Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Thomas' skrev:
Det löser inget att sätta hela landet i karantän, stänga gränserna etc. Man skall lägga allt krut på att skydda dom gamla och dom som har underliggande sjukdomar.
Sant, detta är lättare att göra här än tex i Italien med generations boende etc.
 
T
Nefrums Nefrums skrev:
Ja. Bra i teorin. Men hur i hela friden tänker de göra för att få antalet fall att bromsa in? De åtgärder som tex Italien har gjort har ju haft 0 effect på att minska ökningstakten.
Italien låg efter. Det tar tid från infektion till symptom. När Italien agerade kraftfullt var det för vissa regioner redan försent. Man måste ha koll på smittläget. Hur Sverige framöver ska klara en bra översikt med brist på tester är en fråga. Möjligen övergår man, eller har redan övegått till att bedöma smittläget utifrån belastningen på sjukvården, det kan ge en grov bild. Men som sagt "time is a factor", på så många sätt i det här, man måste hela tiden räkna med fördröjning och det försvåras troligtvis av att inkubationstiden tycks variera kraftigt.
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har en misstanke till varför gränsen sattes vid 500.
Men det kunde lika gärna varit 400, men kanske varit för genomskinligt då.
Antal riksdagsledamöter är 349. Och de kan ju inte i "demokratins" namn hindra riksdagen från att sammanträda.
Alltså 500.

Nu har andra EU-länder satt gränsen vid 5 och 10 personer.
Hur tänker de? Hur gör de om de är en familj med far, mor och fyra barn?
Partiernas gruppledare har nu beslutat att vid omröstningar kommer endast 55 personer att närvara.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/55-ledamoter-far-rosta-for-hela-riksdagen/
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Gammelnörden
Nefrums Nefrums skrev:
De åtgärder som tex Italien har gjort har ju haft 0 effect på att minska ökningstakten.
  • Delar av den italienska regionen Veneto har inte haft några nya fall på flera dagar.
  • Lombardiets guvernör säger att det finns indikationer på att man snart kan se en vändning på situationen.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Ja. Bra i teorin. Men hur i hela friden tänker de göra för att få antalet fall att bromsa in? De åtgärder som tex Italien har gjort har ju haft 0 effect på att minska ökningstakten.
De gjorde det för sent. Spridningen var redan ett faktum och nu väntar dom på medicinteknisk utrustning från Kina, så att de kan rädda fler för just nu har Italien ett mycket högt dödstal per konstaterad smittad. Anledningen är enkel. De saknar respiratorer och Italien har en medianålder på 47 år och en fjärdedel av befolkningen är över 65 år. Det innebär många som behöver vård. Sverige har 40 år i medianålder och 17 procent befolkning över 65 år.
 
BirgitS
Nefrums Nefrums skrev:
Det är inte vad statestiken säger, den säger att det fortfarande ökar exponentiellt.
Som DN skriver:
I de områden som först drabbades i Lombardiet håller smittan på att gå tillbaka. Ett reportage i italiensk tv visar hur folk i staden Codogno försöker gå tillbaka till sitt vardagsliv. Små detaljer som att gå ut med hunden eller gå att köpa tidningen.

Sedan en vecka tillbaka klassas Codogno inte längre en röd skyddszon – som man inte får lämna. Codogno har varit den mest omtalade platsen för coronasmittan som här började på stadens sjukhus.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/provinsen-bergamo-varst-drabbat-i-lombardiet/

Men som framgår av artikeln så är det mycket höga siffror för t.ex. provinsen Bergamo.

I Italien finns det tydligen ett civilförsvar med möjlighet att ordna fältsjukhus på en vecka, problemet är att det behövs sjukvårdspersonal också och de är redan fullt upptagna så det hjälper inte.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Många duschar efter varje träningspass plus en gång till varje dag. De må vara normalt, men det är inte bra på något sätt. Man ska absolut inte duscha mer än en gång per dag om det inte är absolut nödvändigt. Så om du ska träna efter jobbet - hoppa över morgonduschen. Du kommer att må bättre. Och sparar miljön och klimatet samtidigt.
Nu är ju detta rätt OT...

Det är ju högst individuellt. Jag tror att jag automatiskt skulle få andra att hålla ett säkerhetsavstånd till mig om jag inte skulle duscha minst en gång om dagen. Det blir rätt ofta två gånger om dagen.

Och då får man ju ändå klagomål fram familjen ibland på eftermiddagen när man duschat på morgonen.

Mer on topic är att siffrorna som säger att ~20% behöver sjukhusvård och ~5% behöver intensivvård, de kommer från Kina och liknande siffror finns också för andra länder i Asien (15-20% sjukhusvård).
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
De gjorde det för sent. Spridningen var redan ett faktum och nu väntar dom på medicinteknisk utrustning från Kina, så att de kan rädda fler för just nu har Italien ett mycket högt dödstal per konstaterad smittad. Anledningen är enkel. De saknar respiratorer och Italien har en medianålder på 47 år och en fjärdedel av befolkningen är över 65 år. Det innebär många som behöver vård. Sverige har 40 år i medianålder och 17 procent befolkning över 65 år.
Det planet landade i torsdags, se länken i inlägg 2435.
 
T
T Thomas' skrev:
"1 av 5 som får Corona behöver sjukhusvård", det säger du.

Var har du fått det ifrån, källa på det tack!
T.ex. här: https://www.independent.co.uk/news/...ed-death-toll-hospital-test-nhs-a9403651.html

I artikeln som hänvisar till NHS i England pratar de om 15 %. Jag har även sett uppgifter om 20 % i andra artiklar. Det viktiga mitt inlägg var inte om det är 10 eller 20 % som behöver sjukhusvård utan att Corona inte är jämförbart med influensa vilket var det jag svarade på.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Partiernas gruppledare har nu beslutat att vid omröstningar kommer endast 55 personer att närvara.
[länk]
Tyvärr en låst artikel. Vad står det där?
 
optimum optimum skrev:
Nu var det inte miljön och klimatet utan att det skulle påverka immunförsvaret.
Då måst jag vara unik, både ren och fräsch som inte luktar svett men samtidigt väldigt sällan sjuk.
Man behöver inte duscha två gånger om dagen för att inte lukta svett....
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jämlikhet handlar om klasser - jämställdhet handlar om kön ;)
Jaha :geek:
Och enligt Wiki:
Jämställdhet handlar om jämlikhet mellan könen, medan jämlikhet kan syfta på vilka grupper eller individer som helst.
Och t.ex. kvinnor och män menar du inte är två olika grupper?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Man behöver inte duscha två gånger om dagen för att inte lukta svett....
Jo, vissa behöver det beroende på hormoner, feromoner och hur lätt man svettas. Det räcker att jag håller i en hammare för att jag skall börja svettas...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och t.ex. kvinnor och män menar du inte är två olika grupper?
Jag menar inget annat än det jag skrev :D
 
T
Engelsmännen tydligare: riskgrupper är de över 70, gravida och de med underliggande sjukdom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.