Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
B Byggdjuret skrev:
Tja, jag tycket att det var lite otrevligt, men det ska mycket till innan jag tar illa upp. Så vi glömmer det hela.... roligare och tänka på roliga saker, som munskydd...:):p
Ja jag läste det jag skrev igen. Inte helt snällt. Blev väl lite ivrig och drog på. Lovar bättra mig.
Gott att vi kan gå vidare :cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Är lite frågande varför man inte intresserar sig för de minska dödstalen och minskade allvarliga fall, jämfört med smittade. Vad är det som driver detta. Det tycks ju viruset blivit snällare eller ....
Jag är inte säker på om jag förstår dig rätt men om du menar hur det kan komma sig att det nu är en ökning av bekräftade fall men att man inte ser att sjukhusinläggningar och antal avlidna ökar, så är åtminstone i Stockholm över hälften av de bekräftade fallen folk som är under 40 år och de blir ju sällan så svårt sjuka att de behöver sjukhusvård. Det är också väldigt få fall bland de äldsta och skröpligaste för man har antagligen blivit bättre på att dels se till att viruset inte lika lätt kommer in på äldreboendena och dels inte sprider sig vidare på ett boende.

Sen ska man ju inte heller glömma att det går någon vecka från att symtomen kommer (och man testar sig) tills man blir så svårt sjuk att man behöver sjukhusvård och ytterligare 1-2 veckor i snitt innan man avlider, om det utvecklar sig på det sättet.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Är det självklart för dig att det inte går att hålla avstånd inom familjen?
Barn behöver kramar och pussar för att växa upp till trygga vuxna som kan ta hand om sina barn på ett bra sätt. Inte kan man låta bli att vara nära sina barn i ett år eller så.
 
  • Gilla
  • Älska
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Trendbrott i Stockholm – fler vårdas för covid-19
När det var som allra värst var över 1 100 patienter med covid-19 i behov av sjukvård i regionen. Den siffran har sakta men säkert sjunkit under lång tid, och är nu nere på under 100 patienter. Men denna vecka har det för första gången vänt igen, från 72 till 88 patienter, enligt den senaste lägesrapporten från regionen.

Siffrorna är små och vad de beror på vet man ännu inte, säger chefläkaren Elda Sparrelid. //Svd

[länk]
Det var inget trendbrott utan antalet på sjukhus i Region Stockholm har fortsatt att sjunka sen 24 juli och är nu nere på 43 st, alltså en halvering på 4 veckor.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Döda per milijon invånare nordens länder. Otur för Sverige eller spelar det faktiskt roll att vi gjort minst?

[bild]
Ulltand Ulltand skrev:
Döda per milijon invånare nordens länder. Otur för Sverige eller spelar det faktiskt roll att vi gjort minst?

[bild]
Mm men för runt 85 % av de döda inom riskgrupperna var inte covid den direkta dödsorsaken enligt region Östergötlands färska undersökning. Finns inget som säger att det inte är likadant i resten av Sverige.
Visa mig att resten av Norden är lika strikta.
https://www.nyteknik.se/samhalle/manga-doda-da-ger-farre-doda-nu-6999709
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Sen tycker inte jag att antal Döda per dag är intressant. Per månad så kan vi fundera på det.
 
T
optimum optimum skrev:
Få som är så kloka som jag är eller så är jag en av de bättre versionerna av människa. Underbarn?
Nej det tror jag inte. Utan just hur jag sköter mitt liv.
Tja, som jag nämnt tidigare har jag, bortsett från 2018, inte haft influensa sedan 1992. Aldrig någonsin kräksjuka eller någon annan magsjuka (fast jag har heller aldrig varit i Asien). Förkyld är jag också mycket sällan. Borrelia? Aldrig haft, trots sommarställe i Stockholms skärgård och ungdomligt tävlande (!) i vem som hade flest fästingar under sommarlovet.

Skillnaden mellan oss i det här fallet är att jag inte alls sköter mig lika exemplariskt som du, varken handtvätt, motion, avståndstagande eller kostmedvetenhet. Så jag tror inte riktigt att man kan dra så enkla slutsatser som du gör.
 
  • Gilla
  • Wow
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Saker och ting verkar göras i lite underlig ordning i Ryssland. De godkände ju sitt vaccin Sputnik V tidigare i augusti och planerar nu att inleda en fas 3-studier i oktober med 40 000 människor. WHO ska delta i studien och sen ska den granskas av något annat land.
TT via DN:s live-flöde för en dryg halvtimme sen
 
J Jocke Best skrev:
Mm men för runt 85 % av de döda inom riskgrupperna var inte covid den direkta dödsorsaken enligt region Östergötlands färska undersökning. Finns inget som säger att det inte är likadant i resten av Sverige.
Visa mig att resten av Norden är lika strikta.
[länk]

Den direkta dödsorsaken? :)

Överdödligheten korrelerar närmast exakt med siffrorna för rapporterat döda i covid. Vem försöker du lura?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Saker och ting verkar göras i lite underlig ordning i Ryssland. De godkände ju sitt vaccin Sputnik V tidigare i augusti och planerar nu att inleda en fas 3-studier i oktober med 40 000 människor. WHO ska delta i studien och sen ska den granskas av något annat land.
TT via DN:s live-flöde för en dryg halvtimme sen

Ingen vet hur ryssarna testat sitt vaccin. Detsamma med Kineserna.

Jag gissar att det finns data men att de inte går att publicera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Barn behöver kramar och pussar för att växa upp till trygga vuxna som kan ta hand om sina barn på ett bra sätt. Inte kan man låta bli att vara nära sina barn i ett år eller så.
Ditt inlägg saknar relevans.

Du behöver inte pussa ditt barn precis när de har kräksjuka.

Alla har inte barn.

Alla barn är inte under 10 år.

Det går bra att kramas med munskydd vilket är det vi disukterar.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Den direkta dödsorsaken? :)

Överdödligheten korrelerar närmast exakt med siffrorna för rapporterat döda i covid. Vem försöker du lura?
Det där får du ta med regionerna. De vet vad de talar om.
Döda MED Covid-19, herr desinformatör. De som dog var enligt regionen mycket skröpliga och hade i många fall endast månader kvar att leva. Svårt med sanningen?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Här blir man påhoppad hej vilt. Jag försökte vara lite bussig.
Men du kanske har blivit inspirerad utav pratet om anti vaxxers. Därmed drar du alla som du vet inte tycker som du när det gäller vaccin som anti vaxxers. Det måste bero på att du inte vet vad uttrycket innebär.
Läs nu allt nedan ordentligt
Men för att förklara igen allting. Anti vaxxers är negativa till vaccination oavsett vad. För typ. Se. Wikipedia
[länk]
De som är i den här tråden har jag inte hittat någon som är anti vaxxers.
Min åsikt som säkert de flesta här i tråden delar är att vaccinering är självklar både influensa och TBE. Dock är många lite skeptiska till ett vaccin som tagits fram så pass fort. Mycket med tanke på vaccinet mot svininfluensan som hade narkolepsi som biverkning. Det var framtaget under stor stress. Det är även det mot corona. Många är skeptiska till vaccin som är framtaget under stor stress. Alltså vaccin som corona.
Nej jag är inte negativ mot TBE eller säsong influensan även om jag inte vaccinerar mig. Mitt barn har fått alla vacciner samt TBE. Själv ser jag till att hålla stelkrampen uppdaterad.

Men att vara skeptisk till ett vaccin som tagits fram under stor stress är inte konstigt. Det är snarare normalt.
Framför allt inte efter svininfluensa vaccinet.
Det är sunt, samt att det har inget med motstånd mot vaccin i sig att göra.

Sen känns det farligt att hänga upp sig så mycket på ett vaccin. Det kommer dröja innan vanliga dödliga vaccineras.

Jag hoppas att kommer upp från de som pratar anti vaxxers gänget. Att du inte sjunker så lågt. Ta dig upp innan det är försent!
Inte ens jag har sagt att någon i tråden är antivxxer, men däremot att det finns flera som hävdar eller i alla fall har hävdat att mask snarare gör saker värre.

Jag har även sagt att vissa är negativa till de vaccin som bland annat AstraZeneca håller på att ta fram och att det är samma människor som är (eller kanske var) skeptiska till mask.

Det är en stor skillnad mot att säga att ”här är det fullt med antivaxxers” ;)

Jag hittade en video där Dr Todd Grande på ett humoristiskt sätt, sa att i dag är det bevisat att mask gör skillnad och den enda typen av människor som i dag tror att mask gör saken värre är den typen av människor som tror att jorden är platt och antivaxxers.


Och jag ställde en humoristisk fråga om någon tror att jorden är platt och satte en ;) efter min fråga.

Är vad jag har sagt och vart jag ville komma med det var att alla vettiga människor borde förstå att det idag är bevisat att mask gör skillnad.

Så försök inga fuffens med mig inte :)
 
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Inte ens jag har sagt att någon i tråden är antivxxer, men däremot att det finns flera som hävdar eller i alla fall har hävdat att mask snarare gör saker värre.

Jag har även sagt att vissa är negativa till de vaccin som bland annat AstraZeneca håller på att ta fram och att det är samma människor som är (eller kanske var) skeptiska till mask.

Det är en stor skillnad mot att säga att ”här är det fullt med antivaxxers” ;)

Jag hittade en video där Dr Todd Grande på ett humoristiskt sätt, sa att i dag är det bevisat att mask gör skillnad och den enda typen av människor som i dag tror att mask gör saken värre är den typen av människor som tror att jorden är platt och antivaxxers.

[media]
Och jag ställde en humoristisk fråga om någon tror att jorden är platt och satte en ;) efter min fråga.

Är vad jag har sagt och vart jag ville komma med det var att alla vettiga människor borde förstå att det idag är bevisat att mask gör skillnad.

Så försök inga fuffens med mig inte :)
Fast du har ju haft fel i 100 procent av vad du har tagit upp i tråden hittills. Det är svårslaget. Möjligtvis Nybergzzz låg i topp på det sättet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Inte ens jag har sagt att någon i tråden är antivxxer, men däremot att det finns flera som hävdar eller i alla fall har hävdat att mask snarare gör saker värre.
Du skrev ju att det fanns de som var "mycket kritiska till vaccin", är det inte just det anti-vaxxers är?. Jag förstår inte hur du tror att du ska komma undan genom att slingra dig och strössla med smileys. (Och jag förstår inte varför jag fortfarande kommenterar dina inlägg.)
 
  • Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.