Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men tänk vad skönt det skulle vara ifall vi övergav all brunsmetning, allt användande av PK, slutade anse att andra är korkade utan börjar inse att alla är intelligenta tänkande varelser som bara har olika åsikter, olika bakgrund och olika mål, men allt man står för och tror på faktiskt är helt grundat genom rationellt tänkande.
Så länge man missar den biten kommer man aldrig förstå varandra.
Mycket bra skrivet av dig, alla som anser sig vara för demokrati borde ta till sig andemeningen i det sista stycket du skrev.
Håller också med dig i allt det övriga du skrev.
Det tog oss i Sverige åtskilliga hundra år att få en fungerande demokrati, att rasera den med motivering att avvikande åsikter inte får framföras är direkt kontraproduktivt.

Och ontopic, ungefär som att i denna tråden så blockar vi dem som har en avvikande åsikt mot de som i likhet med mig själv tycker att Sveriges strategi är den bästa.
 
Claes Sörmland
engs engs skrev:
Sen är väl frågan hur mycket de lyckades "tjuvkika" på.
[länk]
Som sagt det är en standardapproach för att göra ett rekombinant virusvaccin. Finns ingen som helst innovation i detta. det är bara en regulatorisk och industriell fråga.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, bra nu kom det äntligen bevis på att Tegnell är köpt utav Putin och vill ha ihjäl alla Svenskar för att göra Skandinavien till en turisthalvö åt ryska oljemagnater och oligarker.
Skönt att du öppnade mina ögon (y)





Jaja, det fanns lite ironi där ...
Alla mail är offentliga handlingar och de raderas i praktiken inte. De finns kvar på backup även om Tegnell nu raderat dem.

Det finns många anledningar till att inte använda jobbets e-postsystem till privata handlingar. Eller som man kan misstänka i detta fallet, man skall inte använda arbetsplatsens datasystem till sådant man inte vill skall komma fram i efterhand. Fortsätter journalisterna att gräva i detta så kommer e-posten fram.

Notera också att om du använder din privata e-post till arbetetsmail, då kan dina privata mail också begäras ut. Strikt separation och alltid!
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte bara hos dig. Ett gäng som jobbar på Kungälvs sjukhus, var ute på galej och lyckades smitta varandra till den milda grad att antalet vårdplatser fick reduceras! Men eftersom vi Svenskar, tack vare munskyddsavståndstagandet är så duktiga på att hålla avstånd, har det nog inte hänt!

[länk]

Staffan
Läste du hela artikeln Steffo? Det drabbade ingen ur allmänheten utan de hade fortfarande lediga vårdplatser eftersom knappt några är sjuka längre. Saknar alltså nyhetsvärde. Förutom att skrämma upp folk som bara läser ingressen. Så det funkade ju iofs.
Edit, tvåa på den.
 
Mikael_L
mikethebik mikethebik skrev:
Och ontopic, ungefär som att i denna tråden så blockar vi dem som har en avvikande åsikt mot de som i likhet med mig själv tycker att Sveriges strategi är den bästa.
När det kommer till ett forum så är det ju ingen demokrati, här finns det någon som bestämmer. :)
Ibland måste man nog blocka någon för att den personen medför för stor arbetsbelastning (för t.ex. moderatorer) eller en belastning för forumets anseende.

I den demokratiska staten är det inte lika lätt, ty där finns det (som regel) lagar som ger alla individer vissa grundläggande rättigheter.
 
J Jocke Best skrev:
Läste du hela artikeln Steffo? Det drabbade ingen ur allmänheten utan de hade fortfarande lediga vårdplatser eftersom knappt några är sjuka längre. Saknar alltså nyhetsvärde. Förutom att skrämma upp folk som bara läser ingressen. Så det funkade ju iofs.
Personal på Kungälv sjukhus som i våras var i karantän hemma efter att ha behandlat en patient med Covid, gick på gymmet...
...med detta som grund så borde verkligen personalen på sjukhuset vara lite försiktigare.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Alla mail är offentliga handlingar och de raderas i praktiken inte. De finns kvar på backup även om Tegnell nu raderat dem.

Det finns många anledningar till att inte använda jobbets e-postsystem till privata handlingar. Eller som man kan misstänka i detta fallet, man skall inte använda arbetsplatsens datasystem till sådant man inte vill skall komma fram i efterhand. Fortsätter journalisterna att gräva i detta så kommer e-posten fram.

Notera också att om du använder din privata e-post till arbetetsmail, då kan dina privata mail också begäras ut. Strikt separation och alltid!
Exakt så är det, jag är inte orolig ...

Nu har jag aldrig arbetat inom offentlig sektor, men jag ändå alltid hållit strikt på att ha egen mobil, egen epost , jag har alltid haft ett rätt tätt skott mellan jobb och privatliv, även om arbetsgivare har erbjudit att använda företagsmobilen privat så har jag aldrig velat ha det så.
Men jag har vänner som har lagt alla äggen i korgen där de är anställda, de får väl göra det om de vill, men de lär ju t.ex. bli av med det telefonnummer som alla kan, ifall de slutar. :)
 
B b8q skrev:
Det är tydligt att det inte längre är Stockholm som är epidemicentrum i Sverige, ingen avliden på två veckor. Skåne däremot....
[bild]
Västra Götaland har dock extremt många smittade...
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Personal på Kungälv sjukhus som i våras var i karantän hemma efter att ha behandlat en patient med Covid, gick på gymmet...
...med detta som grund så borde verkligen personalen på sjukhuset vara lite försiktigare.
Själv tycker jag vårdpersonal kan få passa på att göra en rolig sak på sommaren i kontrast till sitt hårda jobb. Känns ju inte som om allmänheten tar sitt sociala ansvar ändå.
De som faktiskt hållit fast vid sin strategi, FHM som faktiskt ser ut att ha fattat korrekta beslut, är ju dem som ni coronanter hackar på mest, och nu visst ska vården få sin släng av sleven också. Skäll istället på vår omgivning (tex Norge, Grekland) som ändrar sig oftare än jag byter kallingar med Staffan.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt så är det, jag är inte orolig ...

Nu har jag aldrig arbetat inom offentlig sektor, men jag ändå alltid hållit strikt på att ha egen mobil, egen epost , jag har alltid haft ett rätt tätt skott mellan jobb och privatliv, även om arbetsgivare har erbjudit att använda företagsmobilen privat så har jag aldrig velat ha det så.
Men jag har vänner som har lagt alla äggen i korgen där de är anställda, de får väl göra det om de vill, men de lär ju t.ex. bli av med det telefonnummer som alla kan, ifall de slutar. :)
Jag tror nog att mobilnumret är det lilla problemet (de flesta arbetsgivare låter dessutom personalen ta över det när de slutar). Men information om sjukdomar och annat kan vara riktigt känsligt. Eller en diskussion om flockimmunitet...
 
mikethebik mikethebik skrev:
Trodde jag var allmänt känt.
Pk eller politiskt korrekt är att aldrig argumentera eller ifrågasätta rådande politisk åskådning eller mentalitet.
Fullständligt och bokstavligt livsfarligt i fel händer.
Pk leder ofta tiil tystad opposition och i förlängning diktatur. Inte nödvändigtvis i Sverige i nuläget men historien har visat och visar den stora faran med att alltid hålla med rådande inriktning.
Det var inte pk i trettiotalets Tyskland att ifrågasätta behandling av judar, i Sovjetdiktaturens Östeuropa inte att ifrågasätta partiets styrning eller att som nu i Kina ha åsikter om behandlingen av Uigurer.
Listan kan göras lika lång som det funnits mänsklighet.
Och den tar inte slut förräns vi själva är borta från planeten, trist men sant.

Finns dock ingen sådan pk-mentalitet vad gäller corona, bara olika åsikter, vilket är bra.
Jag ville läsa din definition. Det vanliga är nämligen att det anses att man har en PK-mentalitet när man säger sig vara feminist, antirasist etc, och de som säger det brukar då mena att man egentligen är lika fördomsfull mot invandrare, lika könsdiskriminerande som de själva, men man döljer det under sin polerade yta för att bli mer omtyckt. Vänsterbliven, batikhäxa, godhetsonanist är populära synonymer i den gruppen.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Själv tycker jag vårdpersonal kan få passa på att göra en rolig sak på sommaren i kontrast till sitt hårda jobb. Känns ju inte som om allmänheten tar sitt sociala ansvar ändå.
De som faktiskt hållit fast vid sin strategi, FHM, är ju dem som ni coronanter hackar på mest, och nu visst ska vården få sin släng av sleven också. Skäll istället på vår omgivning som ändrar sig oftare än jag byter kallingar med Staffan.
De kan få göra massor av roliga saker, men de skall ändå hålla avstånd. Min frus arbetslag hade en aktivitet utomhus för att inte riskera något (min fru är den enda av dessa som haft COVID-19). Efter två öl så håller nämligen inte folk avståndet längre...
 
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Jag ville läsa din definition. Det vanliga är nämligen att det anses att man har en PK-mentalitet när man säger sig vara feminist, antirasist etc, och de som säger det brukar då mena att man egentligen är lika fördomsfull mot invandrare, lika könsdiskriminerande som de själva, men man döljer det under sin polerade yta för att bli mer omtyckt. Vänsterbliven, batikhäxa, godhetsonanist är populära synonymer i den gruppen.
Den glömde jag ...!
Exakt, ibland används pk-ordet i den betydelsen också. :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Västra Götaland har dock extremt många smittade...
ELLER en större andel testade? Om man inte testar alla, vet man ju inte hur många som är smittade, som bekant.

Men vi får väl se om antalet avlidna skjuter i höjden i Västra Götaland om några veckor.
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men tänk vad skönt det skulle vara ifall vi övergav all brunsmetning, allt användande av PK, slutade anse att andra är korkade utan börjar inse att alla är intelligenta tänkande varelser som bara har olika åsikter, olika bakgrund och olika mål, men allt man står för och tror på faktiskt är helt grundat genom rationellt tänkande.
Så länge man missar den biten kommer man aldrig förstå varandra.
Fast... fast... forskning visar att rationellt rationellt tänkande inte riktigt är styrande, varken för individen eller kollektivet. Att vi genom intuition och färdiga neurala banor tar beslut innan vi ens är medvetna om att vi tar beslut. Beslutet föregår det rationalla tänkandet.

Det är nog så att vi matar in de nya situationen i våra redan färdiglagda neurala banor och det finns väldigt lite av rationellt tänkande.,

För den här tråden är det nog ofta så enkelt på i individbasis att vi har en fördisponerad tolerans mot smitta. De som har en hög riskaversion mot smitta och sjukdomar blir FHM-kritiker. En annan grund för detta är en skepsis mot auktoriteter generellt.

Egetintresset kan också styra. Kanske identifierar man sig som en riskgrupp eller motsatsen. Kanske har man ett ekonomiskt eller annat intresse i det ena eller andra agerandet. Kanske vill man att fotbollen eller teatern ska få komma igen.

Ovanpå detta ren tribalism. Kanske vill man sittande styre väl. Eller motsatsen.

Inget av detta kräver rationellt tänkade. Vi tar de här besluten på ett ögonblick, innan vi ens vet om dem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.