Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vaccinet kommer i vilket fall (om det fungerar) långt tidigare än vad FHM gissat när man släppte fram smittan och alla dödsfall. Trotsa att froskarna själva sagt att det är på G. Visste inte FHM om projektet? Eller hur kunde man helt missa en så viktig sak som redan pågick innan pandemin.
Du har fel. Det var inte FHM som gissade något om vaccin i mars utan det var WHO som gjorde det. Skyll på rätt organisation.

Varför tycker du att det är så extremt viktigt när ett vaccin börjar levereras?
Varför är det inte viktigare med ett datum när tillräckligt många har vaccinerats så att smittspridningen hålls nere utan några restriktioner?
Sen kommer ju inte hela världen att vara vaccinerad ens om två år så vi kommer att fortsätta att se utbrott inkl. utbrott på äldreboenden efter det också troligen.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jodå, man har infört det i tyska städer efter att andra restriktioner har införts och den allmän paniken fått gå några veckor. Det gav ingen mätbar effekt att införa munskydd i de städerna. Det finns beskrivet i den så kallade "Jena-rapporten" och jag har gått igenom den i tråden.
Nu får vi ju ett test i Norge, eftersom de infört munskydd i Oslo i rusningstrafik i kollektivtrafiken. Men de säger själva att de inte tror att de kommer att få veta så mycket för att det är för få smittade, och att det är ett experiment. Man beräknar att det för Norges del räddar ett liv per 200 000 munskyddsanvändare, till en kostnad av 1000-10 000 per hushåll och månad, för Sveriges del gäller 50 000. Dessa siffror är givetvis spekulationer baserade på hittillsvarande dödstal, så de är högst otillförlitliga, eftersom man egentligen behöver beräkna det med utgångspunkt från aktuellt smittotryck för området, vilket man ju inte vet förrän 14 dagar senare.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men varför ses inte det i någon forskning då? Rimigen borde väl någon studie ha plockat upp att smittrisken ökar iställer för att den misnkar om så var fallet? Och varför har alla missat det inkl WHO?

Det du skriver är också en subjektiv iaktagelse och bedömning. Ett munskydd kan i teorin så klart ge en nettoförbättring även om det inte hanteras optimalt. Det kan man veta väldit lite om utan studier.
Nu är det ju inte så väldigt långe sen munskydd infördes i en del länder söderöver så vi får väl se om några där lyckas få fram några forskningsresultat under hösten. Men du kan ju också studera Jenarapporten om tyska städer som Anna nämner i citatet i inlägget ovan och som Claes har tagit upp flera gånger i tråden.

Det man kan se är ju att antalet nysmittade per dag fortsätter att öka i länderna söderöver trots att munskydd används.
 
  • Gilla
Hellacopter och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ok jag mindes fel men inte att en stor del skulle varit döda nu ändå går att finns i texten. Såvida förväntad kort överlevnad är definierat.

Det ses inget alls av i underdödlighet vi har nu så fel måste det hur som vara
Det fanns en underdödlighet i Sverige under årets första 10 veckor och i juli kan man se en underdödlighet för dem över 70 år. Jag skrev om det i inlägg #24923 igår. Du skulle kanske läsa lite mer i tråden i stället för att skriva.
 
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det fanns en underdödlighet i Sverige under årets första 10 veckor och i juli kan man se en underdödlighet för dem över 70 år. Jag skrev om det i inlägg #24923 igår. Du skulle kanske läsa lite mer i tråden i stället för att skriva.

Du borde läsa lite nogrannare.

Jag vet och har kommenterat det alldeles nyligen i dettta sammanhang.

Saken är den att uderdödligheten ännu så länge bara är en bråkdel av den överdödlighet som varit

Överdödligheten accumulerat år 2020 är historiskt hög!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Själv väntar jag med spänning på att se boomen med massa mer smittade än tidigare.
Med tanke på tjatet om fulla badstränder och bryggor och att fhm inte kom med några egna restriktioner utan la ut det på Visitia....
Så vi borde fylla sjukhusen nu till bristningsgränsen :p

Det kommer att säga lite grann hur smittsamt corona är när man är utomhus.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Du borde läsa lite nogrannare.

Jag vet och har kommenterat det alldeles nyligen i dettta sammanhang.

Saken är den att uderdödligheten ännu så länge bara är en bråkdel av den överdödlighet som varit

Överdödligheten accumulerat år 2020 är historiskt hög!
Du som använder ord på ett annat sätt än oss andra, vad är kriteriet för en bråkdel för dig? När ungefär blir något en bråkdel? är 1/2 det? 1/3? 1/4? 1/10? Allt under 1/1???
För de flesta är definitionen av ordet en bråkdel en mycket liten del.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du borde läsa lite nogrannare.

Jag vet och har kommenterat det alldeles nyligen i dettta sammanhang.

Saken är den att uderdödligheten ännu så länge bara är en bråkdel av den överdödlighet som varit

Överdödligheten accumulerat år 2020 är historiskt hög!
'
Ja, räknat på folkmängd är detta av en magnitud som inte händer oftare än kanske var 20e år, men din jämförelse med 1850 tidigare här i tråden är ju bara direkt löjlig.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du borde läsa lite nogrannare.

Jag vet och har kommenterat det alldeles nyligen i dettta sammanhang.

Saken är den att uderdödligheten ännu så länge bara är en bråkdel av den överdödlighet som varit

Överdödligheten accumulerat år 2020 är historiskt hög!
Så hur stor är bråkdelen?
Väldigt stor skillnad på 1/10 och 9/10.
Källa förstås.

Vad menar du med historiskt hög, det är ett flummigt begrepp?
Som b8q så riktigt påpekade i inlägg #24954 har det förekommit andra månader med hög överdödlighet de senaste årtiondena.
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Så hur stor är bråkdelen?
Väldigt stor skillnad på 1/10 och 9/10.
Källa förstås.

Vad menar du med historiskt hög, det är ett flummigt begrepp?
Som b8q så riktigt påpekade i inlägg #24954 har det förekommit andra månader med hög överdödlighet de senaste årtiondena.
Vi tänker lika tydligen :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det man kan se är ju att antalet nysmittade per dag fortsätter att öka i länderna söderöver trots att munskydd används.

Det säger abslout ingetning Brigit. Allt är relativt.

Frågan är hur ökningstakten hade sett ut utan munskydd, vilket vi aldrig kan veta säkert.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det säger abslout ingetning Brigit. Allt är relativt.

Frågan är hur ökningstakten hade sett ut utan munskydd, vilket vi aldrig kan veta säkert.
Vi kan dock se detta väldigt bra i Sverige. Tycker du det rasar iväg nu? Vad är din tes egentligen?
Jag kan ju påstå att det är avsaknad av sabeltandad tiger som är orsaken.
allt hade varit enklare om du slutade lägga in egna värderingsord med helt andra betydelser än oss andra (snällare än att säga att du hittar på), och istället bara redovisade fakta. Eller diskuterade utan att lägga ord i munnen på övriga.
 
  • Gilla
Hellacopter
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu får vi ju ett test i Norge, eftersom de infört munskydd i Oslo i rusningstrafik i kollektivtrafiken. Men de säger själva att de inte tror att de kommer att få veta så mycket för att det är för få smittade, och att det är ett experiment. Man beräknar att det för Norges del räddar ett liv per 200 000 munskyddsanvändare, till en kostnad av 1000-10 000 per hushåll och månad, för Sveriges del gäller 50 000. Dessa siffror är givetvis spekulationer baserade på hittillsvarande dödstal, så de är högst otillförlitliga, eftersom man egentligen behöver beräkna det med utgångspunkt från aktuellt smittotryck för området, vilket man ju inte vet förrän 14 dagar senare.
Har du någon källa på detta? Inte för att jag misstror dig utan för att jag skulle vilja läsa mer :)

Jag har en kompis som bor i Österrike. Där hade motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten gått ut och sagt att munskydden som sådana inte bedömdes ha någon effekt. Däremot hade de en effekt som påminnelse till folk att pandemin fortfarande pågår och att det fortfarande är viktigt och tvätta händer och hålla avstånd. Känns som att det måste finnas rimligare sätt att få ut ett sådant budskap isf.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Genom att bromsa bara lite släpper man fram smitta.
Då ska vi se, vad FHM rekommenderade och "beordrade".
Så fort spridd smitta var känt i Europa så rekommenderade man att alla som har förkylningsliknande symptom att kontakta vården.
Det var nog ungefär samma sak som skedde i de flesta andra Europeiska länder.

Sen smittspårades det runt alla konstaterade fall, fram tills vi verkade ha fått allmän smittspridning så smittspårning inte längre var något kraftfullt verktyg. Det har dock fortsatts med smittspårning hela tiden, och sker fortfarande, det var bara vissa regioner som "gav upp".

Samtidigt avråddes det från resor till/från vissa regioner i Asien och Iran bl.a.
Och det utökades allteftersom nya länder rapporterade ökande spridning, t.ex. 6 mars så avråddes från resor till Italien, Sydkorea, som sen följdes med alltfler länder.
Ulltand, var detta något som skiljde från t.ex. Norge/finland?
Nähä, tänkte väl det ...

Sen infördes i samma vecka (veckan efter paniken på börsen) olika kraftiga restriktioner i de flesta Europeiska länder. Mobilitetsdata visar att Sveriges lite mjukare rekommendationer fick precis lika stor effekt som de lite hårdare restriktionerna i våra grannländer. Jag vet inte hur Sverige liknar/skiljer sig mot sydligare europeiska länder - det kan kanske du Ulltand kolla upp - tack i så fall.

Och sen hade vi tydligt passerat toppen, så nu gick det neråt i liknande takt i de flesta Europiska länder.


Så nu undrar jag, Ulltand, vad är det du saknar av åtgärder?
(Jaja nu kommer det väl något typ totalt utegångsförbud från den 12 januari eller något sådant, och total karantän av varenda svensk i 2 sista veckorna i Jan .. så är vi tillbaka till den idiotiska diskussionen som vi redan fört flera gånger)

Och Ulltand, kan du läsa hela mitt inlägg noga nu, så kanske vi slipper tugga detta mer i tråden framöver.
Kan du erkänna att det gjorts en massa åtgärder, och att de i stort inte skiljer sig speciellt mycket från andra europeiska länder. Inte skiljer sig i tidpunkt, eller hur beteenden förändrades.
 
  • Gilla
Tabors39 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.