2 356 990 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
TT via SVT https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 08.46Det finns ingen anledning att stänga ner förskoleverksamhet under coronapandemin, enligt en ny studie som har jämfört hur Sverige, Norge och USA agerade vid utbrottet.
...
Men det är väldigt få små barn som har blivit sjuka och det finns inga bevis för att förskollärare i Sverige har drabbats värre än andra yrkesgrupper.
En kyrka i Sydkorea är i blåsväder igen pga. stor smittspridning.
SVT som ovan men kl. 07.38
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-08-17-20-intl/index.html
Rapporter om överfulla bussar.
Välkommen till verkligheten, alla kan inte jobba hemma
"På flera håll i Skåne vittnas det under måndagsmorgonen om överfulla bussar i rusningstrafik.
Samtidigt basuneras budskapet om att hålla avstånd ut på Skånetrafikens skärmar.
– Skrattretande. Välkommen till verkligheten, skriver en upprörd resenär till Kvällsposten. "
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"På flera håll i Skåne vittnas det under måndagsmorgonen om överfulla bussar i rusningstrafik.
Samtidigt basuneras budskapet om att hålla avstånd ut på Skånetrafikens skärmar.
– Skrattretande. Välkommen till verkligheten, skriver en upprörd resenär till Kvällsposten. "
Då är vi nog ganska många här i forumet som får lön den 25e från FHM med tanke på de som gillar att du ställs mot väggen Optimum. Fortfarande inken dinken om att FHM talat om besöksnäringen.optimum skrev:
I den länk jag gav dig står bl.a. detta
"”Att leva i ovisshet är inte bra”
För besöksnäringen kan beskedet få stor betydelse, eftersom det kan öppna för ett ökat resande inom Sverige. Branschorganisationen Visita är kritisk till att det dröjer."
Visst det handlar även om resor vilket Stefan Löfven presnterade 4:e juni men det är även om hur besöksnäringen skall verka för att minska smittspridningen vilket Generaldirektör Johan Carlsson hade med på agendan vid pressträffen.
Finns i Aftonbladet som jag länkade till annan mycket intresserad.
[länk]
Här klipp där jag fetar lite viktiga saker i
Anders Tegenll tar även här upp andra områden också. Nedan vid texten "klipp"
Nu får du förklara varför du hela tiden misstror vad jag skriver.
Tror du jag ljuger medvetet?
Jobbar du på FHM så det berör hur du sköter ditt jobb?
"Klipp"
"Många väntar på besked från Folkhälsomyndigheten om vilka råd och restriktioner som gäller i sommar. Statsepidemiolog Anders Tegnell bekräftar nu att beskedet kommer i början av nästa månad.
– Den 3 juni är målet vi har för att ta fram sommarvägledning, säger han på myndighetens presskonferens på onsdagen.
Den som hoppats att råden skulle bli konkreta – som att man exempelvis ska välja husbilen framför tåget om man reser bort – riskerar att bli besviken.
– Det kommer att vara rätt övergripande för vi kan ju inte gå in och ge individuella råd om allt från badbassänger till hopptorn. Det kommer att vara övergripande så att de som organiserar verksamheter ska ha ett bra underlag, säger Tegnell till TT.
Han medger att vissa aktiviteter i sommar kommer att innebära en större risk för smittspridning än andra. När Folkhälsomyndigheten undersöker vilka restriktioner som skulle kunna lättas, och eventuellt skärpas, tittar man på utvecklingen av antalet dödsfall, hur många som intensivvårdas och hur många som konstaterats vara smittade.
– Dessutom har vi ju hela tiden en dialog om hur hård pressen är i sjukvården, säger Anders Tegnell.
Framtiden vad gäller sjukdomen är väldigt svår att sia om, varför det enligt statsepidemiologen är komplicerat att besluta om lättnader av restriktioner.
– Vi tittar på många av dem, hur stora folksamlingar som kan samlas, hur vi kan hantera fotboll och annan idrott. Resande är en central bit i det hela för väldigt många, säger Tegnell."
Att en journalist i bisatser drar slutsatser till inskjutna citat är inte samma som att en intervjuad säger saken.J Jocke Best skrev:
Att be om källor är inget konstigt. Då kan var och en skapa sin egen uppfattning om vad som påståtts.optimum skrev:
I detta fallet är vi uppenbarligen inte överens då jag fortfarande menar att du länkar till löften till befolkningen angående resor, inte löften till besöksnäringen.
Jag kan dock till viss del förstå att snacket om hopptorn och badplatser skulle möjligen kunna tolkas som att just det avser anläggningarna. Men sen kom ju Visitas råd så själva löftet är väl i så fall uppfyllt. Att du inte är nöjd med resultatet är en annan sak.
Nejoptimum skrev:
Nejoptimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Ett utbrott med åtminstone 23 värnpliktiga i Umeå: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/23-varnpliktiga-har-insjuknat-i-covid-19-i-umea
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Apropå kollektivtrafik så beskrivs vad som görs för att minska trängseln i Stockholm lokaltrafik här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sa-ska-sl-undvika-trangsel-nar-skolorna-borjaroptimum skrev:
Rapporter om överfulla bussar.
[bild]
Men förstås:Flera skolor har bland annat senarelagt starten på skoldagen, och vissa dagar och lektioner bedrivs undervisningen på distans så att eleverna ska slippa åka i rusningstrafiken.
...
– Vi vet sedan i våras vilka linjer som vi behövde förstärka då och de kommer vi ha en generell förstärkning på. I busstrafiken kommer vi också ha möjlighet att sätta in extra turer med relativt kort varsel när en förare larmar om att det börjar bli trångt, säger Claes Keisu.
I tunnelbanan kommer SL köra så mycket trafik som det finns plats för i systemet.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har fått intrycket att det är tvärt om men jag kommer inte att läsa igenom allt som skrevs i tråden mellan mellan vecka 25 och 32 och göra en ”avhandling” av detAnna_H skrev:
Syftet med min lilla comeback i tråden var att få bekräftelse på att det i stort sett bara är bland den svenska PK eliten, anti-waxxers och modern flat earthlink societies som man idag hittar folk som på allvar påstår att mask inte gör en possessiv skillnad i arbetet mot att hålla tillbaka covid19.Anna_H skrev:
Personligen håller jag helt och hållet med FoHM där: Så länge det går att hålla avstånd fyller mask i princip ingen funktion. Om trängsel inte går att undvika är det en annan sak. Men för att undvika trängsel uppmanas de som har möjlighet att jobba hemifrån, gå, cykla eller ta bil, så att det blir mindre trångt för dem som inte har något val.
Som jag tidigare även skrivit om en kollega som har husvagn på säsong på en campingplats på Västkusten. Han berättade före sommaren om att han pratat med campingägaren och denna väntade på dessa rekommendationer / råd / krav för sommaren.tusenett skrev:Att be om källor är inget konstigt. Då kan var och en skapa sin egen uppfattning om vad som påståtts.
I detta fallet är vi uppenbarligen inte överens då jag fortfarande menar att du länkar till löften till befolkningen angående resor, inte löften till besöksnäringen.
Jag kan dock till viss del förstå att snacket om hopptorn och badplatser skulle möjligen kunna tolkas som att just det avser anläggningarna. Men sen kom ju Visitas råd så själva löftet är väl i så fall uppfyllt. Att du inte är nöjd med resultatet är en annan sak.
Nej
Nej
Även han visste om 3/6 var utlovat datum. Campingturen spekulerade i saker som att antalet platser han fick ha kunde bero på servicebyggnader mm. Sådan krav kunde påverka hur mycket sommarjobbare och annan personal han kunde plocka in.
Men nu blev det inga nya regler så han kunde nog köra som vanligt.
Och vi behöver inte vara överens. Det räcker att jag vet vad som lovades och hur det blev. Du får tro på vad du vill.
Det som utlovades var både resor och regler för besöksnäringen.
Men jag har även fått klarhet i bristerna och FHM har en helt hopplös situation med allt de ska täcka in så inte konstigt att det blir lit tafatt.
Nu var det Skåne artikeln kom ifrån, inte Stockholm.BirgitS skrev:
Svårt med värmen eftersom du blandar friskt?
Tycker du bilden visar på att man håller social distans på bussen?
Jag skulle absolut inte åka i sådan buss.
Edit: glömde ett litet ?
Okej, du hade alltså fel igen, men du är förlåten för det också. Man har alltså aldrig kommit med de löften du så säkert kommer ihåg.optimum skrev:
Som jag tidigare även skrivit om en kollega som har husvagn på säsong på en campingplats på Västkusten. Han berättade före sommaren om att han pratat med campingägaren och denna väntade på dessa rekommendationer / råd / krav för sommaren.
Även han visste om 3/6 var utlovat datum. Campingturen spekulerade i saker som att antalet platser han fick ha kunde bero på servicebyggnader mm. Sådan krav kunde påverka hur mycket sommarjobbare och annan personal han kunde plocka in.
Men nu blev det inga nya regler så han kunde nog köra som vanligt.
Och vi behöver inte vara överens. Det räcker att jag vet vad som lovades och hur det blev. Du får tro på vad du vill.
Det som utlovades var både resor och regler för besöksnäringen.
Men jag har även fått klarhet i bristerna och FHM har en helt hopplös situation med allt de ska täcka in så inte konstigt att det blir lit tafatt.
Oj, generalisering de luxe!Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv avskyr jag PK-eliten, tycker att antivaxxers borde läsa på lite och inte tro att sanningen finns på Youtube samt att flatearth- anhängare troligen rymt från psyket hela bunten.
Ändå är jag rätt övertygad om att mask för allmänheten enbart är ett symbolikargument.