2 357 238 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Aldrig förespråkat lockdown, men glömde det i listan.B Byggdjuret skrev:
Tror nog ingen här röstar på sådant.
Däremot har jag förespråkat tillägg till råden vi har fått från FHM.
Lockdown tror jag inte på då samhället tar stor ekonomisk skada.
Den väg vi valt men troligen lite tillägg för att minska smittspridningen.
Exempelvis om någon i familjen blir sjuk bör nog övriga betrakta sig som smittade tills det värkt över, tror jag är en bra metod. Som vi har nu kan alla utan symptom gå och jobba förutom den i familjen som är sjuk.
Men detta är min tro vi borde gjort så. Så kommer vi i min familj agera om någon blir sjuk av covid-19.
blackarrow skrev:
Vaccinering för covid-19 i närtid kan endast göras med icke färdigtestat och ej färdigutvärderat vaccin.
AstraZ har inte sagt att de har ett vaccin färdigt i närtid. De följer procedurerna.
Moderna hade ju sitt vaccin färdigt för snart ett halvår sedan. Menar man olika saker med närtid och färdigt, så blir diskussionen bara förvirrande meningslös.
Jag har haft diskussionen med barnen när de sagt, ”Nu finns ett vaccin.” Och det hjälper inte att båda barnen studerar på Högskola/Universitet. De låter sig luras av tidningsrubriker och har inte koll på testfaser, tidsplaner och sånt. Eller tänker folk ”Nu är vaccinet färdigt. Så bra, då kan jag vaccinera mig nästa år.”?
Influensavaccinerna utvecklar man på chans. Man har färdiga vacciner för flera olika virusstammar och sen när man måste starta produktionen, så gissar man på tex 3 virusstammar och hoppas man att det blir någon av dessa. Vissa år fungerar inte influensavaccinet.
Men i en snar framtid, då kommer förhoppningsvis ett vaccin att bli tillgängligt i närtid.![]()
Dock kommer förhoppningsvis de lärdomar som kan dras om snabb vaccinutveckling och säkerheten i nya vaccintyper (RNA-vaccin) kunna tillämpas framöver, och då kommer vi stå mycket bättre rustade nästa gång en pandemi drar igång.
Precis och hoppas alla länder trycker in miljarder i forskning för vacciner när vi nu ser hur en pandemi slår mot hela världens ekonomi och hälsa.H hapazard skrev:
Även påtryckning till vårt sätt att producera livsmedel. Och då är det inte bara virus utan hela soppan med antibiotika mm samt bekämpningsmedel för grönsaker och frukt som används. För att inte tala om skiten med GMO.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är ingen lätt fråga. Då kan du förstå hur tegnell och gänget haft det. De har kommit med gissningar som bygger på erfarenhet från andra virus.optimum skrev:
Men det är inte lätt. Du sitter nu själv och funderar. Då har du facit fram tills idag. Då kan du fundera på hur det är att fatta alla dessa beslut allt eftersom. Utan facit. Så fundera lite då hur tegnell haft det. De har mycket att ta hänsyn till i sina beslut. Sånt som alla andra som sitter och tycker inte behöver göra. De har dessutom facit i hand.
Så tegnell är kanske inte så dum
Nu kan vi börja diskutera icke-urvattnade versioner av ord som "foliehatt"optimum skrev:
Precis och hoppas alla länder trycker in miljarder i forskning för vacciner när vi nu ser hur en pandemi slår mot hela världens ekonomi och hälsa.
Även påtryckning till vårt sätt att producera livsmedel. Och då är det inte bara virus utan hela soppan med antibiotika mm samt bekämpningsmedel för grönsaker och frukt som används. För att inte tala om skiten med GMO.
Problemet är att tillfällena att faktiskt kunna utvärdera nya metoder att framställa vaccin är få. Oftast är inte vaccinutveckling brådskande, så det är då mindre riskabelt att använda redan etablerade metoder. Det går liksom inte att utveckla en ny typ av influensavaccin och storskaligt testa på 10-tusentals människor bara för att utvärdera en ny metod. Nu har vi verkligen tillfälle att använda och utvärdera flera nya metoder, jag hoppas några av dem är lyckosamma.optimum skrev:
Precis och hoppas alla länder trycker in miljarder i forskning för vacciner när vi nu ser hur en pandemi slår mot hela världens ekonomi och hälsa.
Även påtryckning till vårt sätt att producera livsmedel. Och då är det inte bara virus utan hela soppan med antibiotika mm samt bekämpningsmedel för grönsaker och frukt som används. För att inte tala om skiten med GMO.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Du hade jag drömt det hela med lockdown. Och hoppas att du godtar min ursäkt.optimum skrev:
Aldrig förespråkat lockdown, men glömde det i listan.
Tror nog ingen här röstar på sådant.
Däremot har jag förespråkat tillägg till råden vi har fått från FHM.
Lockdown tror jag inte på då samhället tar stor ekonomisk skada.
Den väg vi valt men troligen lite tillägg för att minska smittspridningen.
Exempelvis om någon i familjen blir sjuk bör nog övriga betrakta sig som smittade tills det värkt över, tror jag är en bra metod. Som vi har nu kan alla utan symptom gå och jobba förutom den i familjen som är sjuk.
Men detta är min tro vi borde gjort så. Så kommer vi i min familj agera om någon blir sjuk av covid-19.
Att alla i familjen stannar hemma är en bra idé. Dock finns det ekonomiska problem. Så om staten nyktra till och underlättar möjligheten att få sjukersättning för övriga medlemmar i familjen. Så är det en av alla åtgärder.
Det gör garanterat större nytta än mask
Det jag tror är bästa lösningen är att vi får leva som vi nu gör fram till det finns vaccin att använda.B Byggdjuret skrev:Det är ingen lätt fråga. Då kan du förstå hur tegnell och gänget haft det. De har kommit med gissningar som bygger på erfarenhet från andra virus.
Men det är inte lätt. Du sitter nu själv och funderar. Då har du facit fram tills idag. Då kan du fundera på hur det är att fatta alla dessa beslut allt eftersom. Utan facit. Så fundera lite då hur tegnell haft det. De har mycket att ta hänsyn till i sina beslut. Sånt som alla andra som sitter och tycker inte behöver göra. De har dessutom facit i hand.
Så tegnell är kanske inte så dum
Sedan bör så många som möjligt ta vaccin för att få skydd mot smittan.
Troligen den väg FHM också tror på.
blackarrow skrev:
Vaccinering för covid-19 i närtid kan endast göras med icke färdigtestat och ej färdigutvärderat vaccin.
AstraZ har inte sagt att de har ett vaccin färdigt i närtid. De följer procedurerna.
Moderna hade ju sitt vaccin färdigt för snart ett halvår sedan. Menar man olika saker med närtid och färdigt, så blir diskussionen bara förvirrande meningslös.
Jag har haft diskussionen med barnen när de sagt, ”Nu finns ett vaccin.” Och det hjälper inte att båda barnen studerar på Högskola/Universitet. De låter sig luras av tidningsrubriker och har inte koll på testfaser, tidsplaner och sånt. Eller tänker folk ”Nu är vaccinet färdigt. Så bra, då kan jag vaccinera mig nästa år.”?
Influensavaccinerna utvecklar man på chans. Man har färdiga vacciner för flera olika virusstammar och sen när man måste starta produktionen, så gissar man på tex 3 virusstammar och hoppas man att det blir någon av dessa. Vissa år fungerar inte influensavaccinet.
Men i en snar framtid, då kommer förhoppningsvis ett vaccin att bli tillgängligt i närtid.![]()
För mig är 4 månader i närtid
Men det är väl ingen i väst som förspråkar att man skall vaccinera med ett ej färdigtestat vaccin? Så då blir det ett lite konstigt argument.
Grundfrågan är väl iaf om det rimligt att vidta åtgärder i väntan på ett vaccin eller ska vi söka flockimmunitet på annat sätt? Här har väl FHM argument varit att ett vaccin ligger långt borta, vilket det förmodligen inte gjorde när vi senare tittar i backspegeln.
optimum skrev:
Svaret ju självklart. Det är bara ett vaccin som kan få stopp på detta.
Och för den som varit påläst så pågick vaccinationsprojektet i Oxford mot corona redan när pandemin bröt ut. Så när FHM antog att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin var man nog inte så bra pålästa alt kunde inte föreställa sig vilka resurser som skulle avsättas till detta.
Du verkar vara en av de som har notoriskt svårt att skilja på frågan om mask hjälper mot smitta mellan två individer som båda använder masken på korrekt sätt, och frågan om rekommendationer om mask på samhällsnivå hjälper mot samhällssmitta.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon i denna tråd som argumenterar mot den första frågan. Däremot är det flera skribenter (däribland jag) som uttryckt skepsis mot den andra.
Och jag tar regelbundet TBE-vaccin, och är övertygad om att jorden är en något avplattad sfäroid.
Jag kommer nog inte stå först i kön för att få ett corona-vaccin. Det får gärna ha vaccinerats några hundratusen redan, och varit så i något år iaf. Men jag har inte helt bestämt mig än. Jag kanske ändrar mig.
Hur menar du att man utvecklat metoderna? Hur menar du att eventuella biverkningar som påverkar efter 5 år kommer att hinna hittas och åtgärdas?optimum skrev:
Man har utvecklat sina metoder betydligt sedan problemet med narkolepsi och man är medveten risker med vaccin precis som alla mediciner.
Frågan är bara hur länge man vågar vara utan vaccin för att klara världens ekonomi.
Att som många företag ställt in tjänsteresor mm funkar bristfälligt med digitala möten till allt sådant.
Sedan vet jag inte hur "framstressat" detta är. Det borde funnits en hel del forskning för vaccin från den tidigare SARS som dog ut och även forskningen med att ta fram ett vaccin då.
Att vaccin normalt görs över en så pass lång tid har sina anledningar. Att vaccin tas fram snabbare nu är en politisk och ekonomisk fråga.
Jag upplever att folk har en enorm övertro på vad som kan framställas i ett laboratorium.
Nog för att den direkta effekten många gånger kan vara god, men biverkningarna som kommer därtill verkar folk (även, eller speciellt många läkare) totalt ignorera.
Det borde vara straffbart för läkare att skriva ut sånt som beror på patienters livsstil utan att först prova att ändra på orsaken till problemet.
Även om det inte har en direkt bärning gällande Covid-19 så kan vi alla ta ansvar för att boosta våra immunförsvar för att bättre kunna hantera alla infektioner. Istället för att hela tiden förlita oss på att någon annan ska torka oss i ändan.
Tänk om alla skulle tänka så. Då hade vi förutom att vara mer motståndskraftiga mot infektioner dessutom sänkt risken att dö i förtid av de stora dödarna. Kanske skulle vi klara hela pandemin med färre döda än normalt.
Det läser man ingen rapportering om, det ger nog inga klick då det är förjäkla tråkigt att sluta röka, äta nyttigare och träna.
B bakterie skrev:
Frågan är inte till mig men kan någon som inte satt sig in allt material om detta ha en uppfattning? Jag känner att här måste iaf jag lita på expertisen och där är det väl ganska många som anser att munskydd har en plats i detta. Om kunskapsläget är oklart tycker jag man kan falla tillbaka på försiktighetsprincipen,
De som mest envist argumenterar mot munskydd är också de som gjorde det för 8 månader sedan, när det knappast fanns något material i forskningen. Det vore tråkigt om det skulle gå prestige i detta och för att Tegnell sagt att det inte fungerar (och kan öka smittorisken utan belägg alls) så håller man fast vi det.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Problemet är att det säkerligen normalt sett tar flera år att ta fram ett vaccin. Är det ingen som då funderar på att man helt plötsligt får fram ett vaccin på ett halvår? Jag tror nämligen att det finns en anledning till att det tar flera år. Okej flera år går garanterat att få ner, men inte till ett halvår....Ulltand skrev:
Svaret ju självklart. Det är bara ett vaccin som kan få stopp på detta.
Och för den som varit påläst så pågick vaccinationsprojektet i Oxford mot corona redan när pandemin bröt ut. Så när FHM antog att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin var man nog inte så bra pålästa alt kunde inte föreställa sig vilka resurser som skulle avsättas till detta.
Nu går det på ett halvår men har de tagit genvägar?