2 358 940 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du brister som vanligt i läsförståelse. Det vore synnerligen intressant om du skulle kunna ge lite exempel som stödjer dina vilda fantasier. Sen undrar jag även lite över vad poängen är med att "spöka lite i tråden“ vad det nu betyder?Hyltran från Veglemyren skrev:
Det går inte säga att jag har vaknat till igen, och du kommer inte att se mycket av mig här under överskådlig framtid.
Men om man läser i tråden så framgår det att de som är mest kritisk till mask också är samma personer som är kritiska till det/de vaccin som är under utveckling.
Den videon knöt ihop det på ett humoristiskt sätt och jag var tvungen att spöka lite i tråden![]()
Du har rätt, eller bägge har rätt. Trump valdes till president, men han fick ca 3 miljoner färre röster än Clintonoptimum skrev:
Beror på det elektorssystem jänkarna har som är både bra och dåligt.
Tackar för positiv respons.T Tabors39 skrev:
Ja denna tråden är riktigt kul. En del lärorikt och en hel del ointressant.
Men vad är din åsikt om att en myndighet raderar mejl?
Får man göra så och vad tror du syftet var. Tror du verkligen man gjorde så för att spara plats för lagring?
Speciellt i tider när alla tid behövs för att ta hand om denna pandemi.
Inte så snällt att ta bort saker före den utvärdering som ska ske får tillgång till material som kanske varit med och format vår strategi.
Nu lite spekulationer och inga påståenden.
Tänk om det var så hemska saker som bevis för att munskydd fungerar.
Eller diskussion om hur man får till flockimmunitet utan att överbelasta vården.
Eller hur man stänger in de äldre så de inte smittas.
Undrar om någon insett att detta går få fram vi de rutiner för backupper som finns.
Även att den som skickat eller fått mejlen på andra platser troligen har kvar sina om de inte raderats där också.
Information om munskydden verkar hamnat hos FHM:s motsvarighet i Danmark och Norge nu då de infört munskydd vid vissa tillfällen. Men vi är nog så genetiskt annorlunda än norrmän och danskar så de funkar inte på oss.
Visst så är det nog men det finns klara likheter mellan säsongsinfluensor och covid-19BirgitS skrev:
Säsongsinfluensan beter sig annorlunda än Covid-19, den går som en våg och sprids inte i kluster, det är barn som driver influensan men inte Covid-19 osv. Det är väl du som brukar klaga på jämförelser mellan influensa och Covid-19, eller hur?
Gör det inte själv då.
Nu var det ju väldigt viktigt för utvecklingen i alla länder hur många smittade det fanns när man upptäckte att det fanns inhemsk spridning och gjorde åtgärder. Vilket ju varierade väldigt mycket mellan t.ex. de nordiska länderna.
Smittspridning av viruset sker på samma sätt. Via salivdroppar i utandningsluften och kontakt med viruset och som man sedan kan råka få i ögon, näsa eller munnen.
En hel del äldre avlider på grund av de båda varianterna
Symptomen är till vissa delar liknande, feber, förkylningssymptom, hosta, muskelvärk mm.
Smittspridning före man visar symptom gäller för båda.
Sedan finns det ett antal andra saker som troligen skiljer sig åt mellan dem.
Min åsikt är att om vi agerat tidigare mot smittspridning av säsongsinfluensa så borde vi haft en mindre smittspridning av SARS-CoV-2 Alltså om folk tidigare fått lära sig tvätta händerna, handsprit, social distans när influensor är mer aktiva hade vi redan då minskat smittspridning och haft hjälp av det nu också.
Rätt gärna ovanstående.
En fråga.
Kluster, är inte en familj ett kluster även om ett litet sådant. Då gäller kluster även för säsongsinfluensan då de flesta inom en familj blir sjuka om någon i familjen får med sig smitta hem? Träffar man sedan grannar och är sjuk kommer influensan spridas vidare där.
Fredagskväll och inget alkolås på datorn eller?Staffan2000 skrev:
Sverige snart ensamma om att inte kräva munskydd i kollektivtrafiken, nu senast infördes detmi Norge:
https://omni.se/a/K3QB7y
https://omni.se/a/K3QB7y
Har de än gång sagt att det inte bara var onödigt, utan också kontraproduktivt, krävs det nog ett antal döda/sjuka till, innan verkligheten kan besegra prestigen. Men hur många?pacman42 skrev:
Staffan
Jag tror att det finns en grundläggande skillnad i synen på hur den här krisen ska hanteras. Den ena synen som jag lutar åt och som verkar vara FHMs huvudsakliga är att sitta i båten, se till att tänka efter först innan vi gör något och att det ska finnas vetenskapligt grundade argument för att de åtgärder som införs att de gör mer nytta än skada. Också att införa åtgärder i en takt som vi klarar att hantera på ett bra sätt så att de inte konkurrerar ut varandra och att börja med det som ger mest effekt på smittspridningen.Fairlane skrev:
Du har helt rätt. De som är mer för FHMs strategi är emot många tankar om vaccin som framförs från folk som anser att FHM och Tegnell är i pakt med djävulen.
Jag tillhör gruppen som i stort tycker att FHM och Tegnell är bra, dvs gruppen som är kritisk mot vaccin i den form som den andra gruppen talar om. Den andra gruppen lovordar de ryska och kinesiska vaccinen som inte är testade ordentligt. Man är även generellt för en tanke med försiktighetsprincipen, men inte när det kommer till vaccin, där kan man chansa hej vilt.
Den andra gruppen har också många gånger i den här tråden skrivit om vaccin i september och det har jag också varit skeptisk mot. Det verkar som att enda möjligheten till vaccin i september är att skita i tester och försiktighetsprincipen...
Ovanstående innebär inte att jag är emot vaccin, men den bör genomgå vettiga tester innan den trycks ut i stor skala.
Den andra synen är att vi måste göra något snabbt, att vad som helst är bättre än inget och att ju mer åtgärder desto bättre. Den har också sitt fokus nästan enbart på att stoppa smittan och negativa effekter av åtgärderna får vi ta sedan.
Den skillnaden märks tydligt när det gäller vaccin. Som jag ser det är ett "problem" med vaccin att Covid19 har en så låg dödlighet på friska personer att ett mycket stort antal måste vaccineras och sedan vänta på att de utsätts för viruset och se hur de reagerar för att veta om vaccinet räddar fler liv än det dödar.
Jag är ganska säker på att flera av de vaccinkandidater som nu testas kommer att visa sig effektiva och säkra, men också att det är en stor risk att några visar sig döda fler än det räddar. Därför vill jag att vi tar tid på oss och ser till att vaccin är ordentligt testade innan de används på större delar av befolkningen. En risk är också att vi kör ut ett halvbra vaccin som gör att vi måste vänta innan de som fått det kan få ett bättre längre fram.
I väntan på ett effektivt och säkert vaccin får vi helt enkelt fortsätta tvätta händerna, hålla avstånden och testa.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag fattar inte vad du menar.T tanaris skrev:
Vill du ha källa på att det är samma typ av människor och i många fall rent av samma människor som är anti maskers som är anti vaxxer och som är medlemmar i flat earth movement?
Men nu pratar du helt plötsligt om USA!Hyltran från Veglemyren skrev:
Igår fick du det att verka som att denna tråd var full av mask/vaccinmotståndare. Oseriöst.
De mask och vaccinationsmotståndare är troligen samma som de som aldrig skulle ta vaccin mot säsongsinfluensa med argumentet att de då riskerar få narkolepsi.
De som anser att de inte tycker det gör så mycket om de skulle bli smittade och sjuka för de klara det ändå bra men skiter då fullständigt i att de blir smittspridare.
Jo jag har träffat en del sådana som har det som argument mot vaccin. De kommer vara det stora problemet att uppnå immunitet i samhället den dag vaccin tillgängligt.
De som anser att de inte tycker det gör så mycket om de skulle bli smittade och sjuka för de klara det ändå bra men skiter då fullständigt i att de blir smittspridare.
Jo jag har träffat en del sådana som har det som argument mot vaccin. De kommer vara det stora problemet att uppnå immunitet i samhället den dag vaccin tillgängligt.