2 358 856 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är ju helt fantastiskt. Det ökar ju inte direkt förtroendet för de 22s gäng.Nyfniken skrev:
Man tog alltså och radade upp sådana man kände, som ville bli testade för Covid-19, i en trång tvättstuga i en bostadsrättsförening och tog blodprov på allihop.
Vilka tror du kommer vara de första att anmäla sig för sådan här provtagning då? Jo, dels de som känner sig sjuka men även de som är i riskgrupp och är rädda för att dö. Är det klyftigt att blanda dessa två grupper i en stor virus-tombola? Nä. Det är helt huvudlöst.
Det är ju inte utan att man blir nyfiken på vem som ligger bakom den här forskningen. Och se, det är en av de där 22 genierna som skrev en debattartikel men inte kunde hålla reda på siffrorna.
Det hade varit på sin plats med i alla fall en prövning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Antikroppstester i Uppsala län:
Men bland de yngsta där är det nog så att föräldrarna ser till att barnen testas just när de eller någon annan i familjen har haft symtom så troligen inte i närheten av ett statistiskt säkerställt urval.
https://lakartidningen.se/aktuellt/...v-uppsalaborna-testade-positivt-for-covid-19/
Men bland de yngsta där är det nog så att föräldrarna ser till att barnen testas just när de eller någon annan i familjen har haft symtom så troligen inte i närheten av ett statistiskt säkerställt urval.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
En ny studie med vaccinet från Oxford och AstraZeneca lät sex rhesusapor först bli vaccinerade och sen utsättas för det nya coronaviruset och virushalterna i de nedre luftvägarna blev lägre jämfört med i kontrollgruppen och det blev inga lungskador.
Men virushalterna sjönk inte i näsan vilket är en indikation på att viruset fortfarande kan fortsätta att spridas mellan vaccinerade människor och att de kan få en del symtom.
https://www.nyteknik.se/samhalle/vaccinkandidat-skyddar-apor-mot-lungskador-6999008
https://www.hindustantimes.com/worl...nkeys-study/story-BxPWAZQVJYh63j2WDkOM5J.html
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2608-y
Men virushalterna sjönk inte i näsan vilket är en indikation på att viruset fortfarande kan fortsätta att spridas mellan vaccinerade människor och att de kan få en del symtom.
https://www.nyteknik.se/samhalle/vaccinkandidat-skyddar-apor-mot-lungskador-6999008
https://www.hindustantimes.com/worl...nkeys-study/story-BxPWAZQVJYh63j2WDkOM5J.html
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2608-y
Och när du inte kan hålla social distans och ändå måste vara närma en annan person.-RB- skrev:
Jag cyklar fortare och mer riskfyllt med hjälm än utan. Trots att man inte skall göra det. När jag åker skridskor åker jag mer aktivt med mer skydd än om jag bara har hjälm. Ser du mönstret?
Håller du avstånd behöver du inte munskydd. Så tillbaka till de ursprungliga rekommendationerna: Håll avstånd och tvätta händerna!
Hur gör du då?
Problemet är att du då måste be den andra personen att ta på sig munskydd. Detta eftersom det förefaller som att de munskydd man pratar om (ej FFP eller vad det heter) skyddar bäraren lika mycket som en toppluva skyddar huvudet när man cyklar.Fairlane skrev:
Tar man på sig ett ”riktigt” munskydd är det kanske en annan sak.
I första, andra och tredje hand så är det social distans vi ska hålla.Fairlane skrev:
Jag tycker det är bra att du trycker på ordet "måste" för det är det det handlar om.
En mycket bra rekommendation tycker jag.
Ja för mig är det mycket sällan men för vissa kanske det är oftare.
Vore jag tvungen att använda buss och den är relativt full med andra så hade jag nog använt munskydd som läget är nu.
Hade jag tillhört riskgrupp så hade jag nog använt det med få andra i bussen.
Men de som är helt emot munskydd har nog inte tänkt klart hur de ska hantera en situation där anhörig får klara symptom och behöver hjälp.
Våra munskydd ligger fortfarande oanvända då vi inte hamnat i situationen "måste" ännu. De finns där som säkerhet om det skulle behövas.
Nu verkar det dock som att även enkla munskydd är tillräckligt bra, så den jämförelsen funkar inte.tusenett skrev:
https://nyheter.ki.se/munskydd-av-tyg-kan-minska-smittspridningen-av-sars-cov-2
Vi får se, tydligen finns andra systematiska genomgångar som granskat samma artiklar som KI-studien och kommit fram till andra resultat. Jag tyvärr ingen källa på det så det får betraktas som hörsägen.useless skrev:
Mer forskning behövs nog återigen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag kan inte låta bli att spöka lite i tråden. Vi vet inte än om det är vanligt att folk får tillexempel permanenta ärr på lungorna av covid19. Vi vet att man kan få det av lunginflammation. Även om det inte är så vanligt.Staffan2000 skrev:
https://www.breathingmatters.co.uk/pneumonia/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
SJ lanserar nu en ny webbsida där de som pendlar med regionaltåg, t.ex. i Mälardalen och genom Västergötland, kan kolla vilka avgångar som brukar ha många resenärer så att man kan välja en annan avgång för att minska risken för trängsel.
SJ ska också se var de behöver sätta in fler vagnar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sa-ska-sj-motverka-trangseln
SJ ska också se var de behöver sätta in fler vagnar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sa-ska-sj-motverka-trangseln
Nu har jag ett motbevis mot dina historier.-RB- skrev:
Jag cyklar fortare och mer riskfyllt med hjälm än utan. Trots att man inte skall göra det. När jag åker skridskor åker jag mer aktivt med mer skydd än om jag bara har hjälm. Ser du mönstret?
Håller du avstånd behöver du inte munskydd. Så tillbaka till de ursprungliga rekommendationerna: Håll avstånd och tvätta händerna!
Jag har nu i em. använt andningsskydd
Jag sågar tryckimpregnerat virke 34x145 som ska bli staketspjälor med en bordssåg.
Ryker en del tryckimpregnerat spån trots grovdammsugaren så givetvis blev det ett skydd så jag inte får i mig spån.
Jo det är en billig såg från Jula. Kanske en bättre hade tagit spånen mer.
Och jag kan garantera att inte kör jag fortare med sågen för då kan det hända en allvarlig olycka.
Färdigsågat nu och alla 10 fingrarna är fortfarande hela.
Om du skulle göra samma, sågar du snabbare då?
Med risk att skada sig så bör man tänka om oavsett vad det gäller.
Nu åter till garaget.
Det har gjorts studier i trafiken där man jämför risken om man kör i en väldigt säker bil eller en bil med tex en rostfri kon på ratten, istället för airbag, som helt säkert dödar dig vid sammanstötning, inte helt oväntat kunde fler liv ha räddats med konen eftersom beteendet ändrades och minskade antalet olyckor dramatiskt.Staffan2000 skrev:
Resonemanget är obegripligt för mig.
När man diskuterar bantning, är alla överens. Det krävs BÅDE motion och hälsosam mat. Likaså för hög trafiksäkerhet. BÅDE hjälm och försiktighet för cyklister, samt BÅDE blibälte och krockkudde för bilister. Etc.
Men när det gäller munskydd, ja då plötsligt är det ANTINGEN avstånd ELLER munskydd! Varför inte både och även här?
Staffan
Redigerat:

