2 359 512 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jaha, där ser man, då fick jag lära mig ett nytt ord jag absolut måste ta till mig, "godhetsonanist"Anna_H skrev:
Jag ville läsa din definition. Det vanliga är nämligen att det anses att man har en PK-mentalitet när man säger sig vara feminist, antirasist etc, och de som säger det brukar då mena att man egentligen är lika fördomsfull mot invandrare, lika könsdiskriminerande som de själva, men man döljer det under sin polerade yta för att bli mer omtyckt. Vänsterbliven, batikhäxa, godhetsonanist är populära synonymer i den gruppen.
När använder man det? Antar att det inte är för att få fröken eller herr höger (eller vänster beroende på hur man är handad)
att framstå som god för att med sin insats
Kallas för övrigt konfirmationsbias. Ulltand kan bara hantera och skriva information i den här tråden som enbart stödjer hans redan förutbestämda fördom. Tegnell är dum och Sverige är sämst, det kan aldrig vara något annat. Tegnell Derangment Syndrom när det är som värst.J Jocke Best skrev:Du har verkligen en underlig förmåga att antingen missförstå statistik eller undanhålla essentiella delar av informationen. Underligt och misstänkt nog är det alltid för att få Sverige till att framstå som sämre. Plötsligt försvann ordet norden ur din text. Finnarna är inte heller ens säkra på att dom räknat rätt. Varför? Har du betalt?
Släpp både höger och vänster, mest PK idag är laddbart elektriskt.mikethebik skrev:
Jaha, där ser man, då fick jag lära mig ett nytt ord jag absolut måste ta till mig, "godhetsonanist"
När använder man det? Antar att det inte är för att få fröken eller herr höger (eller vänster beroende på hur man är handad)
att framstå som god för att med sin insatsslippa besudla det motsatta könet?
Idag köpte jag en ny laddbar skruvdragare och vips, virvlade jag ner i PK:träsket.P Pin skrev:
Batikhäxa, är ett väldigt roligt ord, som jag tror titulerar medelålders damer på vänsterkanten som köper sina kläder på Gudrun Sjödén. Rätt?
Men onanisten och det andra? Där går jag bet.
Staffan
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Fakta (tillägg till info ovan): vid nedfrysning av biologiskt material (typ celler, etc) som ska kunna tas upp och ”återaktiveras” krävs speciella lösningar och procedurer. Dessutom måste de frysas i flytande kväve.blackarrow skrev:
Brasilianska kycklingvingar smittade med Corona? Man kan undra Varför skulle inte matförpackningar kunna smitta om andra andra viruskontaminerade ytor kan smitta? Men hur länge överlever virusen i så fall?
Ingen som kom i kontakt med den ”smittade” kycklingen blev smittad!
Det låter som förpackningen spred smittan.
Kineserna hittade virus på en viss skärbräda där det hanterats lax från Norge. Viruset smittar inte fisk fick man bl.a. höra, men om viruset helt enkelt fraktades tillsammans med fisken. Inte i fiskens celler.
Att ett test visar på existens av virusfragment från SARS-CoV-2 behöver heller inte betyda livskraftiga virus.
SARS-CoV-1 överlevde i 28 dagar vid +4°C enl en studie. Dock svårt att forska på pga säkerhetskrav, biosäkerhetsnivå 3, så man har studerat liknande coronavirus.
Effects of Air Temperature and Relative Humidity on Coronavirus Survival on Surfaces [American Society for Microbiology]
Under ogynnsamma förhållanden dör viruset efter några timmar. Under gynnsamma omständigheter är viruset långlivat.
[bild]
Men det skulle väl vara torkad fisk som smittar i så fall, inte färsk eller kyld fisk, då viruset inte lever länge i fuktig miljö utan att kunna föröka sig i lämpliga levande celler.
Artikeln nedan eller liknande om hur viruset överlever på olika material har ju varit uppe tidigare. Den här är från 2/4-20.
Den visar även att SARS-CoV-2 är väldigt stabilt vid 4˚C, men förstörs efter 5 minuter vid 70˚C.
Fokus har ju varit på smittspridning i olika miljöer.
Stability of SARS-CoV-2 in different environmental conditions [Lancet]
Angående kycklingen. Följer man normala rutiner för att hantera rå kyckling ska väl inte coronavirus spela någon större roll?
Om forskare kan frysa sina virusinfekterade celler för att studera dem vidare vid senare tillfälle, så skulle de väl kunna överleva ett tag på eller i en fryst matförpackning också? Otur om en brasiliansk superspridare hanterar mat för export.
Men man kan väl lika gärna bli smittad av ett mjölkpaket eller?
Sannolikheten att frysta varor eller livsmedel ska kunna smitta är alltså liten, men naturligtvis inte obefintlig.
Det heter inte batikhäxa, det heter batikmagiker.Staffan2000 skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det har tidigare framgått av tråden att ni som är emot mask är mycket kritiska till vaccin. Jag undrar anser ni även att jorden är platt?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Foliehatt
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Foliehatt
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
J Jocke Best skrev:
Det går inte säga att jag har vaknat till igen, och du kommer inte att se mycket av mig här under överskådlig framtid.
Men om man läser i tråden så framgår det att de som är mest kritisk till mask också är samma personer som är kritiska till det/de vaccin som är under utveckling.
Den videon knöt ihop det på ett humoristiskt sätt och jag var tvungen att spöka lite i tråden
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Att man ifrågasätter eller är kritisk till det ryska vaccinet (eller det kinesiska) beror gissningsvis på att man har viss kunskap om vaccinutveckling och de kliniska prövningar vaccin bör genomgå för att anses säkert och effektivt....
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är inte bara de vaccinen som det framförts kritik mot från de ”regim trogna”KristinaRT skrev:
Det har varit argument för att Sverige borde stängt ner för ”säkerhets skull” med hänvisningar till ”försiktighetsprincipen”. Det har hävdats att man borde rekommendera munskydd ”för säkerhets skull” trots oklar effekt med hänvisning till ”försiktighetsprincipen”.
Borde Sverige med samma argument försöka få tag i det ryska vaccinet ”för säkerhets skull” med hänvisning till ”försiktighetsprincipen” att vi måste stoppa viruset med alla till buds möjliga medel, trots okända konsekvenser.
Eller borde vi istället undvika det ryska vaccinet ”för säkerhets skull” tills vi vet mer med hänvisning till ”försiktighetsprincipen” att vi inte vet om vaccinet fungerar och inte vet vilka biverkningar det ryska vaccinet har?
Bu eller bä till det ryska vaccinet?
Borde Sverige med samma argument försöka få tag i det ryska vaccinet ”för säkerhets skull” med hänvisning till ”försiktighetsprincipen” att vi måste stoppa viruset med alla till buds möjliga medel, trots okända konsekvenser.
Eller borde vi istället undvika det ryska vaccinet ”för säkerhets skull” tills vi vet mer med hänvisning till ”försiktighetsprincipen” att vi inte vet om vaccinet fungerar och inte vet vilka biverkningar det ryska vaccinet har?
Bu eller bä till det ryska vaccinet?
Redigerat av moderator:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Du har helt rätt. De som är mer för FHMs strategi är emot många tankar om vaccin som framförs från folk som anser att FHM och Tegnell är i pakt med djävulen.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tillhör gruppen som i stort tycker att FHM och Tegnell är bra, dvs gruppen som är kritisk mot vaccin i den form som den andra gruppen talar om. Den andra gruppen lovordar de ryska och kinesiska vaccinen som inte är testade ordentligt. Man är även generellt för en tanke med försiktighetsprincipen, men inte när det kommer till vaccin, där kan man chansa hej vilt.
Den andra gruppen har också många gånger i den här tråden skrivit om vaccin i september och det har jag också varit skeptisk mot. Det verkar som att enda möjligheten till vaccin i september är att skita i tester och försiktighetsprincipen...
Ovanstående innebär inte att jag är emot vaccin, men den bör genomgå vettiga tester innan den trycks ut i stor skala.
Om det bara är den typen av lågvattenmärken du har att erbjuda, föreslår jag att du håller dig borta från tråden helt och hållet.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det går inte säga att jag har vaknat till igen, och du kommer inte att se mycket av mig här under överskådlig framtid.
Men om man läser i tråden så framgår det att de som är mest kritisk till mask också är samma personer som är kritiska till det/de vaccin som är under utveckling.
Den videon knöt ihop det på ett humoristiskt sätt och jag var tvungen att spöka lite i tråden![]()
Enda sättet att på något sätt försöka rädda dig ur den här pinsamma situationen är att länka mask- och vaccinmotståndarnas texter. Lycka till.