Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
tusenett skrev:
Det var stor oro innan sommaren kring att öppna för resande och att då alla skulle börja smitta varandra. Nu närmar vi oss ett nytt läge där det på samma sätt är stor oro att alla ska smittspridningen varandra igen. När det blir kallare kommer oron att det kallare vädret kommer göra att smittspridningen ökar. När det närmar sig influensatider kommer oron återigen.

Så här lär det hålla på. Det finns alltid något att oroa sig för.

Det är väl kanske bra att trycket inte släpps och att det skapas lite ”sense of emergency” och alla påminns om rekommendationerna då och då.

Men jag tror jag det är rätt att man helt enkelt avvaktar och ser hur utvecklingen blir och agerar därefter. Det vore ohållbart om man skulle införa nya rekommendationer varje gång vi står inför nytt läge för då skulle vi alla sitta inlåsta i separata rum i våra bostäder bärandes gasmasker till slut.
Jag har investerat allt jag har i Novalucol!
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
G
J Jocke Best skrev:
"We are stowing the elderly away is kinda good - maybe we can forget about face masks alltså?
Det har ju varit på tapeten om att det är mest bara äldre som dör av coronan, så det passar ju in lite iaf.
 
R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad grundar du det på?

Staffan
Att de får gallra email enligt de skäl jag hänvisade till.
 
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, vi ska inte släppa nu, då är risken stor att det blir en andra våg i samband med skolstarten, som ju innebär att många ungdomar träffas igen på ett helt annat sätt än under sommaren.
Men, det är ju redan ett faktum. Det startade på allvar när reserestriktionerna, helt av en slump:rofl:hävdes samtidigt med semesterstarten.

Staffan
 
Staffans2000
R RoAd skrev:
Att de får gallra email enligt de skäl jag hänvisade till.
Är det inte klokt att vara sunt kritisk till ett system där granskaren och den granskade, är samma person? Ute i verkligheten kallas det för jäv.

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det inte klokt att vara sunt kritisk till ett system där granskaren och den granskade, är samma person? Ute i verkligheten kallas det för jäv.

Staffan
OT: Vad skönt det skulle vara om någon annan gallrade min mejl!
Här kan vi verkligen skapa nya arbetstillfällen, och samtidigt klaga på hur myndighets-Sverige har en massa onödiga kostnader.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
R roke skrev:
Är det inte så att vi borde släppa lite på avstånd och handtvätts restriktionerna nu när det går så bra och vi har så få sjuka? Jag menar, alla ska ju ändå, förr eller senare, få en släng av coronasleven och nu verkar det ju som det bromsats upp ”för mycket”? Eller har virusets farlighet på nåt vis klingat av eftersom det inte dör så många just nu?
Mycket har ju ”återgått till det normala” på köpcentrum och andra ställen, utan att det för den skull verkar bli värre med Corona?
Lurigt läge:confused:
Har inte detta i praktiken redan hänt, dvs folket har taggat ner avsevärt i förhållande till rekommendationerna?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det inte klokt att vara sunt kritisk till ett system där granskaren och den granskade, är samma person? Ute i verkligheten kallas det för jäv.

Staffan
Så din inställning är att trots att inget fel verkar ha begåtts så bör man ändå anta att något fuffens har skett? Eller hur ska jag tolka dig?

Att folk får gallra i sina egna mailboxar ser jag inget större problem med (jag tror att det hade blivit ohållbart annars). Om de vill hålla på med skumraskaffärer så är det väl bara att skaffa en extern mailtjänst, så intern "övervakning" av email känns inte speciellt effektivt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
G GargamelSE skrev:
Det har ju varit på tapeten om att det är mest bara äldre som dör av coronan, så det passar ju in lite iaf.
Låter för mig som på sin höjd jargong, tur samma människor inte hör tugget under en kirurgisk operation, ganska frispråkigt och avslappnat..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Låter för mig som på sin höjd jargong, tur samma människor inte hör tugget under en kirurgisk operation, ganska frispråkigt och avslappnat..
Jag har läst (för mååånga år sedan) att någon var vaken under en operation där bedövningen slutat verka tillräckligt för att personen skulle vakna, men ej kunde röra på sig.
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
MultiMan
G GargamelSE skrev:
Jag har läst (för mååånga år sedan) att någon var vaken under en operation där bedövningen slutat verka tillräckligt för att personen skulle vakna, men ej kunde röra på sig.
Har hänt betydligt fler än en gång. Man använder muskelavslappande under operationer (tror det är curare-besläktat), så beroende på operation om narkosen inte är tillräckligt djup och du vaknar är du fortfarande oförmögen att använda skelettmusklerna.
 
  • Wow
GargamelSE
  • Laddar…
D djac skrev:
Har inte detta i praktiken redan hänt, dvs folket har taggat ner avsevärt i förhållande till rekommendationerna?
Ja, kanske, åtminstone delvis, av det lilla jag sett. Men det största flertalet är nog restriktiva?
 
Staffans2000
R RoAd skrev:
Så din inställning är att trots att inget fel verkar ha begåtts så bör man ändå anta att något fuffens har skett? Eller hur ska jag tolka dig?
Nej. Men man skall inte heller utesluta det. Vår inställning, att den svenske tjänstemannen är plikttrogen och omutbar har på senare tid visat sig vara en hägring. Därför är det oklokt att inte i möjligaste mån, gardera sig.

Steffo
 
optimum
harry73 harry73 skrev:
Det var rätt länge sen någon visade lite roliga diagram.
För någon månad sen trodde jag att antal daglifa dödsfall kunde ha nörmat sig noll.
Och så blev det också
[bild]
Då kan vi ta den här igen. Vilket jag verkligen inte vill att det ska bli.
Spanska sjukan

Om vi förstorar upp första vågen ser den liknande ut som din graf.

Graf över dödsfall med tre vågor, liknande diskussionstrådens graf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre vågor den kom i.

Graf som visar antalet dödsfall under de tre vågorna av Spanska sjukan 1918 och 1919.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
@optimum Konstigt :thinking: Stjärnan i väst sa ju för några dagar sedan att andra världskriget troligen slutade pga spanska sjukan:

 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.