2 357 678 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja jag läste det jag skrev igen. Inte helt snällt. Blev väl lite ivrig och drog på. Lovar bättra mig.B Byggdjuret skrev:
Gott att vi kan gå vidare
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag är inte säker på om jag förstår dig rätt men om du menar hur det kan komma sig att det nu är en ökning av bekräftade fall men att man inte ser att sjukhusinläggningar och antal avlidna ökar, så är åtminstone i Stockholm över hälften av de bekräftade fallen folk som är under 40 år och de blir ju sällan så svårt sjuka att de behöver sjukhusvård. Det är också väldigt få fall bland de äldsta och skröpligaste för man har antagligen blivit bättre på att dels se till att viruset inte lika lätt kommer in på äldreboendena och dels inte sprider sig vidare på ett boende.trähandtag skrev:
Sen ska man ju inte heller glömma att det går någon vecka från att symtomen kommer (och man testar sig) tills man blir så svårt sjuk att man behöver sjukhusvård och ytterligare 1-2 veckor i snitt innan man avlider, om det utvecklar sig på det sättet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det var inget trendbrott utan antalet på sjukhus i Region Stockholm har fortsatt att sjunka sen 24 juli och är nu nere på 43 st, alltså en halvering på 4 veckor.Ulltand skrev:
Trendbrott i Stockholm – fler vårdas för covid-19
När det var som allra värst var över 1 100 patienter med covid-19 i behov av sjukvård i regionen. Den siffran har sakta men säkert sjunkit under lång tid, och är nu nere på under 100 patienter. Men denna vecka har det för första gången vänt igen, från 72 till 88 patienter, enligt den senaste lägesrapporten från regionen.
Siffrorna är små och vad de beror på vet man ännu inte, säger chefläkaren Elda Sparrelid. //Svd
[länk]
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Ulltand skrev:
Mm men för runt 85 % av de döda inom riskgrupperna var inte covid den direkta dödsorsaken enligt region Östergötlands färska undersökning. Finns inget som säger att det inte är likadant i resten av Sverige.Ulltand skrev:
Visa mig att resten av Norden är lika strikta.
https://www.nyteknik.se/samhalle/manga-doda-da-ger-farre-doda-nu-6999709
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Sen tycker inte jag att antal Döda per dag är intressant. Per månad så kan vi fundera på det.
Tja, som jag nämnt tidigare har jag, bortsett från 2018, inte haft influensa sedan 1992. Aldrig någonsin kräksjuka eller någon annan magsjuka (fast jag har heller aldrig varit i Asien). Förkyld är jag också mycket sällan. Borrelia? Aldrig haft, trots sommarställe i Stockholms skärgård och ungdomligt tävlande (!) i vem som hade flest fästingar under sommarlovet.optimum skrev:
Skillnaden mellan oss i det här fallet är att jag inte alls sköter mig lika exemplariskt som du, varken handtvätt, motion, avståndstagande eller kostmedvetenhet. Så jag tror inte riktigt att man kan dra så enkla slutsatser som du gör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Saker och ting verkar göras i lite underlig ordning i Ryssland. De godkände ju sitt vaccin Sputnik V tidigare i augusti och planerar nu att inleda en fas 3-studier i oktober med 40 000 människor. WHO ska delta i studien och sen ska den granskas av något annat land.
TT via DN:s live-flöde för en dryg halvtimme sen
TT via DN:s live-flöde för en dryg halvtimme sen
J Jocke Best skrev:
Den direkta dödsorsaken?
Överdödligheten korrelerar närmast exakt med siffrorna för rapporterat döda i covid. Vem försöker du lura?
BirgitS skrev:
Saker och ting verkar göras i lite underlig ordning i Ryssland. De godkände ju sitt vaccin Sputnik V tidigare i augusti och planerar nu att inleda en fas 3-studier i oktober med 40 000 människor. WHO ska delta i studien och sen ska den granskas av något annat land.
TT via DN:s live-flöde för en dryg halvtimme sen
Ingen vet hur ryssarna testat sitt vaccin. Detsamma med Kineserna.
Jag gissar att det finns data men att de inte går att publicera.
Ditt inlägg saknar relevans.BirgitS skrev:
Du behöver inte pussa ditt barn precis när de har kräksjuka.
Alla har inte barn.
Alla barn är inte under 10 år.
Det går bra att kramas med munskydd vilket är det vi disukterar.
Det där får du ta med regionerna. De vet vad de talar om.Ulltand skrev:
Döda MED Covid-19, herr desinformatör. De som dog var enligt regionen mycket skröpliga och hade i många fall endast månader kvar att leva. Svårt med sanningen?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Inte ens jag har sagt att någon i tråden är antivxxer, men däremot att det finns flera som hävdar eller i alla fall har hävdat att mask snarare gör saker värre.B Byggdjuret skrev:Här blir man påhoppad hej vilt. Jag försökte vara lite bussig.
Men du kanske har blivit inspirerad utav pratet om anti vaxxers. Därmed drar du alla som du vet inte tycker som du när det gäller vaccin som anti vaxxers. Det måste bero på att du inte vet vad uttrycket innebär.
Läs nu allt nedan ordentligt
Men för att förklara igen allting. Anti vaxxers är negativa till vaccination oavsett vad. För typ. Se. Wikipedia
[länk]
De som är i den här tråden har jag inte hittat någon som är anti vaxxers.
Min åsikt som säkert de flesta här i tråden delar är att vaccinering är självklar både influensa och TBE. Dock är många lite skeptiska till ett vaccin som tagits fram så pass fort. Mycket med tanke på vaccinet mot svininfluensan som hade narkolepsi som biverkning. Det var framtaget under stor stress. Det är även det mot corona. Många är skeptiska till vaccin som är framtaget under stor stress. Alltså vaccin som corona.
Nej jag är inte negativ mot TBE eller säsong influensan även om jag inte vaccinerar mig. Mitt barn har fått alla vacciner samt TBE. Själv ser jag till att hålla stelkrampen uppdaterad.
Men att vara skeptisk till ett vaccin som tagits fram under stor stress är inte konstigt. Det är snarare normalt.
Framför allt inte efter svininfluensa vaccinet.
Det är sunt, samt att det har inget med motstånd mot vaccin i sig att göra.
Sen känns det farligt att hänga upp sig så mycket på ett vaccin. Det kommer dröja innan vanliga dödliga vaccineras.
Jag hoppas att kommer upp från de som pratar anti vaxxers gänget. Att du inte sjunker så lågt. Ta dig upp innan det är försent!
Jag har även sagt att vissa är negativa till de vaccin som bland annat AstraZeneca håller på att ta fram och att det är samma människor som är (eller kanske var) skeptiska till mask.
Det är en stor skillnad mot att säga att ”här är det fullt med antivaxxers”
Jag hittade en video där Dr Todd Grande på ett humoristiskt sätt, sa att i dag är det bevisat att mask gör skillnad och den enda typen av människor som i dag tror att mask gör saken värre är den typen av människor som tror att jorden är platt och antivaxxers.
Och jag ställde en humoristisk fråga om någon tror att jorden är platt och satte en
Är vad jag har sagt och vart jag ville komma med det var att alla vettiga människor borde förstå att det idag är bevisat att mask gör skillnad.
Så försök inga fuffens med mig inte
Fast du har ju haft fel i 100 procent av vad du har tagit upp i tråden hittills. Det är svårslaget. Möjligtvis Nybergzzz låg i topp på det sättet.Hyltran från Veglemyren skrev:
Inte ens jag har sagt att någon i tråden är antivxxer, men däremot att det finns flera som hävdar eller i alla fall har hävdat att mask snarare gör saker värre.
Jag har även sagt att vissa är negativa till de vaccin som bland annat AstraZeneca håller på att ta fram och att det är samma människor som är (eller kanske var) skeptiska till mask.
Det är en stor skillnad mot att säga att ”här är det fullt med antivaxxers”
Jag hittade en video där Dr Todd Grande på ett humoristiskt sätt, sa att i dag är det bevisat att mask gör skillnad och den enda typen av människor som i dag tror att mask gör saken värre är den typen av människor som tror att jorden är platt och antivaxxers.
[media]
Och jag ställde en humoristisk fråga om någon tror att jorden är platt och satte enefter min fråga.
Är vad jag har sagt och vart jag ville komma med det var att alla vettiga människor borde förstå att det idag är bevisat att mask gör skillnad.
Så försök inga fuffens med mig inte![]()
Du skrev ju att det fanns de som var "mycket kritiska till vaccin", är det inte just det anti-vaxxers är?. Jag förstår inte hur du tror att du ska komma undan genom att slingra dig och strössla med smileys. (Och jag förstår inte varför jag fortfarande kommenterar dina inlägg.)Hyltran från Veglemyren skrev: