2 359 678 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är klart det är genomförbart. Du kan inte begära av mig att jag skall stifta den lagen i detta forum.Skandiamannen skrev:
Tänk en stund på hur rättsäkerheten blir om lagen inte styr utan nämnder av kreti och pleti bestämmer vad som är tillåtet. Är de politiskt tillsatta?
Går det att överklaga? Har du rätt till ett offentligt biträde? På vilken grund vilar nämndens beslut, lagen? eller kanske en allmänna uppfattningen (pk) eller en kritsten, muslimisk?
Detta är att lämna en demokratisk rättsstat i ett litet stycke.
Ok men förstår du inte att det inte går att stifta lagar som i detalj styr alla etiska aspekter som kan uppkomma i forskning?
Betyder det att alla borde få köra bil utan att först ta körkort? Vad man får och inte får göra i trafiken är ju reglerat i lag, men idag krävs en uppkörning där en person (inspektör) godkänner eller underkänner vilka som får köra bil, bör det förfarandet tas bort menar du?Ulltand skrev:
Det är klart det är genomförbart. Du kan inte begära av mig att jag skall stifta den lagen i detta forum.
Tänk en stund på hur rättsäkerheten blir om lagen inte styr utan nämnder av kreti och pleti bestämmer vad som är tillåtet. Är de politiskt tillsatta?
Går det att överklaga? Har du rätt till ett offentligt biträde? På vilken grund vilar nämndens beslut, lagen? eller kanske en allmänna uppfattningen (pk) eller en kritsten, muslimisk?
Detta är att lämna en demokratisk rättsstat i ett litet stycke.
Jag säger inte emot dig, jag bara försöker bara förstå din ståndpunkt, därav frågan och jämförelsen.
Måste vara påhittat, det måste det vara då det bara är gamlingarna vi tycker kan få ta stryk av coronan.
"Omkring 50 barn som testats positivt för covid-19 har senare drabbats av ett svårt hyperinflammatoriskt tillstånd, rapporterar SVT Nyheter.
Den nya sjukdomen som fått namnet multi-inflammatoriskt syndrom (MIS), drabbar främst barn som är ett par år gamla. Sjukdomen har stor påverkan på hjärtat."
Källa: AB
Troligen bara ett påhitt av så kallade alarmister. Bortförklaras givetvis av förnekarna.
"Omkring 50 barn som testats positivt för covid-19 har senare drabbats av ett svårt hyperinflammatoriskt tillstånd, rapporterar SVT Nyheter.
Den nya sjukdomen som fått namnet multi-inflammatoriskt syndrom (MIS), drabbar främst barn som är ett par år gamla. Sjukdomen har stor påverkan på hjärtat."
Källa: AB
Troligen bara ett påhitt av så kallade alarmister. Bortförklaras givetvis av förnekarna.
"Ange gärna vad som var syftet med ditt inlägg så kanske du för tråden vidare", som någon nyligen skrev till mig...optimum skrev:
Måste vara påhittat, det måste det vara då det bara är gamlingarna vi tycker kan få ta stryk av coronan.
"Omkring 50 barn som testats positivt för covid-19 har senare drabbats av ett svårt hyperinflammatoriskt tillstånd, rapporterar SVT Nyheter.
Den nya sjukdomen som fått namnet multi-inflammatoriskt syndrom (MIS), drabbar främst barn som är ett par år gamla. Sjukdomen har stor påverkan på hjärtat."
Källa: AB
Troligen bara ett påhitt av så kallade alarmister. Bortförklaras givetvis av förnekarna.
Vad är det du vill säga? Tala gärna klarspråk istället för att försöka insinuera något genom att använda en sjukdom som drabbar barn. Ett ganska så osmakligt tilltag måste jag säga.optimum skrev:
Måste vara påhittat, det måste det vara då det bara är gamlingarna vi tycker kan få ta stryk av coronan.
[bild]
"Omkring 50 barn som testats positivt för covid-19 har senare drabbats av ett svårt hyperinflammatoriskt tillstånd, rapporterar SVT Nyheter.
Den nya sjukdomen som fått namnet multi-inflammatoriskt syndrom (MIS), drabbar främst barn som är ett par år gamla. Sjukdomen har stor påverkan på hjärtat."
Källa: AB
Troligen bara ett påhitt av så kallade alarmister. Bortförklaras givetvis av förnekarna.
Jag är övertygad om att ifall en massa barn dött av denna följdsjukdom, DÅ hade vi fått se på lock-down. Men nu är människan så funtad att vi värderar liv olika - det har vi dock redan diskuterat, så det tänker jag inte gå in på igen, det för inte heller tråden framåt.optimum skrev:
Måste vara påhittat, det måste det vara då det bara är gamlingarna vi tycker kan få ta stryk av coronan.
[bild]
"Omkring 50 barn som testats positivt för covid-19 har senare drabbats av ett svårt hyperinflammatoriskt tillstånd, rapporterar SVT Nyheter.
Den nya sjukdomen som fått namnet multi-inflammatoriskt syndrom (MIS), drabbar främst barn som är ett par år gamla. Sjukdomen har stor påverkan på hjärtat."
Källa: AB
Troligen bara ett påhitt av så kallade alarmister. Bortförklaras givetvis av förnekarna.
Ja det visar att vi har allvarliga fall i andra ålderskategorier än de som oftast framförs.T tanaris skrev:
Det som de flesta tänker på är att detta drabbar äldre och multisjuka.
För mig och troligen flera en helt ny sida av coronan. En mycket otrevlig sådan.
Vi lär oss hela tiden om effekter av denna nya sjukdom och dess bieffekter.
Jag vore mycket glad om det vore fel och inte är grundat av coronan.
Du kan säkert ge mer fakta bakom detta.
Personligen tror jag inte på lockdown. Troligen svårt även med hur våra lagar ser ut.B b8q skrev:
Otäck nytt fenomen som smittan har med sig och drabbar tydligen mindre.
Tror du det är fel uppgifter och beror på något annat?
Eller beror det på mutationer av viruset?
Spanska sjukan gick hårt åt riktigt unga barn och gamla i första vågen.
Om det var en fråga till mig, så är svaret att jag just nu inte ser någon anledning att tvivla på läkarnas uppgifter att detta är en följdsjukdom av corona-viruset, men jag tror inte att det beror på någon mutation av viruset utan snarare något helt individuellt - det är ju inte många som drabbats.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag länkade igår till en mer faktabaserad artikel om MIS. Alltså ung. 50 barn har fått det syndromet av kanske tvåhundratusen barn som fått Covid-19 och samtliga tillfrisknade efter behandling. Ja, det är tråkigt att småbarn blir sjuka och att deras immunsystem inte är färdigutvecklat, och det gör att en del av dem är känsliga för många olika sjukdomar. Det är inte utan anledning som vi numera vaccinerar barn mot allt möjligt som tidigare en del av dem dog av eller fick men för resten av livet av. Men ändå händer det att småbarn skadas eller avlider av olika sjukdomar inkl. cancer som 300 barn får varje år.optimum skrev:
Ja det visar att vi har allvarliga fall i andra ålderskategorier än de som oftast framförs.
Det som de flesta tänker på är att detta drabbar äldre och multisjuka.
För mig och troligen flera en helt ny sida av coronan. En mycket otrevlig sådan.
Vi lär oss hela tiden om effekter av denna nya sjukdom och dess bieffekter.
Jag vore mycket glad om det vore fel och inte är grundat av coronan.
Du kan säkert ge mer fakta bakom detta.
Du kanske i stället för kvällstidningarna skulle läsa media som inte är ute efter att larma högt och ljudligt om allt möjligt utan presenterar fakta så skulle du slippa bli så uppskärrad hela tiden (eller vad det nu är som händer när du läser såna artiklar).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är en lag som etikprövningsnämnderna använder sig av förstås.Ulltand skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...om-etikprovning-av-forskning-som_sfs-2003-460