2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej så tänker jag inte alls.Anna_H skrev:
Det är ett litet sidospår men absolut.Ulltand skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1582#post-3800657
Min kompis och kombatant Staffan ville ge en delförklaring till underdödligheten med att det sker mindre bilolyckor och att folk även är försiktigare. Men det är alltså en fraktion på en- till tvåsiffriga antal som dör i detta jämfört med döda i corona. Jämför man dessa antal så blir det tusentals procent, vilket ger att folks försiktighet inte kan förklara att färre dör just nu jämfört med tidigare år. Du kanske minns våra diskussioner om skillnader i procenträkning sedan tidigare? Du får se det som cred
Edit, det är alltså inget fel att räkna så, så ingen kritik, utan det är ett sätt att väldigt tydligt men kanske överdrivet belysa sin poäng.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Norge har ändrat sina inreseregler:
Norges krav är mindre än 20 fall per 100 000 invånare under en tvåveckorsperiod.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.18
Norges krav är mindre än 20 fall per 100 000 invånare under en tvåveckorsperiod.
J Jocke Best skrev:Det är ett litet sidospår men absolut.
[länk]
Min kompis och kombatant Staffan ville ge en delförklaring till underdödligheten med att det sker mindre bilolyckor och att folk även är försiktigare. Men det är alltså en fraktion på en- till tvåsiffriga antal som dör i detta jämfört med döda i corona. Jämför man dessa antal så blir det tusentals procent, vilket ger att folks försiktighet inte kan förklara att färre dör just nu jämfört med tidigare år. Du kanske minns våra diskussioner om skillnader i procenträkning sedan tidigare? Du får se det som cred
Edit, det är alltså inget fel att räkna så, så ingen kritik, utan det är ett sätt att väldigt tydligt men kanske överdrivet belysa sin poäng.
Ok då är jag med. Ja med riktigt litet antal kan ju % bli ohemult stora. Det är klart att att om en liten under/överdödlighet håller i sig över tiden får det betydelse.
Men vi talde väl om dödlighet i influensa och covid? I ett sådant sammanhang tycker jag det är relevant att påpeka att den senare är ca 500% dödligare. I Sverige.
Detta i ett skeda av tråden där några försökte likställa covid med en svår influensa. Vilket ju är helt fel imo.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Ett glädjeämne (sen hur länge det varar återstår att se):
I hela Stockholms region går antalet på sjukhus ner:
Men det är ju fortfarande patienter som skrivs in.
https://www.ds.se/om-oss/press2/#/p...vidpatient-kvar-paa-danderyds-sjukhus-3024988Danderyds sjukhus kan idag meddela att sjukhuset inte har kvar någon covid-19 patient i intensiv- eller slutenvård.
Danderyds sjukhus tog emot sin första covid-19 patient den 14 mars och har så här långt vårdat cirka 1584 patienter med en bekräftad covid-19 infektion, varav cirka 110 på intensivvårdsavdelningen. Ingen covidpatient har vårdats på IVA sedan den 30 juni. Totalt har 1348 patienter skrivits ut från sjukhuset och 236 har tyvärr avlidit i sjukdomen. Dock har ingen covidpatient avlidit sedan den 14 juli.
I hela Stockholms region går antalet på sjukhus ner:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Men det är ju fortfarande patienter som skrivs in.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
DN:s rapport om dagens presskonferens skriver åldersgruppen 20-29 år: https://www.dn.se/nyheter/sverige/unga-vuxna-star-for-storsta-delen-av-nya-covid-19-fall-i-sverige/optimum skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Citat från FHM:
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar att de som har möjlighet att arbeta hemma fortsätter med det även under hösten.".
Hur skall detta tolkas, kan en arbetsgivare kräva arbete på kontoret fast hemarbete är möjligt?
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar att de som har möjlighet att arbeta hemma fortsätter med det även under hösten.".
Hur skall detta tolkas, kan en arbetsgivare kräva arbete på kontoret fast hemarbete är möjligt?
Redigerat:
Ja. Det kan de redan nu, t ex Polismyndigheten har mer eller mindre krävt det för all personal hela tiden.Darling McFluff skrev:
Men är det inte med förklaringen att det inte är möjligt att arbeta hemma? Eller har de nekat fast det är fullt möjligt?T tanaris skrev:
Det skiljer sig säkert en del hur arbetsgivare och arbetstagare uppfattar vad som är möjligt eller omöjligt att göra hemifrån.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
I föreskriften står det följande:
Arbetsplatser
Allmänna råd
För att undvika spridning av covid-19 bör arbetsgivare se till att personal, om
det är möjligt
1. håller avstånd till varandra,
2. regelbundet kan tvätta sina händer med tvål och vatten eller annars använda
handsprit,
3. arbetar hemifrån,
4. undviker onödiga resor i arbetet, och
5. kan anpassa sina arbetstider för att undvika att resa i rusningstid.
Arbetsplatser
Allmänna råd
För att undvika spridning av covid-19 bör arbetsgivare se till att personal, om
det är möjligt
1. håller avstånd till varandra,
2. regelbundet kan tvätta sina händer med tvål och vatten eller annars använda
handsprit,
3. arbetar hemifrån,
4. undviker onödiga resor i arbetet, och
5. kan anpassa sina arbetstider för att undvika att resa i rusningstid.
Det är förstås en definitionsfråga. Man kan alltid argumentera för att hemmanät och dito miljöer är generellt osäkra ur ett it-säkerhetsperspektiv t ex, men jag köper inte att det skulle gälla alla anställda alltid.P Pin skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Som vanligt luddigt hur detta ska tolkas, är det valfritt eller ett krav.
Helt santUlltand skrev:
Ok då är jag med. Ja med riktigt litet antal kan ju % bli ohemult stora. Det är klart att att om en liten under/överdödlighet håller i sig över tiden får det betydelse.
Men vi talde väl om dödlighet i influensa och covid? I ett sådant sammanhang tycker jag det är relevant att påpeka att den senare är ca 500% dödligare. I Sverige.
Detta i ett skeda av tråden där några försökte likställa covid med en svår influensa. Vilket ju är helt fel imo.
