2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Håll i, håll ut och håll avstånd. Vaccin till alla som vill ha i Sverige blir det inte tal om förrän 2021, kanske 2022, enligt vår vaccinsamordnare:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...n-kan-vara-sakrat-for-hela-befolkningen-2021/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...n-kan-vara-sakrat-for-hela-befolkningen-2021/
Jag koncentrerar mig på Sverige, där vi har en ganska speciell slagsida av äldre äldre på äldreboenden, och med en väldigt kort återstående levnad. Jag debatterar inte insamlingen av statistik, vilket ju du gör. Sverige har inoficiella världsrekord i statistikinhämtning, och jag ser ingen anledning till att ifrågasätta denna över huvud taget. Det (dina konspirationer att man skruvar undersökningar) får du göra med nån annan.Ulltand skrev:
Jag bor granne med ett äldreboende och jag kan säga att ambulansen är vipgäst även utan corona.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
När ett vaccin finns, är rätt ointressant. Det är när vaccinet är ordentligt testat och tillräckligt många vaccinerat sig som är den intressanta tidpunkten. Om det dröjer till 2022, vilket antyds av vaccinsamordnaren så är det helt ointressant att det finns vaccin i Ryssland och Kina som testas på "frivilliga", vaccin som vi inte har tillgång till.
Jag förstår inte tanken "stäng ner hela Sverige tills det finns vaccin" kombinerat med tanken "nu finns det ett vsccin någon annanstans". Det är ungefär som att man tror att Förbifart Stockholm nu avlastar trafiken i Stockholmsregionen, för att arbetet har påbörjat med att bygga vägen och dessutom har man färdigställt en vägsträcka i Kina. Tro det eller ej, men det hjälper inte trafiken i Stockholm ett dugg i dag, eller i morgon. I närtid däremot, dvs 2030 så kommer vi kunna köra där...
Vacciner i Kina och Ryssland som man själv inte vill ta, hur kan man använda dessa som argument?
Jag förstår inte tanken "stäng ner hela Sverige tills det finns vaccin" kombinerat med tanken "nu finns det ett vsccin någon annanstans". Det är ungefär som att man tror att Förbifart Stockholm nu avlastar trafiken i Stockholmsregionen, för att arbetet har påbörjat med att bygga vägen och dessutom har man färdigställt en vägsträcka i Kina. Tro det eller ej, men det hjälper inte trafiken i Stockholm ett dugg i dag, eller i morgon. I närtid däremot, dvs 2030 så kommer vi kunna köra där...
Vacciner i Kina och Ryssland som man själv inte vill ta, hur kan man använda dessa som argument?
En person verkar ha blivit smittad av Covid två gånger.
https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1545589-20200824.htm
Så kanske ingen ”fördel” av att ha haft Covid redan. Fortsatt distansering och så vidare.
https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1545589-20200824.htm
Så kanske ingen ”fördel” av att ha haft Covid redan. Fortsatt distansering och så vidare.
Han hade drabbats av två olika varianter, tydligen var de tillräckligt olika för att den begränsade immunitet han fått första gången inte skulle räcka till andra gången. Bra ändå att han är ensam hittills. Inväntar fler resultat.tusenett skrev:
Lite goda nyheter från Oxfordvaccinprojektet.
Resultat från fas 3 studierna väntas föreligga den 3 november. ( 34 dagar senare än min mest otimistiska bedömning)
Produktionen är ju redan igång så om resultaten håller börjar man antagligen även att vaccinera under 2020.
https://www.marca.com/en/lifestyle/2020/08/23/5f427b6e46163ff7878b45d6.html
Resultat från fas 3 studierna väntas föreligga den 3 november. ( 34 dagar senare än min mest otimistiska bedömning)
Produktionen är ju redan igång så om resultaten håller börjar man antagligen även att vaccinera under 2020.
https://www.marca.com/en/lifestyle/2020/08/23/5f427b6e46163ff7878b45d6.html
Om det stämmer är det ju bra för Indien och länder i tredje världen. Vi i Sverige får nog fortsätta vänta till 2021-22, som jag länkade till ovan.Ulltand skrev:
Hur mycket vaccin är reserverat till Sverige?Ulltand skrev:
B b8q skrev:
Tidigt 2021 för Sverige är vad jag plockat upp. Men det kan ju även gå snabbare med lite tur (som allt har gjort hitintills).
Sverige planerar väl också som bäst hur man skall genomföra projektet och verkar vara på hugget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu har väl de europeiska myndigheterna sagt att det tar ung. 2 månader från att fas 3-rapporten finns tills de kan godkänna vaccinet. Sen gäller den artikeln indiska seruminstitutet som inte kommer att leverera något till Europa utan bara till Indien och andra utvecklingsländer (står i artikeln). Den artikeln påverkar därför inte när det kommer något vaccin till Sverige.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
I förhållande till folkmängd tror jag inte att det är någon stor skillnad. Det är ju välkänt att i Italien, Spanien och New York så fanns det, när det var som värst, massor med människor som ansågs ha allvarlig Covid-19 men inte kunde testas. På samtliga tre ställen är ju överdödligheten betydligt högre än de rapporterade dödsfallen med Covid-19, högre än i Sverige.Ulltand skrev:
Så den tredje november tror du att vi har 6 miljoner doser vaccin i Sverige? För som vi redan tagit upp så byggde ditt resonemang i våras på att det skulle finnas vaccin som kunde ersätta den lockdown du tyckte att FHM skulle infört. Då räcker det ju förstås inte med att vaccinet är färdigtestat, eller finns i ett annat land.Ulltand skrev:
Så innan du raljerar över att du bara hade 34 dagar fel så får du nog reda upp detta.