2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Man kan fråga sig om de bara har gjort det enkla PCR-testet och sett att det fanns virusrester på kycklingen eller om det har kollat att det verkligen var livskraftiga virus. Det är ju lite som när de rapporterade om virus på norsk lax och några dagar senare så visade det sig att så inte alls var fallet.B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Avtalet mellan EU och AstraZeneca är nu klart och det gäller 300 miljoner doser med option på 100 miljoner till. Doserna fördelas efter folkmängd och det innebär att Sverige får ung. 2 % av dem. Enligt tidigare rapporter verkar man behöva 2 doser per person som ska vaccineras.
EU-samarbetet har fungerat bra rapporterar vaccinsamordnaren.
Källa: https://www.dn.se/ekonomi/eu-sluter-avtal-med-astra-zeneca-om-covid-19-vaccin/
EU-samarbetet har fungerat bra rapporterar vaccinsamordnaren.
Källa: https://www.dn.se/ekonomi/eu-sluter-avtal-med-astra-zeneca-om-covid-19-vaccin/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Apropå BNP-fall som det skrevs om tidigare idag så har DN en analyserade artikel som tar upp nio västeuropeiska länder och försöker förklara varför det har blivit litet resp. stort tapp, från Spanien som tappade 23 % till Finland som tappade 3 % (kvartal 4 2019 till första halvåret i år).
https://www.dn.se/ekonomi/carl-joha...norden-pandemikrisen-battre-an-ovriga-europa/
https://www.dn.se/ekonomi/carl-joha...norden-pandemikrisen-battre-an-ovriga-europa/
Ja, och som vanligt när vi pratar siffror här så kommer förutsättningarna i slutet av artikeln, "Dessutom är det inte säkert att ländernas statistikmyndigheter har räknat lika.".BirgitS skrev:
Dvs en inexakt analys av siffror som man inte ens vet om de går att jämföra blir ju närmast skönlitteratur, eller?
Men det är klart, antalet sålda lastbilar har förmodligen minskat mer än insulin, så lite vanligt sunt förnuft kan man nog använda när man gissar.
Jag utmanar dig att försöka få ut mejlkontakt mellan skolan och bup rörande elevernas hälsa.pacman42 skrev:
Jag var lite otydlig till en början, man kan inte begära ut alla mail utan det måste finnas ett syfte. Men information om sjukdomar och annat kan då följa med. Låt säga att jag i jobbet har kontakt med BUP rörande elever som är under utredning. Har jag då även privata kontakter med BUP via jobbmailen så är sannolikheten att de slinker med rätt stora. Bara för att ge ett tydligt exempel.
Återkoppla gärna om du lyckas.
Bland de sämre av vilka då? Sverige har klarat sig förhållandevis bra (liksom övriga nordiska länder) jämfört med resten av Europa.Ulltand skrev:
Utveckling i procent jämfört med första kvartalet 2020.
Finland –3,2
Danmark –7,4
Sverige –8,6
Tyskland – 10,1
EU-länderna samlat –11,7
Euroländerna –12,1
Italien –12,4
Frankrike – 13,8
Spanien –18,5
Storbritannien –20,4
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Lite plock från den nyutkomna veckorapporten för vecka 32, 3-9 augusti.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/
Antalet bekräftade fall ökade markant från ung. 1600 till ung. 2000. Det motsvarar 20 fall per 100 000 innevånare, men det varierar mycket över landet.
Andelen positiva PCR-tester ökade från 3 till 4 %.
Det är framförallt en ökning bland dem mellan 20 och 60 år.
Även antalet fall på äldreboenden har ökat något från 21 till 25 (det har väl varit ett par mindre utbrott på äldreboenden).
Antalet nya allvarliga fall (sjukhusinläggningar) ökade från 165 till 196 st.
Antalet nya patienter på IVA var på samma nivå som de föregående fyra veckorna, 13 st.
När det gäller fall per region så har det varit en ökning av lindriga fall i alla regioner utom Kalmar, Norrbotten, Sörmland, Västerbotten och Västmanland. Men det varierar från bara en liten förändring till en stor (Blekinge, Kronoberg och Värmland). När det gäller allvarliga fall per region så har det ökat nämnvärt i Blekinge medan det i andra regioner är oförändrat eller en liten förändring åt endera hållet.
Antalet avlidna under vecka 30 var inom normalspannet för årstiden i hela landet, vilket är en förbättring. I faktiska antal är det en stor minskning från 64 under v. 29 till 34.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/
Antalet bekräftade fall ökade markant från ung. 1600 till ung. 2000. Det motsvarar 20 fall per 100 000 innevånare, men det varierar mycket över landet.
Andelen positiva PCR-tester ökade från 3 till 4 %.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är framförallt en ökning bland dem mellan 20 och 60 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även antalet fall på äldreboenden har ökat något från 21 till 25 (det har väl varit ett par mindre utbrott på äldreboenden).
Antalet nya allvarliga fall (sjukhusinläggningar) ökade från 165 till 196 st.
Antalet nya patienter på IVA var på samma nivå som de föregående fyra veckorna, 13 st.
När det gäller fall per region så har det varit en ökning av lindriga fall i alla regioner utom Kalmar, Norrbotten, Sörmland, Västerbotten och Västmanland. Men det varierar från bara en liten förändring till en stor (Blekinge, Kronoberg och Värmland). När det gäller allvarliga fall per region så har det ökat nämnvärt i Blekinge medan det i andra regioner är oförändrat eller en liten förändring åt endera hållet.
Antalet avlidna under vecka 30 var inom normalspannet för årstiden i hela landet, vilket är en förbättring. I faktiska antal är det en stor minskning från 64 under v. 29 till 34.
Du har verkligen en underlig förmåga att antingen missförstå statistik eller undanhålla essentiella delar av informationen. Underligt och misstänkt nog är det alltid för att få Sverige till att framstå som sämre. Plötsligt försvann ordet norden ur din text. Finnarna är inte heller ens säkra på att dom räknat rätt. Varför? Har du betalt?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Varför skriver du "Det kan vara mycket bra att ligga i synk med omvärdeln om det möjligt. inte minst ekonominskt" om du menar turistutbyte?Ulltand skrev:
Till skillnad från länderna vid Medelhavet så är ju inte turistnäringen en stor andel av BNP här. Med tanke på den ökade smittspridningen och trängseln i de länderna så verkar det väl snarast bra att det inte är så mycket turister här.
Men i Stockholm finns det turister från andra länder, DN hade en artikel med intervjuer idag.
https://www.dn.se/sthlm/turister-glads-at-lugnet-i-gamla-stan/ (låst)
Jag föredrar ju alla gånger att vi inte har tappat över 20 % av BNP.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Inomhusmatcher tillåts nu enligt regeringen under vissa förutsättningar:
https://www.svt.se/sport/corona-och...drottsminister-amanda-lind-for-inomhusmatcher
Spanska sjukan slog i första vågen mot äldre och mycket unga.harry73 skrev:
Sedan i andra vågen mot vuxna unga. En rysare.
Jag hoppas innerligt att det inte blir en andra våg med muterat SARS-CoV-2
Det jag läst hittills verka som det inte blir en sådan andra våg.
Men våg 1 för Spansk sjukan ser väldigt likt ut som den pandemi vi nu har, Därför mitt inlägg.
Det jag läst om SARS verkar som om det troligen muterar till lindrigare typ förkylningsvirus.
Vad är din åsikt, får vi en våg 2 med muterat virus och hur tror du det är då?