Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
tusenett skrev:
Jag ber om ursäkt men jag har nog glömt. Exakt vad lovade FHM gällande besöksnäringen? Finns det någon länk eller något att läsa för att se vad de lovat?
Var så god.

https://www.svt.se/nyheter/besked-om-sommarresor-kommer


Rekommendationerna skulle komma ihop med råd om resor men de framförde Stefan Löfven 4:e juni
https://www.sydsvenskan.se/2020-06-04/besked-i-dag-om-inrikes-resor

Är du nöjd med hur detta hanterades?
Alltså viktiga rekommendationer som FHM lovade Sveriges befolkning överläts till branschorganisationen Visita att sätta ihop.
Därmed slipper man ansvar för om det blir fel.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Var det inte just så att de delegerade uppgiften till experter som är mer insatta i ämnet?

[länk]

Edit: lade till en länk till Visita, som är 'besöksnäringens rådgivare i politiska frågor'
Man kan inte delegera sådant ansvar.
Men man kan mycket väl ta råd av experter på området men man ska väl hålla ord och ge de råd och rekommendationer man har till uppgift att ge.
Dessutom var dessa råd enbart för Visitas medlemmar under budskapet "Safe to visit"

Jämför med om du har arbetsmiljöansvar på din arbetsplats.
Tro inte du kan delegera ansvaret till en konsult och slippa från det ansvar du då har.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag upprepar eftersom du inte svarar:
Vilka råd tycker du att besöksnäringen borde ha fått?
Hade de råden påverkat trängseln på bryggor, gator och i köer utanför lokaler?

Inga som helst råd till dem som driver camping, hotell, restauranger och affärer kan påverka att folk trängs på bryggor och gator. Det är den trängseln som vi ser har lett till ökat smittspridning, inte att folk står för tätt i servicehusen på campingplatserna.


Så nu anser du att vanliga mataffärer tillhör besöksnäringen också eftersom man besöker dem och någon ska tjäna pengar på det?


Ja, folk har trängts på bryggor, gator och andra liknande allmänna platser. Inga råd för campingar, hotell, restauranger och affärer kan göra något åt det.
Du tog upp restauranger och du fick svar.
De ingår i besöksnäringen och skulle fått rekommendationer av FHM inför sommaren.
Sedan försöker du dribbla bort detta med bryggor och gator.
Hahaha tramsigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
optimum
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo det har jag nog. Det jag såg var att FHM lovade komma med rekommendationer angående resandet under sommaren. Och så som jag minns det så släppte man i princip på de (ganska luddiga) rekommendationerna om max 1 timme från hemmet.
Här får du också

https://www.svt.se/nyheter/besked-om-sommarresor-kommer

Det var både resor och rekommendationer för besöksnäringen

Även här
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdOQjn/besked-om-sommaren-kommer-om-tva-veckor

Det var Stefan Löfven som framförde budskapet om att det är fritt att resa inom landet den 4:e juni om man inte hade symptom.


Men detta har jag tagit upp så många gånger redan att flera klagar på att detta upprepas men vi ser nu effekten av misslyckandet med uteblivna rekommendationer från FHM.

Eftersom detta inte blev som det skulle har vi avstått sommarens resor med boende på hotell och besök på restauranger.
Ja det brukar bli några sådana resor under somrarna men nu har vi hållit till enbart i vår sommarstuga där vi själva kan se till att ha det säkert. Några få gästbesök och inga övernattningar av andra i vår stuga som vi brukar ha.
Vi är fortfarande friska och våra gäster också. Social distans funkar bra.
 
J
optimum optimum skrev:
Här får du också

[länk]

Det var både resor och rekommendationer för besöksnäringen

Även här
[länk]

Det var Stefan Löfven som framförde budskapet om att det är fritt att resa inom landet den 4:e juni om man inte hade symptom.


Men detta har jag tagit upp så många gånger redan att flera klagar på att detta upprepas men vi ser nu effekten av misslyckandet med uteblivna rekommendationer från FHM.

Eftersom detta inte blev som det skulle har vi avstått sommarens resor med boende på hotell och besök på restauranger.
Ja det brukar bli några sådana resor under somrarna men nu har vi hållit till enbart i vår sommarstuga där vi själva kan se till att ha det säkert. Några få gästbesök och inga övernattningar av andra i vår stuga som vi brukar ha.
Vi är fortfarande friska och våra gäster också. Social distans funkar bra.
Synd att du missade. Själva har vi rest som fan och bott på 4 olika hotell och ätit på tiotalet restauranger under semestern. Men det har varit rätt packat med folk under den sena semestern så det kanske var lika bra att ni stannade hemma.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
Synd att du missade. Själva har vi rest som fan och bott på 4 olika hotell och ätit på tiotalet restauranger under semestern. Men det har varit rätt packat med folk under den sena semestern så det kanske var lika bra att ni stannade hemma.
Brukar bli någon Stockholmsresa på sommaren. Gärna med en tur ut i skärgården men får stå över till denna vidriga pandemi är över.
Jo vi har försökt att göra vårt bidrag till minskad trängsel. T.ex. endast en av oss som går in i butiker om vi ska handla. Oftast frugan handlar mat och berättat om att det för ofta är hela familjer i butiken där ungarna envisas med att pilla på allt.
Vi brukar även ta en tur till trevliga ställen som Smögen och de andra fina samhällena längs Västkusten för att ibland äta lite gott men även detta har vi stått över i år.
Det kommer fler tillfällen.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Jaha, där ser man, då fick jag lära mig ett nytt ord jag absolut måste ta till mig, "godhetsonanist":rofl:
När använder man det? Antar att det inte är för att få fröken eller herr höger (eller vänster beroende på hur man är handad)
att framstå som god för att med sin insats;) slippa besudla det motsatta könet?
Det är ett ord som främst rasister använder när de har slut på argumenten för sin åsikt om att alla invandrare borde utvisas för att på så sätt stoppa alla skjutningar och våldtäkter.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det har tidigare framgått av tråden att ni som är emot mask är mycket kritiska till vaccin. Jag undrar anser ni även att jorden är platt?
Det bland dem som är FÖR mask man hittar dem som är emot vaccin?

Personligen håller jag helt och hållet med FoHM där: Så länge det går att hålla avstånd fyller mask i princip ingen funktion. Om trängsel inte går att undvika är det en annan sak. Men för att undvika trängsel uppmanas de som har möjlighet att jobba hemifrån, gå, cykla eller ta bil, så att det blir mindre trångt för dem som inte har något val.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Var så god.

[länk]


Rekommendationerna skulle komma ihop med råd om resor men de framförde Stefan Löfven 4:e juni
[länk]

Är du nöjd med hur detta hanterades?
Alltså viktiga rekommendationer som FHM lovade Sveriges befolkning överläts till branschorganisationen Visita att sätta ihop.
Därmed slipper man ansvar för om det blir fel.
Det där är ju återigen löften om besked kring resor till befolkningen, inte löften om råd och riktlinjer till besöksnäringen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige snart ensamma om att inte kräva munskydd i kollektivtrafiken, nu senast infördes detmi Norge:

[länk]
Bara i Oslo och bara i rusningstrafik. Då trängsel inte går att undvika.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Bara i Oslo och bara i rusningstrafik. Då trängsel inte går att undvika.
Men var inte skälet till att vi skulle jämföra oss med Belgien (som turligt nog har hög dödlighet) och INTE med Norge, just avsaknaden av trängsel i det stora landet i väster?

"Godhetsonanist"! Ett väldigt roligt ord, jag aldrig hört. Hur använder man det?

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Godhetsonanist"! Ett väldigt roligt ord, jag aldrig hört. Hur använder man det?

Staffan
Har det samma innebörd som "godhetsknarkare"? Dvs, en person som är beroende av att få känna sig som en "god människa" genom att göra - i sitt tycke - goda gärningar vilket skänker en personlig tillfredsställelse? Man gör dem alltså främst för att få känna sig "god" själv, inte för att hjälpa andra.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Du tog upp restauranger och du fick svar.
De ingår i besöksnäringen och skulle fått rekommendationer av FHM inför sommaren.
Sedan försöker du dribbla bort detta med bryggor och gator.
Hahaha tramsigt.
Restauranger fick råd, rekommendationer, föreskrifter whatever långt innan juni så de är inte intressanta i sammanhanget om råd i början av juni.

Det är ju på allmänna platser t.ex. bryggor som det är mest trängsel i Västkustens turistorter. Jag tycker det är du som försöker dribbla bort det faktumet och vara tramsig genom att ständigt hänvisa till råd för besöksnäringen fast det inte är på besöksnäringens ställen som det är mest trängsel.

Det vi ser med ökad smittspridning i vissa turistorter har inte att göra med några saknade råd för besöksnäringen utan i stället med att allmänheten struntar i de råd som är till dem, dvs. de håller inte avstånd till andra.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Det där är ju återigen löften om besked kring resor till befolkningen, inte löften om råd och riktlinjer till besöksnäringen.
I den länk jag gav dig står bl.a. detta

"”Att leva i ovisshet är inte bra”
För besöksnäringen kan beskedet få stor betydelse, eftersom det kan öppna för ett ökat resande inom Sverige. Branschorganisationen Visita är kritisk till att det dröjer."


Visst det handlar även om resor vilket Stefan Löfven presnterade 4:e juni men det är även om hur besöksnäringen skall verka för att minska smittspridningen vilket Generaldirektör Johan Carlsson hade med på agendan vid pressträffen.

Finns i Aftonbladet som jag länkade till annan mycket intresserad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdOQjn/besked-om-sommaren-kommer-om-tva-veckor

Här klipp där jag fetar lite viktiga saker i

Anders Tegenll tar även här upp andra områden också. Nedan vid texten "klipp"

Nu får du förklara varför du hela tiden misstror vad jag skriver.
Tror du jag ljuger medvetet?
Jobbar du på FHM så det berör hur du sköter ditt jobb?


"Klipp"

"Många väntar på besked från Folkhälsomyndigheten om vilka råd och restriktioner som gäller i sommar. Statsepidemiolog Anders Tegnell bekräftar nu att beskedet kommer i början av nästa månad.

– Den 3 juni är målet vi har för att ta fram sommarvägledning, säger han på myndighetens presskonferens på onsdagen.

Den som hoppats att råden skulle bli konkreta – som att man exempelvis ska välja husbilen framför tåget om man reser bort – riskerar att bli besviken.

– Det kommer att vara rätt övergripande för vi kan ju inte gå in och ge individuella råd om allt från badbassänger till hopptorn. Det kommer att vara övergripande så att de som organiserar verksamheter ska ha ett bra underlag, säger Tegnell till TT.

Han medger att vissa aktiviteter i sommar kommer att innebära en större risk för smittspridning än andra. När Folkhälsomyndigheten undersöker vilka restriktioner som skulle kunna lättas, och eventuellt skärpas, tittar man på utvecklingen av antalet dödsfall, hur många som intensivvårdas och hur många som konstaterats vara smittade.

– Dessutom har vi ju hela tiden en dialog om hur hård pressen är i sjukvården, säger Anders Tegnell.

Framtiden vad gäller sjukdomen är väldigt svår att sia om, varför det enligt statsepidemiologen är komplicerat att besluta om lättnader av restriktioner.

– Vi tittar på många av dem, hur stora folksamlingar som kan samlas, hur vi kan hantera fotboll och annan idrott. Resande är en central bit i det hela för väldigt många, säger Tegnell."
 
B b8q skrev:
Har det samma innebörd som "godhetsknarkare"? Dvs, en person som är beroende av att få känna sig som en "god människa" genom att göra - i sitt tycke - goda gärningar vilket skänker en personlig tillfredsställelse? Man gör dem alltså främst för att få känna sig "god" själv, inte för att hjälpa andra.
Eller iallafall är det vad kritikerna menar. Dvs att man vill vara snäll mot invandrare för snällhetens skull fast man egentligen vet att det är kontraproduktivt och egentligen borde inse att det raserar statens ekonomi, sjukvården och äldreomsorgen och får kriminaliteten att rusa i höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.