Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker nog att det just inte var någon skillnad alls mellan vad WHO och FHM tyckte i våras och att de inte har tyckt olika när det gäller testning utan FHM hade ju gärna velat att det hade testats mer i våras. Däremot kom ju WHO med orimliga önskemål om testning i våras medan FHM var tvungna att hålla sig till det som var genomförbart.

Jag håller med om att det inte är FHM fel att det inte gått att testa i önskvärd omfattning. Det är en samhällsbrist vi har och av andra orsaker
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Titta på överdödligheten mars-maj månad för du nog ett hysat svar på det.
Nej, det var ju just det som undersökningen i Östergötland visade var fel.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Men högst dödlighet på 150 år är vad är. Inget att vara stolt över när man ser att det beror på dåliga beslut från FHM och ett land som nedrustat inom vård och beredskap.
Men snälla lilla Ulltand, missade du att vi har rättat denna felaktighet i flera inlägg nu ...?
Läs om inläggen några tiotal inlägg bakåt, så ser du att du har fel.

Eller vill du verkligen ha fel? Sprida felaktigheter?
Jag förstår mig inte riktigt på dig. Alla människor jag känner och umgås med brukar vilja ha rätt, veta sanningen osv ...
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag håller med om att det inte är FHM fel att det inte gått att testa i önskvärd omfattning. Det är en samhällsbrist vi har och av andra orsaker
Det är väl inte rätt att skylla en global brist på testreagenser etc. på vårt samhälle. Man vet ju inte vilka reagenser som behövs förrän man vet vad man ska testa, så det är ju inget man kan bygga upp lager av i förväg.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du tror ju stenhårt på mediciner i närtid. Till och med 80% chans för ett vaccin i september.

Jag sätter 5000 kr på att det inte finns ett vaccin [för den Svenska allmänheten] i september. Sätter du emot? Enligt dig har du ju 4 ggr så stor chans att vinna. Plättlätta pengar för dig ju!
Hur blev det?
Blev det vadslagning?

Man borde väl också bestämma om det är 1'a eller 30 sept?, eller kanske 15'e ...
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det är 3900 på ett halvt år och det blir det historsikt högt. Du kan inte jämför hela år med halva utan att komensera för det så klart. Och angående historska data så är det inte mina.

Men högst dödlighet på 150 år är vad är. Inget att vara stolt över när man ser att det beror på dåliga beslut från FHM och ett land som nedrustat inom vård och beredskap.
Vad betyder historiskt för dig? Dina uttalanden är inte historia än. Förklara dig tack.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det är 3900 på ett halvt år och det blir det historsikt högt. Du kan inte jämför hela år med halva utan att komensera för det så klart. Och angående historska data så är det inte mina.

Men högst dödlighet på 150 år är vad är. Inget att vara stolt över när man ser att det beror på dåliga beslut från FHM och ett land som nedrustat inom vård och beredskap.
Så du räknar om det till 7800 per helår?
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Titta på överdödligheten mars-maj månad för du nog ett hysat svar på det.
Nej. Det har vi redan rett ut. De fick en skjuts. Börja inte nu igen. 15 procent av dom möjligen. Sluta glid på sanningen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det var ju Oxfordgruppen som bedömde det till 80% chans under hösten. Hösten sträcker sig från september till november.
Det är oerhört svagt att inte stå för vad man skrivit. Du skrev September (vilket framgår av mitt tidigare citat), att du nu försöker glida till att du pratade om "hösten" är typiskt för ditt sätt att argumentera.

Och självklart kom uppgiften om vaccin i September inte ursprungligen från dig, vi har nog alla förstått att du inte är vaccinforskare. Men du drog dig inte för att upprepade gånger använda det som ett argument mot FHMs strategi vilket faktiskt gör det till DITT påstående också.

Men visst, jag håller med om att det inte är någon idé att älta detta mer. Vi får ta en liknande runda i december antar jag ;)
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Vad tycker du själv? Borde vi bergränsa smittan så mycket som möjligt och se vad farmtiden har att utvisa? Låta sjukvården få en chans att fungera mer normalt och kunna behandla även andra sjuka i samhället.

Eller räkna med att det inte kommer någon medicinskt i närti doch att vi blir iimmuna och släppa på ungefär som nu med höga dödstal som konsekvens.

Svaret har vi kanske om tre månader men valet måste vi gör nu eller ännu hellre igår.
Såhär skrev Ulltand för 4 månader sen. (29/4).

Ganska klokt egentligen.
Och det var ju vad Sverige (och de allra flesta länderna) gjorde. Begränsa smittan så mycket som möjligt med hänsyn till att inte åstadkomma större skada än covid-19 självt, samt olika beroende på ekonomiska, sociala, geografiska och demografi. Av naturliga orsaker är inte samma åtgärder lika verksamma överallt.

Nu har vi det där svaret, ja redan för en månad sen.
Det var kanske bra att vi inte offrade ekonomin och landets möjligheter att komma igen i framtiden alltför mycket, med hopp om att det skulle ramla ner ett vaccin om en vecka.

Nu verkar Ulltand vilja skjuta upp denna tidpunkt ytterligare några månader, något halvår och mer ...
Tänk vad trevligt ifall vi stått med lockdown i 4 månader nu, och skulle fortsätta ytterligare många månader.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte rätt att skylla en global brist på testreagenser etc. på vårt samhälle. Man vet ju inte vilka reagenser som behövs förrän man vet vad man ska testa, så det är ju inget man kan bygga upp lager av i förväg.

Jag har upplevt det som att andra länder kunnat testa betydligt bätte än vi.

Tom nu på slutet när testandet äntligen skulle igång rapporterade vissa regioner att man inte hade tid. Trots det politiska löftet
 
Mikael_L
Vi hade rätt kass beredskap i Sverige för testande.
Mycket mer material i förråden hade varit bra.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär skrev Ulltand för 4 månader sen. (29/4).

Ganska klokt egentligen.
Och det var ju vad Sverige (och de allra flesta länderna) gjorde. Begränsa smittan så mycket som möjligt med hänsyn till att inte åstadkomma större skada än covid-19 självt, samt olika beroende på ekonomiska, sociala, geografiska och demografi. Av naturliga orsaker är inte samma åtgärder lika verksamma överallt.

Av verkliga skäl har världen med förundran tittat på hur slappt Sverige har hanterat pandemin. Jag förstår att med resultatet i bagaget vill man gärna säga att vi gjorde ungefär som alla andra. Men det gjorde vi inte.
 
R RoAd skrev:
Det är oerhört svagt att inte stå för vad man skrivit. Du skrev September (vilket framgår av mitt tidigare citat), att du nu försöker glida till att du pratade om "hösten" är typiskt för ditt sätt att argumentera.
Jag svarade det på det i går men du måste ha missat det.

Oxfordgruppen bedömdet det som 80 % sannolikhet att vaccin kunde finnas till hösten.

Hösten täcker september till november.

Jag skrev september men avsåg och borde ha skrivit
. Tidigast i september. September har inte varit ännu.

Oxfordgruppen kan fortsatt få rätt om vaccinet godkäns före december. Det är under hösten.

I verkligheten kom evetuellt vaccin redan under sommaren ett i ryssland och två i kina. Vi vet väldigt lite om dessa och hur väl testade det är. Så vi kan inte säga bu eller bä.

Du verkar ha väldigt stor förkärlek för september. Men lyft blicken och titta på hur mycket fel FHM fick. Det är det som är avgörande. Avgörande för valet av stratergi och dödtalen i covid
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Nej. Det har vi redan rett ut. De fick en skjuts. Börja inte nu igen. 15 procent av dom möjligen. Sluta glid på sanningen.

Nej så kan det omöjligen vara.

Det är inte reslistiskt att helt plödsligt dör en massa männiksor med covid när pandemin peekar så att vi får den historisk högsta dödligheten på 150 år och att det inte är av covid.

Då har man ett jätteproblem att förklara. Varför fick vi historiens högsta överdödlighet i 3 månader där samtliga "råakde" ha covid med dog an något annat. Som vi inte vet vad det är?


Du hör ju själv, det är absurt.

Det jag gissar är att man skuvat undersökningen så att dödsorsaken blir så suddigt att det inte går att läsa ut det som är uppenbart.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.