Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
optimum optimum skrev:
Jo jag brukar rensa i min mailkorg ibland också.
Men sådant gör jag när det finns tid till det. Vid tider då det är fullt upp brukar inkorgen växa alternativt lägga dem i olika mappar för senare åtgärd.
Men att påstå man gjorde det av kostnadsskäl verkar tokigt.
Att rensa mail är rätt så omständligt om man behöver gå in och läsa texten för att välja sådant som kan raderas.
Jag sparar ofta mailen för att kunna gå tillbaka vid behov och då i olika mappar.

Jag räknade en gång på kostnad för att rensa och vad diskutrymme kostar och det är ekonomiskt oförsvarbart såvida mailen inte innehåller bifogade större filer.

Att mitt under en pandemi sätta sig och rensa mail håller inte argumentet att det var av kostnad.
Ja, men alla jobbar inte som du. Aldrig hört talas om "inbox zero"? En produktivitetsgrej, går ut på att så fort man öppnat ett mail ska det antingen besvaras, arkiveras eller raderas.

Jag antar att kostnadsskäl är anledningen till att vi har begränsningar i mailboxstorleken, jag antar att någon räknat på det hos oss också och kommit till en annan slutsats. Jag har dock ingen insyn i FHM:s mailsystem eller hur de räknar.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige snart ensamma om att inte kräva munskydd i kollektivtrafiken, nu senast infördes detmi Norge:

[länk]
Det verkar gälla i kollektivtrafiken om man inte kan hålla minst en meters avstånd. Det kan alltså sitta folk på en buss på en meters avstånd från varandra. Plötsligt kliver det på en person på bussen som måste vara närmare än 1 meter från någon annan och då ska dessa två sätta på sig munskyddet om man är lite överdrivet petig och drar det till sin spets.

Undrar hur detta påverkar de som driver kollektivtrafiken. Nu kanske de ser en möjlighet att dra ner på turtätheten så de slipper köra halvtomma fordon, trots att avstånd skyddar bättre än munskydd.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Hur ställer du dig till det ryska vaccinet? Skulle du ta det, om du fick ett erbjudande imorgon?
Troligen inte då det har tveksam bakgrund. Det kanske är väl beprövat då man redan känner igen alla biverkningar precis som man kan göra med de influensavaccin vi använder.

Nej jag skulle nog avstå och väntar på det vaccin som AstraZeneca har på gång.
Jag har vaccinerat mig sedan 1994 mot säsongsinfluensan inklusive svininfluensan.
Före det var jag av åsikten att man kan riskera att bli lite sjuk och fattade inte då att man då även är spridare av smitta.
Men så fick vi beijing influensan i familjen och jag var jättesjuk med hög feber och ett antal sjukdomar efteråt.
Det är tur man blir klokare av sina erfarenheter och annat man får till sig.

Hur skulle du göra, ta det ryska vaccinet, AstraZeneca eller överhuvudtaget något vaccin mot covid?
 
optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller gå på semester.
Jag tror han blev tillsagd av sin chef till båda sakerna. Rensa och semester.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Ungefär som det du gör genom att ständigt klandra andra.:love:

“Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat”
Ja jag borde lägga av att försöka vända om dig. Det är verkligen galenskap, det ger jag dig. Jag får inrikta mig på de som inte är fast. Stiffler2000 är en med chans :love:
Referens, Stiffler och Stiffler's mom i filmen American pie. För övrigt blev mormor påsatt i garderoben
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vill du ha källa på att det är samma typ av människor och i många fall rent av samma människor som är anti maskers som är anti vaxxer och som är medlemmar i flat earth movement?
Kan du inte länka till några inlägg av alla dessa antivaxxers som huserar i tråden?
Det enda jag hittar är folk som är skeptiska till att det ska finnas ett fullt testat och godkänt vaccin inom en snar framtid, men hur du utifrån det drar slutsatsen att man därmed tror att jorden är platt övergår mitt förstånd.
 
  • Gilla
b8q och 11 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Troligen inte då det har tveksam bakgrund. Det kanske är väl beprövat då man redan känner igen alla biverkningar precis som man kan göra med de influensavaccin vi använder.

Nej jag skulle nog avstå och väntar på det vaccin som AstraZeneca har på gång.
Jag har vaccinerat mig sedan 1994 mot säsongsinfluensan inklusive svininfluensan.
Före det var jag av åsikten att man kan riskera att bli lite sjuk och fattade inte då att man då även är spridare av smitta.
Men så fick vi beijing influensan i familjen och jag var jättesjuk med hög feber och ett antal sjukdomar efteråt.
Det är tur man blir klokare av sina erfarenheter och annat man får till sig.

Hur skulle du göra, ta det ryska vaccinet, AstraZeneca eller överhuvudtaget något vaccin mot covid?
Jo, vi vet att du är duktig på att vaccinera dig och inte haft influensa sedan någon gång på 1800-talet, eller vad det nu var.

Själv är jag (och har alltid varit) förespråkare för vaccin och tycker att vaccinmotståndare är dumma i huvudet på riktigt, så länge det handlar om beprövade grejer. Alltså inga ryska häxblandningar testade på 78 personer, men säsongsinfluensa är en no-brainer. Jag tog även Pandemrix och lät ungarna ta det, men med en viss tveksamhet. Jag misstänker att tveksamheten kommer bli större oavsett vem som tagit fram covid-vaccinet när det väl är dags.

(Jag är även vaccinerad mot TBE, och senast för två veckor sen vaccinerade jag mig mot stelkramp, pneumokocker och ett par grejer till. Tyvärr kan jag inte stoltsera med en lång historik av influensafrihet, för jag åkte på den 2018 - trots vaccin.)
 
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
T tanaris skrev:
Ja, men alla jobbar inte som du. Aldrig hört talas om "inbox zero"? En produktivitetsgrej, går ut på att så fort man öppnat ett mail ska det antingen besvaras, arkiveras eller raderas.

Jag antar att kostnadsskäl är anledningen till att vi har begränsningar i mailboxstorleken, jag antar att någon räknat på det hos oss också och kommit till en annan slutsats. Jag har dock ingen insyn i FHM:s mailsystem eller hur de räknar.
GDPR har även en påverkan här då mail innehållande personuppgifter behöver hanteras enligt den förordningen, så att kontinuerligt rensa och ha koll på sin inkorg ser jag inte som något omedelbart tjänstefel. Försummelse att gallra och ta bort mail kan dock vara det.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
GDPR har även en påverkan här då mail innehållande personuppgifter behöver hanteras enligt den förordningen, så att kontinuerligt rensa och ha koll på sin inkorg ser jag inte som något omedelbart tjänstefel
Smart, man skriver ett personnummer bara i alla känsliga mail så får de ett bäst-före-datum.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Angående masker och handskar så är min uppfattning att folk överlag är urusla på att hantera dessa. Flera exempel av folk på förra helgens hotellfrukostbuffe som tog handskar när de plockade mat men betedde sig helt fel när de togs av. Någon tog enbart handske på en hand men använde omväxlande höger/vänster hand vid buffén. Några enstaka hade mask som åkte på när de tog rundan till buffén. Och många fortfarande inte lärt sig att inte hosta rakt ut.

I lösgodishyllan i affären häromdagen såg jag en pappa med munskydd och hans två barn utan munskydd ta för sig av drogerna. Barnen använde skopor nästan hela tiden medans pappan plockade enbart med fingrarna.

Det är tur att Coviden inte är så farlig och smittsam som de värsta domedagsprofeterna hävdar, för i så fall hade vi varit illa ute på riktigt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Ja, men alla jobbar inte som du. Aldrig hört talas om "inbox zero"? En produktivitetsgrej, går ut på att så fort man öppnat ett mail ska det antingen besvaras, arkiveras eller raderas.

Jag antar att kostnadsskäl är anledningen till att vi har begränsningar i mailboxstorleken, jag antar att någon räknat på det hos oss också och kommit till en annan slutsats. Jag har dock ingen insyn i FHM:s mailsystem eller hur de räknar.
Jo jag är perfekt också, nästan. :love:
Vi kör givetvis Lean på jobbet, jag har rutiner för mitt kontor med daglig, veckovis och månadsvisa rutiner. Jag har märktape på de ställen som saker ska finnas på mitt kontor och varje dag när jag går hem finns allt på sina platser. Häftapparat, gem, miniräknare mm. Hålslag är borta då jag inte har några pärmar längre. Min whiteboard har magneter som är uppmärkta med antal och plats. Det som är på gång är nog att gem och häftapparat kommer tas bort och använda de som finns i kopieringsrummet om de skulle behövas. Har bevakning på dessa saker och ska nog snart bort.
Så har det sett ut senaste 10 åren och om man som chef inte föregår med rätt sätt blir det svårt att påpeka brister på sina medarbetares platser.
Jag upplever det ändå som vi bara har börjat vår resa mot en optimal verksamhet. Man kan alltid utveckla allt till det bättre.
Men mailkorgen "råkar" ibland bli stökigt stor.
Även att jag ibland grisar ner andras genom cc på viktiga mail till andra.
Här finns givetvis en förbättringspotential.
Men jag slänger inget jag borde spara.

Nej jag är inte perfekt. Men man lär så länge man lever. Denna pandemi ar lärt mig en del. T.ex. att ett antal virusbaserade sjukdomar faktiskt smittar före man får symptom.
Vi tar dem igen om någon missat.

Säsonginfluensa
SARS
SARS-CoV2
MERS
Förkylningar
Kräksjuka, typ norovirus
Och en del av dem har jag hittat att de även kan smitta om man aldrig fick symptom heller.

Om någon är snäll kanske listan kan kompletteras med fler.

Att barn smittar covid lika bra som vuxna
Att munskydd verkar vara ett bra sätt att minska smittspridning. Nej jag har inte sett några vetenskapliga bevis men anser att de i Norge, Danmark och många andra länder troligen vet mera då de använder sådant.

Ojoj nu gjorde jag bort mig igen och matade de som letar fel med massor med text.
Ja jag är inte fullkomlig, bara nästan.:cool:
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Ja jag borde lägga av att försöka vända om dig. Det är verkligen galenskap, det ger jag dig. Jag får inrikta mig på de som inte är fast. Stiffler2000 är en med chans :love:
Referens, Stiffler och Stiffler's mom i filmen American pie. För övrigt blev mormor påsatt i garderoben
Japp.

Eller som Monte Pytons underbara film med detta klippet

 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
optimum
Inte minsta förvånad men tycker det är tråkigt
De råd som skulle komma för besöksnäringen kom aldrig och den kampanj som togs fram av branschorganisationen verkar inte hjälpt. Samt det jag tidigare skrivit om att granne varit på Smögenbryggan och sett totala avsaknaden av social distans, ja då är risken stor att det går åt fel håll.

Rubrik från nyhetskälla om ökad smittspridning på västkusten med hänvisningar till Corona och drabbade turistorter.

"Smittspridningen av coronaviruset har fått fäste på flera turistorter i Västra Götaland, säger regionens smittskyddsläkare Eva Lindhusen Lindhé.

Orterna som är drabbade är framför allt Grebbestad, Smögen och Lysekil."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Information om munskydden verkar hamnat hos FHM:s motsvarighet i Danmark och Norge nu då de infört munskydd vid vissa tillfällen.
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige snart ensamma om att inte kräva munskydd i kollektivtrafiken, nu senast infördes detmi Norge:

[länk]
Danmarks statsminister sa i veckan ungefär att de inte har råd med en nedstängning av samhället igen och därför kommer att pröva allt annat för att hålla nere smittspridningen. Det är alltså inte grundat på någon sorts vetenskaplig information utan det är ett halmstrå man tar till. Precis som i andra länder.

Munskydd kostar inget för samhället så även om det inte skulle hjälpa något så ser det ut som politikerna gör något för att hålla nere smittspridningen utan att det kostar dem något, mer än lite kritik typ som demonstrationerna i Tyskland mot munskyddstvång.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Visst så är det nog men det finns klara likheter mellan säsongsinfluensor och covid-19

Smittspridning av viruset sker på samma sätt. Via salivdroppar i utandningsluften och kontakt med viruset och som man sedan kan råka få i ögon, näsa eller munnen.

En hel del äldre avlider på grund av de båda varianterna

Symptomen är till vissa delar liknande, feber, förkylningssymptom, hosta, muskelvärk mm.

Smittspridning före man visar symptom gäller för båda.

Sedan finns det ett antal andra saker som troligen skiljer sig åt mellan dem.

Min åsikt är att om vi agerat tidigare mot smittspridning av säsongsinfluensa så borde vi haft en mindre smittspridning av SARS-CoV-2 Alltså om folk tidigare fått lära sig tvätta händerna, handsprit, social distans när influensor är mer aktiva hade vi redan då minskat smittspridning och haft hjälp av det nu också.

Rätt gärna ovanstående.

En fråga.
Kluster, är inte en familj ett kluster även om ett litet sådant. Då gäller kluster även för säsongsinfluensan då de flesta inom en familj blir sjuka om någon i familjen får med sig smitta hem? Träffar man sedan grannar och är sjuk kommer influensan spridas vidare där.
Nu har jag några gånger i tråden just skrivit som du skrev i citatet ovan och då fått mothugg av Ulltand som då tyckt att det är fel att jämföra säsongsinfluensa med Covid-19 och därför var det nu lite lustigt att Ulltand just gjorde en sån jämförelse och därav mitt svar (det som du citerade).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.