2 357 782 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Italien låg efter. Det tar tid från infektion till symptom. När Italien agerade kraftfullt var det för vissa regioner redan försent. Man måste ha koll på smittläget. Hur Sverige framöver ska klara en bra översikt med brist på tester är en fråga. Möjligen övergår man, eller har redan övegått till att bedöma smittläget utifrån belastningen på sjukvården, det kan ge en grov bild. Men som sagt "time is a factor", på så många sätt i det här, man måste hela tiden räkna med fördröjning och det försvåras troligtvis av att inkubationstiden tycks variera kraftigt.Nefrums skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Partiernas gruppledare har nu beslutat att vid omröstningar kommer endast 55 personer att närvara.KnockOnWood skrev:
Jag har en misstanke till varför gränsen sattes vid 500.
Men det kunde lika gärna varit 400, men kanske varit för genomskinligt då.
Antal riksdagsledamöter är 349. Och de kan ju inte i "demokratins" namn hindra riksdagen från att sammanträda.
Alltså 500.
Nu har andra EU-länder satt gränsen vid 5 och 10 personer.
Hur tänker de? Hur gör de om de är en familj med far, mor och fyra barn?
https://www.dn.se/nyheter/sverige/55-ledamoter-far-rosta-for-hela-riksdagen/
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
De gjorde det för sent. Spridningen var redan ett faktum och nu väntar dom på medicinteknisk utrustning från Kina, så att de kan rädda fler för just nu har Italien ett mycket högt dödstal per konstaterad smittad. Anledningen är enkel. De saknar respiratorer och Italien har en medianålder på 47 år och en fjärdedel av befolkningen är över 65 år. Det innebär många som behöver vård. Sverige har 40 år i medianålder och 17 procent befolkning över 65 år.Nefrums skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Som DN skriver:Nefrums skrev:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/provinsen-bergamo-varst-drabbat-i-lombardiet/I de områden som först drabbades i Lombardiet håller smittan på att gå tillbaka. Ett reportage i italiensk tv visar hur folk i staden Codogno försöker gå tillbaka till sitt vardagsliv. Små detaljer som att gå ut med hunden eller gå att köpa tidningen.
Sedan en vecka tillbaka klassas Codogno inte längre en röd skyddszon – som man inte får lämna. Codogno har varit den mest omtalade platsen för coronasmittan som här började på stadens sjukhus.
Men som framgår av artikeln så är det mycket höga siffror för t.ex. provinsen Bergamo.
I Italien finns det tydligen ett civilförsvar med möjlighet att ordna fältsjukhus på en vecka, problemet är att det behövs sjukvårdspersonal också och de är redan fullt upptagna så det hjälper inte.
Nu är ju detta rätt OT...Anna_H skrev:
Många duschar efter varje träningspass plus en gång till varje dag. De må vara normalt, men det är inte bra på något sätt. Man ska absolut inte duscha mer än en gång per dag om det inte är absolut nödvändigt. Så om du ska träna efter jobbet - hoppa över morgonduschen. Du kommer att må bättre. Och sparar miljön och klimatet samtidigt.
Det är ju högst individuellt. Jag tror att jag automatiskt skulle få andra att hålla ett säkerhetsavstånd till mig om jag inte skulle duscha minst en gång om dagen. Det blir rätt ofta två gånger om dagen.
Och då får man ju ändå klagomål fram familjen ibland på eftermiddagen när man duschat på morgonen.
Mer on topic är att siffrorna som säger att ~20% behöver sjukhusvård och ~5% behöver intensivvård, de kommer från Kina och liknande siffror finns också för andra länder i Asien (15-20% sjukhusvård).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det planet landade i torsdags, se länken i inlägg 2435.Silver78 skrev:
De gjorde det för sent. Spridningen var redan ett faktum och nu väntar dom på medicinteknisk utrustning från Kina, så att de kan rädda fler för just nu har Italien ett mycket högt dödstal per konstaterad smittad. Anledningen är enkel. De saknar respiratorer och Italien har en medianålder på 47 år och en fjärdedel av befolkningen är över 65 år. Det innebär många som behöver vård. Sverige har 40 år i medianålder och 17 procent befolkning över 65 år.
T.ex. här: https://www.independent.co.uk/news/...ed-death-toll-hospital-test-nhs-a9403651.htmlT Thomas' skrev:
I artikeln som hänvisar till NHS i England pratar de om 15 %. Jag har även sett uppgifter om 20 % i andra artiklar. Det viktiga mitt inlägg var inte om det är 10 eller 20 % som behöver sjukhusvård utan att Corona inte är jämförbart med influensa vilket var det jag svarade på.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg