Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns inget i artikeln som jämför överdödligheten 2020 mot andra år.

Gör om gör rätt
Om du vill tro mer på Expressen som sanningens källa så får du göra det om du vill.

(Jag misstänker att du rätt ofta annars kallar dem för MSM med en stor portion förakt ...)

Lite mer att läsa:
https://www.di.se/debatt/redovisning-av-dodlighet-for-befolkningen-bakom-ljuset/

• Älska
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har du ens en susning om hur överdödligheten 2020 förhåller sig till andra historiska år?

Det jag läser var den högst sedan typ 1850 och de kurvor jag sett för 2020 är ju rena katastrofen.
Det var du som började med att påstå att överdödligheten är så hög jämfört med andra år så det är ju du som ska börja med att ge källor.

Ulltand Ulltand skrev:
Dödligheten störst på 150 år. Första halvåret 2020. Läs och lär

[länk]
Du vet väl om att folkmängden var betydligt mindre på 1800-talet. Så siffran från 1869 motsvarar en mycket högre andel av befolkningen. Så det går inte att jämföra på det sättet. Man bör jämföra per 100 000 innevånare som t.ex. Socialstyrelsen har gjort i länkarna jag gav i mitt inlägg igår om över/underdödlighet.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fairlane
Iakttagelse från folk med munskydd ute: "oj, jag måste hosta, jag tar av munskyddet", "nu har jag hostar klart, munskydd på".

Ja, jag har sett ett antal personer göra så och fler jag talat med har sett samma ska.

B Byggdjuret skrev:
Inte åka när alla andra åker. Och tänk på att inte alla har corona. Man försöka stå så att man blir duschad
Sen bygger masken på att den dels verkligen fungerar. Sen att folk har en mask som sitter rätt och skyddar.
Det är inte så enkelt. Nu med alla Roliga munskydd som kommit... Går dessa att tvätta i 60gr? Hur sitter dessa kring näsan. Medisinska munskydd sitter bättre. Eftersom dessa har klämman över näsan.
Ska man tvinga folk att använda mask så ska det vara riktiga prylar.
Dessa har större chans att fungera.
Sen måste det till väldiga insatser i att utbilda folk.
Kräv att man använder ordentliga masker.
Nej, ingen av dessa munskydd är korrekt klassade, de flesta underlättar spridning av aerosol istället för att begränsa den. Särskilt vaksam ska man vara om det står att de är bekväma, lätta att andas i och inte blir fuktiga!
De ska också tåla tvätt i 90 grader, 60 räcker inte.
Handtvätt före och efter påtagning och avtagning.
Använda skydd läggs i tät påse och sedan direkt i tvätten.
De ska bytas när de blir fuktiga, dvs efter ca 10 minuter
Det betyder att man behöver rätt många.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
"Testning tesning och testning"
Det var ju en omöjlighet i alla länder i mars eftersom det inte gick att uppbringa så mycket tester, reagenser etc.
Utom Sydkorea då ... ;)
Verkar ha varit enda landet i världen med vass beredskap för detta. Men har blivit brända rätt nyligen i svåra epidemier, och verkar ha tagit sin läxa på allvar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du vill tro mer på Expressen som sanningens källa så får du göra det om du vill.

(Jag misstänker att du rätt ofta annars kallar dem för MSM med en stor portion förakt ...)

Lite mer att läsa:
[länk]
Mycket bra skriven artikel.

J
Ulltand Ulltand skrev:
Dödligheten störst på 150 år. Första halvåret 2020. Läs och lär

[länk]
Mår du extra bra när du sprider information som bara förvillar människor och oroar dom i onödan? Vad är din agenda egentligen? Expressen jagar klick och lyckas så klart med att få folk till att läsa artikeln. Men vi som hängt med i tråden vet att det inte är så allvarligt som det verkar. Men vad är ditt syfte med all desinformation?
Överdödligheten rasar! Slog sig blodig när den gick i taket. Talar ut nu i soffan med Ulltand.

• Gilla
Tabors39
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om man inte redan läst detta så är denna bra för att sätta antal döda i lite perspektiv: [länk]
Tack, nu behöver bara alla alarmister, gaphalsar och andra flockdjur/får läsa den där artikeln också, samt att också förstå den.
Kanske hårda ord, men börjar bli väldigt tröttsamt med att lyssna och läsa om alla som skriker "vi måste göra som alla andra" istället för att tänka lite längre.

• Gilla
Hellacopter
  • Laddar…
Mikael_L
mikethebik mikethebik skrev:
Kanske hårda ord, men börjar bli väldigt tröttsamt med att lyssna och läsa om alla som skriker "vi måste göra som alla andra" istället för att tänka lite längre.
Ärligt talat så finns det en betydande andel folk i denna gruppen som bara siktar på att hitta fel på nuvarande makthavare (de vill väl ha andra vid makten) så skulle vi gjort som "alla andra" så skulle kritiken istället gällt det.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad sade man egentligen? Jo att ett vaccin kan kommen under hösten. Hösten sträcker sig som bekant mellan september och november. Varför är september uppe hela tiden? Jo därför att det är en höstmånad som befinner sig i spannet som forskarna uttalde sig om. Jag borde varit tydligare och skrivit att ett vaccin kan komma tidigast i september, enligt forskarna.
Ulltand Ulltand skrev:
Froskargruppen bebömmer det till en 80% sannolikhet att det finns till september, och det är ju det det handlar om klart i närtd eller inte,

Berätta för mig varför forskargruppens bedömning till 80% är fel enligt dig eller varför vi skall bortse från den?
Det var som sagt inte vi som hela tiden pratade om September. Du ansåg ju att FHM skulle chansat och byggt sin strategi på att det skulle finnas vaccin nu. Precis som du nu verkar fortsätta i samma spår och tycker att man ska anta att ett vaccin finns tillgängligt under hösten. Det känns märkligt när du i övrigt verkar förespråka försiktighetsprincipen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag noterar för övrigt att Chile petat ner oss en plats på listan. Och det är nog bara en tidsfråga innan Brasilien och USA går om oss också:
Tabell med länder rankade efter antal smittade och döda per 100 000, där Chile och andra länder har högre tal än Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Färre dog i Juli än normalt. Om ytterligare några år med Corona kommer vi att passera 11 miljoner invånare.

[länk]
Länkade du till sidan du tänkt dig?
För det är ett pressmeddelande från början av april.

Ulltand Ulltand skrev:
Överdödligheten accumulerat år 2020 är historiskt hög!
"Under 2000-talet har ungefär 90 000 personer dött varje år, med en topp år 2002 då drygt 95 000 avled. År 2019 dog färre än 89 000 personer, vilket är det lägsta antalet döda under ett enskilt år sedan 1977."
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Antalet döda varierar alltså med typ +/- 5 000 personer varje år de senaste 20 åren. Fram till och med Juli i år är överdödligheten ca 3 900 personer jämfört med snittet de senaste 5 åren.
Enligt ditt sätt att resonera är alltså årets överdödlighet på 3 900 personer historiskt hög(!) jämfört med överdödligheten på t ex 5 000 personer 2002?

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.