Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Satsuki KristinaRT skrev:
Man sätter munskyddet över både mun och näsa. Det finns en liten metalltråd i ovankant - denna ska tryckas till så skyddet formas efter näsan. Munskydd tas bort genom att man tar tag i det bakom huvudet eller öronen - och slängs direkt i soporna. Man rör ALDRIG framsida/utsidan! Och vanliga pappersmunskydd måste bytas varje timme för att vara effektiva.
Det där är väl jätteviktigt för att skydda den som bär munskyddet (personalen, inom vården).
Men frågan är ju också vilket skydd munskydd, även felaktigt hanterat, skyddar andra ifrån det som någon asymptomatisk sjuk kan smitta med.

Men detta har antagligen inte studerats så mycket, misstänker jag. Och man måste också utvärdera hur mycket asymptomatisk och presymptomatisk spridning bidrar till den totala spridningen.
För om sådan smittspridning bidrar med säg 5% av all smittspridning, så är det kanske inte vettigt att lägga allt för mycket krut på att förebygga detta.

(5% var bara något jag högg till med, jag har ju absolut ingen aning om vad andelen är i verkligheten).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju du som påstod att man kunde börja med munskydd i stället för att köra med halvtomma bussar, dvs. du ansåg att avstånd skulle ersättas med munskydd och du är ju därmed ett exempel på varför FHM inte anser att munskydd är en optimal lösning.
Ja det var det för jag tror inte att det kommer att fungera att köra med halvfulla bussar.

Efter några dagar kommer det att sluta med att alla bussar är fulla.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ett mycket lätt sätt att höja kompetensen bland undersköterskor vore att se till att så många som möjligt av dem hade fast jobb.
Men det är ju just detta som du och dina kompisar är emot. Så hur tänker du där? Du kan ju inte få både och.
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Bara en reflektion ang munskyddsdebatten:
Hur många av er som förespråkar munskydd vet hur man tar på sig ett munskydd korrekt så det anpassas efter näsan?
Hur många vet hur man tar av ett munskydd korrekt för att minska evt spridning av smitta?
Vet någon av er hur länge man kan använda ett pappersmunskydd innan det är fuktigt och därmed förlorar sin funktion?

anledningen till frågorna är att jag jobbat extra på akuten och då många gånger fått visa/tala om för folk att man använder munskydd korrekt!
Man sätter munskyddet över både mun och näsa. Det finns en liten metalltråd i ovankant - denna ska tryckas till så skyddet formas efter näsan. Munskydd tas bort genom att man tar tag i det bakom huvudet eller öronen - och slängs direkt i soporna. Man rör ALDRIG framsida/utsidan! Och vanliga pappersmunskydd måste bytas varje timme för att vara effektiva.

Då den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning inte tycks ha något annat än en vag uppfattning om ovanstående (lika lite som hur man tar av handskar på ett korrekt sätt!!!) måste evt munskyddsrekommendationer även inkludera en massiv utbildningsinsats.
Därmed inte sagt att munskydd i kollektivtrafik tex är en dum idé, men utan kunskap är riskerna stora för felaktig användning som i värsta fall leder till ökad spridning alt att man ignorerar råd om att hålla avstånd och tvätta händerna.
Och för att lägga lök på laxen, folk vet inte ens vad ett munskydd är.... Jag har ju sett ett tiotal personer som går runt med munskydd ämnade att skydda mot damm, som har en utandningsventil..
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
"Detalj". Om du hade fått bestämma hade vi redan satsat en massa miljoner på lastbilar som körde omkring med syrgaspåfyllarutrustning. Uppenbarligen till ingen nytta då.
Det hade med stor säkerhet räddat några liv.

Det hade varit bättre att göra det än att lägga en massa miljoner på att slänga upp alla dessa gamla tälten och fylla dem med gammal utrustning som aldrig blev använt och således inte räddade några liv.

Det är vad Tallinger jämför med i det sammanhanget.
 
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad som är dyrt är ju kostnaden för att bemanna med tillräckligt kompetenta personal för att kunna hantera alla dessa olika typer av läkemedel.
Precis, det är personalen som kostar mest även om andra delar kostar också. Personalen måste utbildas, men det räcker självklart inte. De måste använda kunskapen regelbundet annars så glöms den bort. Jag har lärt mig hur man ger syrgas, för sju år sedan. Jag tror ingen skulle vilja att jag gjorde det idag då jag inte gjort det sedan dess.

Sen har ju någon redan skrivit att det är mer än att sätta en grimma och ansluta och sätta rätt flöde.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ett mycket lätt sätt att höja kompetensen bland undersköterskor vore att se till att så många som möjligt av dem hade fast jobb.
Nåja, riktigt så enkelt är det inte. Timvikare = okunnig, fast anställd = kunnig. Förutsättningarna för att utbilda ökar såklart men det måste också ske.
Jag vet också timvikarier som är grymt duktiga och som föredrar att vara timvikarier. Det passar inte alla, men vissa.
En vårdavdelning som kräver fem personal konstant har två val, antingen se till att man har 8-10 hela tiden för att hantera sjukdom, vab, semester etc, eller så använder man timvikarier. Väljer man det senare så bör man sikta på att ha samma personer så mycket som möjligt. Då lär de känns de som ska tas hand om och kollegor, men även praktiska saker som var olika saker förvaras.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T Tabors39 skrev:
Men det är ju just detta som du och dina kompisar är emot. Så hur tänker du där? Du kan ju inte få både och.
Detta är politik och får inte diskuteras här men.

Men jag har aldrig skrivit att jag är emot att folk har fast jobb.

Jag har aldrig gillat ett inlägg där det står något som på något sätt nonchalera vikten av att folk erbjuds fast jobb.
 
Mikael_L
T Tabors39 skrev:
Men det är ju just detta som du och dina kompisar är emot. Så hur tänker du där? Du kan ju inte få både och.
Någonstans måste man bli både pragmatisk och döda sina principer. Om alla nu tar ett steg tillbaka och betraktar sig själva så kan nog många medge att de haft ett hårt tonläge och målat in sig i sina hörn.
En del kommer dock aldrig medge något sådant. ;)

Men så är det, principer krockar ofta rätt hårt mot verkligheten, och allt annat än att försöka vara konstruktiv och pragmatisk, kan aldrig vara det bästa - egentligen.


edit:
Jag ser nu på vad som citerades att jag nog hoppade lite i galen tunna, detta blev ett lite konstigt svar, som inte passar i subtråden, typ.
Jag låter det stå kvar ändå, men läs det som fristående istället, som en ren betraktelse över hur debatten förs och åsikterna är.
 
Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är väl jätteviktigt för att skydda den som bär munskyddet (personalen, inom vården).
Men frågan är ju också vilket skydd munskydd, även felaktigt hanterat, skyddar andra ifrån det som någon asymptomatisk sjuk kan smitta med.

Men detta har antagligen inte studerats så mycket, misstänker jag. Och man måste också utvärdera hur mycket asymptomatisk och presymptomatisk spridning bidrar till den totala spridningen.
För om sådan smittspridning bidrar med säg 5% av all smittspridning, så är det kanske inte vettigt att lägga allt för mycket krut på att förebygga detta.

(5% var bara något jag högg till med, jag har ju absolut ingen aning om vad andelen är i verkligheten).
Enligt Norges sätt att räkna skulle för Sverige vara att ca 50 000 personer behöver bära munskydd en vecka för att att få en färre smittad person per vecka i Sverige. (Incidens Sverige v.29=22 per 100 000 enl FHM, tabell sid 18 i Norgerapporten)
 
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det hade med stor säkerhet räddat några liv.

Det hade varit bättre att göra det än att lägga en massa miljoner på att slänga upp alla dessa gamla tälten och fylla dem med gammal utrustning som aldrig blev använt och således inte räddade några liv.
Märkligt, jag såg inte att du stod på barrikaderna och propagerade för syrgaslastbilar när kurvorna pekade rakt uppåt och man byggde nya IVA-platser så fort man kunde och alla var livrädda att de ändå inte skulle räcka på långa vägar.

Men jag antar att det är bekvämare att sitta med facit i hand och berätta vad man borde ha gjort...
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
tusenett skrev:
Enligt Norges sätt att räkna skulle för Sverige vara att ca 50 000 personer behöver bära munskydd en vecka för att att få en färre smittad person per vecka i Sverige. (Incidens Sverige v.29=22 per 100 000 enl FHM, tabell sid 18 i Norgerapporten)
Jag tror dock fortfarande att det är ganska lite studerat hur ett munskydd på en som har ett virus skyddar andra från att bli smittade. Jag kan ha fel.
Men jag tycker att ifall distans hjälper, så måste det ju finnas någon anledning till detta. Kan inte något framför munnen göra lite av samma verkan i de fall distans är svårt att hålla?

Det jag tänker är ju högst ovetenskapligt, japp. Men som någon skrev tidigare, att se det man ser är det första steget, att sen fundera på hur det fungerar torde vara nästa steg...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, det är personalen som kostar mest även om andra delar kostar också. Personalen måste utbildas, men det räcker självklart inte. De måste använda kunskapen regelbundet annars så glöms den bort. Jag har lärt mig hur man ger syrgas, för sju år sedan. Jag tror ingen skulle vilja att jag gjorde det idag då jag inte gjort det sedan dess.

Sen har ju någon redan skrivit att det är mer än att sätta en grimma och ansluta och sätta rätt flöde.


Nåja, riktigt så enkelt är det inte. Timvikare = okunnig, fast anställd = kunnig. Förutsättningarna för att utbilda ökar såklart men det måste också ske.
Jag vet också timvikarier som är grymt duktiga och som föredrar att vara timvikarier. Det passar inte alla, men vissa.
En vårdavdelning som kräver fem personal konstant har två val, antingen se till att man har 8-10 hela tiden för att hantera sjukdom, vab, semester etc, eller så använder man timvikarier. Väljer man det senare så bör man sikta på att ha samma personer så mycket som möjligt. Då lär de känns de som ska tas hand om och kollegor, men även praktiska saker som var olika saker förvaras.
Det där med vikarier.

Vissa behöriga och kunniga vill inte ha fast jobb och får därför jobba som timvikarier i evighet som det passar dem bra ja.

Men det är ett mycket stort problem på vissa kommunala arbetsplatser att chefen säger att personal inte får ringa in vissa vikarier.

Därför att de vill ha fast jobb och börjar få för många ”LASdagar” lagen om anställningsskydds dagar.

Vilket innebär att om den personen arbetar mer inom kommunen så är kommunen tvungen att erbjuda hen fast jobb. Och det är något som de inte vill.

Detta berör ofta de vikarier som arbetat mest på stället och anses duktigast av ordinarie personal och ”kunder”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror dock fortfarande att det är ganska lite studerat hur ett munskydd på en som har ett virus skyddar andra från att bli smittade. Jag kan ha fel.
Men jag tycker att ifall distans hjälper, så måste det ju finnas någon anledning till detta. Kan inte något framför munnen göra lite av samma verkan i de fall distans är svårt att hålla?

Det jag tänker är ju högst ovetenskapligt, japp. Men som någon skrev tidigare, att se det man ser är det första steget, att sen fundera på hur det fungerar torde vara nästa steg...
Ja, det är väldigt lite studerat vilket varit uppe i tråden flera gånger.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
30 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus är idag 69 personer. Det är 11 färre än vid senaste rapporteringen.
27 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus har gått från 1 100 personer i april till 88 personer idag, är samma antal som vid senaste lägesrapporten 23 juli.
23 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus har gått från 1 100 personer i april till 88 personer idag, vilket trots det innebär en ökning med 16 personer sedan rapporten den 20 juli då det var 72 personer.
20 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus minskar stadigt. Från 1 100 personer i april till 72 personer idag.
16 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus minskar stadigt. Från 1 100 i april till 85 idag.
13 juli: Antalet svårt sjuka i behov av vård vid sjukhus minskar stadigt. Från 1 100 i april till 134 idag.
10 juli: Runt 150 patienter med covid-19 vårdas vid sjukhus i länet, varav 26 i intensivvård.
3 juli: Nu är det runt 220 patienter som har drabbats av ett så allvarligt sjukdomsförlopp av covid-19 att de behöver sjukhusvård.

Stadig minskning, förutom en vecka då det ökade med 16 personer. Antalet är konsekvent tvåsiffrigt, mot 4-siffrigt i april. Varför är du alarmist?

Det viktiga nu är inte att det har minskat en längre tid vilken ingen motsäger och givetvis är bra
Det vi måste fokusera på är nuet och då har minskningen upphört.

På vilket sätt anser du det vara alarmritiskt på ett obefogat vis?

Detta är data som presenteras av region stockholm och då med en not att kurvan har stannat av. Är de också alarmistiska?
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Bara en reflektion ang munskyddsdebatten:
Hur många av er som förespråkar munskydd vet hur man tar på sig ett munskydd korrekt så det anpassas efter näsan?
Hur många vet hur man tar av ett munskydd korrekt för att minska evt spridning av smitta?
Vet någon av er hur länge man kan använda ett pappersmunskydd innan det är fuktigt och därmed förlorar sin funktion?

anledningen till frågorna är att jag jobbat extra på akuten och då många gånger fått visa/tala om för folk att man använder munskydd korrekt!
Man sätter munskyddet över både mun och näsa. Det finns en liten metalltråd i ovankant - denna ska tryckas till så skyddet formas efter näsan. Munskydd tas bort genom att man tar tag i det bakom huvudet eller öronen - och slängs direkt i soporna. Man rör ALDRIG framsida/utsidan! Och vanliga pappersmunskydd måste bytas varje timme för att vara effektiva.

Då den absoluta majoriteten av Sveriges befolkning inte tycks ha något annat än en vag uppfattning om ovanstående (lika lite som hur man tar av handskar på ett korrekt sätt!!!) måste evt munskyddsrekommendationer även inkludera en massiv utbildningsinsats.
Därmed inte sagt att munskydd i kollektivtrafik tex är en dum idé, men utan kunskap är riskerna stora för felaktig användning som i värsta fall leder till ökad spridning alt att man ignorerar råd om att hålla avstånd och tvätta händerna.
Vi har ju ingen tradition av munksydd i Sverige så ett kunskapslyft är på sin plats.

Hade Tegnell & Co informerat om hur man hanterar munskydd optimalt istället för att älta om hur svårt det är hade nog alla i riket haft den kunskapen.

Läste senast idag om en ny undersökning som påvisade att användandet av munskydd resulterar i att man petar sig mindre i ansiktet. (Asien)

Tvärt om Tegnells fantasier.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.