren 2021 har flera godkända vaccin att välja mellan
På vilket sätt skulle fhm ha gjort annorlunda? Om de vetat något om när vaccinet?
Tror du att bara för att man inte pratar om vaccin inte följer det som händer i den världen? De har flera proffs som hjälper till att besluta.
Jag kan inte se att man skulle kunna göra på något annat sätt. Tror du att fhm verkligen vill att folk ska dö?
Tror du att deras taktik handlar om hur många som ska dö?
Du har aldrig funderat på att de vill undvika att folk ska dö?
 
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Det kommer nog att finnas andra kandidater tex oxfordvaccinet.

Poängen är lite att vi vet inte säkert om oxfordvaccinet fungerar och vi vet inte heller säkert att kina/ryssland vaccinet inte fungerar.
Faktum är att vi just nu inte vet om något vaccin fungerar, inte heller om de inte fungerar. Därav pågående kliniska prövningar.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
FHM borde har kunnat gissa att det skulle bli bra fart på forskningen. För flera månader sedan var det över 100 vaccinprojekt i pipeline. Och alla vet att det är en kamp mot klockan,

En gissning från mins sida är att vi till våren 2021 har flera godkända vaccin att välja mellan
Nu var det ju så att FHM inte skulle gissa över huvud taget utan de följde WHO.
Så du menar att WHO borde ha gissat?
Tror nog att WHO ogillar att gissa.
 
optimum optimum skrev:
Ja tyvärr är det mer eller mindre trakasserier om man inte tillhör de som är FHM helt trogna.
Sämre klimat än de värsta trådarna på Flashback och av vuxna personer.
Är man för vaccin uppstår mobben omgående.
Är man för lite mer regler för att förhindra smittan beskylls man för att propagera för lockdown.
Flera gånger blivit anklagad för alarmist.
De bra sakerna företaget jag jobbar på och beskrivit misstänks och hackas på.
Inget konstruktivt utan man letar ständigt efter minsta lilla fel.
Eller så hittar man på saker men aldrig skrivit.

Ja jag lämnar denna tråd också.
Spelar ingen roll vad man skriver så får man bara mothugg.
Av vuxna personer. Sjukt.

Tack för mig och hejdå.
Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här... Men trots att du har vissa problem med att läsa. ;)
Så snälla kom tillbaka. Det behövs någon som kan vara en motpol till Ulltand.

Allt groll är glömt kom tillbaka. ;)
 
  • Älska
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Detta är ju en lite annan diskussion än september.

Två månder blir 2,5 veckor om man gör det i treskift.

Lite svårt att se att det verkligen behövs tiden två månader. speciellt om resultatet inte innehåller några konstigheter.
.
Förutom det som redan andra har tagit upp så är det nog så att alla studier som granskas får anmärkningar, frågor etc. och behöver förtydligas. Det är därför det tar några månader från det att de framstående tidskrifterna får in rapporter tills de är färdiga att tryckas efter en peer-review.

Ska man granska något måste man känna till helheten, det är inte frågan om att leta stavfel.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Stressen är för att Coronapandemin kostar sanslöst mycket pengar samt att folk gillar inte att dö.

Det går bra att läsa handling i tre skfit om det är bråttom eller med tre gånger så många personer. Man delar upp innehållet och har en samordnare som tar red flags till en analygrupp under resans gång.

Man måste tänka utanför boxen. Precis som alla vaccinproject har fått göra.
Du vet att total lockdown kostar samhället oerhörda summor pengar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.