Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
Ja, det är väldigt lite studerat vilket varit uppe i tråden flera gånger.
Ett hundratal nya studier enligt BO. Det går snabbt nu så det gäller att hänga med.
 
Kineserna vaccinerar nu skarpt med två olika vaccin. Enligt Matti Sällberg som tagit del av data från det ena vaccinet fas1/fas2 ser det mycket bra ut.

Tyvärr är produktionskapaciteten för i år bara 2 hundra milijoner doser så inget för oss att räkna med.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det hade med stor säkerhet räddat några liv.

Det hade varit bättre att göra det än att lägga en massa miljoner på att slänga upp alla dessa gamla tälten och fylla dem med gammal utrustning som aldrig blev använt och således inte räddade några liv.

Det är vad Tallinger jämför med i det sammanhanget.
Men det kunde man ju inte veta i förväg, tänk om det hade gått lika brant uppåt i Sverige som det gjorde i många länder söderöver, då hade fältsjukhusen i Stockholm och Göteborg varit nödvändiga för att rädda liv. Det var ju ingen som i mars kunde veta hur det skulle utvecklas utan man fick ju planera för att det skulle gå väldigt dåligt (och hoppas på att det inte skulle bli fullt så illa).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det viktiga nu är inte att det har minskat en längre tid vilken ingen motsäger och givetvis är bra
Det vi måste fokusera på är nuet och då har minskningen upphört.
Nuet är ju att det minskade från måndag till torsdag med 11 personer.

Som sagt en anledning till att det ökade mellan de två tillfällena under förra veckan kan vara de nya riktlinjerna om hur patienter ska kategoriseras och utan att veta hur det faktiskt ligger till med det så kan man inte uttala sig om höjningen då var verklig eller inte. Som sagt antalet på Stockholms IVA har varit långsamt minskande som trend under lång tid. Antalet nyinskrivna där är ju nu så lågt att det blir slumpen som avgör om det är 0, 1 eller 2 som läggs in en viss dag sen en månad tillbaka.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Läste senast idag om en ny undersökning som påvisade att användandet av munskydd resulterar i att man petar sig mindre i ansiktet. (Asien)

Tvärt om Tegnells fantasier.
Men det var ju just i bortre Asien med mer än 100 års tradition det minskade, det minskade inte i de andra länderna (Europa och USA) som var med i undersökningen. Anser du att vi hör till bortre Asien eller Europa?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7524483
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nuet är ju att det minskade från måndag till torsdag med 11 personer.
Bra då har ökningen upphört och vi ha en flack kurva för typ 10 dagar.

Vilket i sig är en stor förändring från de tidigare sjunkande värderna.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ett hundratal nya studier enligt BO. Det går snabbt nu så det gäller att hänga med.
BO = Barnombudsmannen antar jag att du inte avser utan i stället?
Varför länkar du inte till några välgjorda studier då för att bidra till kunskapen i tråden?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det var ju just i bortre Asien med mer än 100 års tradition det minskade, det minskade inte i de andra länderna (Europa och USA) som var med i undersökningen. Anser du att vi hör till bortre Asien eller Europa?
[länk]

Vad säger du nu? Ligger inte Sverige i Asien?

Nej man jag tror inte det behövs en 1p kurs i användandet av munskydd.

Men varför kommer det ingen "anslagstavlan" om det?

Jo för att Tegnell inte gillar tanken på att ha haft fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Märkligt, jag såg inte att du stod på barrikaderna och propagerade för syrgaslastbilar när kurvorna pekade rakt uppåt och man byggde nya IVA-platser så fort man kunde och alla var livrädda att de ändå inte skulle räcka på långa vägar.

Men jag antar att det är bekvämare att sitta med facit i hand och berätta vad man borde ha gjort...
Jag hade inte hoppat in i denna tråd då det stämmer.

Men det var då som Tallinger började göra väsen av sig och hävda att man satte in palliativ vård på märkliga grunder och att många av dessa ”dödsdömda” hade kunnat räddats med dropp och syrgas. Och mycket av hans visselblåsande är vad jag byggt på mitt debatterande kring här.

Det kallades för ett ”missförstånd” och är förhoppningsvis löst nu och behöver kanske inte diskuteras här innan någon är ställd till svars för det eller tills alla inblandade är friade.

Och nu när min semester är slut så måste jag inse att jag inte kan hänga här lika mycket som jag vant mig vid att göra. Vilket är lite vemodigt därför att jag har lärt mig jättemycket av att läsa vad ni alla skriver här.

Jag tror att det bästa man kan göra om man vill bli bättre på att diskutera och lära sig mer är att hitta folk som vet mer än dig och har rakt motsatta åsikter som dig och börja diskutera något som du anser inte vet mycket om med dem. Och det är precis vad jag har gjort här.

Jag kommer säkert fortfarande att lurka här ibland och gilla bra inlägg men jag ska försöka att inte skriva något mer här därför att det tar mer tid än jag har att bemöta alla bra svar man får.

Hyltran från Veglemyren over and out för en tid
 
  • Gilla
Sockerhög och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bra då har ökningen upphört och vi ha en flack kurva för typ 10 dagar.

Vilket i sig är en stor förändring från de tidigare sjunkande värderna.
Varför har du inte observerat det vare sig i mitt inlägg om det förut idag eller i Anna_H:s inlägg?

Som sagt det är inte säkert att talen före och efter datum kring 21/7 går att jämföra över tid så innan du uttalar dig så tvärsäkert bör du kolla upp fakta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
BO = Barnombudsmannen antar jag att du inte avser utan i stället?
Varför länkar du inte till några välgjorda studier då för att bidra till kunskapen i tråden?

Fråga Björn Olsen eller WHO.

Själv har jag inte lust att läsa så många studier så jag litar på expertisen.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad säger du nu? Ligger inte Sverige i Asien?

Nej man jag tror inte det behövs en 1p kurs i användandet av munskydd.

Men varför kommer det ingen "anslagstavlan" om det?

Jo för att Tegnell inte gillar tanken på att ha haft fel.
Det räcker inte med en anslagstavla för i så fall skulle det inte vara ett problem i de europeiska länder som var med i den studien. Det är nog snarare som Anders Johansson, ordförande för Svenska Hygienläkarföreningen, säger:
Så om vi skulle införa munskydd så skulle vi förmodligen behöva en periods träning, som de redan haft i Asien där de använt munskydd i decennier.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7524483
Alltså tid att lära sig och att träna på det.

Som jag skrev förut idag, Tegnell är öppen med att det kan bli så att munskydd behövs i Sverige, ingen prestige där inte, men det är inte aktuellt i ett läge där smittspridningen minskar.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag hade inte hoppat in i denna tråd då det stämmer.

Men det var då som Tallinger började göra väsen av sig och hävda att man satte in palliativ vård på märkliga grunder och att många av dessa ”dödsdömda” hade kunnat räddats med dropp och syrgas. Och mycket av hans visselblåsande är vad jag byggt på mitt debatterande kring här.

Det kallades för ett ”missförstånd” och är förhoppningsvis löst nu och behöver kanske inte diskuteras här innan någon är ställd till svars för det eller tills alla inblandade är friade.

Och nu när min semester är slut så måste jag inse att jag inte kan hänga här lika mycket som jag vant mig vid att göra. Vilket är lite vemodigt därför att jag har lärt mig jättemycket av att läsa vad ni alla skriver här.

Jag tror att det bästa man kan göra om man vill bli bättre på att diskutera och lära sig mer är att hitta folk som vet mer än dig och har rakt motsatta åsikter som dig och börja diskutera något som du anser inte vet mycket om med dem. Och det är precis vad jag har gjort här.

Jag kommer säkert fortfarande att lurka här ibland och gilla bra inlägg men jag ska försöka att inte skriva något mer här därför att det tar mer tid än jag har att bemöta alla bra svar man får.

Hyltran från Veglemyren over and out för en tid
Tack för din medverkan och många bra inlägg! Tråkigt att du lämnar tråden men förstår dig väl. För måga verkar det ha blivit någon form av politik coronahanteringen och då söker man inte längre sanningen. //Mvh Ulltand
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Fråga Björn Olsen eller WHO.

Själv har jag inte lust att läsa så många studier så jag litar på expertisen.
Du behöver inte läsa dem utan det räcker bra med att länka till dem.
WHO kommer i alla fall inte ut med information om att det har kommit ut en massa nya studier om munskydd de senaste veckorna.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta är politik och får inte diskuteras här men.

Men jag har aldrig skrivit att jag är emot att folk har fast jobb.

Jag har aldrig gillat ett inlägg där det står något som på något sätt nonchalera vikten av att folk erbjuds fast jobb.
Men, då får du väl tänka på hur du uttrycker dig!
Allt du har skrivit hittills i denna tråd går ju ut på att trycka ner de som skulle vilja att det fungerar som du vill.
Du kan väl tänka några sekunder extra innan du postar!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.