2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Men just det är inget att oroa sig förJ Jocke Best skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://coronavaccin.se/det-ar-bra-for-vaccinutvecklingen-om-coronaviruset-muterar-langsamt/amp/
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Flockimmunitet är ju ett sätt att skydda oss mot smittspridning i samhället.
Det har angetts till ca 60% av befolkningen behöver ha immunitet för detta virus för att ge oss skydd.
Vaccin är ett sätt att på ett mer humant sätt få immunitet.
Det jag läst om vaccinet som AZ håller på med så ger det sämre effekt på äldre men troligen bra effekt på yngre.
Då borde det väl vara lämpligt att de yngre och uppåt i åldrarna vaccineras tills vi uppnår drygt 60% immunitet och på så sätt skyddar våra äldre?
Dessutom borde de yngre friska klara av lite biverkningar bättre än äldre.
Det räcker alltså med om alla upp till 50 år vaccinerar sig och givetvis obligatoriskt. Se beräkning nedan.
För visst är det väl i allas intresse att få slut på en smitta som framkallar död och elände samt ekonomisk misär.
Låter inte det som en bra lösning?
Källa SCB samt lagt till egen beräkning av andel i procent
Det har angetts till ca 60% av befolkningen behöver ha immunitet för detta virus för att ge oss skydd.
Det jag läst om vaccinet som AZ håller på med så ger det sämre effekt på äldre men troligen bra effekt på yngre.
Då borde det väl vara lämpligt att de yngre och uppåt i åldrarna vaccineras tills vi uppnår drygt 60% immunitet och på så sätt skyddar våra äldre?
Det räcker alltså med om alla upp till 50 år vaccinerar sig och givetvis obligatoriskt. Se beräkning nedan.
För visst är det väl i allas intresse att få slut på en smitta som framkallar död och elände samt ekonomisk misär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte att vara "mycket kritisk", det är att vara sunt skeptisk.Ulltand skrev:
Men visst är det många här som kontinuerligt poängterar riskerna med vaccin, att vaccin inte kommer att finnas på lång tid, att postiva nyheter är för att öka aktien, att produktionen aldrig kommer att räcka, narkolepsi osv.
Jag tror inte jag kan dra mig till minnes att någon FHM-anhängare uttalat sig positivt i vaccinfrågan. Ett märkligt sammanträffande? Eller är det just covid19 vaccin som inte passar in i bilden?
Jag vet inte vilka du räknar som FHM-anhängare, men det är ju flera som nämnt att de inte har några problem med vacciner i övrigt. Dessutom i närtid, så det borde inte vara svårt att minnas.
Nu försöker du slingra dig igen. Du skrev "Det har tidigare framgått av tråden att ni som är emot mask är mycket kritiska till vaccin. Jag undrar anser ni även att jorden är platt?", följt av en YT-film och en länk till en foliehattsdefinition.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är fullständigt solklart vad du menade, och nu försöker du använda våra motargument själv? Att diskutera med dig är lite som att lyssna på den gamla radiosketchen "Korven"...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Tyck det om du vill, men vart jag vill komma är att inget vettig människa idag kan ifrågasätta att det är bra med mask och att de som gör det är de som är de egentliga foliehattarna.T tanaris skrev:Nu försöker du slingra dig igen. Du skrev "Det har tidigare framgått av tråden att ni som är emot mask är mycket kritiska till vaccin. Jag undrar anser ni även att jorden är platt?", följt av en YT-film och en länk till en foliehattsdefinition.
Det är fullständigt solklart vad du menade, och nu försöker du använda våra motargument själv? Att diskutera med dig är lite som att lyssna på den gamla radiosketchen "Korven"...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är ju en idé. Det har väl iofs framgått i tråden att du vurmar för dom äldre men inte hyser lika varma tankar för de yngre eller kommande generationer. Men nu ska alltså de yngre ta en riktig kula för de äldre? Nä du.optimum skrev:
Flockimmunitet är ju ett sätt att skydda oss mot smittspridning i samhället.
[bild]
Fler förslag? Kanske använda kommande barnbidragspengar till att köpa bitcoin? Det oetiska tänkandet från babyboomgenerationen börjar bli häpnadsväckande.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om munskydd har effekt ska man se en minskning 10-14 dagar efter införande. Problemet är att inget land har gjort endast den åtgärden, det är alltid paket av åtgärder, och så sammanfaller det med tex skolavslutning, skolstart elelr något annat. Det gör att effekten inte gå att utvärdera.Ulltand skrev:
Har man som jag stora barn går det hyfsat att hålla avstånd inom familjen, men har man små barn är det inte möjligt.
Jag är vettig, enligt mig själv och även andra.Hyltran från Veglemyren skrev:
Mask är bra där det behövs, i vården eller att tandläkaren har det, men för gemene man är det snarast symbolpolitik.
De som är uppenbart livrädda för covid19 är ju väldigt mycket säkrare om de håller avstånd till andra. Att hänga på sig en mask och tro att man sedan kan knö ihop sig på en buss, T-bana eller tåg gör ju ingen större nytta.
Ulltand och andra som även propagerar för mask i hemmet, det finns väl ingen anledning att diskutera med dem, de gör väl som de själva vill, mask, helkroppskondom eller suspensoar, deras val.
Om man däremot börjar lägga sig i att alla andra skall göra likadant som de själva gör hemma, då jävlar börjar det brinna i min skalle.
Foliehatt är en benämning som numera tycks passa på alla som har annan uppfattning än en själv, liksom PK.
Tråkigt när begreppen urvattnas, vi måste snarast hitta på nya för de mest flagranta foliehattarna, typ flatearth, att Bill Gates ligger bakom covid19, George Soros inblandning i konspiration, 5G styrning av människorna, Qanon med flera.
Riskerna med vaccin generellt eller riskerna med ett covid-19-vaccin som inte genomgått alla testfaser som WHO och västerländsk etik fastställt?Ulltand skrev:
Men visst är det många här som kontinuerligt poängterar riskerna med vaccin, att vaccin inte kommer att finnas på lång tid, att postiva nyheter är för att öka aktien, att produktionen aldrig kommer att räcka, narkolepsi osv.
Jag tror inte jag kan dra mig till minnes att någon FHM-anhängare uttalat sig positivt i vaccinfrågan. Ett märkligt sammanträffande? Eller är det just covid19 vaccin som inte passar in i bilden?
Är covidpandemin så allvarligt att vi ska kasta etiken i soptunnan och börja massvaccinering med ej färdigtestat vaccin?
Just narkolepsi är ju intressant eftersom det orsakades av att man experimenterade med vaccinets sammansättning pga begränsade produktionsresurser för att öka mängden tillgängligt vaccin.
Och är man som jag, 65 år och ändlöst kär i mina nu vuxna barn så kramar jag dem ändå, inget skall hindra mig från den glädjen när jag träffar dem.Anna_H skrev:
Om man resten av livet skall gå omkring och vara livrädd för att bli smittad då är det inget liv, livet skall levas, inte bara finnas.
Det kommer att, som alltid, komma fler virus...