2 358 940 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du är verkligen helt fantastisk. Har du dragit en enda riktig slutsats ännu i tråden? Hur många i Sverige vägrar vaccinera sina barn tex? Det torde vara ungefär lika många som just bär mask. Så nu bevisade jag på samma sätt som du hur lätt det är att hitta på vad som helst. Kan du inte göra som du lovade för nån vecka sen?Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan också spekulera: tänk om det bara är så att mailen inte innehöll något som behövde diarieföras? Jag vet inte hur du hanterar din mail, men jag försöker hålla min inkorg på jobbet så tom som möjligt. Det innebär att jag raderar massor med mail, allt från spam till interna massutskick men även massvis med mail från kollegor som inte innehåller någon relevant information. Vi har dessutom utrymmesbegränsningar att ta hänsyn till.optimum skrev:
Tackar för positiv respons.
Ja denna tråden är riktigt kul. En del lärorikt och en hel del ointressant.
Men vad är din åsikt om att en myndighet raderar mejl?
Får man göra så och vad tror du syftet var. Tror du verkligen man gjorde så för att spara plats för lagring?
Speciellt i tider när alla tid behövs för att ta hand om denna pandemi.
Inte så snällt att ta bort saker före den utvärdering som ska ske får tillgång till material som kanske varit med och format vår strategi.
Nu lite spekulationer och inga påståenden.
Tänk om det var så hemska saker som bevis för att munskydd fungerar.
Eller diskussion om hur man får till flockimmunitet utan att överbelasta vården.
Eller hur man stänger in de äldre så de inte smittas.
Undrar om någon insett att detta går få fram vi de rutiner för backupper som finns.
Även att den som skickat eller fått mejlen på andra platser troligen har kvar sina om de inte raderats där också.
Information om munskydden verkar hamnat hos FHM:s motsvarighet i Danmark och Norge nu då de infört munskydd vid vissa tillfällen. Men vi är nog så genetiskt annorlunda än norrmän och danskar så de funkar inte på oss.
Det Aftonbladet har gjort är väl sannolikt att begära ut en maillog och stämma av med vilka mail de fått. Jag ser inga som helst konstigheter i att det "saknas" mail då, men sysslar man med krigsrubriker i kvällspressen så är ju dagens klapp på axeln från chefen redan fixad.
Säg inte att du är lika dum som Hyltran. Eller lika smart kanske?optimum skrev:
De mask och vaccinationsmotståndare är troligen samma som de som aldrig skulle ta vaccin mot säsongsinfluensa med argumentet att de då riskerar få narkolepsi.
De som anser att de inte tycker det gör så mycket om de skulle bli smittade och sjuka för de klara det ändå bra men skiter då fullständigt i att de blir smittspridare.
Jo jag har träffat en del sådana som har det som argument mot vaccin. De kommer vara det stora problemet att uppnå immunitet i samhället den dag vaccin tillgängligt.
Nu skrev du ju "ni", och antydde därmed att det fanns flera mask- och vaccinmotståndare här. Så, vilka är "vi"?Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur ställer du dig till det ryska vaccinet? Skulle du ta det, om du fick ett erbjudande imorgon?optimum skrev:
De mask och vaccinationsmotståndare är troligen samma som de som aldrig skulle ta vaccin mot säsongsinfluensa med argumentet att de då riskerar få narkolepsi.
De som anser att de inte tycker det gör så mycket om de skulle bli smittade och sjuka för de klara det ändå bra men skiter då fullständigt i att de blir smittspridare.
Jo jag har träffat en del sådana som har det som argument mot vaccin. De kommer vara det stora problemet att uppnå immunitet i samhället den dag vaccin tillgängligt.
Tegnell fick ju ungefär denna fråga i Aktuellt i veckan. Hans svar var: Det ligger ingen prestige i frågan, ändras smittspridningssituationen så kan munskydd vara ett komplement. Just nu vill de dock FHM inte ändra på någonting eftersom alla kurvor pekar åt rätt håll.Staffan2000 skrev:
Vid fråga gällande ett exempel på situation där munskydd kan komma att användas som komplement så nämndes lokala rejäla utbrott som t ex det i Malmberget-Kiruna.
Så räkna med munskydd lokalt om det spårar ur under hösten-vintern. Då är det väl rent förvaltningsjuridiskt smittskyddsläkare som rekommenderar detta? Finns en lagstiftning färdig för tvingande munskydd?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Under vintern importerar vi och konsumerar apelsiner i stora mängder i Sverige. Men det är också den årstid när influensan härjar som värst.Hyltran från Veglemyren skrev:
Sambandet är uppenbart, apelsinerna gör oss sjuka
Så du tror blint på den svenske tjänstemannen ärlighet? Vår Anders skulle aldrig låta ett avsöjande brev slinka med de övriga spamen. Eller?T tanaris skrev:Jag kan också spekulera: tänk om det bara är så att mailen inte innehöll något som behövde diarieföras? Jag vet inte hur du hanterar din mail, men jag försöker hålla min inkorg på jobbet så tom som möjligt. Det innebär att jag raderar massor med mail, allt från spam till interna massutskick men även massvis med mail från kollegor som inte innehåller någon relevant information. Vi har dessutom utrymmesbegränsningar att ta hänsyn till.
Det Aftonbladet har gjort är väl sannolikt att begära ut en maillog och stämma av med vilka mail de fått. Jag ser inga som helst konstigheter i att det "saknas" mail då, men sysslar man med krigsrubriker i kvällspressen så är ju dagens klapp på axeln från chefen redan fixad.
Staffan
Jo jag brukar rensa i min mailkorg ibland också.T tanaris skrev:Jag kan också spekulera: tänk om det bara är så att mailen inte innehöll något som behövde diarieföras? Jag vet inte hur du hanterar din mail, men jag försöker hålla min inkorg på jobbet så tom som möjligt. Det innebär att jag raderar massor med mail, allt från spam till interna massutskick men även massvis med mail från kollegor som inte innehåller någon relevant information. Vi har dessutom utrymmesbegränsningar att ta hänsyn till.
Det Aftonbladet har gjort är väl sannolikt att begära ut en maillog och stämma av med vilka mail de fått. Jag ser inga som helst konstigheter i att det "saknas" mail då, men sysslar man med krigsrubriker i kvällspressen så är ju dagens klapp på axeln från chefen redan fixad.
Men sådant gör jag när det finns tid till det. Vid tider då det är fullt upp brukar inkorgen växa alternativt lägga dem i olika mappar för senare åtgärd.
Men att påstå man gjorde det av kostnadsskäl verkar tokigt.
Att rensa mail är rätt så omständligt om man behöver gå in och läsa texten för att välja sådant som kan raderas.
Jag sparar ofta mailen för att kunna gå tillbaka vid behov och då i olika mappar.
Jag räknade en gång på kostnad för att rensa och vad diskutrymme kostar och det är ekonomiskt oförsvarbart såvida mailen inte innehåller bifogade större filer.
Att mitt under en pandemi sätta sig och rensa mail håller inte argumentet att det var av kostnad.
Jag känner inte honom, så jag har ingen aning. Men det verkar finnas några här som gör det, och är fullständigt övertygade om att han är skyldig til det. Personligen tycker jag att det är skrämmande hur man kan dra så klara slutsatser från så lite information.Staffan2000 skrev:
Uppenbarligen är det så att en del i den här tråden hakar upp sig på vad andra länder eller regeringar gör för att hantera saken, t.ex lockdown, vaccin eller just munskydd som nu tycks vara det som frälser oss från ondo.
Nu är det inte flockimmunitet utan flockmentalitet. Dit de andra fåren springer så gör också jag...
Nu är det inte flockimmunitet utan flockmentalitet. Dit de andra fåren springer så gör också jag...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det tycker du är en rimlig jämförelseA Abies koreana skrev:
Man kanske skull flytta till Norge ändå
https://www.businessinsider.com/ant...ng-public-health-coronavirus-2020-7?r=US&IR=T