Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anna_H Anna_H skrev:
Du tänker att de ska få utföra sina experiment lite hur som helst och så kollar man i efterhand om de ska få fängelse för det eller inte? Det låter inte alls som någon bra idé. jag tror inte att du överhuvudtaget har förstått hur sådan här forskning går till.
Nej så tänker jag inte alls.
 
Inga konstigheter. Sveriges kurva nästan helt flack för första gången. Ett par nya dödsfall i Finland som kan vara början på en andra våg.

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Norden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
För att räkna som Ulltand betyder 6 st en skillnad på 99000 % mindre än runt 6000 döda i covid...men så hade jag aldrig räknat.
Hej jag har inte följt detta men eftersom du tar mig som exempel så sammanfatta gärna vad ni talar om, tack.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Hej jag har inte följt detta men eftersom du tar mig som exempel så sammanfatta gärna vad ni talar om, tack.
Det är ett litet sidospår men absolut.
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1582#post-3800657
Min kompis och kombatant Staffan ville ge en delförklaring till underdödligheten med att det sker mindre bilolyckor och att folk även är försiktigare. Men det är alltså en fraktion på en- till tvåsiffriga antal som dör i detta jämfört med döda i corona. Jämför man dessa antal så blir det tusentals procent, vilket ger att folks försiktighet inte kan förklara att färre dör just nu jämfört med tidigare år. Du kanske minns våra diskussioner om skillnader i procenträkning sedan tidigare? Du får se det som cred ;)
Edit, det är alltså inget fel att räkna så, så ingen kritik, utan det är ett sätt att väldigt tydligt men kanske överdrivet belysa sin poäng.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Norge har ändrat sina inreseregler:
Norge ger nu grönt ljus för invånare i ytterligare fyra regioner i Sverige - nämligen Dalarna, Södermanland, Västerbotten och Uppsala. Däremot måste resenärer från Skåne och Kronoberg återigen sitta i karantän som de ska in i landet från 8 augusti, skriver Norges utrikesdepartement på sin hemsida.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.18

Norges krav är mindre än 20 fall per 100 000 invånare under en tvåveckorsperiod.
 
J Jocke Best skrev:
Det är ett litet sidospår men absolut.
[länk]
Min kompis och kombatant Staffan ville ge en delförklaring till underdödligheten med att det sker mindre bilolyckor och att folk även är försiktigare. Men det är alltså en fraktion på en- till tvåsiffriga antal som dör i detta jämfört med döda i corona. Jämför man dessa antal så blir det tusentals procent, vilket ger att folks försiktighet inte kan förklara att färre dör just nu jämfört med tidigare år. Du kanske minns våra diskussioner om skillnader i procenträkning sedan tidigare? Du får se det som cred ;)
Edit, det är alltså inget fel att räkna så, så ingen kritik, utan det är ett sätt att väldigt tydligt men kanske överdrivet belysa sin poäng.

Ok då är jag med. Ja med riktigt litet antal kan ju % bli ohemult stora. Det är klart att att om en liten under/överdödlighet håller i sig över tiden får det betydelse.

Men vi talde väl om dödlighet i influensa och covid? I ett sådant sammanhang tycker jag det är relevant att påpeka att den senare är ca 500% dödligare. I Sverige.

Detta i ett skeda av tråden där några försökte likställa covid med en svår influensa. Vilket ju är helt fel imo.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Ett glädjeämne (sen hur länge det varar återstår att se):
Danderyds sjukhus kan idag meddela att sjukhuset inte har kvar någon covid-19 patient i intensiv- eller slutenvård.
Danderyds sjukhus tog emot sin första covid-19 patient den 14 mars och har så här långt vårdat cirka 1584 patienter med en bekräftad covid-19 infektion, varav cirka 110 på intensivvårdsavdelningen. Ingen covidpatient har vårdats på IVA sedan den 30 juni. Totalt har 1348 patienter skrivits ut från sjukhuset och 236 har tyvärr avlidit i sjukdomen. Dock har ingen covidpatient avlidit sedan den 14 juli.
https://www.ds.se/om-oss/press2/#/p...vidpatient-kvar-paa-danderyds-sjukhus-3024988

I hela Stockholms region går antalet på sjukhus ner:
7 patienter med covid-19 vårdas just nu i intensivvård vid akutsjukhus. Därutöver vårdas 37 patienter med covid-19 på akutsjukhus eller geriatriskt sjukhus. Totalt vårdas 44 patienter med covid-19 i olika former av sjukhusvård. Vilket är 5 färre än vid senaste lägesrapporten 3 augusti.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Men det är ju fortfarande patienter som skrivs in.
 
Citat från FHM:
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar att de som har möjlighet att arbeta hemma fortsätter med det även under hösten.".

Hur skall detta tolkas, kan en arbetsgivare kräva arbete på kontoret fast hemarbete är möjligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Citat från FHM:
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar att de som har möjlighet att arbeta hemma fortsätter med det även under hösten.".

Hur skall detta tolkas, kan en arbetsgivare kräva arbete på kontoret fast hemarbete är möjligt?
Ja. Det kan de redan nu, t ex Polismyndigheten har mer eller mindre krävt det för all personal hela tiden.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ja. Det kan de redan nu, t ex Polismyndigheten har mer eller mindre krävt det för all personal hela tiden.
Men är det inte med förklaringen att det inte är möjligt att arbeta hemma? Eller har de nekat fast det är fullt möjligt?

Det skiljer sig säkert en del hur arbetsgivare och arbetstagare uppfattar vad som är möjligt eller omöjligt att göra hemifrån.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
I föreskriften står det följande:

Arbetsplatser

Allmänna råd

För att undvika spridning av covid-19 bör arbetsgivare se till att personal, om
det är möjligt

1. håller avstånd till varandra,
2. regelbundet kan tvätta sina händer med tvål och vatten eller annars använda
handsprit,
3. arbetar hemifrån,
4. undviker onödiga resor i arbetet, och
5. kan anpassa sina arbetstider för att undvika att resa i rusningstid.
 
T
P Pin skrev:
Men är det inte med förklaringen att det inte är möjligt att arbeta hemma? Eller har de nekat fast det är fullt möjligt?

Det skiljer sig säkert en del hur arbetsgivare och arbetstagare uppfattar vad som är möjligt eller omöjligt att göra hemifrån.
Det är förstås en definitionsfråga. Man kan alltid argumentera för att hemmanät och dito miljöer är generellt osäkra ur ett it-säkerhetsperspektiv t ex, men jag köper inte att det skulle gälla alla anställda alltid.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Som vanligt luddigt hur detta ska tolkas, är det valfritt eller ett krav.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Ok då är jag med. Ja med riktigt litet antal kan ju % bli ohemult stora. Det är klart att att om en liten under/överdödlighet håller i sig över tiden får det betydelse.

Men vi talde väl om dödlighet i influensa och covid? I ett sådant sammanhang tycker jag det är relevant att påpeka att den senare är ca 500% dödligare. I Sverige.

Detta i ett skeda av tråden där några försökte likställa covid med en svår influensa. Vilket ju är helt fel imo.
Helt sant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.