Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anna_H Anna_H skrev:
Du hoppade över halva meningen, "OM TRÄNGSEL INTE KAN UNDVIKAS"

WHO och FoHM säger samma sak. Men folk väljer att bara ta ena halvan av meningen från WHO och andra halvan från FoHM.

Det är som när jag säger att mitt hus har röda trägavlar och vita mexitegellångsidor, så säger A att huset är rätt och B att huset är vitt? Och sedan kommer en massa folk och debatterar huruvida A eller B har rätt, när båda har rätt och båda har fel, eftersom de bara säger halva sanningen...
Du har fullständigt rätt. Det var någon slags humor då jag länkade till den
Så har jag missat eller gjort andra misstag så är jag tacksam för att rätta till det hela.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Tack, nu behöver bara alla alarmister, gaphalsar och andra flockdjur/får läsa den där artikeln också, samt att också förstå den.
Kanske hårda ord, men börjar bli väldigt tröttsamt med att lyssna och läsa om alla som skriker "vi måste göra som alla andra" istället för att tänka lite längre.
Problemet är att läskunnigheten är väldigt selektiv. Bland några här.
 
R RoAd skrev:
Det var som sagt inte vi som hela tiden pratade om September. .
Nej det var ju Oxfordgruppen som bedömde det till 80% chans under hösten. Hösten sträcker sig från september till november.

Jag tror att detta är väl uttömt nu och vi får hoppas på att de får rätt och att vaccinet de facto kanske godkänns redan detta år. Och hur man än ser på saken finns tec vacciner som avänds skarpt i skrivande stund. Kanke någon av dessa visar sig vara bäst och att Sverige köper kinesiskt vaccin i närtid? Ingen vet men det är möjligt

Ska vi tala om dåliga bedömningar måsta man väldå komma ihåg FHM som hamnar fler år fel i tiden.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ska vi tala om dåliga bedömningar måsta man väldå komma ihåg FHM som hamnar fler år fel i tiden.
Du menar när dom lyssnade på WHO?
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
"
Enligt ditt sätt att resonera är alltså årets överdödlighet på 3 900 personer historiskt hög(!) jämfört med överdödligheten på t ex 5 000 personer 2002?
Det är 3900 på ett halvt år och det blir det historsikt högt. Du kan inte jämför hela år med halva utan att komensera för det så klart. Och angående historska data så är det inte mina.

Men högst dödlighet på 150 år är vad är. Inget att vara stolt över när man ser att det beror på dåliga beslut från FHM och ett land som nedrustat inom vård och beredskap.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du menar när dom lyssnade på WHO?

Om pressen kunde leta fram i mars månad att det redan finns ett vaccin under utvekling som ligger långt framme borde även WHO kunnat det.


Du har väl noterat att FHM följer WHO så länge det ligger i linje med det man själv arbetar för. Om inte (tex munskydd och tesning) har man ofta en annan hållning.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är 3900 på ett halvt år och det blir det historsikt högt. Du kan inte jämför hela år med halva utan att komensera för det så klart. Och angående historska data så är det inte mina.
Men sen 8 veckor tillbaks har vi ju en underdödlighet. Tror du verkligen att det kommer bli en överdödlighet på ytterligare 3 900 personer det här halvåret?
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om pressen kunde leta fram i mars månad att det redan finns ett vaccin under utvekling som ligger långt framme borde även WHO kunnat det.
Fast WHO hade kanske en realistisk prognos jämfört med kvällstidningarna som flera gånger redan har basunerat ut att vaccinet är klart?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är 3900 på ett halvt år och det blir det historsikt högt. Du kan inte jämför hela år med halva utan att komensera för det så klart. Och angående historska data så är det inte mina.

Men högst dödlighet på 150 år är vad är. Inget att vara stolt över när man ser att det beror på dåliga beslut från FHM och ett land som nedrustat inom vård och beredskap.
Men snälla rara... Jag är givetvis glad åt att du rättat dig själv från 5800 till 3900, MEN är det inte väldigt troligt att vi dessutom kommer att se en fortsatt underdödlighet under resten av 2020 eftersom många gamla och skröpliga som skulle dött under hösten, redan fått sin hädanfärd lite påskyndad av Covid-19, och redan dött under våren?
Så kanske landar vi på en överdödlighet för 2020 på 2000-3000 personer till slut?
 
useless useless skrev:
Fast WHO hade kanske en realistisk prognos jämfört med kvällstidningarna som flera gånger redan har basunerat ut att vaccinet är klart?

Men ett fel på två måner är ju betydligt minre än ett fel på flera år, imo.
 
B b8q skrev:
Men snälla rara... Jag är givetvis glad åt att du rättat dig själv från 5800 till 3900, ?
Jag har inte rättat mig själv. Jag tog bara dina data för överdödlighet. Dessa är inte exakt det samma som antalet döda i Covid.


Bara så du vet.
 
Hur många har dött i Covid då jämfört med dom som har dött med Covid?
 
B b8q skrev:
Så kanske landar vi på en överdödlighet för 2020 på 2000-3000 personer till slut?
Visst det är inte orealistiskt. Beroende på vilken period man tittar på varierar utfallet.

Svårt att skåda in i framtiden. Ett annat möjligt scenarion är att vi får en andra våg och att överdödligheten blir ännu större.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du har väl noterat att FHM följer WHO så länge det ligger i linje med det man själv arbetar för. Om inte (tex munskydd och tesning) har man ofta en annan hållning.
Jag tycker nog att det just inte var någon skillnad alls mellan vad WHO och FHM tyckte i våras och att de inte har tyckt olika när det gäller testning utan FHM hade ju gärna velat att det hade testats mer i våras. Däremot kom ju WHO med orimliga önskemål om testning i våras medan FHM var tvungna att hålla sig till det som var genomförbart.
 
useless useless skrev:
Hur många har dött i Covid då jämfört med dom som har dött med Covid?

Titta på överdödligheten mars-maj månad för du nog ett hysat svar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.