Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Karln är uppenbarligen inte korkad. Inte heller är gan allmänbildad.
Belgien är som bekant en stad. Och med det faktumet i bakhuvudet, blir det ännu konstigare att jämföra den med Sverige.

Steffo
 
harry73
optimum optimum skrev:
Om vi förstorar upp första vågen
Jag har en finne och en bröstvårta som liknar första vågen i spanska sjukan om man förstorar upp dom, men det är inte heller intressant.
Covid19 slår framförallt hård mot de äldre och sköra, så vår demografi omöjliggör att covid19 får ett liknande förlopp som spanska sjukan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
så vår demografi omöjliggör att covid19 får ett liknande förlopp som spanska sjuk
Det var stora ord från en dödlig. Eller ruvar du på en kunskap ingen annan besitter?

Steffo
 
R RoAd skrev:
Nej här har du inte rätt.

Om mail anses vara privat så kan de inte begäras ut. [länk] (se kommentar till höger).

Dessutom har myndigheter rätt att gallra i sina handlingar. Om de anses ha "tillfällig eller ringa betydelse" kan de tas bort.

Jag ser inget i detta som tyder på att FHM inte följt reglerna.



Se mitt svar till packman ovan. Det är sannolikt ingen konspiration bakom denna gång heller :)
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns alltid risk att privat information lämnas ut. Detta har skett också. Vissa konversationer kan innehålla privat information även om de omfattas av offentlighetsprincipen. Lärare är nog de som verkligen skall vara försiktiga här...

Notera också att din arbetsgivare har rätt att läsa din jobbmail (jag har haft till uppgift att gå igenom mailen vid en omedelbar uppsägning en gång för några år sedan).

Och detta med att radera "oviktig" information antyder att det är saker som man inte vill skall komma ut.

Jag och mina närmaste arbetskollegor använder Signal med självförsörjande meddelanden för att vara på den säkra sidan när det gäller privata konversationer på jobbet. Både samtal och meddelanden går den vägen, då är man helt säker. Jobbkonversationer går dock den vanliga vägen. Efter ett tag lär man sig hålla isär dem rätt bra.
 
D djac skrev:
Har inte detta i praktiken redan hänt, dvs folket har taggat ner avsevärt i förhållande till rekommendationerna?
Hörde för en stund sedan på radion en Robinsondeltagare från förra året berätta hur hon och hela hennes sällskap blev smittad vid en middag på en restaurang i Grebbestad. Det var den enda gången de hade lämnat Dalsland och kunnat bli smittade. Det krävs inte att man sänker garden särskilt mycket.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Hörde för en stund sedan på radion en Robinsondeltagare från förra året berätta hur hon och hela hennes sällskap blev smittad vid en middag på en restaurang i Grebbestad. Det var den enda gången de hade lämnat Dalsland och kunnat bli smittade. Det krävs inte att man sänker garden särskilt mycket.
Just restauranger är ju kända för att ha större risk, så kanske inte jätteförvånande ändå.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Hörde för en stund sedan på radion en Robinsondeltagare från förra året berätta hur hon och hela hennes sällskap blev smittad vid en middag på en restaurang i Grebbestad. Det var den enda gången de hade lämnat Dalsland och kunnat bli smittade. Det krävs inte att man sänker garden särskilt mycket.
Jag tycker det är fascinerande med alla som kan pin-pointa exakt var och när de blev smittade. Om jag skulle få symptom idag skulle jag inte ha den blekaste aning om ifall jag smittats vid besöket på akuten för en vecka sedan, i blåljustransporten dit eller om det helt enkelt bara råkade vara på ICA samma förmiddag.
 
  • Gilla
Poxeman och 5 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag tycker det är fascinerande med alla som kan pin-pointa exakt var och när de blev smittade. Om jag skulle få symptom idag skulle jag inte ha den blekaste aning om ifall jag smittats vid besöket på akuten för en vecka sedan, i blåljustransporten dit eller om det helt enkelt bara råkade vara på ICA samma förmiddag.
Eller för den delen från den frysta kycklingen du köpt... https://www.avanza.se/placera/teleg...ing-testar-positivt-for-virus-i-kina.plc.html
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Hörde för en stund sedan på radion en Robinsondeltagare från förra året berätta hur hon och hela hennes sällskap blev smittad vid en middag på en restaurang i Grebbestad. Det var den enda gången de hade lämnat Dalsland och kunnat bli smittade. Det krävs inte att man sänker garden särskilt mycket.
Men då är det ju troligen någon som smittat dom andra i sällskapet. Varför inte runt bordet eller resan dit. Exakt vad är det märkliga? Visar det att de fått det pga restaurangbesöket? Iofs har du och din släkt med vänner också haft en osedvanlig otur eller kanske tur då, på det sätt ni smittats i ert covid-epicentrum.
 
T tanaris skrev:
Jag tycker det är fascinerande med alla som kan pin-pointa exakt var och när de blev smittade. Om jag skulle få symptom idag skulle jag inte ha den blekaste aning om ifall jag smittats vid besöket på akuten för en vecka sedan, i blåljustransporten dit eller om det helt enkelt bara råkade vara på ICA samma förmiddag.
Sitter du uppe i Dalsland så finns det inte så mycket mänsklig kontakt...
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns alltid risk att privat information lämnas ut. Detta har skett också. Vissa konversationer kan innehålla privat information även om de omfattas av offentlighetsprincipen. Lärare är nog de som verkligen skall vara försiktiga här...

Notera också att din arbetsgivare har rätt att läsa din jobbmail (jag har haft till uppgift att gå igenom mailen vid en omedelbar uppsägning en gång för några år sedan).

Och detta med att radera "oviktig" information antyder att det är saker som man inte vill skall komma ut.

Jag och mina närmaste arbetskollegor använder Signal med självförsörjande meddelanden för att vara på den säkra sidan när det gäller privata konversationer på jobbet. Både samtal och meddelanden går den vägen, då är man helt säker. Jobbkonversationer går dock den vanliga vägen. Efter ett tag lär man sig hålla isär dem rätt bra.
Bra, du har ändrat dig ser jag. Innan skrev du "Notera också att om du använder din privata e-post till arbetetsmail, då kan dina privata mail också begäras ut" vilket alltså är fel. Jag säger inte mot att de däremot kan slinka med trots det, men det är ju en annan fråga.

Jag håller med om att det är enklast att inte blanda dem från första början.
 
J Jocke Best skrev:
Men då är det ju troligen någon som smittat dom andra i sällskapet. Varför inte runt bordet eller resan dit. Exakt vad är det märkliga? Visar det att de fått det pga restaurangbesöket? Iofs har du och din släkt med vänner också haft en osedvanlig otur eller kanske tur då, på det sätt ni smittats i ert covid-epicentrum.
Som jag förstod det blev alla på middagen sjuka, dvs de blev smittade av någon utomstående. Men nu refererar jag bara vad som sades på radion.
 
R RoAd skrev:
Bra, du har ändrat dig ser jag. Innan skrev du "Notera också att om du använder din privata e-post till arbetetsmail, då kan dina privata mail också begäras ut" vilket alltså är fel. Jag säger inte mot att de däremot kan slinka med trots det, men det är ju en annan fråga.

Jag håller med om att det är enklast att inte blanda dem från första början.
Jag var lite otydlig till en början, man kan inte begära ut alla mail utan det måste finnas ett syfte. Men information om sjukdomar och annat kan då följa med. Låt säga att jag i jobbet har kontakt med BUP rörande elever som är under utredning. Har jag då även privata kontakter med BUP via jobbmailen så är sannolikheten att de slinker med rätt stora. Bara för att ge ett tydligt exempel.
 
tusenett skrev:
Just restauranger är ju kända för att ha större risk, så kanske inte jätteförvånande ändå.
Vilket var poängen med mitt inlägg - om man tycker att man är försiktig men ändå går på restaurang i Grebbestad, då är man kanske inte så försiktig som man vill påskina ändå. Det behövs inte mer än så.

Samma sak med exempelvis kollektivtrafiken, åker man kollektivt så ökar naturligtvis risken för att bli smittad, oavsett hur försiktig du är hemma...
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket var poängen med mitt inlägg - om man tycker att man är försiktig men ändå går på restaurang i Grebbestad, då är man kanske inte så försiktig som man vill påskina ändå. Det behövs inte mer än så.

Samma sak med exempelvis kollektivtrafiken, åker man kollektivt så ökar naturligtvis risken för att bli smittad, oavsett hur försiktig du är hemma...
Nu är ju smittskyddet i Västra Götaland inte alls säkra på att det verkligen var på restaurangen det och andra sällskap blev smittade, däremot vid något tillfälle under besöket i Grebbestad: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/smittspridning-i-grebbestad-vi-har-detta-under-luppen

pacman42 pacman42 skrev:
Hörde för en stund sedan på radion en Robinsondeltagare från förra året berätta hur hon och hela hennes sällskap blev smittad vid en middag på en restaurang i Grebbestad. Det var den enda gången de hade lämnat Dalsland och kunnat bli smittade. Det krävs inte att man sänker garden särskilt mycket.
När det gäller utbrottet i Dals-Ed så rapporterades det i samband med att det började att 17 av 20 som firade en födelsedag i Dals-Ed blev sjuka några dagar efteråt samt att några i sällskapet hade varit på restaurang vid kusten några dagar innan födelsedagsfirandet. Det var för ung. 2 veckor sen som folk blev sjuka, v. 31 17 bekräftade fall och v. 32 10 fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.