Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Du känner väl till reglerna:

Att hålla på och upprepa sig driver inte diskussionen framåt.


Vilka råd tycker du att besöksnäringen borde ha fått?
Hade de råden påverkat trängseln på bryggor, gator och i köer utanför lokaler?
När du har fel skyller du på annat.
När det blir obekvämt så påstår du att det inte driver tråden framåt.

Vi har nu fått se en del effekt av smittspridning under sommaren.

De borde fått råd från experter men nu verkar FHM inte vara speciellt duktiga på att hantera en pandemi.
Och orsaken har vi tidigare haft uppe. Ett helt kaos med önskemål i uppdraget som FHM har.
Ett fiasko. Men politik får vi inte diskutera här.

Har du fattat nu att restauranger inräknas i besöksnäringen.
Besök ja man besöker restauranger
Näring ja deras affärsmodell är att tjäna pengar på sina kunder / gäster.
Du hade fel.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
De borde fått råd från experter
Var det inte just så att de delegerade uppgiften till experter som är mer insatta i ämnet?

https://visita.se/

Edit: lade till en länk till Visita, som är 'besöksnäringens rådgivare i politiska frågor'
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det var FHM som lovat komma med råd och rekommendationer för sommaren.
Kan du knappast missat.
Nu var de listiga och gjorde inte detta utan överlät det till Visitas.
Vi ser en del av resultatet nu.
Jag upprepar eftersom du inte svarar:
Vilka råd tycker du att besöksnäringen borde ha fått?
Hade de råden påverkat trängseln på bryggor, gator och i köer utanför lokaler?

Inga som helst råd till dem som driver camping, hotell, restauranger och affärer kan påverka att folk trängs på bryggor och gator. Det är den trängseln som vi ser har lett till ökat smittspridning, inte att folk står för tätt i servicehusen på campingplatserna.

optimum optimum skrev:
Besök ja man besöker restauranger
Näring ja deras affärsmodell är att tjäna pengar på sina kunder / gäster.
Så nu anser du att vanliga mataffärer tillhör besöksnäringen också eftersom man besöker dem och någon ska tjäna pengar på det?

optimum optimum skrev:
Vi har nu fått se en del effekt av smittspridning under sommaren.
Ja, folk har trängts på bryggor, gator och andra liknande allmänna platser. Inga råd för campingar, hotell, restauranger och affärer kan göra något åt det.
 
T
tusenett skrev:
Jag ber om ursäkt men jag har nog glömt. Exakt vad lovade FHM gällande besöksnäringen? Finns det någon länk eller något att läsa för att se vad de lovat?
Det står i en av de länkar Optimum postade:

"Den som hoppats att råden skulle bli konkreta – som att man exempelvis ska välja husbilen framför tåget om man reser bort – riskerar att bli besviken.

– Det kommer att vara rätt övergripande för vi kan ju inte gå in och ge individuella råd om allt från badbassänger till hopptorn. Det kommer att vara övergripande så att de som organiserar verksamheter ska ha ett bra underlag, säger Tegnell till TT."

Av någon underlig anledning har han fått för sig att de har "lovat" väldigt mycket mer, och nu lyckas han uppenbarligen inte ta sig ur den loop han har fastnat i.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Grejar du hemma och behöver mask ska du använda en med ventil som släpper förbi utandningsluften. Då blir inte masken fuktig och lättare att andas i.
Du har rätt om det, men har man som jag ett antal masker av olika kvalitet och utförande väljer man den som passar bäst för jobbet som utförs, simplare variant för vedhantering i pannrummet, bättre vid slipning, bäst vid lackning osv.
Poängen var mer att de som saknar vana vid mask kommer inte att använda dem på rätt sätt och framförallt inte byta så ofta som är nödvändigt.
Men när det gäller symbolpolitik utan reellt värde så saknar kompetens betydelse.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
T tanaris skrev:
Det står i en av de länkar Optimum postade:

"Den som hoppats att råden skulle bli konkreta – som att man exempelvis ska välja husbilen framför tåget om man reser bort – riskerar att bli besviken.

– Det kommer att vara rätt övergripande för vi kan ju inte gå in och ge individuella råd om allt från badbassänger till hopptorn. Det kommer att vara övergripande så att de som organiserar verksamheter ska ha ett bra underlag, säger Tegnell till TT."

Av någon underlig anledning har han fått för sig att de har "lovat" väldigt mycket mer, och nu lyckas han uppenbarligen inte ta sig ur den loop han har fastnat i.
Det där är råd till resenärerna, inte till besöksnäringen. Jag undrar fortfarande vad FHM har lovat besöksnäringen.
 
  • Gilla
  • Haha
Putte 9497 och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
FHM lovade men höll inte detta.
Det kan du knappast missat.
Jo det har jag nog. Det jag såg var att FHM lovade komma med rekommendationer angående resandet under sommaren. Och så som jag minns det så släppte man i princip på de (ganska luddiga) rekommendationerna om max 1 timme från hemmet.
 
P Pin skrev:
Höjda biljettpriser i kollektivtrafiken skulle kunna minska trängseln i kollektivtrafiken avsevärt. Det skriver trafikforskarna Disa Asplund och Roger Pyddoke på SvD:s debattsida.
Har de fått de betalt för den här djupa analysen?? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]

Höjda biljettpriser i kollektivtrafiken skulle kunna minska trängseln i kollektivtrafiken avsevärt. Det skriver trafikforskarna Disa Asplund och Roger Pyddoke på SvD:s debattsida.

Är det någon här i panelen som tycker det var ett bra förslag?
Ja, men det kommer inte att hända. Det här är Sverige och där ska alla som vill kunna resa kollektivt, inte bara de rika.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
[länk]

Höjda biljettpriser i kollektivtrafiken skulle kunna minska trängseln i kollektivtrafiken avsevärt. Det skriver trafikforskarna Disa Asplund och Roger Pyddoke på SvD:s debattsida.

Är det någon här i panelen som tycker det var ett bra förslag?
Om resor med halvfulla fordon leder till sämre lönsamhet för operatörerna så är det rimligt med dyrare biljetter. Någon måste betala.

Men regeringen hade väl skjutit till pengar till kollektivtrafiken som kan användas för det ändamålet har jag för mig.
 
tusenett skrev:
Om resor med halvfulla fordon leder till sämre lönsamhet för operatörerna så är det rimligt med dyrare biljetter. Någon måste betala.

Men regeringen hade väl skjutit till pengar till kollektivtrafiken som kan användas för det ändamålet har jag för mig.
Med dubbla priset tappar kollektivtrafiken ännu mer intäkter är min snabbanalys.
 
B b8q skrev:
Ja, men det kommer inte att hända. Det här är Sverige och där ska alla som vill kunna resa kollektivt, inte bara de rika.
Reser de rika kollektivt?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]

Höjda biljettpriser i kollektivtrafiken skulle kunna minska trängseln i kollektivtrafiken avsevärt. Det skriver trafikforskarna Disa Asplund och Roger Pyddoke på SvD:s debattsida.

Är det någon här i panelen som tycker det var ett bra förslag?
Helt i linje med den nya tidens styrmedel för miljö mm. Duktiga forskare som kommit på att färre skulle åka kollektivt om man höjer priserna. Kan vi inte införa en trängselskatt i kollektivtrafiken också. Den skulle då beskatta varje buss som är mer än halvfull så mycket att det skulle vara lönsamt att sätta in en buss till. Skatten skall självfinansieras med anpassade biljettpriser.
Den gamla fördelningspolitiken är dessutom ganska otidsenlig. Förslaget bör kombineras med höjt bidrag till rena elbilar.

(Ett visst mått av ironi kan förekomma i inlägget).
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.