Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det hade varit intressant att se resultaten från någon studie och inte bara pressrelease om hälsoministeriets godkännande av vaccinet, eller att presidentens dotter mår bra efter nån dags feber efter vaccinering. Men visst, det skickar en tydlig signal att presidenten litar på vaccinet. Kanske har man gjort tester man inte pratar om eller ens kan prata om för att de är oetiska.

Att massproducera ett vaccin efter fas 2 studier är oetiskt, men totalitära länder behöver ju inte vara så noga med etiken.
Bland annat skulle Saudi Arabien delta i fas 3 studier. Vad händer med dessa då Gam-COVID-Vac Lyo vaccinet godkänts? Fas 4?

Russia is first to register COVID-19 vaccine worldwide, Putin says [TASS]

Russia’s Gamaleya Vaccine Nears Readiness for Large-Scale Use: How Can this be Possible? [TrialSiteNews ]

Russia’s race for COVID-19 vaccine raises concerns at home and abroad [LA Times]

Det går rykten om Human Challenge tester av det ryska vaccinet. Det kan ju påvisa effektivitet, men inte säkerhet för en större population, så man spar ingen tid på det viset.

Desperat kvinna berättade för personalen efter besöket att de borde sätta sig i karantän.
Hon hade testat positivt för covid 2 dagar tidigare. Hon sade ”ni såg väl hur hemska mina naglar såg ut?” [Mirror.uk] :oops:

• Haha
  • Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
optimum
S Surly skrev:
"No pre-existing disorders" och "looks like a healthy 21-year-old". Jag fortsätter tjata om det faktum att folk inte vet vad hälsa innebär. Visserligen är det bara huvud och axelpartiet som syns i bild men jag gissar på minst 20 kg övervikt (förmodligen mer) och prediabetes. Bara 12% av amerikanerna är metabolt friska, covid kommer slå extremt hårt mot befolkningen där och det har de myndigheter, big food och big pharma att "tacka" för. I Sverige är 14% feta (bmi över 30) och ca 500 000 har diabetes och enligt vissa uppskattningar ytterligare lika många har prediabetes. Det är ett mycket större problem än Corona är och Corona hade fått mycket mindre konsekvenser om folk hade varit metabolt friska.
Genom ödmjukhet kommer man långt.

Jag skulle undvika att kasta skit på ALLA med diabetes. De med diabetes 1 är inte "skyldiga" till felaktig kost. Däremot de med diabetes typ 2 är troligen ofta på grund av felaktig kost.
ca 90% av diabetespersoner har typ 2.

Men jag håller med om att kosten är betydligt viktigare än många verkar tro. Du blir vad du äter.
Förr var det ett glas apelsinjuice med på till frukosten. Den är borta och ersatt av ett glas vatten.
Undviker sockerladdad frukost vilket bara gasar på blodsockret och är borta efter några timmar så suget efter mer socker finns.
Var själv på väg mot diabetes 2 genom på tok för höga blodsockernivåer men helt perfekta idag.

Socialstyrelsens gamla råd om 6-8 skivor bröd om dagen är nog en av orsakerna till att många hamnat i sockerfällan. Vetemjöl omvandlas till sockerarter när det bryts ned och ger en sockerkick. Vansinne.
Deras gamla råd om att ägg är farligt har visat sig helt fel.

Man bör bry sig om vad sin kropp vill ha och skita i massa felaktiga råd så klarar man sjukdomar bättre. Troligen även covid-19.

Not: Snart är det 500 miljoner människor på vår jord som har diabetes. Endast läkemedelsindustrin och skräpmatstillverkare blir lyckliga av sådant. Därav snart 150 miljoner i Kina som troligen importerat västerländsk matkultur för mycket. Bättre de håller sig till fladdermussoppa.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Covid-19 kanske inte är så farlig ändå.
[länk]
Oj, en synnerligen välskriven och nyanserad artikel i detta ämne, borde vara obligatorisk läsning för alla hysteriker, inte minst bland politiker, och då menar jag inte svenska dito.

Hur långt är man villig att gå i vissa länder för att "skydda" befolkningen? Rumssarrest, utegångsförbud eller kanske både böter och fängelse som det hotas med i t.ex Finland.

Kanske bättre att dessa politiker som drivs av denna dårskap borde placeras i skyddsarrest samt ges adekvat utbildning i hur alla olika och från dag till dag skiftande åtgärder och beslut leder till ett samhälle med instabilitet och ett ännu större politikerförakt.

Blir än mer övertygad än jag någonsin varit tidigare att Sveriges väg att gå är den rätta.

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
P
Om läget håller i sig så kan det bli så att vi i slutändan inte får någon större överdödlighet i vårt avlånga land.

”– Det är en rimlig hypotes att det kan ha skett en tidsförskjutning – personer som under normala förhållanden skulle ha avlidit senare under året gjorde det tidigare som en följd av att de insjuknat i covid-19. I fjol hade vi dessutom ett lägre antal avlidna än normalt och det kan också ha påverkat när corona-boomen kom under våren, säger Tomas Johansson, befolkningsstatistiker vid SCB, till tidningen.”

https://www.ttela.se/nyheter/sverige/färre-avlidna-efter-vår-med-överdödlighet-1.32443268

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EW39/experternas-mejl-flockimmunitet-far-kontroll-pa-detta

Aftonbladet har även begärt ut ett mejl som Anders Tegnell skickat till Mike Catchpole, chefsforskare vid EU-myndigheten ECDC, och Frode Forland, smittskyddsdirektör på norska Folkehelsinstituttet.

Mejlet handlar om ansiktsmasker och är skickat i april – men Folkhälsomyndigheten väljer att hemligstämpla delar av Tegnells mejl.

Varför är det så viktigt att sekretessbelägga?

– Det får du prata med våra jurister om. Det är de som gör de bedömningarna, inte jag, säger Anders Tegnell.

I sitt beslut hänvisar myndigheten till utrikessekretess.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Aftonbladet har även begärt ut ett mejl som Anders Tegnell skickat till Mike Catchpole, chefsforskare vid EU-myndigheten ECDC, och Frode Forland, smittskyddsdirektör på norska Folkehelsinstituttet.

Mejlet handlar om ansiktsmasker och är skickat i april – men Folkhälsomyndigheten väljer att hemligstämpla delar av Tegnells mejl.

Varför är det så viktigt att sekretessbelägga?

– Det får du prata med våra jurister om. Det är de som gör de bedömningarna, inte jag, säger Anders Tegnell.

I sitt beslut hänvisar myndigheten till utrikessekretess.
Notera diskussionen om flockimmunitet där Tegnell inte säger emot rörande att det är det man är ute efter med sIn strategi.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Socialstyrelsens gamla råd om 6-8 skivor bröd om dagen är nog en av orsakerna till att många hamnat i sockerfällan.
För ordningens skull ska det väl påpekas att Socialstyrelsen aldrig har gett det rådet. Det var en reklamkampanj från bageriindustrin.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Notera diskussionen om flockimmunitet där Tegnell inte säger emot rörande att det är det man är ute efter med sIn strategi.
Ni letar vekligen efter halmstrån:rofl:

• Gilla
  • Haha
Tabors39 och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
F f91jsw skrev:
För ordningens skull ska det väl påpekas att Socialstyrelsen aldrig har gett det rådet. Det var en reklamkampanj från bageriindustrin.
https://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

Icke desto mindre så fanns det verkligen (till skillnad från vad Avigsidan skriver och vad jag tidigare uppgett här) ändå en koppling till Socialstyrelsen. Den bästa skildringen jag läst av hur man där såg det hela har skrivits av Nils Östby, kanslichef 1973-84 på Socialstyrelsens s.k. hälsoupplysningsnämnd. Sammanfattningsvis var det problem med finansieringen av ett mycket stort informationsprojekt som fick dem att söka efter medel hos näringslivet. Det framgår att det verkligen var frågan om ett samarbete, liksom att Socialstyrelsens generaldirektör verkligen informerats om kampanjen. Enligt Östby var det ingen av dem som hade insett på vilket sätt och i vilken skala man tänkt använda deras namn på. Man får intryck av att Socialstyrelsens roll i det hela heller inte var så värst mycket större än så.

J Jocke Best skrev:
Ni letar vekligen efter halmstrån:rofl:
Det tycker jag inte. Varför tror du att delar av kommunikationen har hemligstämplats?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Det tycker jag inte. Varför tror du att delar av kommunikationen har hemligstämplats?
För att ni ska kunna konspirera kring det ett tag till kanske. Hemligstämplingen rör ju tex maskerna. Men kör på ett varv till, jag gillar att läsa hur ni får till det. Å andra sidan är vi nu i ett läge där vi verkar ha uppnått det (H.I)/F.I), så för min del hade jag nästan gillat mer att detta vore strategin, men så roligt ska vi väl inte ha det.
Oj! Välkommen tillbaka Lars48!!!

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
En "har du slutat slå din fru?" approach

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Icke desto mindre så fanns det verkligen (till skillnad från vad Avigsidan skriver och vad jag tidigare uppgett här) ändå en koppling till Socialstyrelsen. Den bästa skildringen jag läst av hur man där såg det hela har skrivits av Nils Östby, kanslichef 1973-84 på Socialstyrelsens s.k. hälsoupplysningsnämnd. Sammanfattningsvis var det problem med finansieringen av ett mycket stort informationsprojekt som fick dem att söka efter medel hos näringslivet. Det framgår att det verkligen var frågan om ett samarbete, liksom att Socialstyrelsens generaldirektör verkligen informerats om kampanjen. Enligt Östby var det ingen av dem som hade insett på vilket sätt och i vilken skala man tänkt använda deras namn på. Man får intryck av att Socialstyrelsens roll i det hela heller inte var så värst mycket större än så.
Som jag minns det så var det något år efter att kampanjen var avslutad som någon på Socialstyrelsen berättade att hen hade blivit uppringd av Brödinstitutet och blivit tillfrågad om det var bra att äta 6-8 brödskivor om dagen och att hen då svarade typ att det det går väl bra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.