Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Att bara jämföra som du gör är ju ren cherry-picking.
:rofl:Och det säger du Birgit! Jämföra med lika glest befolkade länder som de skandinaviska? NEJ, självklart inte. Men med länder där hela befolkningen knappt kan ligga ner samtidigt? JAAAA. Naturligtvis.

Den som gräver en ...

Staffan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
i andra länder har folk över hundra överlevt när de fått VÅRD. Men Sverige har INGEN över 70 lagts i respirator. Du kanske skulle ta och hitta någon annan nyhetskälla än FHM.
För om du inte nu arbetar där, så låter du ju fullständigt marinerad i lögner. Tragiskt

I Thailand har det dött ca 60 personer. Hur kan du försvara regeringen och deras tafatthet?
Välkommen till tråden :)

Jo vissa eller till och med många över 70 har fått rätt vård men det inträffade något som kallades ett ”missförstånd” och som ledde till att vissa människor över 80 dog i onödan, enligt vissa och det har skrivits några lex Maria och kex Sara anmälningar som är under process.

Man satte in palliativ vår på konstiga grunder tror jag, men detta så kallade missförstånd är förhoppningsvis korrigerat nu.

Och vi får se vad detta slutar.
 
Redigerat:
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
:rofl:Och det säger du Birgit! Jämföra med lika glest befolkade länder som de skandinaviska? NEJ, självklart inte. Men med länder där hela befolkningen knappt kan ligga ner samtidigt? JAAAA. Naturligtvis.

Den som gräver en ...

Staffan
Det är väl exakt just det som var BirgitS poäng, att man inte bör hålla på med körsbärsplockning eftersom man beroende på vilka körsbär man plockar får olika resultat.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
problem var just att de bara fick morfin. De har inte syrgas på äldreboenden. Det är bland därför flera tusen äldre har dött i Sverige.. morfinet är en del av den palliativa vård som ordinerats över telefon.
Nej, de fick inte bara morfin. Ryktet att man slutar ge mat och vätska och bara ger morfin så fort man hör ordet "palliativ" är högst överdrivet. För övrigt ska man veta att den som har svårt att andas ofta andas lättare av en mycket låg dos morfin, då det är lugnande, vilket gör det lättare att dra djupa andetag än om man är stressad. Att ge för mycket syrgas kan istället göra att man andas ytligare, och då vädras inte koldioxiden ur ordentligt vilket är riktigt farligt. För den som har problem med lungorna och tungt att andas kan alltså syrgas vara farligare än morfin.
 
  • Gilla
Satsuki och 3 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
i andra länder har folk över hundra överlevt när de fått VÅRD. Men Sverige har INGEN över 70 lagts i respirator. Du kanske skulle ta och hitta någon annan nyhetskälla än FHM.
För om du inte nu arbetar där, så låter du ju fullständigt marinerad i lögner. Tragiskt

I Thailand har det dött ca 60 personer. Hur kan du försvara regeringen och deras tafatthet?
I Sverige har oerhört många över 70 överlevt när de fått vård på rätt nivå. Många över 70 och de flesta över 80 klarar inte respiratorvård. I vissa länder har man lagt dem i respirator ändå för att anhöriga tjatat. Men de har inte bättre överlevnad, bara fler som fått respiratorvård. Faktum är att betydligt fler gamla överlevt på boenden och i hemmet än på sjukhus och IVA. En del av dem som dött på sjukhus och IVA kanske hade överlevt om de sluppit transporten.

Om min mamma får smittan kommer jag att insistera på att hon får stanna på sitt boende, istället för att transporteras 10 mil till sjukhus på skumpiga vägar. Överlevnadschansen blir inte bättre, däremot skulle hon bli orolig och därmed riskera att ramla ur sängen och bryta benet en tredje gång.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
jämför med Norge då..!
Eller jämför Stockholm med Skåne. De har kört samma principer, ändå är Skåne väldigt lite drabbat. Eller med Köpenhamn Skåne har mycket mindre smitta än Köpenhamn som kört med lockdown och stängda skolor.

Det är bara att inse att det här är komplext och det går inte att säga exakt vad som är bra och dåliga åtgärder.
 
  • Gilla
  • Älska
BiFuel och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Det är bara att inse att det här är komplext och det går inte att säga exakt vad som är bra och dåliga åtgärder
Precis!
Vilket likaväl kan betyda att Köpenhamn blivit än mer drabbat utan nedstängning.

Staffan
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
problem var just att de bara fick morfin. De har inte syrgas på äldreboenden. Det är bland därför flera tusen äldre har dött i Sverige.. morfinet är en del av den palliativa vård som ordinerats över telefon.
Ungefär hälften av de som har dött bodde på äldreboenden, dvs ca 3000. Du menar alltså att i princip samtliga av dom ("flera tusen") skulle ha överlevt bara dom fått syrgas??

Varför har lika stor andel av de som insjuknat på norska äldreboenden dött?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis!
Vilket likaväl kan betyda att Köpenhamn blivit än mer drabbat utan nedstängning.

Staffan
Det verkar vara väldigt betydelsefullt hur många smittade det finns när restriktioner införs.

När det gäller rörelsemönster så ledde ju både Danmarks och Sveriges restriktioner till likartade minskningar.
Danmark noterade inte någon ökad smittspridning när de öppnade skolorna efter tre veckor och samma sak i Finland.

Det är ju lätt att se att antalet nya intensivvårdsfall i Sverige planar ut ung. 2 veckor efter att restriktionerna infördes och genomsnittligt så går det 16 dagar mellan smittotillfälle och inskrivning på intensivvård. Så hårdare restriktioner vid samma tillfälle hade inte påverkat toppens höjd. Även efter en väldigt hård nedstängning fortsätter smittspridningen efteråt inom familjer och på arbetsplatser som inom sjukvård och äldreomsorg så man kan aldrig få ett läge där all smittspridning upphör omedelbart vid en nedstängning och därmed kommer det att vara en viss bredd på toppen och en långsam nedgång efteråt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
FHM har pekat på vad som är drivande, bla kollektivtrafik och stora folksamlingar. Personligen tycker jag det känns rimligt att sätta in åtgärder för de har mest effekt och gör minst skada.

Då måste du ha missat när Tegnell intervjuades om tunnelbanan tidigare i år :)

Liten risk att smittas där då corona kräver närmare sociala kontakter enligt honom.

Flyg är också säkert då det inte finns ett enda fall där man konstaterat smittspridning ombord på flyplan.

Det kanske är busstrafiken som är drivande?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis!
Vilket likaväl kan betyda att Köpenhamn blivit än mer drabbat utan nedstängning.

Staffan
Eller att Corona är en lögn och folk dör helt spontant, bara av restriktionerna, nu så tar vi alla varandra i hand och vandrar till dårhuset!
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller rörelsemönster så ledde ju både Danmarks och Sveriges restriktioner till likartade minskningar.
Danmark noterade inte någon ökad smittspridning när de öppnade skolorna efter tre veckor och samma sak i Finland.
Danska motsvarigheten till Tegnell har ju uttalat att det var dumt att stänga skolorna, det gav inget smittskyddsmässigt, men var väldigt dåligt för ekonomin.
 
  • Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Abies koreana skrev:
Javisst men ett konspiratoriskt sinnelag ser helt enkelt världen annorlunda. Hittar meningsfulla mönster i slumpmässiga händelser.
Lite OT.
Men ett filmtips kommer då här:
The Number 23
https://www.imdb.com/title/tt0481369/
 
  • Haha
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Igår var det väl som det var ovanligt många rapporterade dödsfall och nästan alla av dem hade avlidit för mer än en månad sen. Det var väl en större samkörning mellan registren då.

Antalet som vi verkligen vet har avlidit sen den 23/7 är 8 st.

Antalet inlagda på sjukhus i Stockholm minskar sen lång tid. Från dagens rapport: [länk]

Man kan också jämföra minskningen med 19 med att det under samma period har skrivits ut 17 st friska och 3 avlidit. Det är alltså mycket få som har lagts in de sista dagarna. En las in på IVA den 27 juli, ingen sen dess och då var det en vecka sen gången innan enligt [länk] .

Men naturligtvis pågår det smittspridning i Sverige, så lätt utrotar man inte en smittsam sjukdom.

Anatlet som behöver sjukhusvård i stockholm pga Corona ökade med 15% för ca 10 dagar sedan uppdateringen i måndags var det ingen förändring.

Det är inte rimnligt att FHM börjar slänga in data om vilka man *vet* har avlidit ´senaste dagarna så länge det finns ett okänt mörkertal. Då måste man fortsatt förhålla sig till inrapporterade fallen

Jag börjar tycka det är märkligt att vi haft ca 70 dödsfall per vecka nu en längre tid i relation till den blid som FHM sprider.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då måste du ha missat när Tegnell intervjuades om tunnelbanan tidigare i år :)

Liten risk att smittas där då corona kräver närmare sociala kontakter enligt honom.

Flyg är också säkert då det inte finns ett enda fall där man konstaterat smittspridning ombord på flyplan.

Det kanske är busstrafiken som är drivande?
Precis, håller man avstånd i tunnelbanan så är det liten risk att smittas.

I våras så var det ju så stor smittspridning på andra håll medan den spridningen nu har minskat så då blir det ju andra ställen där man måste sätta in kraften. Du kan inte ta ett uttalande som skedde för flera månader sen och bara anta att det fortfarande är aktuellt. Situationen är en annan idag än under våren och som i sin tur var en annan än under januari och februari.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.