Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Hur många är det som får bestående men?
Det är ju en fråga som Ulltand har lyft ett antal gånger genom att hänvisa till olika artiklar men kontentan är att det för närvarande inte verkar finnas någon ordentlig studie som har undersökt det utan det är småstudier med knepiga urval som dagens exempel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju en fråga som Ulltand har lyft ett antal gånger genom att hänvisa till olika artiklar men kontentan är att det för närvarande inte verkar finnas någon ordentlig studie som har undersökt det utan det är småstudier med knepiga urval som dagens exempel.
Jo. Man har väl inte kommit så långt på den fronten. Däremot så borde det ju vara ganska rimligt att det görs uppföljningar så att medicinsk personal har erforderlig kunskap vad som sker i efterdyningarna och hur/vad man kan göra för att reducera de negativa hälsoeffekterna på längre sikt än det akuta skedet. Mitt inlägg var dock mer en frågeställning om det är fler därute som känner någon som fått sämre livskvalitet efter en covid-19 infektion.
 
Runt hälften av de jag känner som är runt 50 eller äldre som vet om att de har haft Covid-19 har fortfarande problem veckor till månader efteråt. De som fått blodproppar kommer att gå på blodförtunnande resten av livet exempelvis.

Jag har dock ett exempel på motsatsen också, en 75-årig kvinna med kol som överlevde och som inte mått så bra som hon gör nu på säkert tio år.
 
P
Jag föreslår att Covid hälsolägestråden används för att diskutera de personliga sviterna efter Covid. Jag får för mig att det passar bättre där än i denna tråden.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Däremot så borde det ju vara ganska rimligt att det görs uppföljningar så att medicinsk personal har erforderlig kunskap vad som sker i efterdyningarna och hur/vad man kan göra för att reducera de negativa hälsoeffekterna på längre sikt än det akuta skedet.
Redan i maj så började Socialstyrelsen publicera en del material som ska underlätta för sjukvården att sköta rehabiliteringen på ett bra sätt: https://www.socialstyrelsen.se/om-s...-okat-behov-av-rehabilitering-efter-covid-19/

Som sen har följts upp av t.ex. Region Stockholm så här: https://vardgivarguiden.se/utveckling/2019-ncov/rehabilitering-efter-covid-19/

Lite sökning visar att det också har varit uppe i Läkartidningen och att organisationen Fysioterapeuterna diskuterar ämnet.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
tusenett skrev:
Nu verkar det som att det kanske börjar det tas lite genvägar
Covidstudie olaglig enligt etiknämnd


[länk]
Ididotisk att forkning skall behöva godkännas av en "etikprövningsnämnd"
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ididotisk att forkning skall behöva godkännas av en "etikprövningsnämnd"
Jag håller helt med! - Paolo Macchiarini
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 16 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Varför skulle man hitta på en siffra att räkna på, det känns onödigt. Vad är det för fel med att använda de siffror de själva uppger, är de inte korrekta menar du?

Låte mig ge dig ett tydligare exemplet.

Antag att det finns 1 person på 10 milijarder som har covid.

Denna person skulle kunna smitta säg 10 personer.

Men om resten av världen använder munskydd så smittas bara 5.

Slutsats det krävs 1 miljard munskydd för att förhindra en smitta.

Är detta relevant information i det läge vi befinner oss i?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ididotisk att forkning skall behöva godkännas av en "etikprövningsnämnd"
Är du allvarlig?
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
S Stevie Deville skrev:
Jag håller helt med! - Paolo Macchiarini
Vad som skall vara tillåtet skall regleras i lag.

Inte i nämnder av personer med olika moraliska etiska uppfattningar.

BTW saknade Paolos forskning etiskt godkännande av någon nämnd? Jag trode det var fullt klart för KI och resten av världen vad han försökte göra?
 
optimum
Mycket intressant redovisning av KI.

Rubrik som förkunnar "JUST NU: Ny KI-studie ger stöd för munskydd" med en länk till senaste nytt om coronapandemin.
https://www.aftonbladet.se/


Som de flesta trott så fungerar munskydd som ett skydd mot SARS-CoV-2

"Munskydd av tyg fungerar lika bra som de som används inom vården och kan skydda både bärare och omgivning från smitta, visar en ny litteraturstudie koordinerad av Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada som SVT varit först att rapportera om."

"De material som visade sig skydda bäst var muslin, bomull och flanell, helst i tre till fyra lager."


Ni får gärna penetrera denna undersökning och hitta bristers så ni kan sova lugnt.
Ja det finns vetenskapliga brister men det räcker gott och väl till för de flesta att förstå att det fungerar.

Vi andra läser och lyssnar gärna på experterna och tar till oss saker som kan göra att vi minskar smittspridningen.
Det är så enkelt så, antag att du hostar så är även en hand, armvecket eller något framför munnen ger ett skydd så salivdropparna inte kommer så långt, Så enkelt att förstå.

FHM hade återigen fel.
Dags att rensa upp i deras sörja snart.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Låte mig ge dig ett tydligare exemplet.

Antag att det finns 1 person på 10 milijarder som har covid.

Denna person skulle kunna smitta säg 10 personer.

Men om resten av världen använder munskydd så smittas bara 5.

Slutsats det krävs 1 miljard munskydd för att förhindra en smitta.

Är detta relevant information i det läge vi befinner oss i?
Jag är inte helt med på vad du försöker göra för poäng. Men ja, det krävs i ditt exempel att ett väldigt stort antal människor bär munskydd för att förhindra väldigt lite smitta. Skillnaden i smittspridning mellan att bära mask och att inte göra det är alltså väldigt liten.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Mycket intressant redovisning av KI.

[bild]
[länk]


Som de flesta trott så fungerar munskydd som ett skydd mot SARS-CoV-2

"Munskydd av tyg fungerar lika bra som de som används inom vården och kan skydda både bärare och omgivning från smitta, visar en ny litteraturstudie koordinerad av Karolinska Institutet och McMaster University i Kanada som SVT varit först att rapportera om."

"De material som visade sig skydda bäst var muslin, bomull och flanell, helst i tre till fyra lager."


Ni får gärna penetrera denna undersökning och hitta bristers så ni kan sova lugnt.
Ja det finns vetenskapliga brister men det räcker gott och väl till för de flesta att förstå att det fungerar.

Vi andra läser och lyssnar gärna på experterna och tar till oss saker som kan göra att vi minskar smittspridningen.
Det är så enkelt så, antag att du hostar så är även en hand, armvecket eller något framför munnen ger ett skydd så salivdropparna inte kommer så långt, Så enkelt att förstå.

FHM hade återigen fel.
Dags att rensa upp i deras sörja snart.
Har du läst rapporten i Mayo Clinic Proceedings? Det är en sammanställning av artiklar och googlande och slutsatsen är att hemmagjorda munskydd av tex en T-shirt eller disktrasa fungerar i stort sett lika bra som ett vanligt munskydd i vården, inget annat. Och det kanske ingen säger emot. Frågan är väl om det är bra eller dåligt för dom som köper dyra munskydd. Jag tycker att dom som vill använda munskydd, både hemmagjorda eller köpta kan få göra det. Även placeboeffekten kan fungera. Det dåliga är om de används felaktigt och istället låter folk komma närmare varandra. Detta tar alltså inte studien hänsyn till. Du låter fortfarande arg och tycks tro att någon som tycker tvärtemot dig skulle hitta något egenvärde i att slå hål på faktabaserade rapporter. Inget jag sett i tråden tyder på det, utan det är de vilda tolkningarna som några få av er kvarvarande har som är problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
zada11 och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tror du föresten att 70 % av Covid patienterna hade problem med andningen även innan Covid`?

Jag har också publicerat en undersökninmgen här från (spanien/italien) där 85% kände sig helt friska före covid.

Gissa hur många det var efter Covid?

Rätt svar 10%
Att bara 10% kände sig friska svarade jag på i ett inlägg för några dagar sedan. Jag tyckte då, och gör fortfarande, att det inte är konstigt att folk mår dåligt efter flera månaders karantän med dagligt inhamrande budskap från media att vi alla snart ska dö.

Jag tog upp folkhälsoenkäten för att visa hur skev syn åtminstone vi i Sverige har på vad hälsa är. Nedan kommer tre ytterligare dumpar från FHM-statistik. Andelen människor med sjukdomar/besvär ökar samtidigt som andelen människor som anser sig ha god eller mycket god hälsa också ökar. För mig går det inte ihop. Är det pga att folk nöjer sig med symptomlindring i form av tex blodtrycksmediciner, kolesterolsänkare och insulinsprutor och därför inte anser sig sjuka? Eller är det kroppsaktivister och "fat acceptance"-trender? Kanske en kombination. (Och folk får naturligtvis se ut hur de vill men de ska inte överösas med budskapet att det är ofarligt och att de är friska.)

Skärmdump av statistik från Folkhälsomyndigheten med självrapporterade sjukdomar och besvär efter kön och år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från Folkhälsomyndighetens webbplats som visar statistik över självrapporterad allmän hälsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Folkhälsomyndighetens hemsida som visar tabell med statistik över BMI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har sett flera facebookinlägg och tidningsartiklar nu i coronatider där det skrivs om "fullt friska" personer som blivit dödssjuka i covid men när man tittar på bilder så ser de inte särskilt hälsosamma ut.

Jag tycker att det viktigaste vi kan göra för att minska risken att bli sjuka av covid (och allt annat) är att förbättra vårt allmänna hälsoläge och immunförsvar genom att äta bättre mat. Framförallt då sluta äta processade hel/halvfabrikat som ofta innehåller stor andel socker och dåliga vegetabiliska oljor. Där har FHM och andra myndigheter verkligen misslyckats med informationen.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.