2 359 921 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu vet vi ju inte hur det här kommer att sluta, men det verkar som att en del dysterkvistar i tråden som tidigare förutspådde katastrof av tidigare aldrig skådat slag har svårt att acceptera att Sverige hittills har klarat det här mycket bättre än domedagsprofetiorna som basunerades ut för några månader sedan.
Förstår inte varför, men antagligen letas det halmstrån för att inte behöva backa från sin tidigare ståndpunkt.
Människan i ett nötskal, antagligen funkar vi alla, inklusive jag själv på samma sätt, ingen vill ha fel oavsett graden av hur mycket.
Den som lever får se hur facit blir.
Förstår inte varför, men antagligen letas det halmstrån för att inte behöva backa från sin tidigare ståndpunkt.
Människan i ett nötskal, antagligen funkar vi alla, inklusive jag själv på samma sätt, ingen vill ha fel oavsett graden av hur mycket.
Den som lever får se hur facit blir.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ4KvX/dystra-beskedet-smittan-okar-i-74-lander
Så nämnden är domstolen enligt dig då låter det bättre.Anna_H skrev:
Men varför inte som i andra sammanhang låta en domstol pröva det som anses kunna vara ett brott om det uppstår
Att ge tillstånd till allt i förväg är så klart tidsödanden, kostsamt och tveksamt till nyttan.
mikethebik skrev:
Nu vet vi ju inte hur det här kommer att sluta, men det verkar som att en del dysterkvistar i tråden som tidigare förutspådde katastrof av tidigare aldrig skådat slag har svårt att acceptera att Sverige hittills har klarat det här mycket bättre än domedagsprofetiorna som basunerades ut för några månader sedan.
Förstår inte varför, men antagligen letas det halmstrån för att inte behöva backa från sin tidigare ståndpunkt.
Människan i ett nötskal, antagligen funkar vi alla, inklusive jag själv på samma sätt, ingen vill ha fel oavsett graden av hur mycket.
Den som lever får se hur facit blir.
6000 döda är redan en katastrof jämfört med våra nordiska grannländer. Den största smällen kan dock komma senare med all de som inte tycks bli återställda efter Covid.
Du tänker att de ska få utföra sina experiment lite hur som helst och så kollar man i efterhand om de ska få fängelse för det eller inte? Det låter inte alls som någon bra idé. jag tror inte att du överhuvudtaget har förstått hur sådan här forskning går till.Ulltand skrev:
6000 döda är en katastrof. Men våra grannländer måste ändå få vaccin eller smitta till sin befolkning de också. Detta kommer att leda till följdsjukdomar det också.Ulltand skrev:
Vi lät för många bli sjuka tidigt innan man hade lärt sig tillräckligt om sjukdomen, men följdsjukdomar kommer även de andra länderna att få.
Man måste sätta sakerna i perspektiv. Man vet fortfarande inte om pandimerix verkligen skadade fler än om de blivit smittade. Troligtvis så var det ändå bättre än att bli sjuk. Man får problem oavsett vilken väg man väljer.
Våra grannländer kan inte förlita sig på ett framstressat vaccin, så där ligger vi bättre till just nu. Vad det verkar så ligger Sverige på knappt 1% smittade just nu, vi har snart immunitet tillräckligt I befolkningen. Inte på det sätt jag önskat att man skulle nå det, men nu börjar det se lovande ut inför vintern.
Pest eller kolera, det är vad man har att välja mellan. Vi valde det ena och många andra valde det andra. Vi vet fortfarande inte vad som var bäst.
Jo, att 6000 döda är en katastrof stämmer väl om dessa vore i övrigt unga och friska.Ulltand skrev:
Sanningen är ju inte så enkel då den stora majoriteten var i slutskedet av sin levnad där covid19 var det som "tippade" dem över kanten.
Väntar fortfarande på siffror som visar hur många av dessa 6000 som var fullt friska och dog i förtid, först där går det att säga hur dödligt detta virus är. Även en i övrigt frisk 90-åring har ju sämre möjligheter att klara en säsongsinfluensa.
Blir väldigt konstigt att dra slutsatser om dödlighet överhuvudtaget om man har svårt att acceptera att vi faktiskt dör förr eller senare...
Ja, överdödligheten vi hade i april är väl noll nu (dvs nu dör lika många som det brukar göra en normal månad). Det ska bli intressant att se om vi får en underdödlighet närmaste halvåret, dvs att de flesta som dött i Covid-19 hade dött ändå under året av andra orsaker.
Vi har underdödlighet nu enligt de rapporter jag sett. Så även i början av året.B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Enligt senaste veckorapporten från FHM som gäller avlidna fram t.o.m. v. 28 är det ingen underdödlighet.Anna_H skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-30-final.pdf sidan 16
Vad har du sett för rapporter?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Om man tittar i den särskilda rapporten om överdödlighet https://www.folkhalsomyndigheten.se...d1438/rapport-overdodlighet-vecka-28-2020.pdf kan man däremot se att det under v. 22 avled färre än normalt av annat än Covid-19:BirgitS skrev:
Normaldödlighet: 1600
Antal avlidna i Covid-19: 200
Normaldödlighet + Covid-19-fall: 1800
Faktisk antal avlidna: 1700
Mycket ungefärliga siffror eftersom de är uppskattade från diagrammet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gäller särskilt de som är över 70 år ser man på sidan 6.
I vissa regioner, Stockholm och Småland med öarna, kan man se en viss underdödlighet nu medan andra som Värmland och norrut har en överdödlighet även v. 28, men hälften av den verkar bero på annat än Covid-19.
I Västerbotten och Norrbotten samt Skåne och Blekinge har antalet avlidna hela året hållit sig inom normalspannet för avlidna, dvs. inom 95 % konfidensintervall av normalt antal avlidna.
Nej jag blir inte uppskärrad av dessa artiklar utan av hur våra myndigheter hanterar denna pandemin. Men detta har vi skrivit om tidigare så det är inte nytt utan bara tragiskt.BirgitS skrev:
Den artikel i AB jag lade in har hämtat uppgifterna från Svt Nyheter
Anser du att Svt Nyheter inte är trovärdiga och skulle vara alarmister?
AB verkar du anse är sådana, eller?
Jag betraktar SVT som objektiva då de inte har några kommersiella intressen. Jag kan givetvis ha fel.
Andra medier.
Tänker du på media som Fria Tider som bättre alternativ till än Svt Nyheter och AB?
Aftonbladet, och deras kollegor, brukar vara väldigt bra på förvanskning. De har blivit slipade på att formulera rubriker och inledande text för att få klick, och därmed skapa oro för många, men va fan -degen ska in och priset betalar någon annan!optimum skrev:
Nej jag blir inte uppskärrad av dessa artiklar utan av hur våra myndigheter hanterar denna pandemin. Men detta har vi skrivit om tidigare så det är inte nytt utan bara tragiskt.
Den artikel i AB jag lade in har hämtat uppgifterna från Svt Nyheter
Anser du att Svt Nyheter inte är trovärdiga och skulle vara alarmister?
AB verkar du anse är sådana, eller?
Jag betraktar SVT som objektiva då de inte har några kommersiella intressen. Jag kan givetvis ha fel.
Andra medier.
Tänker du på media som Fria Tider som bättre alternativ till än Svt Nyheter och AB?
Däremot är de duktiga på att göra detta utan att egentligen ljuga, dock blir helhetsbilden ofta skev. De har också en finurlig metod att hoppa i tidslinjer, gamla nyheter med nya rubriker ger läsaren känslan av att "nu händer det mycket".
Det (något) märkliga är ju att BirgitS postade SVT-artikeln (med länk) tidigare under dagen, sen kommer du med dina inklippta krigsrubriker och dett underliga raljerande. Då kan man ju tro att du missade hennes inlägg, och det må väl vara hänt, men det kan du ju inte ha gjort eftersom du reagerade på det med en ledsen-smiley.optimum skrev:
Nej jag blir inte uppskärrad av dessa artiklar utan av hur våra myndigheter hanterar denna pandemin. Men detta har vi skrivit om tidigare så det är inte nytt utan bara tragiskt.
Den artikel i AB jag lade in har hämtat uppgifterna från Svt Nyheter
Anser du att Svt Nyheter inte är trovärdiga och skulle vara alarmister?
AB verkar du anse är sådana, eller?
Jag betraktar SVT som objektiva då de inte har några kommersiella intressen. Jag kan givetvis ha fel.
Andra medier.
Tänker du på media som Fria Tider som bättre alternativ till än Svt Nyheter och AB?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
I så fall hade jag ju inte länkat till dem.optimum skrev:
Som andra också skrev, AB gillar rubriker och ingresser som är alarmerande på ett eller annat sätt eftersom det får folk att klicka sig vidare. Märker du inte skillnaden på hur SVT och AB rapporterade om samma sak?optimum skrev:
Bra, men det låter ofta så utifrån det du skriver och det du klipper in från AB.optimum skrev: