Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är det inte så att vi borde släppa lite på avstånd och handtvätts restriktionerna nu när det går så bra och vi har så få sjuka? Jag menar, alla ska ju ändå, förr eller senare, få en släng av coronasleven och nu verkar det ju som det bromsats upp ”för mycket”? Eller har virusets farlighet på nåt vis klingat av eftersom det inte dör så många just nu?
Mycket har ju ”återgått till det normala” på köpcentrum och andra ställen, utan att det för den skull verkar bli värre med Corona?
Lurigt läge:confused:
 
R roke skrev:
Är det inte så att vi borde släppa lite på avstånd och handtvätts restriktionerna nu när det går så bra och vi har så få sjuka? Jag menar, alla ska ju ändå, förr eller senare, få en släng av coronasleven och nu verkar det ju som det bromsats upp ”för mycket”? Eller har virusets farlighet på nåt vis klingat av eftersom det inte dör så många just nu?
Mycket har ju ”återgått till det normala” på köpcentrum och andra ställen, utan att det för den skull verkar bli värre med Corona?
Lurigt läge:confused:
Nja, OM Sveriges strategi enbart hade varit att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt, utan att samtidigt överbelasta sjukvården, så hade man förstås kunnat släppa lite restriktioner nu. Det faktum att man INTE gör det, visar förstås att man ÄVEN vill rädda så många liv som möjligt - ett faktum som går stick i stäv med somligas konspirationsteorier.
 
  • Gilla
Poxeman och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Det är tydligt att det inte längre är Stockholm som är epidemicentrum i Sverige, ingen avliden på två veckor. Skåne däremot....
[bild]
Det är rätt länge sen (kanske 2 månader) som Stockholm hade en hög andel smittade och nya sjukhusinläggningar jämfört med andra regioner.

Skåne har en mycket olycklig kurva när det gäller vård på IVA också.
Stapeldiagram och linjediagram som visar nya unika coronapatienter på IVA i Skåne över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Väljer man antal i stället ser det ut som en uppförsbacke under augusti. :cry:

Men vare sig i Stockholm eller Västra Götaland går IVA-kurvorna ner längre utan har planat ut. :(
Man får glädja sig åt att det nu har blivit 13 regioner som har 0 Covid-19 på IVA. (y)
 
B b8q skrev:
Nja, OM Sveriges strategi enbart hade varit att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt, utan att samtidigt överbelasta sjukvården, så hade man förstås kunnat släppa lite restriktioner nu. Det faktum att man INTE gör det, visar förstås att man ÄVEN vill rädda så många liv som möjligt - ett faktum som går stick i stäv med somligas konspirationsteorier.
Hm. Ja det kan ju kanske vara bra att hålla kvar restriktionerna. Eftersom ”lagomt många” ändå skiter i dem?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R roke skrev:
Är det inte så att vi borde släppa lite på avstånd och handtvätts restriktionerna nu när det går så bra och vi har så få sjuka? Jag menar, alla ska ju ändå, förr eller senare, få en släng av coronasleven och nu verkar det ju som det bromsats upp ”för mycket”? Eller har virusets farlighet på nåt vis klingat av eftersom det inte dör så många just nu?
Mycket har ju ”återgått till det normala” på köpcentrum och andra ställen, utan att det för den skull verkar bli värre med Corona?
Lurigt läge:confused:
Nja, i Stockholm testades fler positivt vecka 32 än under v. 31 så det kan vara en uppgång som har börjat. Även med oförändrade restriktioner och om fler följde dem så räknar man väl med en uppgång när folk börjar träffa andra när jobb och skolor kommer igång.
Stapeldiagram som visar antalet sjukdomsfall per vecka i Stockholm, med uppgång vecka 32.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5

Tillägg:
Syns ändå tydligare uppgång om man väljer t.ex. Stockholm Norrmalm uppe till höger på sidan https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, i Stockholm testades fler positivt vecka 32 än under v. 31 så det kan vara en uppgång som har börjat. Även med oförändrade restriktioner och om fler följde dem så räknar man väl med en uppgång när folk börjar träffa andra när jobb och skolor kommer igång.

[bild]
[länk]

Tillägg:
Syns ändå tydligare uppgång om man väljer t.ex. Stockholm Norrmalm uppe till höger på sidan [länk]
Hm. Ja. Vi får väl se hur det utvecklar sig framöver. Hoppas det kommer gå bra.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Alla mail är offentliga handlingar och de raderas i praktiken inte. De finns kvar på backup även om Tegnell nu raderat dem.

Det finns många anledningar till att inte använda jobbets e-postsystem till privata handlingar. Eller som man kan misstänka i detta fallet, man skall inte använda arbetsplatsens datasystem till sådant man inte vill skall komma fram i efterhand. Fortsätter journalisterna att gräva i detta så kommer e-posten fram.

Notera också att om du använder din privata e-post till arbetetsmail, då kan dina privata mail också begäras ut. Strikt separation och alltid!
Nej här har du inte rätt.

Om mail anses vara privat så kan de inte begäras ut. https://lagen.nu/1949:105#K2P4S1 (se kommentar till höger).

Dessutom har myndigheter rätt att gallra i sina handlingar. Om de anses ha "tillfällig eller ringa betydelse" kan de tas bort.

Jag ser inget i detta som tyder på att FHM inte följt reglerna.

MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Statsepidemiologen Anders Tegnell och generaldirektören Johan Carlson har båda pratat om transparens.

Men när Aftonbladet begär ut Tegnells mejl har han raderat ett flertal – från myndigheter, tunga experter och Folkhälsomyndighetens expertrådgivare Johan Giesecke.

...

Bland mejlen som saknades fanns flera mejl mellan Tegnell och både myndighetsanställda samt tunga experter – som handlade om arbetet med coronaviruset och enligt Tegnell är ”arbetsmaterial”.

Däribland mejl från den före detta statsepidemiologen Johan Giesecke, som anlitats av Folkhälsomyndigheten under pandemin.

...

När Aftonbladet konfronterade myndigheten om varför mejlen inte lämnades ut dröjde det ett dygn innan Folkhälsomyndighetens jurister svarade:

”Anledningen till att e-post kan saknas beror på att de har gallrats av den enskilde medarbetaren”.

Myndigheten skrev även att det var viktigt med gallring, bland annat på grund av ”ekonomiska skäl”.
Se mitt svar till packman ovan. Det är sannolikt ingen konspiration bakom denna gång heller :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
. Det är sannolikt ingen konspiration bakom denna gång heller :)
Vad grundar du det på?

Staffan
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Sveriges BNP-fall störst i Norden.

[länk]
Det där har vi diskuterat och det verkar inte vara något direkt nytt. Vi ligger i nivå med Danmark, och Norge ligger troligen något bättre till. Dock är det skillnad på att exportera bilar och till exempel Gamle Ole. Det är bara att gratulera våra grannar. Det ser dock bättre ut för kv 3.
 
R roke skrev:
Är det inte så att vi borde släppa lite på avstånd och handtvätts restriktionerna nu när det går så bra och vi har så få sjuka? Jag menar, alla ska ju ändå, förr eller senare, få en släng av coronasleven och nu verkar det ju som det bromsats upp ”för mycket”? Eller har virusets farlighet på nåt vis klingat av eftersom det inte dör så många just nu?
Nej, vi ska inte släppa nu, då är risken stor att det blir en andra våg i samband med skolstarten, som ju innebär att många ungdomar träffas igen på ett helt annat sätt än under sommaren.

Och ja, det kan mycket väl vara så att viruset blivit snällare. Det är väldigt vanligt vid pandemier av den här typen.
 
G
J Jocke Best skrev:
We are agreeing with?
We're having the same concerns as....
We are coming to the same/different conclusions as...
We are disagreeing with....
We're talking with...
We're looking at xxxx conclusions
Tegnell är tydligen känd för att skriva talspråk också så det går nog spekulera vidare. Inget konstigt alltså.
Känns som denna passar mer in.

Förstasidan av Aftonbladet med rubriker om coronasituationen och äldre, datum och prisinformation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och just därför är kanske tiden mogen för att något konservativt journalistiskt media startar.

Själv ser jag mycket gärna en ordentlig breddning, rent ideologiskt bredd.
Det enda jag inte klarar av är alla möjliga konstiga "alternativmedia" där minst 50% hela tiden är lögner och fullständigt nonsens, så det kräver allt för mycket tid att hitta vettig information där för att man måste dubbel och trippelkolla allt.
Samma kan man säga för MSM, där MINST 90% helatiden är lögner och fullständigt nonsense, så det kräver allt för mycket tid att hitta vettig information där för att man måste dubbel och trippelkolla allt.
 
  • Gilla
Surly
  • Laddar…
J
G GargamelSE skrev:
Känns som denna passar mer in.

[bild]
"We are stowing the elderly away is kinda good - maybe we can forget about face masks alltså?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, i Stockholm testades fler positivt vecka 32 än under v. 31 så det kan vara en uppgång som har börjat. Även med oförändrade restriktioner och om fler följde dem så räknar man väl med en uppgång när folk börjar träffa andra när jobb och skolor kommer igång.
[bild]
[länk]

Tillägg:
Syns ändå tydligare uppgång om man väljer t.ex. Stockholm Norrmalm uppe till höger på sidan [länk]
Det var stor oro innan sommaren kring att öppna för resande och att alla skulle börja smitta varandra. Nu närmar vi oss ett nytt läge där det på samma sätt är stor oro att alla ska smitta varandra igen. När det blir kallare kommer oron att det kallare vädret kommer göra att smittspridningen ökar. När det närmar sig influensatider kommer oron återigen.

Så här lär det hålla på. Det finns alltid något att oroa sig för.

Det är väl kanske bra att trycket inte släpps och att det skapas lite ”sense of emergency” och alla påminns om rekommendationerna då och då.

Men jag tror det är rätt att man helt enkelt avvaktar och ser hur utvecklingen blir och agerar därefter. Det vore ohållbart om man skulle införa nya rekommendationer varje gång vi står inför nytt läge för då skulle vi alla sitta inlåsta i separata rum i våra bostäder bärandes gasmasker till slut.
 
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.