2 360 305 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Intressant läsning apropå det i dagens media om förtroendet för politikerna. Inte ens S väljare har mer än 30 % förtroende för att det går rätt väg med tex gängvåld. Politikerna själva tycker dock det. Och det är i händerna på dem som coronanterna vill lägga besluten kring pandemin.Anna_H skrev:
Jag ville läsa din definition. Det vanliga är nämligen att det anses att man har en PK-mentalitet när man säger sig vara feminist, antirasist etc, och de som säger det brukar då mena att man egentligen är lika fördomsfull mot invandrare, lika könsdiskriminerande som de själva, men man döljer det under sin polerade yta för att bli mer omtyckt. Vänsterbliven, batikhäxa, godhetsonanist är populära synonymer i den gruppen.
Humanism är vänster så det skriker om det, visste du inte det?trähandtag skrev:
Ähh, sabba inte för mig nu ...Claes Sörmland skrev:
Fast... fast... forskning visar att rationellt rationellt tänkande inte riktigt är styrande, varken för individen eller kollektivet. Att vi genom intuition och färdiga neurala banor tar beslut innan vi ens är medvetna om att vi tar beslut. Beslutet föregår det rationalla tänkandet.
Det är nog så att vi matar in de nya situationen i våra redan färdiglagda neurala banor och det finns väldigt lite av rationellt tänkande.,
För den här tråden är det nog ofta så enkelt på i individbasis att vi har en fördisponerad tolerans mot smitta. De som har en hög riskaversion mot smitta och sjukdomar blir FHM-kritiker. En annan grund för detta är en skepsis mot auktoriteter generellt.
Egetintresset kan också styra. Kanske identifierar man sig som en riskgrupp eller motsatsen. Kanske har man ett ekonomiskt eller annat intresse i det ena eller andra agerandet. Kanske vill man att fotbollen eller teatern ska få komma igen.
Ovanpå detta ren tribalism. Kanske vill man sittande styre väl. Eller motsatsen.
Inget av detta kräver rationellt tänkade. Vi tar de här besluten på ett ögonblick, innan vi ens vet om dem.
Eller om moderatorn inte gillar det som skrivs (eller annan godtycklig grund), som du säger så är det här verkligen inte en demokrati och det ska man också vara medveten om.Mikael_L skrev:
När det kommer till ett forum så är det ju ingen demokrati, här finns det någon som bestämmer.
Ibland måste man nog blocka någon för att den personen medför för stor arbetsbelastning (för t.ex. moderatorer) eller en belastning för forumets anseende.
I den demokratiska staten är det inte lika lätt, ty där finns det (som regel) lagar som ger alla individer vissa grundläggande rättigheter.
Bäste Best!J Jocke Best skrev:
Jag ville bara belysa att vårt världsunika avståndstagande inte är så världsunikt, då till och med ett gäng systrar (och bröder?)?, inte ens kunde gå ut tillsammans utan att bli smittade.
Din blivande dryckesbroder:
Staffan
Den som besökte Sahlgrenskas matsal under coronans peak kunde notera att personalen, läkare såväl som annan personal, inte tillämpade social distansering överhuvudtaget.Staffan2000 skrev:
Det tror jag inte. Putin har redan köpt USA, så nu får han hålla i slantarnaMikael_L skrev:
Hans raderande påminner mycket om hennes, även om hon var mycket flitigare, får jag hoppas.
https://images.app.goo.gl/dwaFwysk5A7Wsrc86
Och denna glada dam, som var klok nog att sköta myglandet genom privata mailadresser.
https://images.app.goo.gl/ybTLJg57kj9mSXLC7
Samt om allas våran Marjasin. Sigvard Marjasin. Som för att underlätta för revisorena klippt bort "onödig" information på sina kvitton. Ränderna går alldrig ur
https://images.app.goo.gl/euWnxSa5qzeUopTGA
Staffan
P.s.
Jag försökte lägga upp bilder, men det bidde bara tummetottar.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Hur kan du, som vid enstaka tillfällen brilljerar, producera sådan här rappakalja? Är det en våt dröm, eller tror du verkligen att just SD:s väljare (till skillnad från dig själv, får jag anta) är ovanligt korkade?D djac skrev:Hm.. pratar vi inte politik nu.. jag tar en chans dock!
Ser STOR skillnad på SD, som parti, och deras väljare, övertygad om att de flesta som röstar på SD inte skulle göra det om konsekvenserna av att om en sådan politik genomfördes hade varit mer synliggjord, den skulle vara katastrofal, framförallt för deras egna väljare. Kommer vi tillbaks till Corona så hade det varit kaos nu, deras åsikter om sjukvårdspolitiken må klinga väl i opposition men när man tar sig tid att läsa programmet så ser man snabbt att konsekvensen skulle vara att vi hade haft väldigt dålig och avmagrad sjukvård mot idag.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Till det ska läggas att det förekom en kraftig underrapportering när det gäller avlidna i Spanien och Italien. Sverige har en del också under veckorna det var som mest, men de länderna har ändå mer oförklarat döda.B b8q skrev: