2 359 987 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS skrev:
Har du någon annan uppfattning än att överdödligheten 2020 är extremt hög historiskt sett?
Om jag minns rätt jämförde man med 1850 då det var värre.
H hapazard skrev:
Jag tänkte börja leta upp den artiklen som nyligan var publicerad men OM du har data tillgänligt så posta gärna så slippar jag leta!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Man har väl inte kunnat se en inbromsning som sammanfaller med tiden för när munskydd infördes. Har munskydden effekt så borde man se ett hack i kurvan. Gör man det eller fortsätter utvecklingen enligt samma kurva?Ulltand skrev:
De har också regler om avstånd etc. precis som här.
Som sagt Norge har tydligt gått ut och sagt att de anser att det inte finns vetenskapligt underlag för att införa munskydd men att de vill göra ett experiment. Enligt inlägg #24967 gäller samma sak Österrike.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Eftersom frasen "extremt hög historiskt sett" är så flummig så kan jag inte svara på din fråga innan jag vet vad du menar med den frasen. För mig låter det bara som en klyscha som används för att manipulera folk känslomässigt.Ulltand skrev:
Mikael_L skrev:
Då ska vi se, vad FHM rekommenderade och "beordrade".
Så fort spridd smitta var känt i Europa så rekommenderade man att alla som har förkylningsliknande symptom att kontakta vården.
Det var nog ungefär samma sak som skedde i de flesta andra Europeiska länder.
Sen smittspårades det runt alla konstaterade fall, fram tills vi verkade ha fått allmän smittspridning så smittspårning inte längre var något kraftfullt verktyg. Det har dock fortsatts med smittspårning hela tiden, och sker fortfarande, det var bara vissa regioner som "gav upp".
Samtidigt avråddes det från resor till/från vissa regioner i Asien och Iran bl.a.
Och det utökades allteftersom nya länder rapporterade ökande spridning, t.ex. 6 mars så avråddes från resor till Italien, Sydkorea, som sen följdes med alltfler länder.
Ulltand, var detta något som skiljde från t.ex. Norge/finland?
Nähä, tänkte väl det ...
Sen infördes i samma vecka (veckan efter paniken på börsen) olika kraftiga restriktioner i de flesta Europeiska länder. Mobilitetsdata visar att Sveriges lite mjukare rekommendationer fick precis lika stor effekt som de lite hårdare restriktionerna i våra grannländer. Jag vet inte hur Sverige liknar/skiljer sig mot sydligare europeiska länder - det kan kanske du Ulltand kolla upp - tack i så fall.
Och sen hade vi tydligt passerat toppen, så nu gick det neråt i liknande takt i de flesta Europiska länder.
Så nu undrar jag, Ulltand, vad är det du saknar av åtgärder?
(Jaja nu kommer det väl något typ totalt utegångsförbud från den 12 januari eller något sådant, och total karantän av varenda svensk i 2 sista veckorna i Jan .. så är vi tillbaka till den idiotiska diskussionen som vi redan fört flera gånger)
Och Ulltand, kan du läsa hela mitt inlägg noga nu, så kanske vi slipper tugga detta mer i tråden framöver.
Kan du erkänna att det gjorts en massa åtgärder, och att de i stort inte skiljer sig speciellt mycket från andra europeiska länder. Inte skiljer sig i tidpunkt, eller hur beteenden förändrades.
Hemkarantän efter sportlovet.
Stanna hemma om någon i familjen blir sjuk.
Lock down. Kort men hård typ 3 veckor. Upprepas vid behov.
Skolstängning alla nivåer. (nyckelpersoner undantagna)
Testning tesning och testning
Snabbare stängning av besök i äldervården.
Snabbare flygstopp från Italien och Iran
Krav på munskydd där avstånd inte kan hållas.
Minder max grupper, tex 10 personer.
Redigerat:
BirgitS skrev:
Har du ens en susning om hur överdödligheten 2020 förhåller sig till andra historiska år?
Det jag läser var den högst sedan typ 1850 och de kurvor jag sett för 2020 är ju rena katastrofen.
Du är rätt historielös du ... 1993, 2000 ...Ulltand skrev:
https://emanuelkarlsten.se/darfor-d...n-manad-1993-och-2000-jamfort-med-april-2020/
Tips, i all välmening.
Läs hela artikeln, noga, så ser du att det inte bara är några vilsna själar i denna tråd som står för vissa uppfattningar om saker och ting.
Det var t.o.m en färre *smittad* per vecka, inte en färre död per vecka.N Noell skrev:Har du någon källa på detta? Inte för att jag misstror dig utan för att jag skulle vilja läsa mer
Jag har en kompis som bor i Österrike. Där hade motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten gått ut och sagt att munskydden som sådana inte bedömdes ha någon effekt. Däremot hade de en effekt som påminnelse till folk att pandemin fortfarande pågår och att det fortfarande är viktigt och tvätta händer och hålla avstånd. Känns som att det måste finnas rimligare sätt att få ut ett sådant budskap isf.
Referenser till detta finns i texten och tabellen sid 18 i Norgerapporten. https://www.fhi.no/globalassets/dok...reduce-the-spread-of-covid-19-report-2020.pdf
Du hoppade över halva meningen, "OM TRÄNGSEL INTE KAN UNDVIKAS"B Byggdjuret skrev:Nu blir nog några i tråden lyckliga
[länk]
Who har fått för sig att barn ska munskydd... Barn över 12. Ibland även från 6år...
Hur ska barn kunna sköta en mask när inte vuxna kan. Finns det masker för barn att få tag på?
Man märker att Who påverkas av vad andra tycker och inte fakta. Med tanke på hur forskningen ser ut..
Tror det är bra att tegnell tänker själv
WHO och FoHM säger samma sak. Men folk väljer att bara ta ena halvan av meningen från WHO och andra halvan från FoHM.
Det är som när jag säger att mitt hus har röda trägavlar och vita mexitegellångsidor, så säger A att huset är rätt och B att huset är vitt? Och sedan kommer en massa folk och debatterar huruvida A eller B har rätt, när båda har rätt och båda har fel, eftersom de bara säger halva sanningen...
Dödligheten störst på 150 år. Första halvåret 2020. Läs och lär
https://www.expressen.se/nyheter/coronas-svarta-siffror-fler-doda-i-sverige-an-pa-150-ar/
https://www.expressen.se/nyheter/coronas-svarta-siffror-fler-doda-i-sverige-an-pa-150-ar/
Jag klipper ur några av dina förslag:
Och du kan ju fokusera lite extra på våra Nordiska grannländer också, då du ofta vill framhålla just dessa i dina jämförelser. Men du gör väl som du vill ...
Och frågar dig, finns det något land som gjort något av detta (förutom Sydkorea - testning) samt att införa munskyddstvång före kulmen av smittspridningen i princip nåtts?Ulltand skrev:
Och du kan ju fokusera lite extra på våra Nordiska grannländer också, då du ofta vill framhålla just dessa i dina jämförelser. Men du gör väl som du vill ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Och alla de åtgärderna var sådana som gjordes i Danmark, Norge och Finland?Ulltand skrev:
Hemkarantän efter sportlovet.
Stanna hemma om någon i familjen blir sjuk.
Lock down. Kort men hård typ 3 veckor. Upprepas vid behov.
Skolstängning alla nivåer. (nyckelpersoner undantagna)
Testning tesning och testning
Snabbare stängning av besök i äldervården.
Snabbare flygstopp från Italien och Iran
Krav på munskydd där avstånd inte kan hållas.
Minder max grupper, tex 10 personer.
För hela den här sidodiskussionen började ju med att du jämförde Sverige med de tre länderna.
"Lock down" är ett flummigt begrepp som har betytt olika saker i olika länder så du får beskriva bättre vad du menar.
"Stanna hemma om någon i familjen blir sjuk."
Så du tycker att det hade varit lämpligt med ändå fler vikarier i äldreomsorgen och därmed högre dödstal där?
"Testning tesning och testning"
Det var ju en omöjlighet i alla länder i mars eftersom det inte gick att uppbringa så mycket tester, reagenser etc.
Tillägg: Avsåg västeuropeiska länder.
"Krav på munskydd där avstånd inte kan hållas."
Så du tycker munskydden skulle användas av privatpersoner i stället för inom vården?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Fast hur många som dör ett enskilt år är lite meningslöst att jämföra om man inte också tar hänsyn till befolknings storlek, eller hur?Ulltand skrev:
I artikeln står också "Antalet dödsfall är 4 633 fler än genomsnittet för åren 2015–2019.". Skrev du inte nyss att vi hade en överdödlighet på 5800? Hur går det ihop?