2 360 718 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I denna ogranskade studie landar författrana i att dödstalen skulle har varit 40% lägre med maskanvändning i US från april månad.
https://scitechdaily.com/new-resear...r-impact-tens-of-thousands-of-lives-at-stake/
https://scitechdaily.com/new-resear...r-impact-tens-of-thousands-of-lives-at-stake/
Inte speciellt förvånad. 44% var väl en siffra som figurerade förut från WHO tror jag. Beaktar man att försökspersonerna hade anledning att mörka att de har haft symptom så är nog den egentliga siffran lägre än redovisat gissar jag. Den lilla detaljen verkar Aftonbladet råkat missa i artikeln dock.blackarrow skrev:
Ett annat problem är att man inte har passande bussar om man bor lite utanför centrum.optimum skrev:
Är nog bra för att minska trängseln men resultatet blir att eleverna sover längre och får mindre tid för studier och träning då skoldagen slutar senare.
Fundering. Jag har aldrig åkt buss till skolan utan före 15 år vara det cykel som gällde och efter 15 moppe.
Måste vara ännu bättre mot smittspridning. Givetvis om man har max 5-6 km till skolan
78% av covidpatienterna har skador på hjärtat efter tillfrisknande från virusskudomen.
https://www.cardiovascularbusiness....cHaJZBseIvN-sFKW-KLEnu7osh7k-mW10u4HU-6b7CdJA
https://www.cardiovascularbusiness....cHaJZBseIvN-sFKW-KLEnu7osh7k-mW10u4HU-6b7CdJA
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 154 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 154 inlägg
Ett sådant påstående måste kunna jämföras med andra influensatyper som har härjat i vårt land tidigare
Mycket av alla dessa studier och undersökningar som trummas fram verkar mer som skräckpropaganda om inte det finns jämförelser
Samtidigt vet vi ju att en del blir väldigt sjuka medans andra knappt märkt av covid19-influensan
Det blir intressant när fler i befolkningen kan få antikroppstester
Mycket av alla dessa studier och undersökningar som trummas fram verkar mer som skräckpropaganda om inte det finns jämförelser
Samtidigt vet vi ju att en del blir väldigt sjuka medans andra knappt märkt av covid19-influensan
Det blir intressant när fler i befolkningen kan få antikroppstester
Då stämmer alltså min ironiska kommentar ovan eftersom nästan 50 %fler som smittats av covid utan att veta om det (46%) har skador på hjärtat efteråt (78%)? Är det vad du menar? Borde man Isåfall åtminstone märka av sina biverkningar?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
För att då komplettera med vad han verkligen sa enligt SVT:optimum skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.08
I våras var det svårt att få äldreomsorgen att fungera eftersom så många anställda var sjukskrivna eller vabbade och det stora antalet vikarier med bristfällig kunskap ledde troligen till att fler av de äldre avled. Hade alltså ändå fler varit hemma för att de hade en sjuk familjemedlem så hade alltså ändå fler vikarier behövts och ändå fler äldre avlidit. Vem kan veta vilket alternativ som orsakar flest dödsfall?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Corona är inget influensavirus.hsd skrev:
Ett sådant påstående måste kunna jämföras med andra influensatyper som har härjat i vårt land tidigare
Mycket av alla dessa studier och undersökningar som trummas fram verkar mer som skräckpropaganda om inte det finns jämförelser
Samtidigt vet vi ju att en del blir väldigt sjuka medans andra knappt märkt av covid19-influensan
Det blir intressant när fler i befolkningen kan få antikroppstester
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det gäller alltså i en grupp på 100 patienter som inte är utvalda på ett statiskt rättvisande sätt, t.ex. var medelåldern 49 år och många hade olika riskfaktorer, t.ex. 22 med högt blodtryck och 18 med diabetes (en person kan förstås ha flera riskfaktorer). Det går alltså absolut inte att dra några generella slutsatser som omfattar någon sorts procentandel av alla som har haft Covid-19.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Region Skåne rapporterar att antalet konstaterat smittade har ökat denna vecka jämfört med förra veckan, från 16/dag till 26/dag. Det kan vara ett resultat av ökad testning men också att rekommendationerna inte längre följs. Det är också nya fall på äldreboenden.
Men sjukhusen har inte märkt någon ökande trend utan det har varit 3 på IVA och 9 på annan vårdavdelning.
Intervju med smittskyddsläkaren här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/antalet-coronasmittade-har-okat-i-skane
Tillägg:
Örebro rapporterar en ökning i framför allt i gruppen 20-29 år: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/bekraftade-fall-av-corona-okar-i-orebro-lan
Liksom Västra Götaland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/smittskyddet-fler-unga-vuxna-med-corona
Regionerna uppmanar att alla med symtom testar sig.
En utomhusfest i Dals Ed orsakade att 17 av 21 blev smittade: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nastan-alla-fick-corona-efter-fest-i-dals-ed
Men sjukhusen har inte märkt någon ökande trend utan det har varit 3 på IVA och 9 på annan vårdavdelning.
Intervju med smittskyddsläkaren här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/antalet-coronasmittade-har-okat-i-skane
Tillägg:
Örebro rapporterar en ökning i framför allt i gruppen 20-29 år: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/bekraftade-fall-av-corona-okar-i-orebro-lan
Liksom Västra Götaland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/smittskyddet-fler-unga-vuxna-med-corona
Regionerna uppmanar att alla med symtom testar sig.
En utomhusfest i Dals Ed orsakade att 17 av 21 blev smittade: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nastan-alla-fick-corona-efter-fest-i-dals-ed
Redigerat:
Vad jag anser utifrån det jag läser om de utan symptom är att om någon i familjen blir sjuk i covid-19 är det troligen så att flera andra är smittade och kan sprida smitta även om de inte uppvisar symptom. Något symptom de kanske aldrig kommer få eller så kommer de göra det.J Jocke Best skrev:
Detta är för att jag så innerligt vill att vi ska få ned smittspridningen. Min plikt gentemot samhället.
Alltså om frugan blir sjuk av covid-19 kommer jag sätta mig i egen karantän tills jag med säkerhet kan återgå till jobbet. Antingen via att ta ut ledighet eller arbeta hemifrån. Tills frugan är frisk och jag själv inte borde smitta.
Eller tvärtom.
Hoppas det svaret är vad du förväntade mig ge. Helt ärligt och uppriktigt.
Jag har 3 veckor sparad semester att använda vid behov. Dessutom annan tid som ger mig den distans som behövs.
Finns inte på kartan att jag kommer medvetet smitta andra nu när jag ser hur det fungerar.
Hoppas fler tänker så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Lite smakprov från dagens veckorapport som gäller vecka 31 (27/7 - 2/8).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/
Fler fall (1598 st, ökning med drygt 200) rapporterades än under v. 30 och främst i åldersgruppen 20-29 år. Även denna vecka är det 3 % av alla tester (ung. 53 000) för pågående infektion som är positiva.
Nationellt motsvarar det 15 fall per 100 000 invånare.
90 % är lindriga fall (87 % v.30).
21 fall på äldreboenden, minskning.
Statistiskt är det säkerställt att Region Stockholm hade en minskning när det gäller allvarliga fall medan det för övriga regioner inte går att fastställa det (oftast pga. för få fall).
Blekinge: Mycket kraftig ökning av lindriga fall, ökning av allvarliga fall
Dalarna: Minskning av lindriga fall, ökning av allvarliga fall
Gotland: Oförändrat lindriga fall, inga allvarliga fall
Gävleborg: Halvering av lindriga fall, minskning av allvarliga fall
Halland: Ökning av lindriga och allvarliga fall
Jämtland-Härjedalen: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Jönköping: Oförändrat
Kalmar: Minskning av lindriga fall, ökning av allvarliga fall
Kronoberg: Oförändrat lindriga fall, ökning av allvarliga fall
Norrbotten: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Skåne: Ökning av lindriga och allvarliga fall
Stockholm: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Sörmland: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Uppsala: Ökning av lindriga fall och oförändrat allvarliga fall
Värmland: Oförändrat (inga allvarliga fall)
Västerbotten: Ökning av lindriga och allvarliga fall
Västernorrland: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Västmanland: Liten ökning av lindriga fall och oförändrat allvarliga fall
Västra Götaland: Ökning av lindriga fall och oförändrat allvarliga fall
Örebro: Ökning av lindriga och allvarliga fall
Östergötland: Ökning av lindriga och allvarliga fall
10 nya intensivvårdspatienter vilket är en liten minskning jämfört med v. 30.
Under v. 29 var antalet avlidna inom normalspannet, utom i Västernorrland och Jämtland, då 64 st avled med Covid-19 (v.28 85 st).
Den uppmätta överdödligheten var 22 st så det var alltså 42 st färre än vanligt som dog av andra orsaker. En del kanske för att juli har varit ovanligt sval (v.26 i samband med junis värmebölja var överdödligheten betydligt större än antalet som avled i Covid-19).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/
Fler fall (1598 st, ökning med drygt 200) rapporterades än under v. 30 och främst i åldersgruppen 20-29 år. Även denna vecka är det 3 % av alla tester (ung. 53 000) för pågående infektion som är positiva.
Nationellt motsvarar det 15 fall per 100 000 invånare.
90 % är lindriga fall (87 % v.30).
21 fall på äldreboenden, minskning.
Statistiskt är det säkerställt att Region Stockholm hade en minskning när det gäller allvarliga fall medan det för övriga regioner inte går att fastställa det (oftast pga. för få fall).
Blekinge: Mycket kraftig ökning av lindriga fall, ökning av allvarliga fall
Dalarna: Minskning av lindriga fall, ökning av allvarliga fall
Gotland: Oförändrat lindriga fall, inga allvarliga fall
Gävleborg: Halvering av lindriga fall, minskning av allvarliga fall
Halland: Ökning av lindriga och allvarliga fall
Jämtland-Härjedalen: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Jönköping: Oförändrat
Kalmar: Minskning av lindriga fall, ökning av allvarliga fall
Kronoberg: Oförändrat lindriga fall, ökning av allvarliga fall
Norrbotten: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Skåne: Ökning av lindriga och allvarliga fall
Stockholm: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Sörmland: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Uppsala: Ökning av lindriga fall och oförändrat allvarliga fall
Värmland: Oförändrat (inga allvarliga fall)
Västerbotten: Ökning av lindriga och allvarliga fall
Västernorrland: Minskning av lindriga och allvarliga fall
Västmanland: Liten ökning av lindriga fall och oförändrat allvarliga fall
Västra Götaland: Ökning av lindriga fall och oförändrat allvarliga fall
Örebro: Ökning av lindriga och allvarliga fall
Östergötland: Ökning av lindriga och allvarliga fall
10 nya intensivvårdspatienter vilket är en liten minskning jämfört med v. 30.
Under v. 29 var antalet avlidna inom normalspannet, utom i Västernorrland och Jämtland, då 64 st avled med Covid-19 (v.28 85 st).
Den uppmätta överdödligheten var 22 st så det var alltså 42 st färre än vanligt som dog av andra orsaker. En del kanske för att juli har varit ovanligt sval (v.26 i samband med junis värmebölja var överdödligheten betydligt större än antalet som avled i Covid-19).