Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
De råd som skulle komma för besöksnäringen kom aldrig och den kampanj som togs fram av branschorganisationen verkar inte hjälpt.
Nu verkar det väl inte vara någon större smittspridning just på campingplatser och liknande utan det verkar ju mest bero på hur folk beter sig på gator, i affärer, köer, barer och restauranger. Som var uppe i tråden igår så anser ju en del att utbrottet i Dals-Ed började med spridning på en restaurang i Grebbestad, även om det är långt ifrån säkert. Så glöm ev. råd till besöksnäringen i det här sammanhanget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Danmarks statsminister sa i veckan ungefär att de inte har råd med en nedstängning av samhället igen och därför kommer att pröva allt annat för att hålla nere smittspridningen. Det är alltså inte grundat på någon sorts vetenskaplig information utan det är ett halmstrå man tar till. Precis som i andra länder.

Munskydd kostar inget för samhället så även om det inte skulle hjälpa något så ser det ut som politikerna gör något för att hålla nere smittspridningen utan att det kostar dem något, mer än lite kritik typ som demonstrationerna i Tyskland mot munskyddstvång.
Att inte "ha råd" är någonting väldigt relativt på ett nationalekonomiskt plan.
Vi har sett många exempel runtom i världen på att länder som inte har sagt sig "ha råd" att göra till exempel sociala reformer som skulle förbättra medborgarnas liv eller "ha råd" med ens de mest elementära medborgerliga rättigheterna trots det har råd med diverse skrytprojekt och en dyr överklass.
Vi har också sett hur länder som inte "haft råd" med ett trovärdigt försvar har upprustat snabbt och effektivt när invasionshotet blev tillräckligt påtagligt.

De flesta länder har garanterat bättre råd med ett par månaders nedstängning än med en epidemi där en fjärdedel av befolkningen insjuknar på en gång och några procent dör och några procent blir arbetsoförmögna för åratal kanske årtionden framåt.
Å andra sidan är det nog många som har bättre råd med andra metoder att stoppa smittan än med en nedstängning.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
BirgitS
H heimlaga skrev:
Att inte "ha råd" är någonting väldigt relativt på ett nationalekonomiskt plan.
Vi har sett många exempel runtom i världen på att länder som inte har sagt sig "ha råd" att göra till exempel sociala reformer som skulle förbättra medborgarnas liv eller "ha råd" med ens de mest elementära medborgerliga rättigheterna trots det har råd med diverse skrytprojekt och en dyr överklass.
Vi har också sett hur länder som inte "haft råd" med ett trovärdigt försvar har upprustat snabbt och effektivt när invasionshotet blev tillräckligt påtagligt.

De flesta länder har garanterat bättre råd med ett par månaders nedstängning än med en epidemi där en fjärdedel av befolkningen insjuknar på en gång och några procent dör och några procent blir arbetsoförmögna för åratal kanske årtionden framåt.
Å andra sidan är det nog många som har bättre råd med andra metoder att stoppa smittan än med en nedstängning.
Naturligtvis är det relativt med att "inte ha råd", det var ju ett uttalande av en politiker som också vill få folk att förstå att det är en allvarlig situation så att de agerar på det viset i stället för att leva som vanligt. Men ett BNP-tapp på den nivån som Danmark (och Sverige) fick är allvarligt och kommer att påverka länder under många år framöver t.ex. med mindre pengar till sjukvården vilket normalt leder till att fler dör eller blir arbetsoförmögna.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Jag är kritisk mot vaccin, och ja, jag är även mot munskyddstvång
Jag är tveksam till masktvång för allmänheten, och annan vidskepelse!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J
H heimlaga skrev:
Att inte "ha råd" är någonting väldigt relativt på ett nationalekonomiskt plan.
Vi har sett många exempel runtom i världen på att länder som inte har sagt sig "ha råd" att göra till exempel sociala reformer som skulle förbättra medborgarnas liv eller "ha råd" med ens de mest elementära medborgerliga rättigheterna trots det har råd med diverse skrytprojekt och en dyr överklass.
Vi har också sett hur länder som inte "haft råd" med ett trovärdigt försvar har upprustat snabbt och effektivt när invasionshotet blev tillräckligt påtagligt.

De flesta länder har garanterat bättre råd med ett par månaders nedstängning än med en epidemi där en fjärdedel av befolkningen insjuknar på en gång och några procent dör och några procent blir arbetsoförmögna för åratal kanske årtionden framåt.
Å andra sidan är det nog många som har bättre råd med andra metoder att stoppa smittan än med en nedstängning.
"Vad fan får jag för pengarna?"
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Jo jag är perfekt också, nästan. :love:
Vi kör givetvis Lean på jobbet, jag har rutiner för mitt kontor med daglig, veckovis och månadsvisa rutiner. Jag har märktape på de ställen som saker ska finnas på mitt kontor och varje dag när jag går hem finns allt på sina platser. Häftapparat, gem, miniräknare mm. Hålslag är borta då jag inte har några pärmar längre. Min whiteboard har magneter som är uppmärkta med antal och plats. Det som är på gång är nog att gem och häftapparat kommer tas bort och använda de som finns i kopieringsrummet om de skulle behövas. Har bevakning på dessa saker och ska nog snart bort.
Så har det sett ut senaste 10 åren och om man som chef inte föregår med rätt sätt blir det svårt att påpeka brister på sina medarbetares platser.
Jag upplever det ändå som vi bara har börjat vår resa mot en optimal verksamhet. Man kan alltid utveckla allt till det bättre.
Men mailkorgen "råkar" ibland bli stökigt stor.
Även att jag ibland grisar ner andras genom cc på viktiga mail till andra.
Här finns givetvis en förbättringspotential.
Men jag slänger inget jag borde spara.

Nej jag är inte perfekt. Men man lär så länge man lever. Denna pandemi ar lärt mig en del. T.ex. att ett antal virusbaserade sjukdomar faktiskt smittar före man får symptom.
Vi tar dem igen om någon missat.

Säsonginfluensa
SARS
SARS-CoV2
MERS
Förkylningar
Kräksjuka, typ norovirus
Och en del av dem har jag hittat att de även kan smitta om man aldrig fick symptom heller.

Om någon är snäll kanske listan kan kompletteras med fler.

Att barn smittar covid lika bra som vuxna
Att munskydd verkar vara ett bra sätt att minska smittspridning. Nej jag har inte sett några vetenskapliga bevis men anser att de i Norge, Danmark och många andra länder troligen vet mera då de använder sådant.

Ojoj nu gjorde jag bort mig igen och matade de som letar fel med massor med text.
Ja jag är inte fullkomlig, bara nästan.:cool:
Ojojoj, jag tyckte väl att det luktade lite extra mycket självbelåtenhet om forumet idag :)

Ditt argument för att det måste vara något fuffens med Tegnells mail är att inte ens du själv, som är perfekt i övrigt, kan hålla din mailbox i ordning när det är stressigt? Har jag förstått dig rätt?
 
  • Haha
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
J
Sk kategorifel, ett ord jag lärde mig idag eller anekdotisk bevisföring.

Vi kanske kan lägga in en länk till Optimums profil i wikin nedan?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

Vad heter syndromet när all kritik mot någons åsikt tas emot som klander och påhopp? Ömhudad?
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Kan du inte länka till några inlägg av alla dessa antivaxxers som huserar i tråden?
Det enda jag hittar är folk som är skeptiska till att det ska finnas ett fullt testat och godkänt vaccin inom en snar framtid, men hur du utifrån det drar slutsatsen att man därmed tror att jorden är platt övergår mitt förstånd.
Det stämmer att det går att hitta folk som inte tror att vi har ett testat och klart vaccin inom en snar framtid det är vad jag menar.

Och det är samma människor som är de mest extrema antimaskerserna i denna tråd.

I videon jag länkar till hävdar Dr Todd Grande att det är samma typ av människor och rent av samma människor, som är anti maskers och anti vaxers.

Och att det är samma kategori av människor som tenderar att hävda att jorden är platt ;)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det stämmer att det går att hitta folk som inte tror att vi har ett testat och klart vaccin inom en snar framtid det är vad jag menar.
Var det det du menade med "mycket kritiska"?

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och det är samma människor som är de mest extrema antimaskerserna i denna tråd.
Återigen: vilka? Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon extrem "antimaskers" alls. Fast det verkar ju som att du och jag inte använder ord på riktigt samma sätt, så du kanske menade något annat nu också?
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det stämmer att det går att hitta folk som inte tror att vi har ett testat och klart vaccin inom en snar framtid det är vad jag menar...

..Och att det är samma kategori av människor som tenderar att hävda att jorden är platt ;)
Jag är en av dem som inte tror på ett vaccin inom rimlig snar framtid. Men det såklart, det beror ju på hur man definierar "snar framtid". Jag tror det kommer finnas ett vaccin, men jag är också av åsikten att det finns ett skäl till varför en medicin/vaccin osv måste gå igenom diverse tester över en tid.. den tiden är lika viktig för ett coronavaccin som för annat... det hjälper inte att vi behövde vaccinet "igår".

Bieffekterna kommer i olika etapper, en del kommer visa sig direkt.. och en del dyker upp om ett par år - och då är frågan om DE biverkningarna kommer vara värre än corona eller ej.

Jag skulle aldrig ta ett vaccin som är framstressat på den här nivån, trots att jag är en riskperson. Tar hellre min chans med corona tills "bättre versioner" kommer..

Va sa du - är jorden inte platt??? :surprised: va fasiken.. snart säger du väl att jultomten inte finns också..!! ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det stämmer att det går att hitta folk som inte tror att vi har ett testat och klart vaccin inom en snar framtid det är vad jag menar.
Ok. Så antivaxxing betyder att man inte vill ta otestade vacciner. Tidigare var jag helt övertygad om att det betydde att man var negativt inställd till alla vacciner.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Så antivaxxing betyder att man inte vill ta otestade vacciner. Tidigare var jag helt övertygad om att det betydde att man var negativt inställd till alla vacciner.
Nu driver du med mig litegrann ;) Det är klart att det är så att antivaxxing betyder att man är emot alla typer av vaccin.

Men att i dags datum ifrågasätta att mask gör skillnad i smittspridningen anser jag gör att man kvalificerar sig som antimasker. Även om man inte är officiell medlem av någon rörelse.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det stämmer att det går att hitta folk som inte tror att vi har ett testat och klart vaccin inom en snar framtid det är vad jag menar.
Det beror väl på vad man menar med svar framtid. Några här i tråden har sagt att vi kommer ha ett vaccin klart i september. WHO och svenska myndigheter räknar med i början på 2021. Jag tror på WHO och svenska myndigheter och det innebär att det är cirka 6 månader bort.

Sen finns det både ett kinesiskt och ett ryskt vaccin ute redan, men det vill jag inte ha i nuläget. Skulle du ta det ryska och/eller det kinesiska idag om du fick chansen?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu driver du med mig litegrann ;) Det är klart att det är så att antivaxxing betyder att man är emot alla typer av vaccin.
Och vart hittar du det motståndet i den här tråden?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som flera andra redan skrivit så tänker jag att mask antagligen är klokt i trånga utrymmen och i kollektivtrafiken, oavsett vad myndigheter rekommenderar eller inte rekommenderar.

Jag förstår att en expertmyndighet som FHM är tvungna att ha torrt på fötterna innan de går ut med en instruktion som dels rör befolkningens hälsa och dels faktiskt kostar ganska mycket pengar för den genomsnittliga invånaren.
Engångsmunskydd är faktiskt rätt dyrt, och ska man använda säg 5-10 st såna per dag i flera månader och är flera i familjen så blir det en beaktansvärd summa.

Finns kanske inte så många som inte har råd med munskydd som hänger på ett husforum, men det finns definitivt såna familjer. Också något FHM måste ta i beaktande.

*Edit* glömde ordet "hälsa" efter befolkningen. Rättat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.