Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
D djac skrev:
Aftonbladet, och deras kollegor, brukar vara väldigt bra på förvanskning. De har blivit slipade på att formulera rubriker och inledande text för att få klick, och därmed skapa oro för många, men va fan -degen ska in och priset betalar någon annan!

Däremot är de duktiga på att göra detta utan att egentligen ljuga, dock blir helhetsbilden ofta skev. De har också en finurlig metod att hoppa i tidslinjer, gamla nyheter med nya rubriker ger läsaren känslan av att "nu händer det mycket".
Anser du det om SVT Nyheter också ?
 
D
optimum optimum skrev:
Anser du det om SVT Nyheter också ?
Rent generellt -nej, sen finns det säkert tillfällen då de överdrivit
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Och framförallt vinklat rapporteringen.
Den amerikanska politiken, är ett bra exempel, där Biden framställs som en hyvens helyllekille. Medans Trump, som den hornprydde själv. För att inte tala om hyllandet av Obama. För inte har SVT med ett ord nämnt att det var Obama som skrev under lagen som Trump använder sig av, när han skickar ut sina maskerade trupper för att skydda federala byggnader mot borgmästarnas vilja.

Staffan
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och framförallt vinklat rapporteringen.
Den amerikanska politiken, är ett bra exempel, där Biden framställs som en hyvens helyllekille. Medans Trump, som den hornprydde själv. För att inte tala om hyllandet av Obama. För inte har SVT med ett ord nämnt att det var Obama som skrev under lagen som Trump använder sig av, när han skickar ut sina maskerade trupper för att skydda federala byggnader mot borgmästarnas vilja.

Staffan
Vet att de åsikterna frodas men jag håller inte med. Att Obama skrev under en lag som någon annan missbrukar ger enligt din logik att Obama är skyldig. Detta skulle då ge att den som tillverkar ett vapen är på samma sätt skyldig när detta används av någon annan för att skjuta ihjäl någon, tillverkaren av lastbilen som användes i Nice 2016 är då skyldig även för detta
 
  • Gilla
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Fel!

Trump brukar lagen. Inte missbrukar den. Stor skillnad!

Staffan
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
optimum
Utan fakta så tror jag att detta beror på att man slappnat av och inte följer FHM:s råd för att förhindra smittspridning.
Har ni några andra tänkbara teorier?

"Tegnell säger att vi har en positiv trend i Sverige:

– Vi har en liten ökning.

– Det är en stor del unga vuxna som har ökat. Vi har en spridning i den gruppen. Det är ett dåligt tecken, säger han."


Med positiv så menar han säkert att vi har en sjunkande trend totalt.

Men vilken ålder avses unga vuxna? 20-30 eller? (det är vad jag tror)
och vad är då 15-20? unga unga eller bara unga?

Söker man på nätet så finns det massa olika vad "unga vuxna" är
Pen sida skriver man så här "Psykisk ohälsa hos barn i åldern 10-17 år"
 
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fel!

Trump brukar lagen. Inte missbrukar den. Stor skillnad!

Staffan
Åsiktsfråga, de flesta anser nog missbrukar.

Precis som med pistolen, en del anser att de är till för just att skjuta folk, så då brukar man ju bara det.
 
Staffans2000
Militära vapen är till för att döda, så skjuter du någon, är det inte missbruk av vapnet, däremot mot lagen. "De flesta". Vilka ingår i den väl specifiserade gruppen?

Staffan
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Militära vapen är till för att döda, så skjuter du någon, är det inte missbruk av vapnet, däremot mot lagen. "De flesta". Vilka ingår i den väl specifiserade gruppen?

Staffan
Alla vapen är till för att skjuta med.
Jag ingår i den gruppen.
 
Staffans2000
D djac skrev:
Alla vapen är till för att skjuta med.
Jag ingår i den gruppen.
Jaha. Och...

Staffan
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Om man tittar på den stora delen av befolkningen (den där 90 % av befolkningen finns i, dvs de under 70 år) så är det en underdödlighet som varit sen juni månad ca. Detta har jag gjort några inlägg om tidigare och datan är från SCB. Däremot om man också räknar in den sköra gruppen med 70+ så är sifrorna inte helt tillbaka på normaldödlighet som innan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Jag ingår i den gruppen.
Så "de flesta" är alltså bara du?

Att det finns en underdödlighet trots Coronan, kan bero på en rent allmän större försiktighet vilket minskar risken att folk dör i olyckor. Det är svårt att kör ihjäl sig på väg till jobbet, när man jobbar hemma.

Staffan
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
Linjediagram som visar antalet dödsfall per vecka per 100 000 invånare i Sverige, 2015-2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Statistik över antalet omkomna i trafiken från januari-juni, åren 2017-2020, visar minskning under 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att det finns en underdödlighet trots Coronan, kan bero på en rent allmän större försiktighet vilket minskar risken att folk dör i olyckor. Det är svårt att kör ihjäl sig på väg till jobbet, när man jobbar hemma.

Staffan[/QUOTE]

En viss underdödlighet kan skönjas i trafiken. Men inte påfallande många.

Fattar inte varför bilden hamnar så där?

/LOB
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så "de flesta" är alltså bara du?

Att det finns en underdödlighet trots Coronan, kan bero på en rent allmän större försiktighet vilket minskar risken att folk dör i olyckor. Det är svårt att kör ihjäl sig på väg till jobbet, när man jobbar hemma.

Staffan
Mm så sant, fast som sagt ovan så förklarar det 12st färre döda mot förra året. I arbetet har det hittills dött 6 st färre än under 2019 för samma tid.
Du får zooma in ordentligt i graferna för att märka den försiktigheten.
För att räkna som Ulltand betyder 6 st en skillnad på 99000 % mindre än runt 6000 döda i covid...men så hade jag aldrig räknat.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.