2 359 917 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skit också, jag som trodde vi skulle få lugnt nu på gator och torg när lymlarna ska jobba hemma.L lob skrev:
Ja du har nog rätt. FHM har ju sagt att de som kan jobba hemifrån bör göra det.
Då har vi en sak till att klandra FHM för.
(nej jag skojade givetvis)
Förmodligen ja eftersom det är en rekommnedation från FHM.Darling McFluff skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Gymnasieeleverna i Linköping får förskjuten skoldag för att minska trängseln i kollektivtrafiken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 09.57
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 09.57
Är nog bra för att minska trängseln men resultatet blir att eleverna sover längre och får mindre tid för studier och träning då skoldagen slutar senare.BirgitS skrev:
Fundering. Jag har aldrig åkt buss till skolan utan före 15 år vara det cykel som gällde och efter 15 moppe.
Måste vara ännu bättre mot smittspridning. Givetvis om man har max 5-6 km till skolan
Intressanta uppgifter
"Nära hälften av den vårdpersonal på 22 äldreboenden i Stockholm som testat positivt för antikroppar visade i en ny studie inga symptom på sjukdom. Inför hösten bör rekommendationerna för att minska smittspridningen stramas upp, anser en virolog."
Källa: https://www.svd.se/ny-studie-manga-med-antikroppar-symtomfria
Betalsida
Men går att läsa på AB man inte får hudutslag av den nyhetssidan.
Från AB
"Totalt har 1 000 anställda testats. Och 46,5 procent av dem som hade antikroppar hade alltså inte känt sig sjuka, berättar Åke Lundkvist, professor i virologi, som lett studien. Han tycker nu att rekommendationerna bör stramas upp inför hösten."
"– Det tror jag väldigt starkt. Fortfarande har vi rekommendationer att om du känner dig frisk ska du gå och jobba, även om någon är sjuk i familjen, säger han till SvD.
Niklas Arnberg, virolog vid Umeå universitet, håller med."
Men givetvis håller Anders Tegnell inte med
Läs själva och bilda er eran egna uppfattning.
"Nära hälften av den vårdpersonal på 22 äldreboenden i Stockholm som testat positivt för antikroppar visade i en ny studie inga symptom på sjukdom. Inför hösten bör rekommendationerna för att minska smittspridningen stramas upp, anser en virolog."
Källa: https://www.svd.se/ny-studie-manga-med-antikroppar-symtomfria
Betalsida
Men går att läsa på AB man inte får hudutslag av den nyhetssidan.
Från AB
"Totalt har 1 000 anställda testats. Och 46,5 procent av dem som hade antikroppar hade alltså inte känt sig sjuka, berättar Åke Lundkvist, professor i virologi, som lett studien. Han tycker nu att rekommendationerna bör stramas upp inför hösten."
"– Det tror jag väldigt starkt. Fortfarande har vi rekommendationer att om du känner dig frisk ska du gå och jobba, även om någon är sjuk i familjen, säger han till SvD.
Niklas Arnberg, virolog vid Umeå universitet, håller med."
Men givetvis håller Anders Tegnell inte med
Läs själva och bilda er eran egna uppfattning.
Om de går upp samma tid som de normalt skulle så finns det väl tid innan skolan för "studier och träning"? Dygnet blir inte kortare.optimum skrev:
Är nog bra för att minska trängseln men resultatet blir att eleverna sover längre och får mindre tid för studier och träning då skoldagen slutar senare.
Fundering. Jag har aldrig åkt buss till skolan utan före 15 år vara det cykel som gällde och efter 15 moppe.
Måste vara ännu bättre mot smittspridning. Givetvis om man har max 5-6 km till skolan
Edit: Och även om de skulle sova längre så kan man ju anta att de då är uppe längre och då finns ju samma utrymme efter skolan som tidigare för de aktiviteterna.
Redigerat:
Snälla berätta din uppfattning? Ska folk inte gå till jobbet?optimum skrev:
Intressanta uppgifter
"Nära hälften av den vårdpersonal på 22 äldreboenden i Stockholm som testat positivt för antikroppar visade i en ny studie inga symptom på sjukdom. Inför hösten bör rekommendationerna för att minska smittspridningen stramas upp, anser en virolog."
Källa: [länk]
Betalsida
Men går att läsa på AB man inte får hudutslag av den nyhetssidan.
Från AB
"Totalt har 1 000 anställda testats. Och 46,5 procent av dem som hade antikroppar hade alltså inte känt sig sjuka, berättar Åke Lundkvist, professor i virologi, som lett studien. Han tycker nu att rekommendationerna bör stramas upp inför hösten."
"– Det tror jag väldigt starkt. Fortfarande har vi rekommendationer att om du känner dig frisk ska du gå och jobba, även om någon är sjuk i familjen, säger han till SvD.
Niklas Arnberg, virolog vid Umeå universitet, håller med."
Men givetvis håller Anders Tegnell inte med
Läs själva och bilda er eran egna uppfattning.
Vad blir nästa steg från de oroliga? Är det att man tom kan ha allvarliga biverkningar utan att veta om att man varit sjuk?
Var glada att man bevisligen vanligen inte märker att man har varit smittad. Troligen inte smittat andra heller.
Var glada att man bevisligen vanligen inte märker att man har varit smittad. Troligen inte smittat andra heller.
Detta förändrar väl inget, asymptomatisk spridning har varit känt länge så det är inget nytt under solen.optimum skrev:
Intressanta uppgifter
"Nära hälften av den vårdpersonal på 22 äldreboenden i Stockholm som testat positivt för antikroppar visade i en ny studie inga symptom på sjukdom. Inför hösten bör rekommendationerna för att minska smittspridningen stramas upp, anser en virolog."
Källa: [länk]
Betalsida
Men går att läsa på AB man inte får hudutslag av den nyhetssidan.
Från AB
"Totalt har 1 000 anställda testats. Och 46,5 procent av dem som hade antikroppar hade alltså inte känt sig sjuka, berättar Åke Lundkvist, professor i virologi, som lett studien. Han tycker nu att rekommendationerna bör stramas upp inför hösten."
"– Det tror jag väldigt starkt. Fortfarande har vi rekommendationer att om du känner dig frisk ska du gå och jobba, även om någon är sjuk i familjen, säger han till SvD.
Niklas Arnberg, virolog vid Umeå universitet, håller med."
Men givetvis håller Anders Tegnell inte med
Läs själva och bilda er eran egna uppfattning.
Man får väl hoppas att äldrevården redan satt in åtgärder för detta annars vore det jättekonstigt.
Edit: Det står i studien att det fanns risk för att personalen inte uppgav symptom eftersom de då riskerade att inte få jobba. Ska något styras upp än mer är det väl sånt.
Redigerat av moderator:
Men är du inte lite förvånad över den höga siffran?tusenett skrev:
46.5% är inte försumbart. Inte är det heller mindre än ca 10% som Tegnell indirekt sagt vid något tillfälle.
Hur länge låter arbetskamraterna någon med symptom stanna och jobba? Det är väll inte jättelätt att dölja sina symptom?
