2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS skrev:
Jag tycker nog att det just inte var någon skillnad alls mellan vad WHO och FHM tyckte i våras och att de inte har tyckt olika när det gäller testning utan FHM hade ju gärna velat att det hade testats mer i våras. Däremot kom ju WHO med orimliga önskemål om testning i våras medan FHM var tvungna att hålla sig till det som var genomförbart.
Jag håller med om att det inte är FHM fel att det inte gått att testa i önskvärd omfattning. Det är en samhällsbrist vi har och av andra orsaker
Men snälla lilla Ulltand, missade du att vi har rättat denna felaktighet i flera inlägg nu ...?Ulltand skrev:
Läs om inläggen några tiotal inlägg bakåt, så ser du att du har fel.
Eller vill du verkligen ha fel? Sprida felaktigheter?
Jag förstår mig inte riktigt på dig. Alla människor jag känner och umgås med brukar vilja ha rätt, veta sanningen osv ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är väl inte rätt att skylla en global brist på testreagenser etc. på vårt samhälle. Man vet ju inte vilka reagenser som behövs förrän man vet vad man ska testa, så det är ju inget man kan bygga upp lager av i förväg.Ulltand skrev:
Hur blev det?Nyfniken skrev:
Blev det vadslagning?
Man borde väl också bestämma om det är 1'a eller 30 sept?, eller kanske 15'e ...
Vad betyder historiskt för dig? Dina uttalanden är inte historia än. Förklara dig tack.Ulltand skrev:
Det är 3900 på ett halvt år och det blir det historsikt högt. Du kan inte jämför hela år med halva utan att komensera för det så klart. Och angående historska data så är det inte mina.
Men högst dödlighet på 150 år är vad är. Inget att vara stolt över när man ser att det beror på dåliga beslut från FHM och ett land som nedrustat inom vård och beredskap.
Så du räknar om det till 7800 per helår?Ulltand skrev:
Det är 3900 på ett halvt år och det blir det historsikt högt. Du kan inte jämför hela år med halva utan att komensera för det så klart. Och angående historska data så är det inte mina.
Men högst dödlighet på 150 år är vad är. Inget att vara stolt över när man ser att det beror på dåliga beslut från FHM och ett land som nedrustat inom vård och beredskap.
Det är oerhört svagt att inte stå för vad man skrivit. Du skrev September (vilket framgår av mitt tidigare citat), att du nu försöker glida till att du pratade om "hösten" är typiskt för ditt sätt att argumentera.Ulltand skrev:
Och självklart kom uppgiften om vaccin i September inte ursprungligen från dig, vi har nog alla förstått att du inte är vaccinforskare. Men du drog dig inte för att upprepade gånger använda det som ett argument mot FHMs strategi vilket faktiskt gör det till DITT påstående också.
Men visst, jag håller med om att det inte är någon idé att älta detta mer. Vi får ta en liknande runda i december antar jag
Såhär skrev Ulltand för 4 månader sen. (29/4).Ulltand skrev:
Vad tycker du själv? Borde vi bergränsa smittan så mycket som möjligt och se vad farmtiden har att utvisa? Låta sjukvården få en chans att fungera mer normalt och kunna behandla även andra sjuka i samhället.
Eller räkna med att det inte kommer någon medicinskt i närti doch att vi blir iimmuna och släppa på ungefär som nu med höga dödstal som konsekvens.
Svaret har vi kanske om tre månader men valet måste vi gör nu eller ännu hellre igår.
Ganska klokt egentligen.
Och det var ju vad Sverige (och de allra flesta länderna) gjorde. Begränsa smittan så mycket som möjligt med hänsyn till att inte åstadkomma större skada än covid-19 självt, samt olika beroende på ekonomiska, sociala, geografiska och demografi. Av naturliga orsaker är inte samma åtgärder lika verksamma överallt.
Nu har vi det där svaret, ja redan för en månad sen.
Det var kanske bra att vi inte offrade ekonomin och landets möjligheter att komma igen i framtiden alltför mycket, med hopp om att det skulle ramla ner ett vaccin om en vecka.
Nu verkar Ulltand vilja skjuta upp denna tidpunkt ytterligare några månader, något halvår och mer ...
Tänk vad trevligt ifall vi stått med lockdown i 4 månader nu, och skulle fortsätta ytterligare många månader.
BirgitS skrev:
Jag har upplevt det som att andra länder kunnat testa betydligt bätte än vi.
Tom nu på slutet när testandet äntligen skulle igång rapporterade vissa regioner att man inte hade tid. Trots det politiska löftet
Mikael_L skrev:
Såhär skrev Ulltand för 4 månader sen. (29/4).
Ganska klokt egentligen.
Och det var ju vad Sverige (och de allra flesta länderna) gjorde. Begränsa smittan så mycket som möjligt med hänsyn till att inte åstadkomma större skada än covid-19 självt, samt olika beroende på ekonomiska, sociala, geografiska och demografi. Av naturliga orsaker är inte samma åtgärder lika verksamma överallt.
Av verkliga skäl har världen med förundran tittat på hur slappt Sverige har hanterat pandemin. Jag förstår att med resultatet i bagaget vill man gärna säga att vi gjorde ungefär som alla andra. Men det gjorde vi inte.
Jag svarade det på det i går men du måste ha missat det.R RoAd skrev:
Oxfordgruppen bedömdet det som 80 % sannolikhet att vaccin kunde finnas till hösten.
Hösten täcker september till november.
Jag skrev september men avsåg och borde ha skrivit . Tidigast i september. September har inte varit ännu.
Oxfordgruppen kan fortsatt få rätt om vaccinet godkäns före december. Det är under hösten.
I verkligheten kom evetuellt vaccin redan under sommaren ett i ryssland och två i kina. Vi vet väldigt lite om dessa och hur väl testade det är. Så vi kan inte säga bu eller bä.
Du verkar ha väldigt stor förkärlek för september. Men lyft blicken och titta på hur mycket fel FHM fick. Det är det som är avgörande. Avgörande för valet av stratergi och dödtalen i covid
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Nej så kan det omöjligen vara.
Det är inte reslistiskt att helt plödsligt dör en massa männiksor med covid när pandemin peekar så att vi får den historisk högsta dödligheten på 150 år och att det inte är av covid.
Då har man ett jätteproblem att förklara. Varför fick vi historiens högsta överdödlighet i 3 månader där samtliga "råakde" ha covid med dog an något annat. Som vi inte vet vad det är?
Du hör ju själv, det är absurt.
Det jag gissar är att man skuvat undersökningen så att dödsorsaken blir så suddigt att det inte går att läsa ut det som är uppenbart.