Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Ulltand Ulltand skrev:
Gäller det resat av världen där man har stor covidsmitta och många dödsfall?

De dör egentligen av något annat som sammanfaller med covid. ::rofl:

I
Jag koncentrerar mig på Sverige, där vi har en ganska speciell slagsida av äldre äldre på äldreboenden, och med en väldigt kort återstående levnad. Jag debatterar inte insamlingen av statistik, vilket ju du gör. Sverige har inoficiella världsrekord i statistikinhämtning, och jag ser ingen anledning till att ifrågasätta denna över huvud taget. Det (dina konspirationer att man skruvar undersökningar) får du göra med nån annan.
Jag bor granne med ett äldreboende och jag kan säga att ambulansen är vipgäst även utan corona.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
När ett vaccin finns, är rätt ointressant. Det är när vaccinet är ordentligt testat och tillräckligt många vaccinerat sig som är den intressanta tidpunkten. Om det dröjer till 2022, vilket antyds av vaccinsamordnaren så är det helt ointressant att det finns vaccin i Ryssland och Kina som testas på "frivilliga", vaccin som vi inte har tillgång till.

Jag förstår inte tanken "stäng ner hela Sverige tills det finns vaccin" kombinerat med tanken "nu finns det ett vsccin någon annanstans". Det är ungefär som att man tror att Förbifart Stockholm nu avlastar trafiken i Stockholmsregionen, för att arbetet har påbörjat med att bygga vägen och dessutom har man färdigställt en vägsträcka i Kina. Tro det eller ej, men det hjälper inte trafiken i Stockholm ett dugg i dag, eller i morgon. I närtid däremot, dvs 2030 så kommer vi kunna köra där...

Vacciner i Kina och Ryssland som man själv inte vill ta, hur kan man använda dessa som argument?

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vacciner i Kina och Ryssland som man själv inte vill ta, hur kan man använda dessa som argument?
Ska man vara lite krass är det ju så att de gör sina Fas3-tester direkt på befolkningen i mer eller mindre okontrollerade former. Det gör vi inte i västvärlden.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tusenett skrev:
En person verkar ha blivit smittad av Covid två gånger.

[länk]tm

Så kanske ingen ”fördel” av att ha haft Covid redan. Fortsatt distansering och så vidare.
Han hade drabbats av två olika varianter, tydligen var de tillräckligt olika för att den begränsade immunitet han fått första gången inte skulle räcka till andra gången. Bra ändå att han är ensam hittills. Inväntar fler resultat.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Lite goda nyheter från Oxfordvaccinprojektet.

Resultat från fas 3 studierna väntas föreligga den 3 november. ( 34 dagar senare än min mest otimistiska bedömning)

Produktionen är ju redan igång så om resultaten håller börjar man antagligen även att vaccinera under 2020.

[länk]
Om det stämmer är det ju bra för Indien och länder i tredje världen. Vi i Sverige får nog fortsätta vänta till 2021-22, som jag länkade till ovan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:

Resultat från fas 3 studierna väntas föreligga den 3 november. ( 34 dagar senare än min mest otimistiska bedömning)

Produktionen är ju redan igång så om resultaten håller börjar man antagligen även att vaccinera under 2020.

[länk]
Hur mycket vaccin är reserverat till Sverige?

Anna_H Anna_H skrev:
Ska man vara lite krass är det ju så att de gör sina Fas3-tester direkt på befolkningen i mer eller mindre okontrollerade former. Det gör vi inte i västvärlden.
Nej det är ju inte etiskt försvarbart men det gör ju inte vaccinets möjlighet att fungera mindre.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hur mycket vaccin är reserverat till Sverige?

Jag tror det var runt 6 milijoner doser, Oklart om det räcker med en spruta eller om det måste till två i nuläget dock.

B b8q skrev:
Om det stämmer är det ju bra för Indien och länder i tredje världen. Vi i Sverige får nog fortsätta vänta till 2021-22, som jag länkade till ovan.

Tidigt 2021 för Sverige är vad jag plockat upp. Men det kan ju även gå snabbare med lite tur (som allt har gjort hitintills).

Sverige planerar väl också som bäst hur man skall genomföra projektet och verkar vara på hugget.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

[länk]
Nu har väl de europeiska myndigheterna sagt att det tar ung. 2 månader från att fas 3-rapporten finns tills de kan godkänna vaccinet. Sen gäller den artikeln indiska seruminstitutet som inte kommer att leverera något till Europa utan bara till Indien och andra utvecklingsländer (står i artikeln). Den artikeln påverkar därför inte när det kommer något vaccin till Sverige.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har upplevt det som att andra länder kunnat testa betydligt bätte än vi.

Tom nu på slutet när testandet äntligen skulle igång rapporterade vissa regioner att man inte hade tid. Trots det politiska löftet
I förhållande till folkmängd tror jag inte att det är någon stor skillnad. Det är ju välkänt att i Italien, Spanien och New York så fanns det, när det var som värst, massor med människor som ansågs ha allvarlig Covid-19 men inte kunde testas. På samtliga tre ställen är ju överdödligheten betydligt högre än de rapporterade dödsfallen med Covid-19, högre än i Sverige.

R
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror det var runt 6 milijoner doser, Oklart om det räcker med en spruta eller om det måste till två i nuläget dock.
Så den tredje november tror du att vi har 6 miljoner doser vaccin i Sverige? För som vi redan tagit upp så byggde ditt resonemang i våras på att det skulle finnas vaccin som kunde ersätta den lockdown du tyckte att FHM skulle infört. Då räcker det ju förstås inte med att vaccinet är färdigtestat, eller finns i ett annat land.

Så innan du raljerar över att du bara hade 34 dagar fel så får du nog reda upp detta.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.