Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
E Erik Salhammar skrev:
i andra länder har folk över hundra överlevt när de fått VÅRD. Men Sverige har INGEN över 70 lagts i respirator.
Hrmm, här har kan du själv kolla hur det ligger till med detta.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Varför skrev du som du gjorde? Försökte ljuga för oss alla andra? Stjäl min tid, även om det inte alls tog lång tid att kolla upp dina falsarier.
Var du själv lurad? Läste du detta någonstans och trodde på det?
Ett tips i all välmening, läs aldrig ett ord till från den källan i så fall. Annars blir du bra alltmer okunnig och skadar vårt fina land genom att sprida osanningar.

Förövrigt är det inte alla som behöver IVA-vård, här har du den äldsta covid-överlevare som fått sjukhusvård i Sverige:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/smittades-av-corona-kjell-102-overlevde-/
https://sverigesradio.se/artikel/7498209
 
  • Gilla
hapazard och 12 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Anatlet som behöver sjukhusvård i stockholm pga Corona ökade med 15% för ca 10 dagar sedan uppdateringen i måndags var det ingen förändring.
30 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus är idag 69 personer. Det är 11 färre än vid senaste rapporteringen.
27 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus har gått från 1 100 personer i april till 88 personer idag, är samma antal som vid senaste lägesrapporten 23 juli.
23 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus har gått från 1 100 personer i april till 88 personer idag, vilket trots det innebär en ökning med 16 personer sedan rapporten den 20 juli då det var 72 personer.
20 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus minskar stadigt. Från 1 100 personer i april till 72 personer idag.
16 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus minskar stadigt. Från 1 100 i april till 85 idag.
13 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus minskar stadigt. Från 1 100 i april till 134 idag.
10 juli: Runt 150 patienter med covid-19 vårdas vid sjukhus i länet, varav 26 i intensivvård.
3 juli: Nu är det runt 220 patienter som har drabbats av ett så allvarligt sjukdomsförlopp av covid-19 att de behöver sjukhusvård.

Stadig minskning, förutom en vecka då det ökade med 16 personer. Antalet är konsekvent tvåsiffrigt, mot 4-siffrigt i april. Varför är du alarmist?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Anatlet som behöver sjukhusvård i stockholm pga Corona ökade med 15% för ca 10 dagar sedan uppdateringen i måndags var det ingen förändring.

Det är inte rimnligt att FHM börjar slänga in data om vilka man *vet* har avlidit ´senaste dagarna så länge det finns ett okänt mörkertal. Då måste man fortsatt förhålla sig till inrapporterade fallen

Jag börjar tycka det är märkligt att vi haft ca 70 dödsfall per vecka nu en längre tid i relation till den blid som FHM sprider.
Jag vet det men jag vet också att det var för ung. 10 dagar sen som Intensivvårdsregistret kom ut med förtydliganden i sina riktlinjer för rapportering eftersom olika regioner hade tolkat de tidigare på olika sätt vilket ledde till att det rapporterade antalet kunde gå upp eller ner beroende på tidigare tolkning.
Men intensivvårdskurvan för Stockholm visar minskningen tydligt så när som på ett hack just den 20/7.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Den här sidan verkar notera det antalet avlidna utifrån rapporteringsdag: https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-deaths skrolla ner till rubriken "Antal nya dödsfall". På vilket sätt skiljer sig dina siffror för senaste veckan från dem?
För räknar jag fredag förra veckan till torsdag denna vecka i den tabellen får jag summan 56, rätt långt från 70.

Sen kommer det en rubrik som heter "Antal nya dödsfall (7-dagars medelvärde)" och där har medelvärdet gått från 13 den 18/7 till 8 igår.
 
Staffans2000
D djac skrev:
Eller att Corona är en lögn och folk dör helt spontant, bara av restriktionerna, nu så tar vi alla varandra i hand och vandrar till dårhuset!
Med tanke på vad du skrivit den senaste tiden, antar jag, att du redan befinner dig på din slutdestiation.

Staffan Cullberg
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
Faktum är att betydligt fler gamla överlevt på boenden och i hemmet än på sjukhus och IVA. En del av dem som dött på sjukhus och IVA kanske hade överlevt om de sluppit transporten.
Nu beror det utfallet också till stor del på att de man valt att ta in till IVA verkligen varit svårt sjuka och därför har nog överlevnadsgraden blivit sämre för IVA-vårdade.
OBS, min gissning, ingen källa eller så, bara ett försök att tänka lite logiskt.

Om alla, även milt sjuka, hade fått lika professionell och personalintensiv vård som man får på IVA så hade naturligtvis fler klarat sig ifrån gruppen av mindre svårt sjuka.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Eller att Corona är en lögn och folk dör helt spontant, bara av restriktionerna, nu så tar vi alla varandra i hand och vandrar till dårhuset!
Kul och vansinnigt skrivet.

Men det finns en kärna där som är intressant.
"Folk dör av restriktionerna ..."

Det är ju just detta som är problemet när man gör analyser på alltför otillräcklig mängd data, eller med tveksam datakvalitet.
Vad man kommer fram till kan ju bli lite vad som helst, troligast något som går i linje med vad man själv tror eller vill ha bevisat.

Om Staffan2000 trott att restriktioner bara är dåligt hade det hela ju kunnat användas som bevis också, just så; Staffan hade påstått - "Folk dog utav restriktionerna i sig självt".
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrmm, här har kan du själv kolla hur det ligger till med detta.
[länk]

Varför skrev du som du gjorde? Försökte ljuga för oss alla andra? Stjäl min tid, även om det inte alls tog lång tid att kolla upp dina falsarier.
Var du själv lurad? Läste du detta någonstans och trodde på det?
Ett tips i all välmening, läs aldrig ett ord till från den källan i så fall. Annars blir du bra alltmer okunnig och skadar vårt fina land genom att sprida osanningar.

Förövrigt är det inte alla som behöver IVA-vård, här har du den äldsta covid-överlevare som fått sjukhusvård i Sverige:
[länk]
[länk]
skrev ju ett förtydligande om att jag menade att boende inom äldreomsorgen inte fått varken syrgas eller vård i respirator.. att några enstaka anhöriga tjatat sig till bättre vård förändrar inte att de allra flesta på äldreboenden mer eller mindre lämnats åt sitt öde.
 
Fairlane
E Erik Salhammar skrev:
skrev ju ett förtydligande om att jag menade att boende inom äldreomsorgen inte fått varken syrgas eller vård i respirator.. att några enstaka anhöriga tjatat sig till bättre vård förändrar inte att de allra flesta på äldreboenden mer eller mindre lämnats åt sitt öde.
Men inte heller det stämmer ju. De allra flesta har ju överlevt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Erik Salhammar skrev:
skrev ju ett förtydligande om att jag menade att boende inom äldreomsorgen inte fått varken syrgas eller vård i respirator.. att några enstaka anhöriga tjatat sig till bättre vård förändrar inte att de allra flesta på äldreboenden mer eller mindre lämnats åt sitt öde.
Det är precis som i hela samhället.
Den absoluta majoriteten av alla Svenskar har vare sig fått syrgas eller respiratorvård ...
Helt enkelt för att det inte varit vare sig aktuellt eller någon mening med det.

Du kan inte frikoppla möjliga vårdåtgärder som finns från ifall det finns behov de åtgärderna.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Vilket inte kommer att vara gratis.
Jag tror att det skulle vara billigare, och eventuellt även bättre, att dela ut bra munskydd och ge handsprit till folk.
"

Intressant det du skriver här.
Här menar du att det är viktigast att det blir billigare, och sen menar att du det eventuellt också hjälper, men det var ju endast det ekonomiska argumentet du var säker på och verkade tycka vara viktigt.

Men sen kritiserar du alltid starkt att andra ställer ekonomiska argument långt fram i prioriteringen, även om det inte ens är främsta prio utan bara en viktig prioritet, så är du kritiskt.
Det gäller ju t.ex. äldrevårdens ekonomiska prioriteringar som du inte alls gillar, det gäller även FHM's försök att både ta hänsyn till samhällsekonomin och sjuka/döda i infektionen.

Men när du själv presenterar det du tycker är bra så är det ekonomiskt argument som gäller, att du inte ens riktigt tror att det kommer minska smittspridning spelar nu plötsligt ingen roll.
Du vill alltså, om jag fattat det rätt, att bussar och tunnelbanan ska tillåtas bli fullpackade och att man istället delar ut munskydd och handsprit, med risk för ökad smittspridning, - för att det blir billigare ...?
Jag glömde en sak, Hyltran AV.
För att mildra lite av det jag skrev.
Jag kan också tänka och fundera i de banorna, dvs kan munskyddskrav göra att vi kanske kan proppa bussarna fulla, ty som det är nu så är det svårt, mycket svårt med kollektivtrafiken, Och det finns ju ingen lösning genom att dubbla turtätheten eller låta två bussar köra efter varandra, för detta saknas det både bussar och busschaufförer. Får vi fila på problemet i ett eller två år så går det att lösa med fler bussar, men inte en chans närmaste året.


Det jag egentligen tänkte mest med inlägget men glömde att förtydliga, är att jag hoppas att du också ser hur svårt det är med prioriteringarna, dvs väga ekonomi/kostnader mot nytta av åtgärder och mot vad man kan rädda med åtgärderna.

I detta lilla exempel, busstrafik - hur många kan smittas - hur många hindras att ta sig till sitt jobb (och vad det innebär ifall de t.ex. har ett samhällskritiskt arbete) - vad kostar det bussbolagen - vad kostar det medborgarna osv osv, så uppenbarar det sig redan här en massa svårigheter som gör det svårt att bedöma vad som är rätt beslut.
Tänk då i lite större perspektiv, vad kostar och nyttar en skolstängning, eller stopp på alla flygplatser, broar och hamnar etc.
Jag är glad att jag inte behöver fatta några beslut i detta, jag är glad att jag inte ens är tillfrågad om min åsikt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
jag är glad att jag inte ens är tillfrågad om min åsikt.
Trots det skriver du ändå ganska mycket! :crysmile:

(Förlåt, men ser jag en smashboll kan jag helt enkelt inte låta bli ;))
 
  • Gilla
  • Älska
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Bara en reflektion ang munskyddsdebatten:
Hur många av er som förespråkar munskydd vet hur man tar på sig ett munskydd korrekt så det anpassas efter näsan?
Hur många vet hur man tar av ett munskydd korrekt för att minska evt spridning av smitta?
Vet någon av er hur länge man kan använda ett pappersmunskydd innan det är fuktigt och därmed förlorar sin funktion?

anledningen till frågorna är att jag jobbat extra på akuten och då många gånger fått visa/tala om för folk att man använder munskydd korrekt!
Man sätter munskyddet över både mun och näsa. Det finns en liten metalltråd i ovankant - denna ska tryckas till så skyddet formas efter näsan. Munskydd tas bort genom att man tar tag i det bakom huvudet eller öronen - och slängs direkt i soporna. Man rör ALDRIG framsida/utsidan! Och vanliga pappersmunskydd måste bytas varje timme för att vara effektiva.

Då den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning inte tycks ha något annat än en vag uppfattning om ovanstående (lika lite som hur man tar av handskar på ett korrekt sätt!!!) måste evt munskyddsrekommendationer även inkludera en massiv utbildningsinsats.
Därmed inte sagt att munskydd i kollektivtrafik tex är en dum idé, men utan kunskap är riskerna stora för felaktig användning som i värsta fall leder till ökad spridning alt att man ignorerar råd om att hålla avstånd och tvätta händerna.
 
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Avstånd är alltid bättre än munskydd, det finns det studier som visar, t.ex. i WHO:s sammanställning av forskningen. En av orsakerna till att FHM inte gillar munskydd är ju för att folk då alltför mycket slutar att hålla avstånd.
Men det finns det ingen forskning på.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det finns det ingen forskning på.
Det var ju du som påstod att man kunde börja med munskydd i stället för att köra med halvtomma bussar, dvs. du ansåg att avstånd skulle ersättas med munskydd och du är ju därmed ett exempel på varför FHM inte anser att munskydd är en optimal lösning.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men har man behov av syrgas normalt?
Eller är det här första gången på 20 år?
Om behovet inte finns normalt så är det rätt rimligt att man inte har det. Självklart är det en kostnadsfråga, allt är det. Det behövs utrymme, regelbunden utbildning etc.
Kanske kan de pengarna spenderas bättre?
Eftersom pengar inte är oändliga så får tvingas man alltid till avvägningar och man kan inte köpa in allt för att det kanske, eventuellt, möjligen kommer behövas någon gång det närmsta seklet.
Säg att vi om 5 år får ett annat problem där det visar sig att det varit en fördel att ha lustgas installerad överallt då kommer du ju klaga på att man inte gjort det också?
Vad som är dyrt är ju kostnaden för att bemanna med tillräckligt kompetenta personal för att kunna hantera alla dessa olika typer av läkemedel.

Och att det redan finns bilar som kör ut gas på tub och att ingen behöver bära dessa tuber därför att man kör dem på flaska vagnar ;)

Ett mycket lätt sätt att höja kompetensen bland undersköterskor vore att se till att så många som möjligt av dem hade fast jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.