2 359 884 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Anser du det om SVT Nyheter också ?D djac skrev:Aftonbladet, och deras kollegor, brukar vara väldigt bra på förvanskning. De har blivit slipade på att formulera rubriker och inledande text för att få klick, och därmed skapa oro för många, men va fan -degen ska in och priset betalar någon annan!
Däremot är de duktiga på att göra detta utan att egentligen ljuga, dock blir helhetsbilden ofta skev. De har också en finurlig metod att hoppa i tidslinjer, gamla nyheter med nya rubriker ger läsaren känslan av att "nu händer det mycket".
Och framförallt vinklat rapporteringen.
Den amerikanska politiken, är ett bra exempel, där Biden framställs som en hyvens helyllekille. Medans Trump, som den hornprydde själv. För att inte tala om hyllandet av Obama. För inte har SVT med ett ord nämnt att det var Obama som skrev under lagen som Trump använder sig av, när han skickar ut sina maskerade trupper för att skydda federala byggnader mot borgmästarnas vilja.
Staffan
Den amerikanska politiken, är ett bra exempel, där Biden framställs som en hyvens helyllekille. Medans Trump, som den hornprydde själv. För att inte tala om hyllandet av Obama. För inte har SVT med ett ord nämnt att det var Obama som skrev under lagen som Trump använder sig av, när han skickar ut sina maskerade trupper för att skydda federala byggnader mot borgmästarnas vilja.
Staffan
Vet att de åsikterna frodas men jag håller inte med. Att Obama skrev under en lag som någon annan missbrukar ger enligt din logik att Obama är skyldig. Detta skulle då ge att den som tillverkar ett vapen är på samma sätt skyldig när detta används av någon annan för att skjuta ihjäl någon, tillverkaren av lastbilen som användes i Nice 2016 är då skyldig även för dettaStaffan2000 skrev:
Och framförallt vinklat rapporteringen.
Den amerikanska politiken, är ett bra exempel, där Biden framställs som en hyvens helyllekille. Medans Trump, som den hornprydde själv. För att inte tala om hyllandet av Obama. För inte har SVT med ett ord nämnt att det var Obama som skrev under lagen som Trump använder sig av, när han skickar ut sina maskerade trupper för att skydda federala byggnader mot borgmästarnas vilja.
Staffan
Utan fakta så tror jag att detta beror på att man slappnat av och inte följer FHM:s råd för att förhindra smittspridning.
Har ni några andra tänkbara teorier?
"Tegnell säger att vi har en positiv trend i Sverige:
– Vi har en liten ökning.
– Det är en stor del unga vuxna som har ökat. Vi har en spridning i den gruppen. Det är ett dåligt tecken, säger han."
Med positiv så menar han säkert att vi har en sjunkande trend totalt.
Men vilken ålder avses unga vuxna? 20-30 eller? (det är vad jag tror)
och vad är då 15-20? unga unga eller bara unga?
Söker man på nätet så finns det massa olika vad "unga vuxna" är
Pen sida skriver man så här "Psykisk ohälsa hos barn i åldern 10-17 år"
Har ni några andra tänkbara teorier?
"Tegnell säger att vi har en positiv trend i Sverige:
– Vi har en liten ökning.
– Det är en stor del unga vuxna som har ökat. Vi har en spridning i den gruppen. Det är ett dåligt tecken, säger han."
Med positiv så menar han säkert att vi har en sjunkande trend totalt.
Men vilken ålder avses unga vuxna? 20-30 eller? (det är vad jag tror)
och vad är då 15-20? unga unga eller bara unga?
Söker man på nätet så finns det massa olika vad "unga vuxna" är
Pen sida skriver man så här "Psykisk ohälsa hos barn i åldern 10-17 år"
Om man tittar på den stora delen av befolkningen (den där 90 % av befolkningen finns i, dvs de under 70 år) så är det en underdödlighet som varit sen juni månad ca. Detta har jag gjort några inlägg om tidigare och datan är från SCB. Däremot om man också räknar in den sköra gruppen med 70+ så är sifrorna inte helt tillbaka på normaldödlighet som innan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det finns en underdödlighet trots Coronan, kan bero på en rent allmän större försiktighet vilket minskar risken att folk dör i olyckor. Det är svårt att kör ihjäl sig på väg till jobbet, när man jobbar hemma.
Staffan[/QUOTE]
En viss underdödlighet kan skönjas i trafiken. Men inte påfallande många.
Fattar inte varför bilden hamnar så där?
/LOB
Mm så sant, fast som sagt ovan så förklarar det 12st färre döda mot förra året. I arbetet har det hittills dött 6 st färre än under 2019 för samma tid.Staffan2000 skrev:
Du får zooma in ordentligt i graferna för att märka den försiktigheten.
För att räkna som Ulltand betyder 6 st en skillnad på 99000 % mindre än runt 6000 döda i covid...men så hade jag aldrig räknat.
Redigerat:
